Jump to content

Navarsete vil gi ungdom ekstra prikker


Knutte

Recommended Posts

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=193372

 

 

Jeg begynner å se meg grønn på at det skal gå værst utover ungdommen i trafikken. BARE fordi de er mer "uerfarne" enn resten av røkla. Skal si som så at det er ikke BARE ungdommen som kjører som en gjeng idioter. Det er mange fler som ikke burde ha hatt lappen!

Når en "ungdom" har kjørt seg ihjel eller krasjet så betyr det ikke at resten er sånn! Hvorfor skal det gå utover alle når noen kjører som idioter?

 

 

Sier heller flere, og MYE billigere kjøretimer!

- 1989 Ford Sierra 2.0 CL

- 2001 Ford Mondeo 1.8 Trend (Solgt)

- 1985 Volvo 240 GL (Solgt)

- 1990 Ford Sierra Dohc GT (Solgt. Senere død...)

Jeg reparerer ikke bilen... Jeg forbedrer den!

Nå kjent som Mskrinde

Link to comment
Share on other sites

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=193372

 

 

Jeg begynner å se meg grønn på at det skal gå værst utover ungdommen i trafikken. BARE fordi de er mer "uerfarne" enn resten av røkla. Skal si som så at det er ikke BARE ungdommen som kjører som en gjeng idioter. Det er mange fler som ikke burde ha hatt lappen!

Når en "ungdom" har kjørt seg ihjel eller krasjet så betyr det ikke at resten er sånn! Hvorfor skal det gå utover alle når noen kjører som idioter?

 

 

Sier heller flere, og MYE billigere kjøretimer!

 

Har et gammelt teori-oppgavehefte her, og en oppgave som man kunne få på teoriprøven lyder omtrent slik: Er de yngste bilførere mere utsatt for ulykker i trafikken enn andre? Og riktig svar var faktisk nei.

Som nevnt et gammelt hefte, og dette har tydeligvis forandret seg. Årsaken er vel ganske naturlig, fordi en typisk ungdomsbil i dag er f,eks. BMW 3 serie med stor motor, Sierra Cosworth og Nissan 200 SX. Ser nesten vær dag at ungdom i slike biler er opptatt av å "vise seg". Åkkesom så bør ikke dette med prikker være noe problem for de under 23, eller hvor man setter grensen, fordi bare å kjøre som folk så blir nok ingen urettferdig behandlet.

 

Ellers er jeg enig i at våre kjære statsråder har mye merkelige forslag når det gjelder det meste som har med bil å gjøre.

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, jeg er netsen 30 og kjørere verre for hvert år, og de fleste ganger jeg kommer opp i farlige situasjoner er det pga 40 åringer i fine audier og Bmwer som tror de eier veien. Eller en sjelden gang en fyr i en nyimportert Dodge RAm srt-10 som skal vise seg frem :P Ungdommer er overrepresentert i statistikken fordi de kjører myyye mer en andre. Målt i antal kilometer er de nok ikke verreenn andre.

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

Hmm, jeg er netsen 30 og kjørere verre for hvert år, og de fleste ganger jeg kommer opp i farlige situasjoner er det pga 40 åringer i fine audier og Bmwer som tror de eier veien. Eller en sjelden gang en fyr i en nyimportert Dodge RAm srt-10 som skal vise seg frem :P Ungdommer er overrepresentert i statistikken fordi de kjører myyye mer en andre. Målt i antal kilometer er de nok ikke verreenn andre.

 

 

Hvis regjeringen forstod dette bare...

- 1989 Ford Sierra 2.0 CL

- 2001 Ford Mondeo 1.8 Trend (Solgt)

- 1985 Volvo 240 GL (Solgt)

- 1990 Ford Sierra Dohc GT (Solgt. Senere død...)

Jeg reparerer ikke bilen... Jeg forbedrer den!

