Jump to content

Problemer med bremser


eivi91

Recommended Posts

Hei!

 

Det startet med at det ristet voldsomt i pedalen ved nedbremsing. Men det ristet ikke i rattet, så regner med det var noe med bakbremsene. (trommel)

Nå i det siste rister det ikke lengre, men pedalen må omtrent helt i bunn før de tar noe som helst.

 

Hva er mest sannsynlig problemet?

'09 BMW X5 3.0D
'13 Subaru Forester 2.0i
x - '86 Sierra 2.0i S
x - '08 Fiesta ST150
x - '92 Sierra DOHC

Link to comment
Share on other sites

1.Høres ut som kast i skivene dine (vanlig problem). Bytt dem.

2.Kan være at det ikke er mer bremsebelegg på sko/klosser igjen bak/foran. Sjekket dette?

- 1989 Ford Sierra 2.0 CL

- 2001 Ford Mondeo 1.8 Trend (Solgt)

- 1985 Volvo 240 GL (Solgt)

- 1990 Ford Sierra Dohc GT (Solgt. Senere død...)

Jeg reparerer ikke bilen... Jeg forbedrer den!

Nå kjent som Mskrinde

Link to comment
Share on other sites

Jeg byttet skiver og klosser på min Dohc, og de var fra biltema. Gjorde alt riktig, og likevel tok det ikke mange ukene før det ble kast igjen.

- 1989 Ford Sierra 2.0 CL

- 2001 Ford Mondeo 1.8 Trend (Solgt)

- 1985 Volvo 240 GL (Solgt)

- 1990 Ford Sierra Dohc GT (Solgt. Senere død...)

Jeg reparerer ikke bilen... Jeg forbedrer den!

Nå kjent som Mskrinde

Link to comment
Share on other sites

Ville først og fremst sjekket bakbremsene, tatt av trommelen og undersøkt.

Kan høres ut som enten bremsebelegg har løsnet fra bremseskoen, eller selve bremseskoen har løsnet fra bremseskjoldet.

Slik at du nå må presse stemplene i bremsesylindrene langt ut før de får motstand, derav lav pedal.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

hva med bremsekraftforsterkeren el hva det heter..som sitter fremme i motoren siden pedalen går helt til bunnen...var no sånt på min engang...

Link to comment
Share on other sites

Bremsekraftforsterkeren går ikke på hvor lav pedalen er.

Den hjelper til å med bremsingen ved å forsterke kraften man trår på pedalen.

Så dersom bremsekraftforsterkeren trøbler får man hard pedal, eller til tider hardere pedal enn vanlig.

Kan sjekke ved å trå på bremsepedalen når bilen ikke går, og så starte bilen og kjenne om pedalen er like hard.

Dersom den er det, er det problem med bremsekraftforsterkeren, eller vakuum"tilførselen" til den.

Er pedalen lav (konstant) er det enten lite belegg,tynne skiver eller hule tromler, eller problem med løsnet belegg.

Eller lignende problem som gjør at stemplene står "for langt ute" i sylindrene i bremsesylindrene eller caliperene.

Dersom pedalene fjærer er det enten luft i systemet, eller fleksende deler. Som løs caliper, så tynne skiver (ventilerte) at de flekser, eller lignende.

Viss pedalen synker når man holder press på den er det lekkasje.

Enten lekkasje ut i friluft, i bremsesylindre, rør eller slanger.

Kan også være lekkasje innvendig. Forbi pakninger i hovedsylinder, bremsesylinder o.l.

 

For siden det er en gitt mengde bremsevæske i systemet er det gaske greit å finne ut hva som er årsaken til problemet.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Pedalen er konstant lav, både med motor i gang og ikke.

Dersom jeg pumper på pedalen med bilen på tomgang, øker turtallet litt til jeg slutter å pumpe.

 

Tror jeg skal få det sjekket opp på verkstedet.

'09 BMW X5 3.0D
'13 Subaru Forester 2.0i
x - '86 Sierra 2.0i S
x - '08 Fiesta ST150
x - '92 Sierra DOHC

Link to comment
Share on other sites

Men er den like hard om bilen går eller ikke?

