Guest mhane Posted October 8, 2008 Share Posted October 8, 2008 Hei Har hatt min 96 mod Mondeo (4x4) på EU kontroll.Fikk anmerkning om slakk foring (nedre ytre) på venstre side foran, og knekt fjær på samme side.Det gikk ikke å få kjøpt foringen hos Ford, der måtte jeg kjøpe hele bærebroen, noe jeg gjorde. (ca 1400 kroner) Samtidig bestilte jeg ny fjør. Når jeg kjøpte bærebroen fikk jeg høre at det er tildels vanskelig å bytte denne, men jeg må bytte denne selv. Har ikke råd å sette bilen på verksted for en bærebro. Noen som har byttet og kan gi en forklaring eventuelt tips til bytte å bærebro foran. Mvh Magne Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escort RST WRC Posted October 8, 2008 Share Posted October 8, 2008 Har byttet en rekke av desse selv.Og største problemet med å bytte på venstre side på Mondeo, er fremre bolten som du må kappe for å få ut.Den går ovenfra og ned i hullet, så når du skal ta den ut går den opp 3-4cm til den tar i girkassen.Så da må du kappe denne, og montere med ny bolt underfra når du monterer sammen.Og er ganske trangt å komme til den bolten, pleier å bruke bajonettsag på jobben. Vinkelsliper er det ikke lett å komme til med.. Har du forresten byttet slike deler før? Slik at du har erfaring med å løsne opphengskuler fra spindel etc?Kan være et litt stress en slik jobb viss man ikke har gjort det før.Så vil anbefale deg å få lit hjelp fra noen som kan det i såfall.. Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest mhane Posted October 9, 2008 Share Posted October 9, 2008 Ok takker for tipset. Har ikke skrudd så mye Ford før, men har nettopp byttet bremseskiver, nav, hjulager og abs sensorer ++ rundt om på den andre bilen min. Der har jeg også byttet caster stag og diverse andre stag og foringer.Har ikke så mange til å hjelpe meg, men får prøve meg frem. Har tilgang på dreiebenk så har som regel spesiallaget utstyr til å trekke av ting som sitter fast der jeg ikke kommer til med ters, feks for å trekke drivakselen inn gjennom navet samtidig som navet kommer på plass i lageret. Har ikke studert så nøye hvordan bæreboen er festet til spindelen men får ta det på sparket, eller søke råd her.Har ikke bajonett sag så der får jeg se om jeg kommer til med baufil eller dremel men jeg må først kjøpe ny bolt og mutter skjønner jeg så det tipset var jo gull verdt ! Må jo bytte den fjøren samtidig så der må jeg vel få tak i fjærklemmer som et minimum. Mvh Magne Link to comment Share on other sites More sharing options...
focusst Posted October 9, 2008 Share Posted October 9, 2008 Useiøse mekanikere her ser jeg.... Bolten skal sitte ovenfra. Punktum Men at du ikke får kjøpt foringer er bare tull, skifta fire stk i dag jeg.. Men om bilen har rulla noen km er det like greit å skifte hele brua pga opphengskula. Kjedelig å måtte skifte den om et halvt år. Kan være greit å kjøpe ny bolt gjennom opphengskula før du begynner Jekk opp bilen, og støtt den opp så den står godt. Ikke sett støttene på forstillingsramma. Så finner du følgende: Noe til å ta av hjulet med15 mm pipe18 mm pipe21 mm pipeKort forlengerSkralleTorx 35 bitsTorx 55 bits15 mm fastnøkkelStor skrutrekkerDor el .l på 6-8 mm omkretsHammerSpett (oppgir mål etter verktøystr)1.Skru av 18 mm muttera på bolten som går gjennom opphengskula i bilens lengderetning 2.Slå ut bolten bakfra. 3.Bryt opphengsarmen nedover fra hjulspindelholderen med den store trekkeren, ev med spettet. til den løsner. Må til litt makt. Forsiktig med gummien 4.Skru av 18 mm mutterene på opphengsarmboltene innvendig under ramma. Hold igjen med 15 mm fastnøkkel 5.Skru av de to 21 mm boltene som holder ramma. En foran og en bak 6.Skru av de ni Torxs 35 skruene som holder plastplata under radiatoren 7.Skru ut 15 mm bolten gjennom fremre motorfeste. (lang bolt på tvers av lengderetningen) 8.Plasser spettet over ramma og under utbyggingen på girkassa. 9.Bend ramma ned så du får slått ut ut den fremre bolten 10.Slå ut den bakre bolten. 11.Bryt ut opphengsarmen fra ramma med trekker/spett. 12.Montering i motsatt rekkefølge. Pass på fremre motorfeste når du slipper opp etter å ha montert fremre bolt, det har en tendens til å vri seg Tar du snarveien med å skjære av bolten for å slippe å løsne ramma, så husk å skjære av bolten øverst etter at den er montert. Ellers kan det ende med hull i girkassa Lykke til, det er litt tricky Og det er alltid lurt å gå over boltene med en skikkelig rustløser på forhånd Over til fienden... