Jump to content

Mangellapp hos BT?


Boosti

Recommended Posts

Jeg hadde mondeoen inne hos biltilsynet for godkjenning av senkesett i mai. Bilen skulle eu-godkjennes i mai, så senkesett måtte inn i vongkorte før EU ble tatt.

Med alla papira i orden (tysk TUV papirere, forstillingskontroll, lysjustering) så regna jeg med at det skulle gå bra, men det gjorde det ikke. For det første måtte

dem ha TUV papirene på norsk, og for det andre begynnte de og skrive mangler på alt mulig anna. Fikk da mangellapp på, dugg i lykter (var rått ute/ny vaska bil

og 25+ inne i hallen), mangle på dokumentasjon (ikke norsk TUV?) Feil dim på hjul (Fant ikke dolumentasjon på at innpress var riktig, sto jo svart på hvitt i TUV

papirene til felgene?) Mangel på et parklys og ulovlig markeringlys...Ga rett og slett opp hele bilen og leverte inn skilta etter dette.

 

Men så, vist jeg bytter til orginale fjører/hjul og fikser de små feilene. Må jeg da til BT pga mangellappen, eller holder det med en vanlig eu-kontoll for og få

igjen skilta?

 

 

De sto også lenge og kikka på den orginale 2 litern, som de mente var v6 pga to enderør bak..hehe :P

Men klarte heldigvis og diskutere meg bort fra den mangelen....

Link to comment
Share on other sites

de trenger vel ikke Norske TUV papirer... det finnes vel ikke det? TUV ER tysk... og er i noen tilfeller oversatt til engelsk...

hvor var det du viste bilen egentlig?

- 91 Audi 100 2.3E quattro Avant (bruksbil)

- 05 Mondeo Mk3 115hk TDCI Trend Stv. (fattern sin)

- 97 Mondeo Mk2 1,8 Ghia ST-look (solgt)

- 93 Escort Mk5 1,8 CLX ST-look (prosjekt) (solgt)

Link to comment
Share on other sites

Men så, vist jeg bytter til orginale fjører/hjul og fikser de små feilene. Må jeg da til BT pga mangellappen, eller holder det med en vanlig eu-kontoll for og få

igjen skilta?

 

Det står på kvitteringa du fikk når dem skrev mangel om du kan vise den et annet sted enn Statens Vegvesen. 99% at tilfellene må vises hos SV.

 

BTW, biltilsynet endret navn til States Vegvesen i 1995 eller no. :P

Link to comment
Share on other sites

HERREGUD!!

 

Dette er helt typisk "satans"trafikkstasjon, hadde samme problemet når jeg skulle vise mitt senkesett, først ville de ha papirene på norsk, men da argumenterte jeg med at de papirene ikke ville være orginale, å derfor gikk det i orden når jeg oversatte det som sto der til mannen på biltilsynet, han skreiv ogsåpå feilratt, fukt i lykt å noen andre dritt feil til meg også før jeg fikk gokjent senkesettet.

 

Men så jeg utbedra "manglene" å dro på BT dagen etterpå å fikk det godkjent

 

F_U_C::: Staten og paragraf rytterene

 

Mitt tips til deg, mas på de, og argumenter saklig tilbake

Edited by Flinkis

F O R D

 

Føck'd On Race Day

Link to comment
Share on other sites

dummeste jeg noen gang har hørt. du skulle bedt mannen om å enten lære seg tysk eller å finne fram ordboka eller finne en som kunne tysk for sånn kan man ikke oppføre seg. prøv å ta på en annen trafikkstasjon som driver med godkjenning av biler.

Link to comment
Share on other sites

ja...men svarte er da altså at jeg MÅ ha den inn hos biltilsynet...så det holder ikke med en vanlig eu vist alle feilene er rettet på?

Når jeg ble stoppet av BT langs veien med den første bilen min for noen år siden, fikk jeg mangellapp på eksos, ratt, soting av ruter,

felger og 1000m som ikke funka. Da bare vist jeg bilen hos et eu-godkjennt verksted, og fikk den godkjennt igjen?

Link to comment
Share on other sites

Det eneste de kikka på i papirene når jeg godkjente min senking var at nummeret på papiret stemte overens med nummeret på fjærene.

Pluss bilmodell da, men det heter jo det samme uavhengig av språk.

Null problem.

