megamann89 Posted October 22, 2008 Share Posted October 22, 2008 Hei. Har en sierra 2 l doch, som jeg syntes bruker litt vell mye bensin. bruker over 1 på mila. Hva kan være årsaken til dette ? Tungt driverk ? Har hatt prob med at bilen fusker litt. Det er kuratt som det ikke skjer noe når jeg gasser på, og så plutslig kommer den for fult. Har bytta map sensor og tungang regulator. Men veit jo ikke om den jeg fikk var i hundre da. Kan jeg ohme Map sensoren ? Lurte også litt på om lambasonden er gåen. Hva skal verdiene ligge på når jeg ohmer den ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ford ragger Posted October 22, 2008 Share Posted October 22, 2008 Sjekk veivhus slangen som går bak motoren.. Denne var veldig dårlig på en bil jeg hadde.. Og den hadde samme symtomene som du forklarer med at den plutselig kommer.. Ble bra etter at jeg skiftet den.. Livet er farlig.. Man kan dø..! Det blir ikke bedre enn du gjør det til sjøl..! Ford Sierra RS 91mod- Under oppussing.. Link Ford Sierra IS bruksbil- Link Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Cossie77 Posted October 22, 2008 Share Posted October 22, 2008 Slenger meg på denne. Har akkurat samme problem selv. Høyt bensinforbruk og fusk/lugging på lavt turtall men som kommer med litt ekstra gass. Fikk lest ut feilkode på TPS med diode prøvelampe. TPS er et godt tips tror jeg. Prøv å ohme den. Jeg målte min. Skal visst vært 2 måter å måle den på når bilen ikke går, "closed throttle" som det heter. Måte 1 er pinne 1 og 3 og skal, så vidt jeg husker, gi verdi på 2000-5500 og måte 2 er pinne 2 og 3 og skal gi verdi på 150-2000. Mine resultat ble på måte 1 ca 1800 og måte 2 ca 3800. Altså utenfor normal. Når jeg justerer litt på den, dvs gasser litt, så beveger verdiene seg inn mot normal, men det innebærer som sagt at jeg må gasse en del. Derfor det høye forbuket! Men kan være MAP i tillegg, så hadde vært kjekt å vite hvordan denne kan ohmes ja Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted October 23, 2008 Share Posted October 23, 2008 Sett en vakumpumpe, event. sprøyte med slange på map sensoren, og prøv å mål på forskjellige undertrykk. Beste måten å kontrollere map og tps er å kople dem til 5v strømkilde, ettersom begge fungerer som pot.meter, og skal være tilkoplet både jording og strømkilde for å få korrekt måleresultat. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
megamann89 Posted October 23, 2008 Author Share Posted October 23, 2008 Ok.Takk for svar. Var ikke driverket mitt. Det har jeg sjekka. Men hvor sitter TPS en ? . Skal måle litt i morgen tenkte jeg , så se hva jeg kommer til Link to comment Share on other sites More sharing options...
carfreak Posted October 23, 2008 Share Posted October 23, 2008 TPS sitter på venstre side av innsuget ditt, lengst frem på motsatt side av gasswiren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
megamann89 Posted October 24, 2008 Author Share Posted October 24, 2008 TPS sitter på venstre side av innsuget ditt, lengst frem på motsatt side av gasswiren.Ok. Er den biten ja. Da blir den ohmet i dag Link to comment Share on other sites More sharing options...
