Jump to content

Tomgang og olje


eivi91

Recommended Posts

Hei!

 

Etter jeg monterte K&N-filter på Sierraen ligger tomgangen ca. på 500 rpm når den er varm.

Er det litt lavt? Hva er normalt?

 

Den går fint uten å stoppe eller noe sånt altså, men tror den var høyere før, er ikke sikker.

 

Hvor stiller jeg evt. opp tomgangen? På gasspjeldet?

 

En ting til. Det ser ut til at det kommer litt olje ut mellom toppdekselet. Er det da pakninga som er gåen? Er denne vanskelig å bytte, og hva koster den?

'09 BMW X5 3.0D
'13 Subaru Forester 2.0i
x - '86 Sierra 2.0i S
x - '08 Fiesta ST150
x - '92 Sierra DOHC

Link to comment
Share on other sites

Er en skrue under der gasspjeld "håndtaket" ligger ann. Hvis denne er justert maks opp/inn, kan du legge på en 5mm mutter og justere med. Nettopp gjort det på en dohc som stoppa på tomgang, og den går nå strøkent på 900rpm

 

EDIT: Lekkasje mellom toppdeksel og toppen er toppdekselpakning. Koster ett par hundre kroner, og er veldig lett å bytte.

Edited by Anders Kverneng
Link to comment
Share on other sites

husk at når du skal stramme toppdekselet igjen, så bør du kanskje trekke til med riktig moment... ellers kan det fortsette å lekke. snakker av erfaring :rolleyes:

- 91 Audi 100 2.3E quattro Avant (bruksbil)

- 05 Mondeo Mk3 115hk TDCI Trend Stv. (fattern sin)

- 97 Mondeo Mk2 1,8 Ghia ST-look (solgt)

- 93 Escort Mk5 1,8 CLX ST-look (prosjekt) (solgt)

Link to comment
Share on other sites

Da sendte jeg mail til min lokale Ford forhandler om å bestille en toppdekselpakning. ;)

Bør vel anskaffe meg en momentnøkkel også da.

'09 BMW X5 3.0D
'13 Subaru Forester 2.0i
x - '86 Sierra 2.0i S
x - '08 Fiesta ST150
x - '92 Sierra DOHC

Link to comment
Share on other sites

Er en skrue under der gasspjeld "håndtaket" ligger ann. Hvis denne er justert maks opp/inn, kan du legge på en 5mm mutter og justere med. Nettopp gjort det på en dohc som stoppa på tomgang, og den går nå strøkent på 900rpm

 

 

eller man kan bare ganske enkelt bøye litt på den som stopper i skruen.. er utrolig lite som skal til fra 500rpm til 1000rpm.. :P

Link to comment
Share on other sites

Lurer på tomgang selv. Iogmed at min ligger på 12-1500rpm. Så bør få justert det ned. Selv trodde jeg at computeren gjorde det, men er vel så gammel bil at en må til med verktøy. Ikke at det er noe problem akkurat. Får se på det i morra så jeg får justert tomgangen min ned til 7-800rpm.

Hva tomgangen bør ligge på veit jeg ikke, men regner med at jeg legger min på rundt 7-800. Tror den har gått rundt der før.

 

DOHC pakning:

Husk at når du bytter pakning så er det fortsatt stor kjangs for at det lekker rundt foringene i toppdekselet. Bytt gummitettningene rundt foringene også. Sløva med det selv, og det lakk litt, men har faktisk forbedra seg etter å ha fått kjørt 50-100mil. Ser faktisk ut som om det har tetta seg igjen. Men uansett er det lurt å bytte de.

 

Nå er det jo også sånn at toppdekselet på DOHC har en tendens til å sprekke, så se etter sprekker rundt skruehullene. Jeg bytta dekselet mitt, iogmed at det sprakk helt i filler. Tror det kan ha noe med at jeg hadde nye tetninger rundt foringene, og varm motor som førte til at de ekspanderte såpass at dekselet sprakk. Var så ille på eksos sida at jeg måtte lage en midlertidig forsterkning med en metallbit, og litt pakningsstoff. Men har "nytt" deksel som virker helt og fint nå.

 

Andre motorer kjenner jeg ikke til.

Edited by exin89

91' Ford Sierra Sedan 4x4 2.0i DOHC | R.I.P.......93' Ford Sierra Stv 4x4 2,9 cosworth | TIL SALGS...... 92' Ford Sierra Stv 2wd DOHC | TIL SALGS

00' Landrover Defender TD5 | Bruksbil.......97' Peugeot 106 II | Slalombil

Link to comment
Share on other sites

Prøv å gjøre rein tomgangsregulatoren og smør den med en tynn olje. Vanlig problem på gamle Forder at de kan henge seg opp.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Noe spesielt jeg må passe på ved bytte av toppdekselpakning?

Er det bare å skru av, bytte pakninga og skru på igjen?

'09 BMW X5 3.0D
'13 Subaru Forester 2.0i
x - '86 Sierra 2.0i S
x - '08 Fiesta ST150
x - '92 Sierra DOHC

Link to comment
Share on other sites

Trenger jeg å gjøre alt som står der?

Er jo snakk om toppdekselpakninga.

 

hehe.. neida.. sorry leste feil å trudde du skulle bytte topppakning ;) når du skal bytte toppdekselpakningen så er det bare å skru ut alle skruene bytte pakkning og skru fast igjen, men husk å bruke riktig moment..

page37.jpg

Link to comment
Share on other sites

Lurer på en ting til, som ikke har noe med topicen å gjøre, men bare tar det her likevel. :P

 

Er dette orginal cosworth endepotte? Eller er det en som følger med ett effektanlegg?

Hvor får jeg eventuelt kjøpe en sånn?

 

*Bilde tatt fra en salgsannonse*

 

2030216-bilde5-dsc04737.jpg

'09 BMW X5 3.0D
'13 Subaru Forester 2.0i
x - '86 Sierra 2.0i S
x - '08 Fiesta ST150
x - '92 Sierra DOHC

Link to comment
Share on other sites

Ah. Tror du det skulle vært noe problem å montert det på min sierra? Med Simons? :P

Måtte vel i tilfelle hatt noen overganger med tanke på størrelse.

'09 BMW X5 3.0D
'13 Subaru Forester 2.0i
x - '86 Sierra 2.0i S
x - '08 Fiesta ST150
x - '92 Sierra DOHC

Link to comment
Share on other sites

hehe.. neida.. sorry leste feil å trudde du skulle bytte topppakning ;) når du skal bytte toppdekselpakningen så er det bare å skru ut alle skruene bytte pakkning og skru fast igjen, men husk å bruke riktig moment..

page37.jpg

 

Og angående dette her, var ikke det veldig lite moment?

Jeg mener, momentnøkkelen som de selger hos clas ohlson tar jo fra 40-210 Nm.

 

Får kikke på andre butikker om de selger nøkler som tar lavere moment.

'09 BMW X5 3.0D
'13 Subaru Forester 2.0i
x - '86 Sierra 2.0i S
x - '08 Fiesta ST150
x - '92 Sierra DOHC

Link to comment
Share on other sites

hadde ikke momentnøkkel når jeg bytta påbilen min, men skru skruen ned å ikke dra til.. hvis du har så du kan sette piper på sånn skrutrekker skaft så dra til med fingertuppene.. det holder.. hvis du drar til med for mye moment sprekker dekselet når det blir varmt fordi "paningen" under boltene utvidder seg når de blir varme for å tette..

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...