Jump to content

T34 og steg 3 oppsett


Laukenmk2

Recommended Posts

Ser mange sverger til t34 turbon, den er 20 år gammel. Har ikke utviklingen gått videre? Finnes det virkelig ingen bedre turbo til 350-400hk som er laget på denne siden av millenium?

Sier ikke at t34 er dårlig, men syns det er rart om det er ikke utviklet noe enda bedre på alle dissa åra.

Edited by Laukenmk2
Link to comment
Share on other sites

Finnes noen alternativ, men har enda ikke sett en turbo til den effekten som overgår T34.

Passer bolt on, er kjapp og leverer det den skal.

Og man har mulighet til å velge .48, .55 eller .63 eksoshus alt etter hva man ønsker av spool up, effekt uttakt etc..

Har selv brukt en med .63 stg.3, og har prøvd med .48 eksoshus på Cosworth'en min.

Og må si jeg liker bedre t34 .48 :)

Skal bruke en slik på en ohc gasserturbomotor jeg lager nå.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

veldig fornøyd med garret GT2871R med AR63

 

GT2871R lader veldig tidlig... 1,7 bar ved 3400rpm... holder til ca 400hk....

 

kameraten min har GT3071R med AR63 veldig fornøyd han også....

 

ta kontakt med turbokongen, han selger de billig...

Har jeg bestemt meg for å vinne i lotto,

så har jeg bestemt meg for å vinne i lotto.....

 

The more I learn about women, the more I like cars!

Link to comment
Share on other sites

1. Ser mange sverger til t34 turbon, den er 20 år gammel.

2. Har ikke utviklingen gått videre?

3. Finnes det virkelig ingen bedre turbo til 350-400hk som er laget på denne siden av millenium?

4. Sier ikke at t34 er dårlig,

5. men syns det er rart om det er ikke utviklet noe enda bedre på alle dissa åra.

1. T34 er nærmere 30 år gammel og den brukes hovedsaklig fordi det er nesten like enkelt som LEGO å få ett godt resultat med Steg 3 deler på en Cosworth.

2. Jo, definitivt.

3. Joda, i massevis, vær trygg.

4. Selve turboen er isolert sett ikke noe særlig, men på en steg 3 Cosworth funker den ganske godt.

5. Det er utviklet haugvis med høyeffektive godsaker siden dengang. Derom hersker det ingen tvil.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

veldig fornøyd med garret GT2871R med AR63

 

GT2871R lader veldig tidlig... 1,7 bar ved 3400rpm... holder til ca 400hk....

 

kameraten min har GT3071R med AR63 veldig fornøyd han også....

 

ta kontakt med turbokongen, han selger de billig...

 

Slenger meg på her jeg...

 

Den GT2871R , er den bolton på cosworth 2wd ? Om det ikke er bolt on, hva må gjøres? Vil denne funke fint på ett grønndyse oppsett? Ca pris på ny?

1986 Ford Sierra Cosworth, moonstoneblue *orginal*

 

1985 Ford Sierra 2.0L 3dørs *skal bygges om med tiden*

Link to comment
Share on other sites

1. T34 er nærmere 30 år gammel og den brukes hovedsaklig fordi det er nesten like enkelt som LEGO å få ett godt resultat med Steg 3 deler på en Cosworth.

 

Ja enig.

 

 

2. Jo, definitivt.

 

OK

 

3. Joda, i massevis, vær trygg.

 

I massevis faktisk. Kan du nevne 3 stk som du kan GARANTERE gir bedre effekt enn t34 på steg 3 oppsett kun ved bytte av turbo så hadde jeg satt pris på det. Bortsett fra Krx400

 

4. Selve turboen er isolert sett ikke noe særlig, men på en steg 3 Cosworth funker den ganske godt.

 

Mhm, det er sant

 

5. Det er utviklet haugvis med høyeffektive godsaker siden dengang. Derom hersker det ingen tvil.

 

Tilbake til nr3 Hvilke?

Edited by Laukenmk2
Link to comment
Share on other sites

1. T34 er nærmere 30 år gammel og den brukes hovedsaklig fordi det er nesten like enkelt som LEGO å få ett godt resultat med Steg 3 deler på en Cosworth.

2. Jo, definitivt.

3. Joda, i massevis, vær trygg.

4. Selve turboen er isolert sett ikke noe særlig, men på en steg 3 Cosworth funker den ganske godt.

5. Det er utviklet haugvis med høyeffektive godsaker siden dengang. Derom hersker det ingen tvil.

 

vil gjerne at du nevne en eller flere turbo som du kan med sikkerhet si gi bedre resultat på en tilnærmet standar motor ,for det er normalen .

jEG SKRIVER RESULTAT med vilje så det er snakk om en helhet ikke kun en toppeffekt .

