Skallesei Posted November 13, 2008 Author Posted November 13, 2008 TPS sensoren kan også bruke voltmeter på,den oppererer fra 0-5v mener jeg.. Ok, det er 2 ledere i denne kontakten? Bare napper av ledninga og tester rett på sensoren mens jeg vrir på spjeldet? Sorry for at jeg må ha det inn med tesje, men jeg vil bare være 100% sikker på at jeg gjør rett. 1996 BMW 320 Cabriolet
Escort RST WRC Posted November 13, 2008 Posted November 13, 2008 Kan måle spenningen på både TPS og vanntemp/lufttemp. Men da må den stå i bilen/ha 12V tilførsel.Derfor liker jeg mye bedre å måle motstanden i de. TPS kontakten har 3 pinner. 12V inn, jord og signal ut.Vanntemp/lufttemp har 2pinner.12V inn, og signal ut. Fungerer som en helt vanlig motstand. Har desse verdiene liggende, skal finne de til deg Skal finne prosedyre på å kontrollere TPS, så har du det på papiret mens du holder på Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her
Skallesei Posted November 13, 2008 Author Posted November 13, 2008 Kan måle spenningen på både TPS og vanntemp/lufttemp. Men da må den stå i bilen/ha 12V tilførsel.Derfor liker jeg mye bedre å måle motstanden i de. TPS kontakten har 3 pinner. 12V inn, jord og signal ut.Vanntemp/lufttemp har 2pinner.12V inn, og signal ut. Fungerer som en helt vanlig motstand. Har desse verdiene liggende, skal finne de til deg Skal finne prosedyre på å kontrollere TPS, så har du det på papiret mens du holder på Sounds good... 1996 BMW 320 Cabriolet
Escort RST WRC Posted November 13, 2008 Posted November 13, 2008 Fikser det i morgen til deg jeg Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her
Skallesei Posted November 13, 2008 Author Posted November 13, 2008 (edited) Utrolig hva man finner på pc'n sin bare man leter lenge nok! Edited November 13, 2008 by Skallesei 1996 BMW 320 Cabriolet
Skallesei Posted November 14, 2008 Author Posted November 14, 2008 Okey, da har jeg vært ute å bråka litt! Har ikke fått ohm'et noen av sensorene ennå, men det blir forhåpentligvis i morgen. Da jeg koblet ut TPS sensoren, gikk bilen opp til 2000rpm på tomgang og fikk litt feitere blanding. Da jeg koblet ut Vanntemp Sensoren gikk tomgangen opp til 1100rpm og blandingen opp ganske kraftig. AF lå på ca 10 ved tomgang, 13 på cruising (4.gir, 2000rpm) og 11 på fullt pådrag og ca 4000rpm.I og med at blandingen ble såpass mye fetere til enhver tid så tyder det vel på at i alle fall vanntemp sensoren er i orden og at dysene er i stand til å levere rikelig nok bensin om de får beskjed om det? Da jeg koblet ut innsugslufttemperaturmåleren skjedde det absolutt ingen ting! Kjørte uten den en stund og koblet den inn igjen uten den minste forskjell. Noen som vet hva som skal skje når denne blir koblet ut? 1996 BMW 320 Cabriolet
Jonny.B Posted November 14, 2008 Posted November 14, 2008 (edited) TPS sensoren oppererer med 5v ja ser jeg,og ikke 12v Tror faktisk det er helt normalt att bilen ikke forandrer seg når luft temp føleren er avkobblet,skjedde ikke noe med min heller når jeg prøvde for mange år siden.... Prøvde du å kjøre med bilen uten TPS? Edited November 14, 2008 by cossie power Prosjekt Electric orange Cossie
Helge Posted November 14, 2008 Posted November 14, 2008 (edited) Min anbefaling er at du ikke prøver særlig mye mer på egenhand eller med kun hjelp fra forumet og dokumentasjon på internettet. Ta kontakt med noen du stoler 100% på og som vet hvordan dette skal gjøres! Det kan bli jaevlig dyrt for deg om noe går galt!!! Edited November 14, 2008 by Helge WOLF!!!