Nå kjent som Mskrinde

Link to comment
Share on other sites

Guest Trouble-maker

vel.. har kjørt gris siden jeg har vært 18år. med mye gromt av biler som bl.a cosworth, porscher, div audier etc. men ALDRI fått en eneste prikk. Ja, har vært uten lappen en gang i 8mnd. men enda ikke en eneste prikk... så folkens, er forksjell på å gasse litt og kjøre gris....

Link to comment
Share on other sites

vel.. har kjørt gris siden jeg har vært 18år. med mye gromt av biler som bl.a cosworth, porscher, div audier etc. men ALDRI fått en eneste prikk. Ja, har vært uten lappen en gang i 8mnd. men enda ikke en eneste prikk... så folkens, er forksjell på å gasse litt og kjøre gris....

 

Uten at jeg vet hvor gammel du er så har jo ikke prikkesystemet eksistert i så veldig mange år da!!!

 

Alt bygger på statistikk, så det er nok dessverre noe i tallene som ikke taler for ungdommen...

Link to comment
Share on other sites

Ungdommer er overrepresentert i statistikken fordi de kjører myyye mer en andre. Målt i antal kilometer er de nok ikke verreenn andre.

 

 

Nettopp fordi de kjører mye mer enn andre så blir det mer ulykker. Er jo enkelt og greit det! De er mye mer uerfarne, og får svi for å ikke kjøre forsiktig de første årene. Synes det er helt greit jeg! Men hadde jeg vært 18 nå, hadde jeg selvfølgelig vært uening ;) Skjønner jo at dere ikke vil at andre sin grisekjøring skal få konsekvenser for dere selv.

Men hvordan skal dette løses da når ungdom er mer utsatt for ulykker enn andre pga de kjører mer?? Eneste måten er vel å innføre et strengere system som får dem til å tenke seg litt om FØR de kjører som de har stjålet bilen.

Jeg har selv mistet lappen to ganger pga fart. Ene gangen var 1 mnd etter jeg fikk den. Mistet den i 9 mnd, og andre gangen var jeg 22, og mistet den i 3 mnd. I tillegg har jeg fått 4 prikker for fart. Nå er de to første prikkene vekke fordi det har gått tre år siden jeg fikk de. De to siste forsvinner til sommeren.

Ser MYE rart når en er ute og kjører. Ugdommer som ikke har peiling på hva de driver med, og kjører som de har stjålet bilen! Jeg tenker meg om før jeg kjører over grenser, fordi jeg vet hvordan der er å være uten lappen..

Så for å luke ut de ungdommene som kjører slik, så må dessverre alle ungdommer taes under en kam, og få streng straff. Blir aldri et rettferdig system, men sånn er det.

Riktig at mange eldre også kjører litt fort, men det drar ikke avgårde i 100- og leif med f.eks konemor i bilen! De vet konsekvensene.. Men en ungdom drar mer enn gjerne avgårde med damen elller en kompis ved siden av seg! Tviler på du finner en 40-50 åring som kjører i 118 i 50 sonen, slik som her:

http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtopic=40877&st=20

 

Eneste som KANSKJE kan få ungdom til å bli flinkere, er som nevnt flere kjøretimer, og billigere priser på kjøretimer :)

 

Amen (hehe..)

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror kanskje det hadde vært lurt å hatt en begrensing på ungdomsbiler, slik som på middels tung motorsykkel (eller hav det nå heter) og så skulle ungdommene ha lært seg å kjøre i gamle vrak, eller hvertfall hatt en tur på bane for å lære å rette opp sladd o.l. Det er stor forskjell på å ligge i 140 med pappas 3 år gamle Avensis og en 85 RS turbo f.eks

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=193372

 

 

Jeg begynner å se meg grønn på at det skal gå værst utover ungdommen i trafikken. BARE fordi de er mer "uerfarne" enn resten av røkla. Skal si som så at det er ikke BARE ungdommen som kjører som en gjeng idioter. Det er mange fler som ikke burde ha hatt lappen!