 

Hvis du har fått mangellapp og driter i å vise bilen på etterkontroll vil du vel få varsel om avskilting etterhvert?

jokeft8.jpg
Link to comment
Share on other sites

PÅ min bil så de også bare på tallene i TUV papiret og telte over vindingene på fjærene, så kikka de på felgene, men da de fant målene på dem og så de var innenfor reglene (sporvidde omkrets, ET osv-var bare 6,5x15 på en Sierra :P ). så skreiv de like gjerne de inn i vogn kortet også :P så fikk jeg dem til å skrive inn økt framaksel vekt (senkesettet var godkjent for v6 og )og ny farge på biln med det samme. Gikk kjempegreit syns jeg.

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

di jobber med saken ;)

 

 

Hah, det har de vel gjort siden de første gang så dagens lys. Det der kommer aldri til å bli bedre.

Vi har store porblemer med dekk på lastebilen vår om dagen.

 

Er en 98 modell med fartssperre, og forandret hjuldimensjon (hjul med mindre rullediameter satt på)/ justert speedometer (helt standard operasjon som ble godkjent i slutten av 90 tallet).

Den har da gått gjennom årevis med EU kontroller, med samme dekkprofil, og de siste åra med samme dekka.

Nå, i år, ble dekka plutselig ikke godkjent lenger. Av samme mann som hadde kontrollen forige år.

Spordybden var plenty, men profilen var feil nå.

 

Det endte, etter en del dialogisering med Laastad (Volvo) og vegvesenet, med at bilen var gjodkjent med denne dekkdimensjonen, og at kontrolløren bare hadde hodet på seg opp ned den dagen.

 

Men gjett da, vi måtte fremdeles inn til ny kontroll, til full betaling... for at de skulle godkjenne det. Uten endringer....

-69 Cortina, -91 Sierra xr4x4, -87 Escort RS Turbo s2, -91 Sierra p100, -02 Mondeo ghia.

 

The original plan: "Just make it look pretty, that way the users won't notice the utter lack of functionality."
Again, life was much easier when Apple and Blackberry were just fruits.

Link to comment
Share on other sites

Uff, det der hørtes ikke mye bra ut, Boosti :(

Det der har de ikke rett til å gjøre, i det hele tatt..

Og du har helt klart ditt på det rene...

 

Er nettopp dette som gjør at jeg ikke gidder å godkjenne senkesett, felger etc..

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Uff, det der hørtes ikke mye bra ut, Boosti :(

Det der har de ikke rett til å gjøre, i det hele tatt..

Og du har helt klart ditt på det rene...

 

Er nettopp dette som gjør at jeg ikke gidder å godkjenne senkesett, felger etc..

 

Sant det, gitt opp godkjenning jeg og...er jo mindre bry og bytte fjører/hjul før en kontroll en og krangle med dem..

Her på hønefoss kan man ihvertfall bare glemme og få godkjennt noe, reiser vel heller til drammen eller gjøvik..idiotisk

at dem ikke kan godkjenne en bil fordi kontrolløren ikke kan tysk, noe man burde i en slik jobb. Og vist man ikke ser

forskjell på en v6 og en rekkefirer, har man da noe i en hall for kontroll av kjøretøy og gjør? Når jeg ba han se etter så

bilen ikke subba i bremserulla dems, sa han bare at det ikke var hans problem...snakk om væra biltrangsynt :S

Edited by Boosti
Link to comment
Share on other sites

Guest ford kalle
Eg seier det igjen;Biltilsynet her i landet skulle blitt "standarisert",makan til forskjellig praktisering skal ein leita lenge etter

 

merkeli at ting ikje blir godkjent på ein trafikkstasjon, blir godkjent uten å ha endra noe på ein anna trafikkstasjon

Link to comment
Share on other sites

Men jeg har senkefjører som er 55/40mm med TUV papirere, men demperne er gule justerbare koni dempere. Dem sa ikke noe om det under kontrollen, men må jeg ha TUV papirere på demperen også?...Koni demperne er stiver med ikke korter en orginal demperene, får jeg da godkjennt den senket 55mm foran? Eller må jeg ha kortere dempere? (som koni ikke lager til mk1).

Link to comment
Share on other sites

Eneste er å stå på sitt, krangle med dem. Skal man få godkjent noe må man enten kjenne vedkommende rimelig godt, være i familie, eller så er det bare å krangle.