Escort RST WRC Posted November 14, 2008 Posted November 14, 2008 (edited) TPS sensoren oppererer med 5v ja ser jeg,og ikke 12v Hehe, ups Litt seint i går Stemmer selvfølgelig helt, samme spenningsområde som f.eks MAP-sensor Tror faktisk det er helt normalt att bilen ikke forandrer seg når luft temp føleren er avkobblet,skjedde ikke noe med min heller når jeg prøvde for mange år siden.... Stemmer det ja. Prøvde du å kjøre med bilen uten TPS? Edited November 14, 2008 by Escort RST WRC Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her
Skallesei Posted November 14, 2008 Author Posted November 14, 2008 Kjørte uten TPS tilkoblet ja, bilen lå på en fetere blanding hele veien. Kanskje spesielt på lave turtall og ved cruising. 1996 BMW 320 Cabriolet
Skallesei Posted November 16, 2008 Author Posted November 16, 2008 Vel.. Problem solved... Det var MAP'en... Det står gjerne montert en 2,5bars MAP sensor, ikke en 3bars som selger hardnakket påsto det var. og som han hadde kjøpt den som for den del... Han har nok blitt lurt stakkar... så nå får jeg bare håpe ringene og blokka mi ikke trenger overhaling etter å ha gått så feit så lenge. Bruker nok dessverre litt for mye olje. 1996 BMW 320 Cabriolet
Escort RST WRC Posted November 16, 2008 Posted November 16, 2008 Kjekt du fant ut av problemet da.Men synd det var en slik kjedelig årsak... Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her
Jonny.B Posted November 16, 2008 Posted November 16, 2008 du trenger nok full motor ovehaling for å bli kvitt oljeforbruket er jeg redd,borring,ventilstyringer og full pakke... Prosjekt Electric orange Cossie
Skallesei Posted November 16, 2008 Author Posted November 16, 2008 du trenger nok full motor ovehaling for å bli kvitt oljeforbruket er jeg redd,borring,ventilstyringer og full pakke... Det jeg er redd for og... Har brukt en liter olje på 1 tank nå...! Bykjøring på 1,3bar. Kjekt du fant ut av problemet da.Men synd det var en slik kjedelig årsak... Jah... Det utvikler seg litt her... I går prøvde vi bare noen andre chipper, og den som funka fint skulle være til 2,5 bars map og grønne dyser. Både jeg og eieren av chippen (som hadde en liten haug chipper liggende) trodde derfor det sto en 2,5bars map på bilen, men vi skrudde den ikke av i går siden det var seent. I dag skrudde jeg av MAP'en nå, og på den står det SPA05/01, ikke APS05/01 som det skal stå (?). Den er forøvrig merket med Magneti Marelli og alt som en original MAP. Noen som har en fornuftig forklaring på dette? Er det no jalla kina kopi røl som liksom skal være en 3 bars map som står på bilen min?!Utrolig at den gir så utrolig fine verdier med den andre chippen. Heeelt fint hele registeret, fra tomgang til full gass. 1996 BMW 320 Cabriolet
Escort RST WRC Posted November 16, 2008 Posted November 16, 2008 Hm, høres litt merkelig ut.Har aldri vært borti en chip som skal være laget for grønne dyser og 2,5bar map sammen.Dette er en veldig merkelig kombinasjon..Det vanligste er jo helt klart 3bar map sammen med grønne dyser.Husker ikke helt hva som skal stå på 3bar. 2,5bar er jo orginalt på Escort Cosworth t35.Har ikke sett kinakopier av mapsensorer, men er jo mulig det finnes det også. Har du prøvd med en chip til 3bar map, grønnedyser og den turboen du har, som du er 100% sikker på at fungerer da? Høres ut som et meget høyt oljeforbruk.Ville tatt en nøye gjennomgang av motor, plukket den i biter og overhalt.Og undersøkt turbo, mulig den også slipper forbi olje i lagrene.. Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her
tommy w Posted November 16, 2008 Posted November 16, 2008 har vært ute for at oljeforbruket går endel opp dersom pleniumspakningen er gåen. Kan også være tilbakeslagsventilen til veivhuseventilasjonen som har hengt seg opp og skaper trykk i bunnpannen. Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700Escort CosworthEscort CosworthFord SVT LightningMB Vito 2013
Skallesei Posted November 16, 2008 Author Posted November 16, 2008 (edited) Heller mer å mer mot en komplett overhaling av hele driten her... Alle nye sensorer osv... Den chippen jeg hadde var en pukkelrygg-chip som han hadde solgt identiske av til flere og som har fungert utmerket.Har også fått tilsendt 2 ekstra chipper som har vært litt modifiserte, uten at det har blitt i nærheten av skikkelig bra.Den chippen som står i nå er det ingen som vet 110% hva er, men han som hadde den mener på at den er til 2,5bar map og grønne dyser. Den fungerer iallefall så å si perfekt! Ifølge denne siden skal 3bar MAP hete APS05! Ikke SPA05 som står på min! http://www.cosworth.hu/?cat=4&paged=2 Min MAP: Edited November 16, 2008 by Skallesei 1996 BMW 320 Cabriolet
Guest Hovden Racing Posted November 16, 2008 Posted November 16, 2008 Kjøp en ny 3 bar map å prøv Bare 1000kr det..