Tror det er flere her inne som kunne ha nytte av slik informasjon hvis du har muligheten til å legge den ut .

Å VÆR grei ikke trekk inn krx 400 den er det nok info/meninger om

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

Slenger meg på her jeg...

 

Den GT2871R , er den bolton på cosworth 2wd ? Om det ikke er bolt on, hva må gjøres? Vil denne funke fint på ett grønndyse oppsett? Ca pris på ny?

 

vil ikke si det er direkte bolton, må gjøre om på oljeretur og vanntilkoblinger, ikke så veldig vanskelig, fixsa det lett på hydroscand...

vill fungere bra på et grønndyse oppsett ja...

trur turboen kom på ca 10000 hos turbokongen, ring å hør med han eller her

Har jeg bestemt meg for å vinne i lotto,

så har jeg bestemt meg for å vinne i lotto.....

 

The more I learn about women, the more I like cars!

Link to comment
Share on other sites

vil ikke si det er direkte bolton, må gjøre om på oljeretur og vanntilkoblinger, ikke så veldig vanskelig, fixsa det lett på hydroscand...

vill fungere bra på et grønndyse oppsett ja...

trur turboen kom på ca 10000 hos turbokongen, ring å hør med han eller her

 

tenkte på downpipen først og fremst ??

1986 Ford Sierra Cosworth, moonstoneblue *orginal*

 

1985 Ford Sierra 2.0L 3dørs *skal bygges om med tiden*

Link to comment
Share on other sites

1. T34 er nærmere 30 år gammel og den brukes hovedsaklig fordi det er nesten like enkelt som LEGO å få ett godt resultat med Steg 3 deler på en Cosworth.

Ja enig.

2. Jo, definitivt.

Ok.

3. Joda, i massevis, vær trygg.

Kan du nevne 3 stk som du kan GARANTERE gir bedre effekt enn t34 på steg 3 oppsett kun ved bytte av turbo så hadde jeg satt pris på det. Bortsett fra Krx400.

4. Selve turboen er isolert sett ikke noe særlig, men på en steg 3 Cosworth funker den ganske godt.

Mhm, det er sant

5. Det er utviklet haugvis med høyeffektive godsaker siden dengang. Derom hersker det ingen tvil.

Tilbake til nr3 Hvilke?

Får begynne med å si at i forhold til sluttresultat pr. utlagt krone, nødvendig kompetanse, innsats og tid, så er det på en original Cosworth lite som kan konkurrere med ett vanlig Steg 3 oppsett.

3a. Dette er en riktig god innstilig og ett godt eksempel til etterfølgelse, men og det er ett stort men. Man har selvsagt BARE noe å tape på å være garantist og GARANTERE! Ingen garanterer for noe som helst uten av de først har tjent gode penger på hva den nå skulle være som er aktuelt. Du bør derfor stille nøyaktig dette spørsmålet til den du faktisk kommer til å kjøpe turboen av og som får deg som kunde.

3b. "Bedre effekt" er fryktelig upresist. Hva mener du egentlig. Topp effekt? Gjennomsnitteffekt fra 3500 -7000 o/min? Motorrespons? Kjøreglede? osv osv.

3c. Ett steg 3 oppsett til en Cosworth består av og er utviklet rundt, og derfor ganske nøyaktig tilpasset T34 turboen sine egenskaper, på godt og vondt. For å utnytte potensielet som en moderne og effektiv turbo har, så må mappet / chippet tilpasses motorens nye egenskaper før potensielet blir realisert. Den originale kamtiming og kamvalg kan gjerne revurderes.

5. Det er bare å bruke fantasien for du kan så godt som velge og vrake. T34 er veldig gammel og også en veldig lite effektiv turbo. Turboutvalget var tross alt minimalt på den tiden! Det er Cosworthmotoren fortjeneste at resultatet blir så bra som det blir og ikke turboen egentlig.

Spørsmål; Hvis selve T34 turboen virkelig er en så bra turbo som enkelte uinformerte eiere innbiller seg og trøster seg med, hvorfor er da da bare Volvo 240 Gr.A og T35 Escorten (som kun ble produsert slik pga tilpassningen til det strenge Rallyregelverket) som brukte denne turboen. Etter hvert byttet også WRC Escortene ut sine mye modifiserte T34 turboer med IHI turboer, helt sikkert med god grunn.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Får begynne med å si at i forhold til sluttresultat pr. utlagt krone, nødvendig kompetanse, innsats og tid, så er det på en original Cosworth lite som kan konkurrere med ett vanlig Steg 3 oppsett.

