Jump to content

Recommended Posts

Posted
hmm :) må vel nesten benke min jeg nå :D

Skulle vel gjort det jeg også

Tror ikke jeg har noe mindre futt:)

Bare å hamstre v6ere før di blir oppkjøpt :P

Posted

Skogenracing er helt knall! B)

-TurboX-

'91 Sierra IS Turbo *prosjekt*

'79 Capri 2.8 *prosjekt*

'86 BMW E30 320i *kommende prosjekt*

'86 BMW E30 "320i" *kommende prosjekt/delebil*

Posted
ja det er helt supre veldig hjelpsomme også god kontakt med de folka der :)

Greie karer ja

Fikk megasquirt mapet dems, stemte ikke helt med mitt turbooppsett men intressant å sammenligne med.

Disse karene beviser at du trenger ikke handle inn for mest mulig penger for å få det til å fungere med v6n.

Org bunndel........har nok blitt prøvd litt disse motorene nå så oppgradering av råder å veiv til skyhøye priser er antagelighvis unødvendig.

Burton har smidde stempel ,etterhvert er det nok lite komp igjen på org stempel. ca 7000 for stempel + borring til 94mm.

Tror enda ikke helt på at di kjører org toppakning men di sier så:)

Guest Mikael_S
Posted (edited)

Hej grabbar :)

 

Ägaren av bilen här. Faktiskt så har jag inte öppnat motorn alls, den har gott över 20000mil också

 

Började med att bromsa bilen som den stod och då gav den 297hk på drivhjulen. Men efter jag ökat tändningen med 3 grader så stack effekten upp till 323hk och 487nm på drivhjulen. Detta vid 1.1bar

 

Beräknad effekt på motorn vid 12% drivline förlust är 367hk och 553nm och det får väl ses som ganska godkänt för att vara en helt standard motor!

 

Så här ser min spec på motorn ut, spridarna ligger på 92% dutycycle så är ganska nära gränsen

 

Garret GT40 turbo

HKS 60mm Wastegate (kopia)

Egentillverkat pulssplitt grenrör

3.5tums Downpipe

2.5tums avgasystem med 2 Dämpare

KL-Racing intercooler

Siliconslangar från DO88.se

Egentillverkade tryckrör

Megasquirt ms1 v3.0

Saab 350cc spridare

Lintec Sportluftfilter

 

Prestanda siffror mätt med G-tech pro RR vid 0.95bar

 

201m 7.787s @ 151.311km/h

 

402m 12.023s @ 187.328km/h

 

0-100 -> 4.555s

0-200 -> 14.546s

100-150 -> 3.535s

100-200 -> 9.991s

 

 

 

/Mikael

Edited by Mikael_S
Posted

Virkelig imponerende, hadde vært moro å se hvor my een skikkelig bygd motor kan klare i benk hvis en helt orginal motor klarer dette :o

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Posted

Heisan Mikael, å hjertelig velkommen til FMCN.

 

Mycket imponerande bygge du har, å det får en til å lure på effektiviteten på disse 220hk kitene som GIK hadde(har?) på 90-tallet.

 

Utrolig moro at du har Megasquirt, og "bare" versjon 1 attpåtil. Virker som du har rimelig peiling på dette med motor også, så thumbs up for bra jobb.

 

PS: du må gjerne legge ut prosjekt tråd om bilen din. :P

Posted

Dette kan da ikke være mulig?

Trodde bare det var 4-syl Cosworth motor som gikk an å få bra effekt ut av jeg.......... ;-)

 

Som tidligere nevnt : Går bra med himlaga au! Ref. Reodor Felgen.

 

Dare to be different , og ha det mye mere morro pr. krone!

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Guest Mikael_S
Posted

Roligt att ni tycker om det jag håller på med! Visst kan jag skapa en projekttråd men finns det nått intresse för sådant här då? :)

Posted

Veldig bra at det er noen som fullfører og viser frem ford sin v6 sitt potensiale. også med tanke på orginal motor. :)

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Posted (edited)
Virkelig imponerende, hadde vært moro å se hvor my een skikkelig bygd motor kan klare i benk hvis en helt orginal motor klarer dette :o

En "skikkelig bygd motor" vil være mekanisk sterkere og hadde nok først og fremst taklet høyere ladetrykk og fått en %vis effektøkning som i dette tilfelle minst samsvarer med den %vise økningen i ladetrykket. (eller MAP trykk for å være korrekt.)

Med 323 HK-NAV (ikke wheel) og 487 Nm på 1,1 BAR som utgangspunkt, så øker potensialet til minst 400 Hk og 600 Nm når ladetrykket økes til 1,6 BAR.

 

Veldig bra at det er noen som fullfører og viser frem Ford sin V6 sitt potensiale. også med tanke på orginal motor. :)

Ikke bare rent motormessig, men også stort svinghjul med 240 mm clutch, MT75 gearkasse (på 2,9) som er en bra 2WD kasse, og i tillegg har disse bilene 7,5" diff. originalt. Dette er deler som man kommer ett godt stykke med når man sammenligner med f.eks IST. Dette kommer godt med når man tenker over at V6´erene kan sies å være en OHC motor + 50% i antall sylindre og motorvolum. ^_^

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Posted

Tja, ekke noen tvil om at V6 er et greit utgangspunkt, spesiellt 2.9 siden de har topper som flower greit originalt og registerkjede. Er jo mye de har forbedra på 2.9 kontra 2.8.

OHC og YB veier jo litt mindre men V6 er jo V6. Blir mere holdbart med mere jern og mere balanse vettu. ;)

Sierra XR4i

  • 2 weeks later...
Posted
En "skikkelig bygd motor" vil være mekanisk sterkere og hadde nok først og fremst taklet høyere ladetrykk og fått en %vis effektøkning som i dette tilfelle minst samsvarer med den %vise økningen i ladetrykket. (eller MAP trykk for å være korrekt.)

Med 323 HK-NAV (ikke wheel) og 487 Nm på 1,1 BAR som utgangspunkt, så øker potensialet til minst 400 Hk og 600 Nm når ladetrykket økes til 1,6 BAR.

 

 

Ikke bare rent motormessig, men også stort svinghjul med 240 mm clutch, MT75 gearkasse (på 2,9) som er en bra 2WD kasse, og i tillegg har disse bilene 7,5" diff. originalt. Dette er deler som man kommer ett godt stykke med når man sammenligner med f.eks IST. Dette kommer godt med når man tenker over at V6´erene kan sies å være en OHC motor + 50% i antall sylindre og motorvolum. ^_^

 

 

 

Hei

Hvor stor er forskjellen på hk-nav og hk wheel?

Posted
Tja, ekke noen tvil om at V6 er et greit utgangspunkt, spesiellt 2.9 siden de har topper som flower greit originalt og registerkjede. Er jo mye de har forbedra på 2.9 kontra 2.8.

OHC og YB veier jo litt mindre men V6 er jo V6. Blir mere holdbart med mere jern og mere balanse vettu. ;)

Ikke noe kjede på 12v som vi prater om her i tråden

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...