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest mhane Posted October 10, 2008 Share Posted October 10, 2008 Se her ja... Det var litt av en smørbrød liste.... her er det bare å skrive ut og følge anvisningen Takker og bukker ! Ser at dette blir litt av en jobb, men det er bare å hive seg i det. MVh Magne Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escort RST WRC Posted October 10, 2008 Share Posted October 10, 2008 (edited) Useiøse mekanikere her ser jeg.... Bolten skal sitte ovenfra. Punktum Joda, takk skal du ha du!Har selv blitt opplært til å gjøre det på den måten helt fra jeg begynte på Ford.Du vel vel hvordan man EGENTLIG skal gjøre dette regner jeg med?Ikke slik du beskriver heller, er en lettvindt løsning det også..Og hvor mye lengre tid det tar iforhold til å hva en slik jobb er regnet med betaling for?Mtp. at man faktisk egentlig skal løsne motorfester, girkassefeste, ta ut venstre drivaksel, løsne giroverføringen etc.Og faktisk trenger spesialverktøy til motorfeste "justering", hjelperamma. Og verktøy til å holde motor oppe?Og at man skal ta forstillingskontroll når man har utført jobben siden hjelperamma har vært nede? Så er nå en litt lettvindt måte du også beskriver. Så skjønner ikke helt hvorfor du mener det er useriøst den måten jeg beskriver det.Hvor mange andre Ford verksted tror du at det er som gjør det på den måten jeg beskriver? Mange..Og har du noen gang hørt om noen som har fått problemer pga dette?Skal ikke ha noen ting å si så sant bolten er trukket til med riktig moment, er like stor anleggsflate på mutter og skrue på orginalboltene..Vi har vertfall gjort det slik i alle de år, uten et eneste problem.Er da ingenting som tilsier at den bolten løsner lettere om bolten er tredd oppover enn nedover. Og for en som skal skru hjemme på garasjegulvet er det en fullgod måte å gjøre det på, som sparer han for mye ekstra arbeid. Jeg vet vertfall hvilken måte jeg ville brukt viss jeg skulle bytte bærearm.Bare å kjøpe nye bolter og muttere på Ford.Bør forresten kappe av den nye bolter litt.Dette ser du hvor mye som må til når du monterer, men ca 0,5 - 1cm mener jeg å huske. Edited October 10, 2008 by Escort RST WRC Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her Link to comment Share on other sites More sharing options...
focusst Posted October 10, 2008 Share Posted October 10, 2008 Nå var det ikke så ***** alvorlig ment da, og jeg burde ha slengt på en smiley der. Beklager. Jeg vet om en som har fått mangel på EU av det, og det var ikke hos Ford. Men jeg har sett tre biler med hull i girkassa pga ukappa bolt. Må nok innrømme at på garasjeskruing velger jeg din metode, og har nok gjort det på jobben også, da alternativet har vært å skjære hull ved mutterene i rammevangen. Over til fienden... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escort RST WRC Posted October 10, 2008 Share Posted October 10, 2008 No hard feelings Tok det gjerne litt vel hardt også, beklager dette Ja, skader på girkasse pga. ukappet bolt har jeg også dessverre sett noen tilfeller av.. Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest mhane Posted October 11, 2008 Share Posted October 11, 2008 He he fint med litt temperatur her ! Får se det litt ann når jeg begynner å skru. Må jo bytte fjæren også. Samtidig skal jeg inn med en defa plugg i en frostplugg som selvsagt ligger inn mot vinduet. Nei det blir nok noen timer skruing dette her. MVh Magne Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest mhane Posted October 18, 2008 Share Posted October 18, 2008 Ja da var ny bærebro på plass. Dette var jo en grei jobb. Målte og dreide deretter bolten ned slik at den akkurat gikk gjennom "låseringen" på den nye mutteren. Ikke snakk om at den skruen skrur seg opp av seg selv, når det står ny mutter på toppen der. Har kun tapt noen få milimeter med plass opp til girkassen siden mutteren er litt større enn hodet på bolten. Alt det andre gikk jo helt smertefritt. Måtte få litt hjelp for å få det ytre festet opp i spindelen der, men når jeg fikk noen til å presse navet litt innover samtidig som jeg lå under bilen så smatt den på uten komplikasjoner. Men jeg har rotet noe ****** med bytte av den fjøren, og det fordi jeg ikke klarte å tenke klart.Så at det var en liten kul oppe i støt demper tårnet og gikk ut i fra at den tilsvarende hakket ned i platen på toppen av fjæren skulle i inngrep der.Det var jo bare at dette så fysisk umulig ut hvis fjøren satt slik den skulle i nedre plate.Skjønner jo nå at det hakket ned i den øvre platen var til toppen av fjæren og at den øvre platen aldri vil være i nærheten av den lille kulen oppe i støtdempertårnet. Da ville jo fjøren spennes opp når man svinger. Har kastet bort mange timer på dette tullet. Får skru sammen igjen i morgen etter at jeg har fått øvre platen i riktig possisjon.Selve fjør byttet var jo dritenkelt når bærebro, bremse kalipper, slanger og abs sensor ledning allerede var fjærnet. Var jo bare å skru av bolten i toppen og ta ut fjæren. Men nå er jo bærebroen på plass og jeg kan ikke begynne å skru av igjen uten å kjøpe nye muttere så nå må fjærklemmer lures på plass for å få dreiet den øvre platen på fjæren i riktig possisjon. Mvh Magne Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now