3a. Dette er en riktig god innstilig og ett godt eksempel til etterfølgelse, men og det er ett stort men. Man har selvsagt BARE noe å tape på å være garantist og GARANTERE! Ingen garanterer for noe som helst uten av de først har tjent gode penger på hva den nå skulle være som er aktuelt. Du bør derfor stille nøyaktig dette spørsmålet til den du faktisk kommer til å kjøpe turboen av og som får deg som kunde.

3b. "Bedre effekt" er fryktelig upresist. Hva mener du egentlig. Topp effekt? Gjennomsnitteffekt fra 3500 -7000 o/min? Motorrespons? Kjøreglede? osv osv.

3c. Ett steg 3 oppsett til en Cosworth består av og er utviklet rundt, og derfor ganske nøyaktig tilpasset T34 turboen sine egenskaper, på godt og vondt. For å utnytte potensielet som en moderne og effektiv turbo har, så må mappet / chippet tilpasses motorens nye egenskaper før potensielet blir realisert. Den originale kamtiming og kamvalg kan gjerne revurderes.

5. Det er bare å bruke fantasien for du kan så godt som velge og vrake. T34 er veldig gammel og også en veldig lite effektiv turbo. Turboutvalget var tross alt minimalt på den tiden! Det er Cosworthmotoren fortjeneste at resultatet blir så bra som det blir og ikke turboen egentlig.

Spørsmål; Hvis selve T34 turboen virkelig er en så bra turbo som enkelte uinformerte eiere innbiller seg og trøster seg med, hvorfor er da da bare Volvo 240 Gr.A og T35 Escorten (som kun ble produsert slik pga tilpassningen til det strenge Rallyregelverket) som brukte denne turboen. Etter hvert byttet også WRC Escortene ut sine mye modifiserte T34 turboer med IHI turboer, helt sikkert med god grunn.

 

Til RS1000: Synes det blir mye skriving men lite konkret her,på vei til å spore av fra det jeg var ute etter svar til :)

Så for å stille et konkret spørsmål. Du hevder det finnes massevis av turboer som er bedre enn t34 på steg 3 oppsett. Kan du nevne 3 turboer,som totalt sett vil være bedre å bruke enn t34.

Håper på konkret svar ;)

Link to comment
Share on other sites

hvis du leser det som står:

 

"3c. Ett steg 3 oppsett til en Cosworth består av og er utviklet rundt, og derfor ganske nøyaktig tilpasset T34 turboen sine egenskaper, på godt og vondt. For å utnytte potensielet som en moderne og effektiv turbo har, så må mappet / chippet tilpasses motorens nye egenskaper før potensielet blir realisert. Den originale kamtiming og kamvalg kan gjerne revurderes."

 

med te sje: om du har et grønndyse oppsett er det fint lite som funker bedre enn t34. men igjen, hvem har sagt du må ha grønndyse/steg 3 oppsett? liker ikke alt dette steg greiene jeg :D

 

en turbo å vurdere er garrett gt32 uten R. og kanskje etpar andre kammer. Men igjen det er ingen bolt on turbo.

Tidligere "joppa"

-77 Taunus 2.0

Link to comment
Share on other sites

hvis du leser det som står:

 

"3c. Ett steg 3 oppsett til en Cosworth består av og er utviklet rundt, og derfor ganske nøyaktig tilpasset T34 turboen sine egenskaper, på godt og vondt. For å utnytte potensielet som en moderne og effektiv turbo har, så må mappet / chippet tilpasses motorens nye egenskaper før potensielet blir realisert. Den originale kamtiming og kamvalg kan gjerne revurderes."

 

med te sje: om du har et grønndyse oppsett er det fint lite som funker bedre enn t34. men igjen, hvem har sagt du må ha grønndyse/steg 3 oppsett? liker ikke alt dette steg greiene jeg :D

 

en turbo å vurdere er garrett gt32 uten R. og kanskje etpar andre kammer. Men igjen det er ingen bolt on turbo.

 

Hvis jeg leser det som står skrevet av rs1000 så finnes det massevis av turboer som er bedre til 350-400hk.

Og hva menes med grønndyseoppsett? Mange forskjellige grønndyseoppsett.

 

Bytte kammer forstår jeg ikke, vil ikke flytte registeret høyere.

Edited by Laukenmk2
Link to comment
Share on other sites

Det er nettopp hvordan t34-turboen fungerer på cosworth som er interessant, ikke hvordan den fungerer på andre motorer. Å si at turboen er dårlig når sluttresultatet blir bra henger ikke sammen, da det er motor og turbo sammen som må fungere og ikke bare tall, størrelser/diametere på hjul og fine fasonger på turbinblader som teller. Jeg vil derfor si at t34-turboen er bra fordi den fungerer bra på cosworthmotorer.