megamann89 Posted November 13, 2008 Author Share Posted November 13, 2008 Sett en vakumpumpe, event. sprøyte med slange på map sensoren, og prøv å mål på forskjellige undertrykk. Beste måten å kontrollere map og tps er å kople dem til 5v strømkilde, ettersom begge fungerer som pot.meter, og skal være tilkoplet både jording og strømkilde for å få korrekt måleresultat.Ok. Kan jeg bare koble på et 5 v bateri da . Hvilken "punkter" på kontakten skal jeg måle / koble bateriet til ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
rubenl Posted November 13, 2008 Share Posted November 13, 2008 Slenger meg på denne. Har akkurat samme problem selv. Høyt bensinforbruk og fusk/lugging på lavt turtall men som kommer med litt ekstra gass. Fikk lest ut feilkode på TPS med diode prøvelampe. TPS er et godt tips tror jeg. Prøv å ohme den. Jeg målte min. Skal visst vært 2 måter å måle den på når bilen ikke går, "closed throttle" som det heter. Måte 1 er pinne 1 og 3 og skal, så vidt jeg husker, gi verdi på 2000-5500 og måte 2 er pinne 2 og 3 og skal gi verdi på 150-2000. Mine resultat ble på måte 1 ca 1800 og måte 2 ca 3800. Altså utenfor normal. Når jeg justerer litt på den, dvs gasser litt, så beveger verdiene seg inn mot normal, men det innebærer som sagt at jeg må gasse en del. Derfor det høye forbuket! Men kan være MAP i tillegg, så hadde vært kjekt å vite hvordan denne kan ohmes ja Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted November 13, 2008 Share Posted November 13, 2008 Map og tps får 5v fra den orginale motorstyringen. Du må ha tenningen på, kanskje motoren i gang. Du kan prøve å lure noen tråder fra en ledning inn i kontakten slik at du kan måle via dem, men forsiktig så du ikke kortslutter. 1 ledning er 5 v, 1 jord og 1 signal. Bare prøv å mål deg fram med voltmeter til hva som er hva. Jord ledning er vanligvis brun. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
megamann89 Posted December 2, 2008 Author Share Posted December 2, 2008 Har bytta spjelsensor, Da begynte bilen å gå rent , går no også fint på tommgang. Hadde også en eksos lekasje ved fremre eksospakning ,bytta denne pakningen, men fikk det ikke helt tett, kjenner det blaser så vidt ved litt gassing. Dette kan vell gi lambasonden falske verdier ? Forslag til hvordan jeg kan få det tett ? 1 pakning til ? Kan jeg ohme lambasonden for å sjekke om det er den som er på bært tur ? Motorlampa hadde vell lyst hvis denne hadde vært gåen ? Kan map sensoren påvirke bensin bruken ? . Litt lei av å kjøre sierra som bruker suppe som en amrikaner. Takker for svar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted December 3, 2008 Share Posted December 3, 2008 Det kan være eksoslekkasjen som gjør det ja. Ikke uvanlig at flensen mellom manifold og eksosanlegg slår seg. Prøv å plan den. Eller du kan prøve litt eksospasta, vist lekkasjen er veldig liten. Men ville ikke fått noe eksospasta i katalysator. Lambdasensor kan måles med ett voltmeter. Skal vel være rund 1 volt +-. Husker ikke de nøyaktige verdien utenatt. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
megamann89 Posted December 3, 2008 Author Share Posted December 3, 2008 ok takk. vil vell ikke være til noe hjelp med en pakning til ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted December 3, 2008 Share Posted December 3, 2008 Er litt skeptisk til det. Godt mulig det går, men har blåst soppas mange eksospakninger med orginal IS, så derfor er jeg litt i tvil. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escort RST WRC Posted December 3, 2008 Share Posted December 3, 2008 Har du montert sammen med eksospasta? Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her Link to comment Share on other sites More sharing options...
megamann89 Posted December 4, 2008 Author Share Posted December 4, 2008 Har du montert sammen med eksospasta? Nope. Pusset bare rent på begge flensene, Lå pakning i mellon, og skrudde til. Skulle kanskje smurt eksospasta på begge flatene av flensene ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escort RST WRC Posted December 4, 2008 Share Posted December 4, 2008 Du har nok løsningen der ja Er vanskelig å få tett uten bruk av eksospasta.Vertfall når anleggsflatene er 100% plan. Jeg bruker vertfall alltid eksospasta, er som natt og dag etter min mening Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her Link to comment Share on other sites More sharing options...
megamann89 Posted December 4, 2008 Author Share Posted December 4, 2008 Ok.Takk for svar. Det skal vell ikke så mye lekasje til før lambasonden får feil verdier, og dermed mer bensin bruk ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escort RST WRC Posted December 4, 2008 Share Posted December 4, 2008 Nei, det skal veldig lite til.Så en liten lekkasje kan skape stor forskjell på forbruk og gange. Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted December 6, 2008 Share Posted December 6, 2008 Bare ikke bruk så mye pasta at den havner i katalysator. går den tett vil du også få høyt forbruk, i tilegg til dårlig effekt og kanskje dårlig gange. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
megamann89 Posted December 6, 2008 Author Share Posted December 6, 2008 Ok. Takk for svar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now