Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Kjører følgende oppsett på min originale -92 sierra cosworth:

 

3 bar map

Chip (ukjent, men kjøpt av forrige eier sammen med 803 dyser og 3bar map')

3" Mongoose

803 dyser

NY FACE wastegateklokke -

Stort filter

Grp.A Toppakning

 

Alt annet er foreløbig originalt... Turbo, cooler, coil osv...

 

Turbotrykk... ca 1,2 bar.

Bensintrykk... 3bar UTEN vakuum.

 

Har de siste dagene fått problemer med at den AV OG TIL fusker litt på turtall, kanskje spesielt etter den har gått litt på tomgang eller jeg har kjørt veldig rolig. Kan dette rett og slett skyldes at pluggene sotes?

 

Amal ventlil er avkoblet. Trykkslange fra turbo til wastegateklokke går via Sytec boostkontroller (bløventil). Wastegatetestaget er justert slik at turbo lader ca 1 bar med lukket bløventil. Trykket er så justert til 1,2 bar via bløventilen.

 

Den bruker ca 1,3 på langkjøring og over 2 liter på mila ved bykjøring.

 

Kjøpte nylig bilen med dette oppsettet så jeg har ingen anelse om hvor gamle delene er, men etter hva jeg forsto av forrige eier var dyser, chip og mapp kjøpt tidligere i år.

 

Hvilket bensintrykk og turbotrykk vil dere guruer anbefale som et utgangspunkt til dette oppsettet?

 

Får BB-lambda og innsugstempsensor om en ukes tid...

Edited by Skallesei

1996 BMW 320 Cabriolet

Posted

Vent til du får koblet opp bb-lambda'en :)

Er umulig å si hva som passer eksakt til ditt oppsett, vertfall når chip etc. er ukjent.

Er absolutt det beste å få den justert inn etter bb-lambdaen :)

 

Lykke til :)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Posted
Vent til du får koblet opp bb-lambda'en :)

Er umulig å si hva som passer eksakt til ditt oppsett, vertfall når chip etc. er ukjent.

Er absolutt det beste å få den justert inn etter bb-lambdaen :)

 

Lykke til :)

 

 

 

Hvor mye kan jeg "maks anbefalt" lade på den originale T3'en?

Kjører jeg den på MAX holder den vel ikke lenge...?

1996 BMW 320 Cabriolet

Posted

Var ute å kjørte meg en tur nå på kvelden.

Bilen starta fint opp og gikk fint på tomgang et minutts tid. Deretter kjørte jeg bortover gata her i 1.gear, noe som gikk helt fint. Men da jeg girte opp i andre å ga litt gass begynte det bare å fjuske å den døde helt av... Trykket inn clutchen og motoren gikk fint på tomgang. Girte ned å kjørte litt på første gir igjen og lot den bli litt varm. Så gira jeg opp i andre igjen å opplevde litt fjusking. Dette forsvant gradvis ettersom motoren ble varmere, og var helt vekk når den ble skikkelig varm...

 

Dårlige plugger eller noe?

1996 BMW 320 Cabriolet

Posted
sjekk vanntemp føleren din som sitter i bak kant av toppen.

2 liter på bykjøring er ALTFOR mye! tipper den omtrent det renner bensin ut av potta di.

sjekk bensintrykk og eventuelt bytt til NGK bcr 8 es plugger.

 

Bensintrykket ligger på 3 bar uten vakuum, rundt 2,5 med vakuum (tror jeg, skal sjekke etterpå).

 

Nye plugger har jeg tenkt å investere i uansett, er bare litt usikker på hvilke...

 

Champion QC-57C, NGK BCR8ES, Motorcraft AGPS 071C...? Noen spesielle fordeler/ulemper med de forskjellige?

1996 BMW 320 Cabriolet

Posted

Bestilte meg 2 sett BCR8ES i sted.. :) 35kr/stk.

 

Tenker på åpning... 0,6-0,7?

 

Er vel gjerne om å gjør å ha størst mulig åpning uten at den blåser gnisten...

 

Høyeffektcoil, er det noe vits i forhold til mitt nåværende oppsett? Ved bytte til høyeffekt coil, bør jeg også bytte til noen andre pluggledninger, eller er de originale like så bra så lenge de er i orden?

 

Fikk akkurat vite av forrige eier at chippen er kjøpt av Pukkelrygg her på forumet...

 

Dysene er 6mnd gamle og mappen er 1 år gammel.

1996 BMW 320 Cabriolet

Posted

Bra gnist er alltid viktig. Hvis du har originale pluggkabler, altså ca16år gamle,kan det ikke skade å bytte til noe nyere. En bedre coil er heller ikke å forakte. Hvor dan er rotor og fordelerlokk?

Kjører selv bcr8es med 0,5mm åpning. Kader da noe mer enn deg. Ville ikke kjørt over 0,6 ihvertfall.