Skallesei Posted November 16, 2008 Author Posted November 16, 2008 Jepp... Har faktisk klart å oppdrive en i nærmiljøet som har en 3bar map på bilen sin. Skal avgårde å prøve den om en halltime! 1996 BMW 320 Cabriolet
PukkelRygg Posted November 16, 2008 Posted November 16, 2008 Etter det jeg vet, så er det du har også en 3bar mapsensor, det er ett replacement delenr for 3bar mapsensoren.f.eks: http://www.fmcs.nu/forum/archive/index.php/t-42018.html eller http://passionford.com/forum/archive/index.php/t-17298.html Det går det ann å sette opp chip for: 2bar, 2.5bar og 3bar ladetrykk (-1.0bar) og som "Escort RST WRC" påpeker så er ikke 2.5bar map på dette oppsettet akkurat vanlig. Når du den ene dagen har AF verdier som er helt anderledes enn dagen før, så sier det selv at det er vanskelig å få laget en chip.Nå har du forhåpentligvis fjernet det som var av "gammelt" på bilen slik at det nå fungerer slik det skal(?). Og ja, jeg har laget grønndyse oppsett chip til flere enn deg. Escort MK1 Broadspeed Escort MK1 Cosworth 609hk Escort MK1 RS1600(BDA) LHD Orginal
Skallesei Posted November 16, 2008 Author Posted November 16, 2008 (edited) Jeg bruker en annen chip for øyeblikket, og motoren min fungerer nøyaktig som den skal! Nå liggern helt nede på ca 11 ved flatt jern på 6500rpm og ca 15,5+ på cruising og roligkjøring. Tomgang ligger rundt 14. Bensinforbruket har også gått ned! Edited November 16, 2008 by Skallesei 1996 BMW 320 Cabriolet
Skallesei Posted November 16, 2008 Author Posted November 16, 2008 Har vært å testa ny MAP sensor, uten den minste forskjell, så det er nok ikke noe galt med mappen min heller. 1996 BMW 320 Cabriolet
Escort RST WRC Posted November 16, 2008 Posted November 16, 2008 Tipper det er chipen din som er helt på tur jeg..Dårlig chip rett og slett..Avklar med Kjetil hvordan den er nå mtp. AF, og få han til å lage chip til deg.Da får du noe som garantert fungerer.. Er ikke verre enn det.Tuller den seg da fremdeles, er det noe annet enn chipen som er årsaken, enkelt og greit. Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her
Skallesei Posted November 16, 2008 Author Posted November 16, 2008 Som det er skrevet tidligere i tråden, har jeg vært i kontakt med han ang chippen.Vi har laget 2 nye i ettertid som har vært bedre men alikevel ikke 100%. At det er noe rart under huven min, det er det vel ingen som nekter på... Tror ikke det er chippen, da chippen til Kjetil er lagt til utallige andre grønndyseoppsett og har fungert topp. Men jeg har nå i en lånt chip som faktisk funker 100%!AF ligger rundt 15,5 på cruising, ca 14,5 på tomgang, og på 11 på 6500rpm og 1,3bar turbotrykk. Er usikker på nøyaktig hva som er annerledes i den chippen, men det får bare være... Det funker i alle fall! Har prata med Kjetil og vi endrer litt til og prøver igjen. Er overraska over å ha kommet i kontakt med en person som faktisk går inn for å finne en løsning, istedenfor å glemme hele samtalen når han har lagt på røret. 1996 BMW 320 Cabriolet
Escort RST WRC Posted November 16, 2008 Posted November 16, 2008 (edited) Ja, men selv om den fungerer med den chipen du har nå, betyr nok at den veier opp for det som skaper problemer og feil AF..Ja, det der med chip fikser Kjetil Men skulle funnet ut hva som skaper så feil AF.Har du fått målt alle sensorene dine? Bare god erfaring med han, også på dette du påpeker Edited November 16, 2008 by Escort RST WRC Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now