Når en "ungdom" har kjørt seg ihjel eller krasjet så betyr det ikke at resten er sånn! Hvorfor skal det gå utover alle når noen kjører som idioter?

 

 

Sier heller flere, og MYE billigere kjøretimer!

 

Hmm.... skjønte ikkje heilt det med alle då ? - for det er jo bare de som ikkje følger reglene så får prikker ?? - så sånn sett går det ut over de som fortjener det !

Link to comment
Share on other sites

Hmm.... skjønte ikkje heilt det med alle då ? - for det er jo bare de som ikkje følger reglene så får prikker ?? - så sånn sett går det ut over de som fortjener det !

 

Helt enig. Det er ganske lett å ikke få prikker. :)

Men det kjøreforbud i helgene greiene er helt på trynet....

Edited by kimosabi

Sierra XR4i

Link to comment
Share on other sites

jeg er for billigere kjøretimer og kanskje fler pålagte kjøretimer før man får førerkort... uansett hvilken alder man tar førerkort i.

problemet med statsoverhodene i norge er at samtlige har privatsjåfør og derfor ikke ser alt som skjer i trafikken. jeg ser nesten daglig "voksne" i nesten ulykker.

ser derimot få ungdommer i nesten ulykker eller ulykker. problemet er at når en ungdom først krasjer så blir det blåst opp i media og det er alltid ungdommene sin skyld.

men hvis en "voksen" krasjer er det enten glatt eller noe galt med bilen.

 

jeg har kjørt bil i 4 år nå og er sikkert ikke av de som kjører penest her i landet. likevel har jeg kun kræsjet en gang(og det var ikke min skyld). har jo selvfølgelig kjørt i grøfta og sånn men da har det kun vært fordi jeg har sladda og hærja.

 

men uansett hva de prøver å lovlegge oss med så kommer det aldri til å bli noe av. er for mange klubber og foreninger som kommer til å protestere på det uansett.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

jeg er for billigere kjøretimer og kanskje fler pålagte kjøretimer før man får førerkort... uansett hvilken alder man tar førerkort i.

problemet med statsoverhodene i norge er at samtlige har privatsjåfør og derfor ikke ser alt som skjer i trafikken. jeg ser nesten daglig "voksne" i nesten ulykker.

ser derimot få ungdommer i nesten ulykker eller ulykker. problemet er at når en ungdom først krasjer så blir det blåst opp i media og det er alltid ungdommene sin skyld.

men hvis en "voksen" krasjer er det enten glatt eller noe galt med bilen.

 

jeg har kjørt bil i 4 år nå og er sikkert ikke av de som kjører penest her i landet. likevel har jeg kun kræsjet en gang(og det var ikke min skyld). har jo selvfølgelig kjørt i grøfta og sånn men da har det kun vært fordi jeg har sladda og hærja.

 

men uansett hva de prøver å lovlegge oss med så kommer det aldri til å bli noe av. er for mange klubber og foreninger som kommer til å protestere på det uansett.

 

Enig med han over her...det med kjøreforbud i helger blir tåpelig rett og slett - har du ett sertifikat som sier at du kan kjøre bil, så kan du det enten det er mandag eller lørdag !

 

At det kan bli noen slags innskjerpinger for ungdom tror eg nok - samme kor mange klubber og foreninger det finnes...

Du ser jo bare ka slagkraft KNA f.eks har....de hyler jo kver gang det kommer noen mindre lure forslag fra politikerne.. men får aldri gjennomslag for noe. Eineste som er sikkert i norge er at dersom politikerne bestemmer noe...så blir det sånn (ganske få unntak)...