Hvor mye øker turtallet? Er flere ting som kan gjøre at det øker.. Strømforbruk av lys, mindre vakuum etc..

 

Ja, bremser er en fordel å få sjekket opp av proffesjonelle dersom man ikke har så mye erfaring med det.

Er såpass viktig sikkerhetsfaktor at man bør ha det i orden :)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Er ikke snakk om mye økning.

 

Ja, tror det er lurest. Sånn som det er nå, er det vel hverken lovlig eller trygt. ;)

'09 BMW X5 3.0D
'13 Subaru Forester 2.0i
x - '86 Sierra 2.0i S
x - '08 Fiesta ST150
x - '92 Sierra DOHC

Link to comment
Share on other sites

At den har vært slik før kan godt være. ;)

 

Kommer med en tilbakemelding etter jeg har hatt den på verksted. Blir ikke helt enda, står i garasjen og holder på å bygge en ny basskasse. Men skal ikke brukes før problemet er utrettet. ;)

'09 BMW X5 3.0D
'13 Subaru Forester 2.0i
x - '86 Sierra 2.0i S
x - '08 Fiesta ST150
x - '92 Sierra DOHC

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Som dere var inne på kan det jo faktisk vere hovedstempelet fra beremsekraftforstereren som går for langt, noen har jusering, denne kan jo ha forskyvet seg.. Kan du ha fått luft i systemet da du skiftet bremser? Har det lekket bremseveske rundt bremsestempelet? Det er typisk problem i hjulsylindrene bak, noe du har siden du har trommler ^_^

 

Får håpe du ikke blir ruinert på verkstedet da midt i finanskrisa ;)

1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)
1998 Audi A4 1.8T Quattro

2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion

Link to comment
Share on other sites

Basert på at problemet startet med en kraftig vibrasjon som ikke kjentes i rattet mistenker jeg at en bremsesko har løsnet. Og at den påfølgende lave pedalen skyldes at hjulsylinderen har pumpet for langt ut som en følge av dette, og gitt en lekkasje inne i trommelen.

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Har fått bilen på verksted nå. Har ikke fått ett veldig klart svar, men det var snakk om en gåen bremsesylinder.

Kostet rundt tusenlappen sa han.

'09 BMW X5 3.0D
'13 Subaru Forester 2.0i
x - '86 Sierra 2.0i S
x - '08 Fiesta ST150
x - '92 Sierra DOHC

Link to comment
Share on other sites

Fikk tilbake bilen igår. ;)

På regninga står det "Hovedsylinder", så var en bremsesylinder. Så tok jeg ett oljeskift, og skifta bensinfilter.

Ble ingen billig affære. :P

 

Men nå kom litt av den ristinga i pedalen ved nedbremsing tilbake. Faren til en kompis av meg er bilmekaniker og sa det er et kjent problem med Sierra. Nå vet ikke jeg om de på verkstedet i det hele tatt kikket på tromlene, om det er der problemet skulle ligge.

'09 BMW X5 3.0D
'13 Subaru Forester 2.0i
x - '86 Sierra 2.0i S
x - '08 Fiesta ST150
x - '92 Sierra DOHC

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke antydning til risting i rattet, kun i pedalen. Han som er bilmekaniker jeg snakka om i forrige post prøvde den, og sa at det var mest sannsynlig noe bak. Og både skiver og bremseklosser ble byttet av forrige eier rett før salg, og litt risting har det vært siden dag 1.

 

EDIT: Leif

Edited by eivi91

'09 BMW X5 3.0D
'13 Subaru Forester 2.0i
x - '86 Sierra 2.0i S
x - '08 Fiesta ST150
x - '92 Sierra DOHC

Link to comment
Share on other sites

Jeg klarte å få skeive tromler på Sierraen min etter å ha vært litt ivrig med hammern når de ble demontert.

Og det kjentes som du sier i pedalen. Men man kjente også at hele bakstillinga ristet under oppbremsing. Desuten merkes det at bilen begyner å bremse forran før bremsene bak kommer, og vibrasjon kommer.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...