Laukenmk2 Posted November 27, 2008 Posted November 27, 2008 (edited) Mange oppgir fullt ladetrykk ved et visst turtall. Vil maks turbotrykk være likt på turtall uavhengig av utveksling.Eller er det slik at man oppnår fullt turbotrykk før eller seinere avhengig av om man har kort eller lang utveksling? Hvis man tar utgangspunkt i 3:54 og 4:54 for eksempel i bakaksel. Og lik girkasse. Hvilke av disse utvekslingene vil gi tidligere ladetrykk og fullt trykk.Noen som har formeninger? Edited November 27, 2008 by Laukenmk2
TurboTommy Posted November 27, 2008 Posted November 27, 2008 I samme gir, f.eks 4.gir, så vil fullt trykk på 4.54 komme seinere turtallsmessig, men bilen vil kjennes kjappere, og du vil tømme girene fortere pga høyere utveksling. Bilen blir nødvendigvis ikke kjappere, kommer alt an på bruken, men du vil på en måte ha lettere for å få bilen opp på det turtallet den trenger for å lage trykk.
RS 1000 Posted November 28, 2008 Posted November 28, 2008 (edited) Mange oppgir fullt ladetrykk ved et visst turtall. Vil maks turbotrykk være likt på turtall uavhengig av utveksling.Eller er det slik at man oppnår fullt turbotrykk før eller seinere avhengig av om man har kort eller lang utveksling? Hvis man tar utgangspunkt i 3:54 og 4:54 for eksempel i bakaksel. Og lik girkasse. Hvilke av disse utvekslingene vil gi tidligere ladetrykk og fullt trykk.Noen som har formeninger?Det vil avhenge av flere ting, men jo større oppsett jo større forskjell. På en tdi vil det være minimal forskjell mellom 1 og 5 gear, sammenlignet med en 600 hk Cosworth. En 600 hk Cosworthmotor med lett innmat og clutch, i en lett 2 wd bil med lett utveksling vil være den værste kombinasjonen hvor man kan risikere å ikke få noe ladetrykk på de lavere gearene. Edited November 28, 2008 by RS 1000 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now