 

Når det gjelder ungdom å kjøreegenskaper så skal eg ikkje rope høyest....for eg har sikkert og vert ein av de så trodde eg va best *he-he*..... men - når ein blir litt eldre og får litt visdom, så skjønner ein mer at ein ikkje va heilt i verdensklasse med rykende fersk sertifikat i lommen. Utsagn som at ein har kjørt gris i årevis uten uhell forteller egentlig ikkje så mye om kor flink ein er å kjøre... det har mer med tilfeldigheter og kanskje bosted å gjøre.. Ein virkelig flink sjåfør er vel han som klarer å praktisere det han har lært, eller holde seg til det som er lov ? :)

Link to comment
Share on other sites

det er jo bare dumt å nekte ungdommer å kjøre eller gi de strengere straff hvis de kjører på ulovlig vis.

 

har aldri sagt jeg har kjørt gris i årevis. bare sier det at jeg har ikke vært innblanda i noe alvorlig uansett åssen jeg har kjørt.

sitter faktisk med den erfaringen at de gangene man kjører pent, da skjer det no.

 

jeg føler at jeg klarer å utføre mye av det jeg har lært både av trafikkskole og av egen kjøring. men føler på ingen måte at jeg mestrer alt.

 

jeg bor vel ikke akkurat i storbyen men det er likevel bra med trafikk her, også kjører jeg fjorten mil om dagen bare til og fra jobb i oslo. da vil jeg si jeg er nok på veien til at jeg burde ha kollidert mange ganger hvis jeg hadde vært den "dårlige" sjåføren politikerene mener vi unge er.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Det er helt på sin plass med strengere prikkregler for ungdom. Man kan si hva man vil om voksne/eldre som ikke kjører like bra bestandig, men det er uhyre sjelden man ser ulykker med mange voksne i bil, som følge av høy fart/ uvettig kjøring.

Vi har ingen ungdommer å miste, derfor bør man gjøre det man kan for å forhindre at personer som til stadighet kjører som idioter får fortsette som de gjør. Man modnes med alderen!

Link to comment
Share on other sites

Det er helt på sin plass med strengere prikkregler for ungdom. Man kan si hva man vil om voksne/eldre som ikke kjører like bra bestandig, men det er uhyre sjelden man ser ulykker med mange voksne i bil, som følge av høy fart/ uvettig kjøring.

Vi har ingen ungdommer å miste, derfor bør man gjøre det man kan for å forhindre at personer som til stadighet kjører som idioter får fortsette som de gjør. Man modnes med alderen!

 

 

den eneste grunnen det er til at du ikke har hørt om sånne ulykker er fordi de sjeldent eller aldri blir tatt opp i media på samme måte som det blir når det skjer med den yngre garde.

selvfølgelig har vi ingen å miste men å ilegge strengere straff for ungdom er jo idiotisk. da er det mye bedre å gi de mer tvangspålagt kjøre trening. kanskje også arrangere banekjøring for de som skal ta førerkort så de kan teste hvor grensa går før de slipper ut på veien. det er tiltak som hjelper.

 

jeg hadde aldri hatt mine kjørekunnskaper hadde ikke jeg kjørt gris og vært litt bajas. selvfølgelig har jeg tatt mange risker ved å kjøre sånn. noe jeg kanskje ikke hadde gjort hvis jeg hadde fått se hvor grensa går og hvor fort ting skjer før jeg kom ut på veien.

 

det burde kanskje settes en strengere grense på hvor mange ganger du kan bli tatt/miste lappen for grisekjøring eller lignende ting. det kan jeg gå med på.

 

man modnes kanskje med alderen men det er andre ting som blir mye dårligere når man blir eldre/voksen.

synet svekkes, reaksjonstida di blir lengre og det er de tinga jeg kommer på i farten men det er nok mere som skjer med kroppen som reduserer våre evner til å kjøre bil.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Føler på en måte at de som er innblandet i flest ulykker er ungdommer med nyere biler.

For å sette ting på spissen... Hvis man f.eks har jobbet og slitt for en bil som man har brukt alle sparepengene sine på. Da tar man kanskje bedre vare på denne skraphaugen som noen kaller det, man vil jo ikke ødelegge og herje med noe man har slitet for!