Laukenmk2, jeg vil anbefale deg å gå for noe som er utprøvd og alle vet fungerer godt. Disse teoretikerne (tommy&rs1000) kan ikke vise til gode resultater på noe som helst.

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

Til RS1000: Synes det blir mye skriving men lite konkret her,på vei til å spore av fra det jeg var ute etter svar til :)

Så for å stille et konkret spørsmål. Du hevder det finnes massevis av turboer som er bedre enn t34 på steg 3 oppsett. Kan du nevne 3 turboer,som totalt sett vil være bedre å bruke enn t34.

Håper på konkret svar ;)

Det er fordi at det ikke er så enkelt og greit som mange tror. Hvis du sammenligner med, tja f.eks matlaging eller ett musikkorkester så er det KOMBINASJONEN som gir det gode resultatet. Man kan ikke bare bytte ut en hovedingrediens med en annen komponent som f.eks kjøttet eller gitaristen og så forvente en voldsom forbedring i resultatet, selv om erstatterern isolert sett har bedre egenskaper enn den opprinnelige.

 

Å trimme en motor koster penger. Hvis du setter opp en liste så får du se hva en komplett steg 3 sats (kan beskrives som en nesten maksimal bolt on sats) vil koste i praksis.

 

Hvis du så sier at du har ett slikt budsjett til disp. da kan du i stedet velge en annen, nyere og mer effektiv turbo, andre dyser, endret kamtiming eller andre kammer, livemap osv osv.

Er det dette du planlegger å gjøre? I tillegg bør motorkarakteristikken være tilpasset bil, gear og diff, så hvilken bil skal motoren stå i?

 

Det er slik du får ett resultat som i praksis vil være en forbedring og en utvikling i positiv retning i forhold til steg 3 satser. Som du ser stiller dette mye høyere krav til eieren og de som velger å gjøre dette ombestemmer seg gjerne underveis og velger SVÆRE GREIER da slike deler er mye mer vanlig fordi "man får så mye for pengene". Sluttresultatene viser at dette sjelden er tilfelle og det ender ofte med at man ødelegger og går lei, eller at man blir skuffet, og kvitter seg med hele prosjektet.

 

"Hvis noe virker enkelt, så er det ofte fordi man vet for LITE om det".

 

1. Og hva menes med grønndyseoppsett?

2. Mange forskjellige grønndyseoppsett.

3. Bytte kammer forstår jeg ikke, vil ikke flytte registeret høyere.

1. Bosch sine #803 Porche dyser.

2. Ikke egentlig.

3. Hvis du sjekker så er det ikke uvanlig at man på Cosworth, av diverse grunner, bremser maks hjuleffekt på FØR 4999 o/min. Dette er unødvendig tidlig og neppe noe som kan kalles en fleksibel motor.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

3. Hvis du sjekker så er det ikke uvanlig at man på Cosworth, av diverse grunner, bremser maks hjuleffekt på FØR 4999 o/min. Dette er unødvendig tidlig og neppe noe som kan kalles en fleksibel motor.

 

 

Jeg hadde vel maks effekt på 6250, og det med T34

Link to comment
Share on other sites

3. Hvis du sjekker så er det ikke uvanlig at man på Cosworth, av diverse grunner, bremser maks hjuleffekt på FØR 4999 o/min. Dette er unødvendig tidlig og neppe noe som kan kalles en fleksibel motor.

 

 

Jeg hadde vel maks effekt på 6250, og det med T34

Denne?

http://www.pollymotorsport.no/bilder/bilde..._2wd_Jan_Aa.JPG

Husk da at kurven for driverketap på en 4x4 øker mye raskere med økende hastighet i forhold til denne som vel er 2WD?

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Ganske så flat effektkurve fra ca. 5400 - 6500 o/min og turtallet for maks awhp hadde nok blitt endel redusert i forhold til 6250, men nå var vel ikke dette en helt original motor heller, eller?

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

quote Janna:

 

Stort sett standard 2wd motor

 

- BD 12 innsugskam

- Lyseblå dyser

- T34 med 0.48 eksos

- Pace rs 500 kjøler

- 3" Mongoose

Edited by GranadaMK1

Granada MK1 Sta.Vogn Chevy V8 1977mod

Capri MK1 1300GT 2.0 Cosworth 1969mod

Chevy Silverado pickup 6.6TDI 2001mod

Chevy Corvette Stingray L82 1976mod

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...