Jump to content

Recommended Posts

Posted

Etter lang tid å ha slitt med lugging på min 130hk tdci, kom jeg litt inn på EGR systemet på mondeoen, fikk noen tips å prøvde de..

Plugg igjen vakumslangen som går inn på EGR`en.. Jeg brukte en...mm.. ja strikkepinne...faktisk, plugga slangen, satte den på igjen og tok en tur ut og prøvde.. ingen lugging, og nå går den jevnt på tomgang..

Skal prøve etterhvert og komme med en bedre løsning og fjerne hele EGR driten fra bilen.. Bilen vil og gå noe bedre, jevnere, da den uten EGR får friskluft konstant, istedet for gjenbrukt luft..

Posted

Joda hjelper helt klart, men da må også innsug renses for best effekt.. Men fleste tilfeller skaper egr kun negative sider, så like greit å bare fjerne hele greia..

Ihvertfall når det er bevist at den i mange tilfeller har skapt problemer for flere motorer..

Posted

men er det ikke sånn at den reduserer utslippet av NOx? de måler ikke det på¨EU eller?

- 91 Audi 100 2.3E quattro Avant (bruksbil)

- 05 Mondeo Mk3 115hk TDCI Trend Stv. (fattern sin)

- 97 Mondeo Mk2 1,8 Ghia ST-look (solgt)

- 93 Escort Mk5 1,8 CLX ST-look (prosjekt) (solgt)

Posted

Jo den reduserer utslippet litt, men ikke nok til at det gir noe utslag på evt Eu kontroll.. Jeg skal og nå montere en de-cat, får mer effekt, men gir heller ikke nok utslipp til at det er betydning for Eukontroll...

Posted

ok:) men merker du noen forskjell i draget liksom, eller er det bare at den ikke lugger?

- 91 Audi 100 2.3E quattro Avant (bruksbil)

- 05 Mondeo Mk3 115hk TDCI Trend Stv. (fattern sin)

- 97 Mondeo Mk2 1,8 Ghia ST-look (solgt)

- 93 Escort Mk5 1,8 CLX ST-look (prosjekt) (solgt)

Posted

Litt vanskelig å si, men det virker som bilen drar mye jevnere, ingen flater på vei oppover liksom.. Ang med en de-cat så skal vist det gi en del mer effekt, venter på svar fra en som skal bremse sin orginale 130hk, før og etter de-cat, så skal bli spennende å se hva det gir av utslag..

Posted

ok:) for når jeg kjører mondeon til fattern 115hk diesel så kan du vatre opp pedalen og så skjer det lite før rundt 2,500 omdreininger, da napper det plutselig skikkelig hardt i noen sekunder før effekten tar slutt. er vel turbolag det kanksje?

- 91 Audi 100 2.3E quattro Avant (bruksbil)

- 05 Mondeo Mk3 115hk TDCI Trend Stv. (fattern sin)

- 97 Mondeo Mk2 1,8 Ghia ST-look (solgt)

- 93 Escort Mk5 1,8 CLX ST-look (prosjekt) (solgt)

Guest GompenTDCI
Posted
Etter lang tid å ha slitt med lugging på min 130hk tdci, kom jeg litt inn på EGR systemet på mondeoen, fikk noen tips å prøvde de..

Plugg igjen vakumslangen som går inn på EGR`en.. Jeg brukte en...mm.. ja strikkepinne...faktisk, plugga slangen, satte den på igjen og tok en tur ut og prøvde.. ingen lugging, og nå går den jevnt på tomgang..

Skal prøve etterhvert og komme med en bedre løsning og fjerne hele EGR driten fra bilen.. Bilen vil og gå noe bedre, jevnere, da den uten EGR får friskluft konstant, istedet for gjenbrukt luft..

 

Hmm det er akkurat det samme som jeg opplever med min 130hk tdci, da vet jeg hva jeg skal gjøre i helgen :D

Posted

Men jeg vil jo råde dette som en midlertidig løsning, da blokkering av slangen tydeligvis får fram en feilkode i motoren slik at motorlampa lyser(oppdaget jeg nå).. men jobber med en løsning for å få dette vekk..

Posted

Ta av det grove røret inn på EGR klokka. Så bytter du ut pakningen med en plate med minst tre mm tykkelse. Bruk pakningen som mal, men ikke lag hull i midten, kun til skruene. Ingen EGR, ingen lugging og ingen motorlampe

Over til fienden...

Guest Trouble-maker
Posted

tror man kan gjøre noe av det samme vi gjør på audi diesel motorene. skru av egrventilen og lag ei plate du setter under slik at luften ikke går igjenom ventilen. da slipper du feilkoder og meldinger og du får kun frisk luft i motoren. med to-tre enkle skruer fjerner duogså denne platn føre evt EU kontrol. har aldri fjernet denne på audin min, og denne går gjennom kravene.. + at denne er også chippet +div med motoren...

  • 5 weeks later...
Posted

Fikk plugget denne EGR ventilen på min 02 TDDI 115 hk, og den går veldig mye bedre , skulle tru den var blitt chippa:-)

Men som noen sa her om feil melding om motor feil gjelder nok bare 04 og nyere trur jeg(mulig fra det blei TDCI )

Men på min har jeg kjørt i en over en uke nå og ingen feil melding her, bare mye BEDRE respons.

Posted

Det er de motorene med elektronisk sensor på egr som det kommer opp feilmelding. Har nå kjørt med min blokkert lenge, men merker nå når temperaturn har krypi godt under minus, så er blir nesten motoren ikke varm.. Vet enda ikke om dette skyldes blokkeringa, men skal snart ta opp innsug og få rengjort den og sensoren, så får håpe det blir bedre da.. Har fått bestillt meg de-cat rør, så får håpe det blir litt mer futt i bilen også etter det..

Posted

er nok et problem med mondeo TDCI... fattern sin temp-måler rører seg ikke når han kjører til jobb... det er 6,3km. hadde en focus 1,6 zetec før, og den oppnådde nesten normal temp. på den strekningen.

- 91 Audi 100 2.3E quattro Avant (bruksbil)

- 05 Mondeo Mk3 115hk TDCI Trend Stv. (fattern sin)

- 97 Mondeo Mk2 1,8 Ghia ST-look (solgt)

- 93 Escort Mk5 1,8 CLX ST-look (prosjekt) (solgt)

Posted

Jo mondeo er generelt treige på å bli varme, men min forrige vinter ble ganske fort varm, men kjørte i et par timer i helga, og den blei ikke varm.. i det hele tatt..

Posted

Det har nok noe med det å gjøre når det EGR ventilen gjør er å sende eksos(som er varm) inn igjen i motor, så den vil nok gjøre til å få motoren varm.. Er jo det som er problemet med fjusking og, når det legger seg et lag i innsug og ventil...

Posted (edited)

:lol: EGR sender "varm" eksos inn i forbrenningskammeret ja. For å senke tempraturen på forbrenningen. Ikke for å øke den. Det er varmere der inne..

Hadde den sendt eksosen inn i kjølevæsken hadde det du sier vært riktig, men da er det noen andre utfordringer som står i kø

Edited by focusst

Over til fienden...

Posted

ja men den sender eksosen inn sammen med ny luft og inn i innsug, da ville jeg nå tro at den varme lufta som går inn i motoren ville hjelpe til å holde motoren litt varmere.. men på en annen side, hvis det da du sier stemmer med at gammel eksos gjør forbrenningen kaldere, uten egr tilkoblet kommer kun friskluft, vil da forbrenninga bli varmere da? da ville jo temp på motoren stige også?

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...