Men de som får bil, eller får låne pappas eller mammas bil (som ofte er nyere biler), er mestre bak rattet og kjører en tøff og ny bil! Det er de som er mestre og kanskje ikke klarer neste sving og kjører ut pga altfor høy hastighet etter forholdene. Ser ofte i media at det er nyere biler som er blit most, og ungdom som har vært innblandet.

 

 

 

Og dette til kjøreforbud i helgene, hva er det for noe tull? Virker som ikke disse ministerne har tenkt på at det er folk som ikke har tilgang til kollektiv, og som jobber i helgene sent, eller tidlig. Blir jo ikke klok på dette...

Edited by Knutte

- 1989 Ford Sierra 2.0 CL

- 2001 Ford Mondeo 1.8 Trend (Solgt)

- 1985 Volvo 240 GL (Solgt)

- 1990 Ford Sierra Dohc GT (Solgt. Senere død...)

Jeg reparerer ikke bilen... Jeg forbedrer den!

Nå kjent som Mskrinde

Link to comment
Share on other sites

den eneste grunnen det er til at du ikke har hørt om sånne ulykker er fordi de sjeldent eller aldri blir tatt opp i media på samme måte som det blir når det skjer med den yngre garde.

selvfølgelig har vi ingen å miste men å ilegge strengere straff for ungdom er jo idiotisk. da er det mye bedre å gi de mer tvangspålagt kjøre trening. kanskje også arrangere banekjøring for de som skal ta førerkort så de kan teste hvor grensa går før de slipper ut på veien. det er tiltak som hjelper.

 

jeg hadde aldri hatt mine kjørekunnskaper hadde ikke jeg kjørt gris og vært litt bajas. selvfølgelig har jeg tatt mange risker ved å kjøre sånn. noe jeg kanskje ikke hadde gjort hvis jeg hadde fått se hvor grensa går og hvor fort ting skjer før jeg kom ut på veien.

 

det burde kanskje settes en strengere grense på hvor mange ganger du kan bli tatt/miste lappen for grisekjøring eller lignende ting. det kan jeg gå med på.

 

man modnes kanskje med alderen men det er andre ting som blir mye dårligere når man blir eldre/voksen.

synet svekkes, reaksjonstida di blir lengre og det er de tinga jeg kommer på i farten men det er nok mere som skjer med kroppen som reduserer våre evner til å kjøre bil.

 

Beklage hvis du følte grisekjøringen va rette mot deg då - såg bare ein annen så skreiv det lengre oppe i tråden... men siden du skriver du faktisk har kjørt gris, så regner eg ikkje med du tar deg nær av det ;)

 

 

den eneste grunnen det er til at du ikke har hørt om sånne ulykker er fordi de sjeldent eller aldri blir tatt opp i media på samme måte som det blir når det skjer med den yngre garde.

selvfølgelig har vi ingen å miste men å ilegge strengere straff for ungdom er jo idiotisk. da er det mye bedre å gi de mer tvangspålagt kjøre trening. kanskje også arrangere banekjøring for de som skal ta førerkort så de kan teste hvor grensa går før de slipper ut på veien. det er tiltak som hjelper.

 

jeg hadde aldri hatt mine kjørekunnskaper hadde ikke jeg kjørt gris og vært litt bajas. selvfølgelig har jeg tatt mange risker ved å kjøre sånn. noe jeg kanskje ikke hadde gjort hvis jeg hadde fått se hvor grensa går og hvor fort ting skjer før jeg kom ut på veien.

 

det burde kanskje settes en strengere grense på hvor mange ganger du kan bli tatt/miste lappen for grisekjøring eller lignende ting. det kan jeg gå med på.

 

man modnes kanskje med alderen men det er andre ting som blir mye dårligere når man blir eldre/voksen.

synet svekkes, reaksjonstida di blir lengre og det er de tinga jeg kommer på i farten men det er nok mere som skjer med kroppen som reduserer våre evner til å kjøre bil.

