Jump to content

DOCH med høyt bensinforbruk


megamann89

Recommended Posts

Hei. Har en sierra 2 l doch, som jeg syntes bruker litt vell mye bensin. bruker over 1 på mila. Hva kan være årsaken til dette ?

Tungt driverk ?

 

Har hatt prob med at bilen fusker litt. Det er kuratt som det ikke skjer noe når jeg gasser på, og så plutslig kommer den for fult. Har bytta map sensor og tungang regulator. Men veit jo ikke om den jeg fikk var i hundre da. Kan jeg ohme Map sensoren ?

Lurte også litt på om lambasonden er gåen. Hva skal verdiene ligge på når jeg ohmer den ?

Link to comment
Share on other sites

Sjekk veivhus slangen som går bak motoren.. Denne var veldig dårlig på en bil jeg hadde.. Og den hadde samme symtomene som du forklarer med at den plutselig kommer.. Ble bra etter at jeg skiftet den..

Livet er farlig.. Man kan dø..!

Det blir ikke bedre enn du gjør det til sjøl..!

Ford Sierra RS 91mod- Under oppussing.. Link

Ford Sierra IS bruksbil- Link

Link to comment
Share on other sites

Guest Cossie77

Slenger meg på denne. Har akkurat samme problem selv. Høyt bensinforbruk og fusk/lugging på lavt turtall men som kommer med litt ekstra gass. Fikk lest ut feilkode på TPS med diode prøvelampe. TPS er et godt tips tror jeg. Prøv å ohme den. Jeg målte min. Skal visst vært 2 måter å måle den på når bilen ikke går, "closed throttle" som det heter. Måte 1 er pinne 1 og 3 og skal, så vidt jeg husker, gi verdi på 2000-5500 og måte 2 er pinne 2 og 3 og skal gi verdi på 150-2000. Mine resultat ble på måte 1 ca 1800 og måte 2 ca 3800. Altså utenfor normal. Når jeg justerer litt på den, dvs gasser litt, så beveger verdiene seg inn mot normal, men det innebærer som sagt at jeg må gasse en del. Derfor det høye forbuket!

 

Men kan være MAP i tillegg, så hadde vært kjekt å vite hvordan denne kan ohmes ja :)

Link to comment
Share on other sites

Sett en vakumpumpe, event. sprøyte med slange på map sensoren, og prøv å mål på forskjellige undertrykk. Beste måten å kontrollere map og tps er å kople dem til 5v strømkilde, ettersom begge fungerer som pot.meter, og skal være tilkoplet både jording og strømkilde for å få korrekt måleresultat.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Sett en vakumpumpe, event. sprøyte med slange på map sensoren, og prøv å mål på forskjellige undertrykk. Beste måten å kontrollere map og tps er å kople dem til 5v strømkilde, ettersom begge fungerer som pot.meter, og skal være tilkoplet både jording og strømkilde for å få korrekt måleresultat.

Ok. Kan jeg bare koble på et 5 v bateri da . Hvilken "punkter" på kontakten skal jeg måle / koble bateriet til ?

Link to comment
Share on other sites

Slenger meg på denne. Har akkurat samme problem selv. Høyt bensinforbruk og fusk/lugging på lavt turtall men som kommer med litt ekstra gass. Fikk lest ut feilkode på TPS med diode prøvelampe. TPS er et godt tips tror jeg. Prøv å ohme den. Jeg målte min. Skal visst vært 2 måter å måle den på når bilen ikke går, "closed throttle" som det heter. Måte 1 er pinne 1 og 3 og skal, så vidt jeg husker, gi verdi på 2000-5500 og måte 2 er pinne 2 og 3 og skal gi verdi på 150-2000. Mine resultat ble på måte 1 ca 1800 og måte 2 ca 3800. Altså utenfor normal. Når jeg justerer litt på den, dvs gasser litt, så beveger verdiene seg inn mot normal, men det innebærer som sagt at jeg må gasse en del. Derfor det høye forbuket!

 

Men kan være MAP i tillegg, så hadde vært kjekt å vite hvordan denne kan ohmes ja :)

Link to comment
Share on other sites

Map og tps får 5v fra den orginale motorstyringen. Du må ha tenningen på, kanskje motoren i gang. Du kan prøve å lure noen tråder fra en ledning inn i kontakten slik at du kan måle via dem, men forsiktig så du ikke kortslutter. 1 ledning er 5 v, 1 jord og 1 signal. Bare prøv å mål deg fram med voltmeter til hva som er hva. Jord ledning er vanligvis brun.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har bytta spjelsensor, Da begynte bilen å gå rent , går no også fint på tommgang. Hadde også en eksos lekasje ved fremre eksospakning ,bytta denne pakningen, men fikk det ikke helt tett, kjenner det blaser så vidt ved litt gassing. Dette kan vell gi lambasonden falske verdier ? Forslag til hvordan jeg kan få det tett ? 1 pakning til ? Kan jeg ohme lambasonden for å sjekke om det er den som er på bært tur ? Motorlampa hadde vell lyst hvis denne hadde vært gåen ? Kan map sensoren påvirke bensin bruken ? . Litt lei av å kjøre sierra som bruker suppe som en amrikaner.

Takker for svar

Link to comment
Share on other sites

Det kan være eksoslekkasjen som gjør det ja. Ikke uvanlig at flensen mellom manifold og eksosanlegg slår seg. Prøv å plan den. Eller du kan prøve litt eksospasta, vist lekkasjen er veldig liten. Men ville ikke fått noe eksospasta i katalysator. Lambdasensor kan måles med ett voltmeter. Skal vel være rund 1 volt +-. Husker ikke de nøyaktige verdien utenatt.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Er litt skeptisk til det. Godt mulig det går, men har blåst soppas mange eksospakninger med orginal IS, så derfor er jeg litt i tvil.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Bare ikke bruk så mye pasta at den havner i katalysator. går den tett vil du også få høyt forbruk, i tilegg til dårlig effekt og kanskje dårlig gange.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...