Jump to content

Alternative fjærer/dempere


Guest Cossie77

Recommended Posts

Guest Cossie77

Har en knekt fjær foran som må byttes, og bør vel da bytte begge foran samtidig. Lurer da på å evt oppgradere både dempere og fjærer samtidig. Senking er ikke et must, og plan nr 1 var at jeg skulle kunne beholde det jeg har av originale bremseskiver og caliptere. Noen forslag til alternativer (nytt) til originalt fra Ford, og noe som evt er rimeligere enn originalt? Alternativet blir å bare bytte den ene fjæra. Det blilligste alternativet :)

 

Plan 2: Cosworth foran. Må jeg bytte da? Både dempere, fjærer, bremseskiver, klosser og caliptere, og evt bærearmene?

Link to comment
Share on other sites

ikke bytt til en ny fjær, da kan bilen bli skeiv i trynet og se sikkelig rar ut

jeg har evnt komplette fjærbein med fjærer (orginale)

 

Hvis du skal ha i cossie forstilling må du bytte alt ja.

“Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you.”
― Jeremy Clarkson

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et så og si komplett cosworth 2wd senkesett liggende. :)

Har du penger (ikke bare en "drøm") - skal ha fjærer og vil kjøpe - send PM :)

 

-Arne

'03 Silverado, Duramax
'11 VW transporter
'06 Land Cruiser konebil
X'86 Sierra Cos 2wd X'Sierra cos 4x4 X'SVT Lightning
X...osv...

Link to comment
Share on other sites

Guest Cossie77

Duger standard fjærene fra Biltema foran da? (Art nr 67-346) Var jo billig. 239 kr stk. Eller hvor får jeg tak i bedre standard fjærer til rimelig penge?Støtdemperne/fjærbeina trenger jo strengt tatt ikke byttes foran enno så

 

Combatkit: går cosworth 4x4 fjærene rett på standard doch 4x4 dempere da? Og hvilken forskjell blir det i forhold til originale fjærer da?

 

egO: Er vel ikke så interesssant med 2wd senkesett foran når jeg har 4x4. Passer det da?

 

Finnes det noe originalt godkjent senkesett å montere på bilen, bortsett fra cosworth, slik at jeg kan beholde resten av min originale forstilling og bremser? Blir så mye å forandre med å skulle montere cosworth senking foran, slik jeg har forstått det.

Link to comment
Share on other sites

Fjærene fra 2wd skal passe 4x4 og 4x4 skal passe 2wd. Cosworth skal passe standrad sierra, så. :)

Mener det var det jeg fant ut når jeg drev å styrte med det der... Søk og det kommer masse nyttige svar. :)

 

-Arne

'03 Silverado, Duramax
'11 VW transporter
'06 Land Cruiser konebil
X'86 Sierra Cos 2wd X'Sierra cos 4x4 X'SVT Lightning
X...osv...

Link to comment
Share on other sites

Guest Cossie77

Ser ikke ut til at det finnes uorginale fjærer til 4x4. Har sjekka med både mekonomen, autoproducts nord og meca i dag uten hell. Og det kosta ca 1100 kr stk for en fjær på Ford. Litt dyrt synes jeg når de på Biltema koster 239 pr stk, men holder de?????

 

Og ifølge de jeg prata med i dag så passer ikke 2wd og 4x4 om hverandre...

Edited by Cossie77
Link to comment
Share on other sites

Fjærer passer omhverandre på alt av sierra

Men Fjerbein er forskjellige

 

På cosworth er fjærbeinet kortere fra skåla og ned

Og på 4x4 er fjærbeinet tykkere

Edited by MrFord

“Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you.”
― Jeremy Clarkson

Link to comment
Share on other sites

Fjærer fra 2wd passer 4x4, både std. og Cosworth men du får det ikke godkjent da vekten 2wd-fjærene tåler på frontaksel er mindre enn det som står oppgitt under frontaksellast i vognkortet på 4x4'en. Dette har jeg erfaring med selv da jeg kjøpte et H&R-senkesett til 4x4'en som jeg seinere fant ut at var beregnet 2wd. Mener frontaksellasten på 4x4 er 850kg. og 775kg på 2wd, mao. så må det kompensere med det fjærene er angitt til.

Link to comment
Share on other sites

Guest Cossie77

Så fjærer fra sierra 2.8 og 2.9 4x4 skal passe på min 2.0 doch 4x4? Ca 550 kr st for disse. Ser de har en lengde på 374 mm, mens fjærer til std 2.0 doch 2wd er 418 mm lange. Men når jeg søker på mitt 2.0 4x4 regnr på mekonomen får jeg opp at fjærene skal være 418 mm lange. Blir litt forvirra av dette, da fjærene på 2.8 og 2.9 er 374 mm lange.

 

Men hva med fjærene fra Biltema til 239 kr stk? Står at de skal passe Doch 4x4 fra 89-93. Står ikke noe om dimm'en på disse.

Link to comment
Share on other sites

Lurer litt på dette selv, da jeg vurerer å bytte fjører på 4x4 DOHC'n min.

 

Blir bilen serlig lavere med "V6 4x4" fjører?, Med de fjørene jeg har så er bilen veldig myk, og egentlig ikke serlig høy. Så jeg lurer på om det da kanskje vil bli ganske så lik høyde, men heller stivere med "V6 4x4".

 

Da kan hende jeg kjøper det, eller så blir det et komplett 40/40 senke sett på meg. Iogmed at det er såpass billig som det er. Koster jo ikke mere enn 1500-2000.- for komplett sett til hele bilen.

 

Men nå har jeg allerede liggende et par scorpio senkefjører til bak liggende, så kan jo være at jeg bare kjøper V6 4x4 til foran da.

91' Ford Sierra Sedan 4x4 2.0i DOHC | R.I.P.......93' Ford Sierra Stv 4x4 2,9 cosworth | TIL SALGS...... 92' Ford Sierra Stv 2wd DOHC | TIL SALGS

00' Landrover Defender TD5 | Bruksbil.......97' Peugeot 106 II | Slalombil

Link to comment
Share on other sites

Guest Cossie77

Så i dag at Torshov leverer Lesjøfors V6'er fjærer foran til 4x4. Til kr 507 pr stk visst jeg ikke husker feil. Prøvde å mase litt om senkesett til bilen, men han klarte ikke å finne ut av det. Noen som veit om det finnes Lesjøfors senkesett til sedan doch 4x4? Er vel samme problem der at jeg heller må velge senkesett til V6 eller cosworth. Hvordan blir det da med tuv papirene da jeg har standard 2.0 doch?

 

Og er Lesjøfors fjærer bra?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...