 

Ps... mer tvangspålagt kjøretrening ?..... det er vel akkurat då "alle" får svi for det noen duster gjør ?....

Derfor mener eg at ein kan straffe hardere de som er problemet.

Link to comment
Share on other sites

tar meg ikke nær av det på noen måte. ville bare få fram mitt eget poeng.

 

ja fler kjøretimer. til en billigere pris. det er der problemet ligger. det koster for mye å ta kjøretimer og derfor tar folk så få de kan.

hvis man hadde redusert prisen så mye at det å måtte ta mange fler timer ikke hadde blitt noe spesielt dyrere hadde folk lært mer.

også burde de få et kurs på bane eller noe sånt der de lærer hvor grensa går og hva som skjer når man trår over grensa.

det hjelper lite å fortelle noen det at hvis du kjører for fort kan du dø. alle veit det. det er mer intressant å faktisk få prøve den grensa i trygge omgivelser i sikre biler.

kanskje en runde bilcross hadde vært tingen?

 

skal man begynne å straffe noen burde man straffe de som blir tatt for andre tredje gangen. men det å gi ungdom lettere prikker blir da bare en måte for politiet å straffe de de ikke liker. for sånn er det at hvis en poltlitimann ikke liker deg kommer han til å gjøre alt han kan for straffe deg. sånn er det ihvertfall her

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

tar meg ikke nær av det på noen måte. ville bare få fram mitt eget poeng.

 

ja fler kjøretimer. til en billigere pris. det er der problemet ligger. det koster for mye å ta kjøretimer og derfor tar folk så få de kan.

hvis man hadde redusert prisen så mye at det å måtte ta mange fler timer ikke hadde blitt noe spesielt dyrere hadde folk lært mer.

også burde de få et kurs på bane eller noe sånt der de lærer hvor grensa går og hva som skjer når man trår over grensa.

det hjelper lite å fortelle noen det at hvis du kjører for fort kan du dø. alle veit det. det er mer intressant å faktisk få prøve den grensa i trygge omgivelser i sikre biler.

kanskje en runde bilcross hadde vært tingen?

 

skal man begynne å straffe noen burde man straffe de som blir tatt for andre tredje gangen. men det å gi ungdom lettere prikker blir da bare en måte for politiet å straffe de de ikke liker. for sånn er det at hvis en poltlitimann ikke liker deg kommer han til å gjøre alt han kan for straffe deg. sånn er det ihvertfall her

 

Trist hvis politiet har personlige grunner for å straffe noen - sånn skal det ikkje være, og burde innklages til myndigheter som kan gjøre noe med saken !

 

For min del så ser eg ikkje heilt poenget i flere kjøretimer..... nettopp fordi at de yngste kommer jo rett fra kjøretimene og ut i traffikken... samma kor mange timer ein har så vil de så føler de må tøffe seg gjøre det - så det er snakk om å endre holdninger..eineste måte å bli kvitt problemet tror eg dessverre :(

 

Klart at noen lufterunder på bane kan sikker gjøre folk bedre sjåfører - men dessverre så tror eg og det kan føre til at noen faktisk tror de har blitt mye bedre uten å egentlig ha blitt det.. å dermed bare kjører ennå mer idiot enn om de ikkje hadde lekt seg på bane. Ein må huske på at banekjøring og det som skjer på vegen er to ganske forskjellige ting !!

Link to comment
Share on other sites

Man har lov til å innklage kritikkverdige forhold mtp. politiets opptreden. Det lønner seg også alltid å spørre tjenestemann om leg/id. De er pliktige til å fremvise tjenesteleg. ;) Hvis de ikke viser leg når du spør om det så ikke vedta bot. Man kan også klage på tjenestemenn/hendelser på politivakta. De vet som regel hvor patruljene befinner seg til enhver tid.

Sierra XR4i

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...