 

Hvis det er pukkel chip du har, er det sikkert bare å ringe han hvis du lurer på noe. Pleier å stå et nummer på chippene han lager,mener jeg å huske. Han er ihvertfall en hyggelig kar å prate med. :D

Posted
Hvor mye kan jeg "maks anbefalt" lade på den originale T3'en?

Kjører jeg den på MAX holder den vel ikke lenge...?

 

 

jeg har nå kjørt det den klarer i 2 år nå jeg da.og den er ikke gåen enda.peaker ca 1.8-1.9bar nå.har også kjørt noen dager med blokkert wastegate.da har den lada ca2.5 bar.og turboen lever da bra enda.

Posted
jeg har nå kjørt det den klarer i 2 år nå jeg da.og den er ikke gåen enda.peaker ca 1.8-1.9bar nå.har også kjørt noen dager med blokkert wastegate.da har den lada ca2.5 bar.og turboen lever da bra enda.

 

 

hehe.. Rått... :)

 

Åssen er resten av oppsettet ditt a?

1996 BMW 320 Cabriolet

Posted
jeg har nå kjørt det den klarer i 2 år nå jeg da.og den er ikke gåen enda.peaker ca 1.8-1.9bar nå.har også kjørt noen dager med blokkert wastegate.da har den lada ca2.5 bar.og turboen lever da bra enda.

 

Da har du hatt flaks ;)

Ved så mye overboosting kan man aldri vite.

Kan ta kveld alt etter en uke og oppover.. Trenger ikke ta lang td ved så mye trykk :)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Posted (edited)

anbefaler ikke mer en 1,2-1,3 bars ladetrykk på orginal turbo/intercooler.

Du får heller ikke mer effekt ut av turboen en ved maks 1,3-1,4 bar(får litt ekstra moment), men generelt bare plager ihjel motoren din med alt for mye varmgang pga. motrykk og for lite kjøling av ladeluft.

Edited by kh turbo

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Posted

vis det er pukkelrygg chipp , er det vell et nr på den ? da kan du sikkert ringe han og spørr om hvilket oppsett han ville kjørt på den chippen . vis den er bremset så kan det hende han har notert bens/turbo trykk den blei bremset på.

 

Tommy

Posted (edited)

Sitter med hjernen på bordet her nå, så om noen strakser vet jeg mer...

 

Fikk beskjed på PM av pukkelrygg om at det står et nr på chippen han må ha for å finne ut mer.. :)

 

Altså....

 

276 står det skrevet med tusj under den største chippen på babyboardet.

Edited by Skallesei

1996 BMW 320 Cabriolet

Posted

Stakk hånda ned å kjente på undersiden av spjellhuset, og der kjenner jeg jammen meg ikke noen tomgangskrue!!!

 

På vingebilen jeg hadde var det en kon skru låst med mutter på undersiden der, men her kjente jeg bare et hull... :huh:

 

Fikk ikke starta opp bilen og kjent om det var vakuum der, siden hjernen min lå inne på stua.

 

 

Bilen har oppført seg litt merkelig i forhold til tomgangen. Ligget på 1100rpm noen gaanger og 900rpm noen ganger.. litt rundt der.. +/-

 

 

Sistemann som hadde skrudd på den var kirkebakken, da han hadde overhalt toppen i 2007.

1996 BMW 320 Cabriolet

Posted (edited)

Er ikke noe vakuum i \"tomgangskru-hullet\", så skruen er vel sikkert inni der, har ikke vært av med trykkslangen å sett skikkelig enda.

 

Det er også satt inn en \"dings\" på vakuumslangen til MAP\'en! Dette stiller jeg meg skeptisk til. :) Legger inn et bilde..

 

Noen som vet hva den skal være god for?

 

EDIT: Har pillet av dingsen og funnet ut at det er en bløventil. Original Ford-del er det også! Hvorfor har noen ettermontert en bløventil på MAP-slangen? Det blir jo det samme som å stikke hull i den, bare med et filter... Merker ikke noe forskjell på bilen etter at den var demontert, men jeg aner ikke om bensinforbruket har gått ned, enda...

 

 

MAP.jpg

Edited by Skallesei

1996 BMW 320 Cabriolet

Posted

Har nå montert BB-lambda og testa litt, som resulterte i kjøp av ny bensinpumpe og filter...

 

Bilen får altfor feit blanding på cruising og altfor mager blanding på full gass.

 

Har foreløbig justert bensinrykk til 3,2 bar uten vakuum og ladetrykk til 0,8bar. Nå ligger AF på 12,6-13 ved fult pådrag. Var oppe i 15 med 1,1bar ladetrykk, så det ser ganske åpenbart ut til at bensinpumpa ikke henger med.

 

Skal bli godt å få montert ny i morgen å se hva som skjer!

 

Kjøpte "motorsport-pumpa" av FACE, noen som har erfaringer med den?

1996 BMW 320 Cabriolet

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...