Forskjellen mellom en 4syl og en V6 skal de kunne se, eller så er det noe som heter TIP og så gå reparatør lettere kjøretøy, det må de seriøst vurdere :wacko:

Lancer EVO VI RS2 (LE 05/130)

Link to comment
Share on other sites

Er mye rart rundt om gitt.. :o Første først; En eu ok sletter mangellappen fra SVV stort sett i alle tillfeller selv om det står noe annet på kontrollseddelen fra SVV. Neste; At kontrolløren ikke skjønner tysk må nesten være hans problem, evnt skolen han var elev på. Iallefall ikke noe en KUNDE får gjort noe med! TÜV er ett godkjenningsorgan som står langt over SVV i det meste de foretar seg og papirene derfra må enhver aspirant fra SVV godta om han kan tysk eller ikke. Kan han ikke forstå det som står må han finne noen som kan! Irriterer meg grønn på at de ikke skjønner at de jobber i ett statlig SERVICEORGAN.

PS. Fra elevrum er det ikke veldig langt til Oslo. Der kan du bestille time på Risløkka trafikkstasjon. De kan om ikke annet lese Tuv papirer.

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Er mye rart rundt om gitt.. :o Første først; En eu ok sletter mangellappen fra SVV stort sett i alle tillfeller selv om det står noe annet på kontrollseddelen fra SVV. Neste; At kontrolløren ikke skjønner tysk må nesten være hans problem, evnt skolen han var elev på. Iallefall ikke noe en KUNDE får gjort noe med! TÜV er ett godkjenningsorgan som står langt over SVV i det meste de foretar seg og papirene derfra må enhver aspirant fra SVV godta om han kan tysk eller ikke. Kan han ikke forstå det som står må han finne noen som kan! Irriterer meg grønn på at de ikke skjønner at de jobber i ett statlig SERVICEORGAN.

PS. Fra elevrum er det ikke veldig langt til Oslo. Der kan du bestille time på Risløkka trafikkstasjon. De kan om ikke annet lese Tuv papirer.

 

Der kom svaret jeg venta på. Det er vel sånn at bilen må vises hos SVV, vist den er i den stand det var når den fikk mangellappen. (med senkesette og hjul)

Men vist den er satt tilbake i orginal tilstand holder det med og vise den ho et eu ok verksted. Grunnen til at det er krysset for SVV er vel pga godkjenning av senkesette,

som ikke kan gjøres på et eu ok verksted.

Edited by Boosti
Link to comment
Share on other sites

Men jeg har senkefjører som er 55/40mm med TUV papirere, men demperne er gule justerbare koni dempere. Dem sa ikke noe om det under kontrollen, men må jeg ha TUV papirere på demperen også?...Koni demperne er stiver med ikke korter en orginal demperene, får jeg da godkjennt den senket 55mm foran? Eller må jeg ha kortere dempere? (som koni ikke lager til mk1).

 

Dempere er en av de tingene på en bil som ikke trenger godkjennes selv om de oppgraderes. Forutsetter at ikke hjulopphenget forandres. Trenger du kortere dempere går det faktisk å dreie de ned. Ikke helt sikker på om dette er lov i Norge, men er vanskelig å oppdage da.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Guest Ford Gnomen

Dempere er slitedel, så ett fett hva som står på de.

Tüv papirer og andre godkjenningspapirer skal være på skandinavisk språk.

 

Kap. 6. Nasjonal typegodkjenning av kjøretøy og deler m.m.

 

§ 6-9. Søknad om godkjenning

 

5. Ved typegodkjenning kan ellers forlanges utlevert nødvendig antall deler og utstyr for prøving og nærmere underlag i form av tegninger, beregninger, garantier e.l. i forbindelse med søknad om godkjenning. Det kan videre stilles krav om spesielle undersøkelser ved prøveanstalt.

 

Ved enkeltgodkjenning kan det kreves fremlagt bevitnelse/dokumentasjon for tilfredsstillelse av angitt standard. Bevitnelsen/dokumentasjonen kan kreves oversatt til norsk hvis den ikke foreligger på norsk, svensk eller dansk.

 

Bestemmelsen i dette nr. gjelder i tillegg til det som måtte være fastsatt ellers i denne forskrift.

 

Utdrag fra Kjøretøyforskriften

Link to comment
Share on other sites

Dempere er en av de tingene på en bil som ikke trenger godkjennes selv om de oppgraderes. Forutsetter at ikke hjulopphenget forandres. Trenger du kortere dempere går det faktisk å dreie de ned. Ikke helt sikker på om dette er lov i Norge, men er vanskelig å oppdage da.

 

Men man må vel ha korter dempere ved godkjenning av senkesett som senker mer en 40mm. Så da betyr det at jeg ikke får godkjennt senkesett sånn som det står nå, selv om jeg reiser til en anne kontrollstasjon enn den her på hønefoss (hvor de ikke kan tysk).

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...