SierraStian Posted October 2, 2008 Share Posted October 2, 2008 Hei! Jeg hadde sierran på Eu-kontroll hos et ford verksted i går. Listen ble lang. Jeg har f eks fått en sprekk i frontruta der ved speilet. Bilen var ikke registrert når jeg fikk sprekken, så får ingenting igjen på forsikring. Ser det ikke når eg kjører. så det har jeg fått en toer på. (ruta er jo med på å bygge opp karosseriet, så det kan utvikle seg). Så er jeg på jakt etter oppskriften på å bytte rute. Og ja, er litt dumt å starte ny tråd om ruteskift, men syns det var så mye forskjellige svar i den andre... Vil nok prøve å bytte ruta selv.. Takker for svar!! Ford Sierra 2,0 CL 1987 Ford Sierra 2.0L 1986 is-lookalikeFord Sierra XR4i 1985Ford Anglia 1959Ford Mondeo 2013..Tempo Corvette 1981 og 1967 Link to comment Share on other sites More sharing options...
eivi91 Posted October 2, 2008 Share Posted October 2, 2008 Her er kanskje en liten pekepinn:*LINK* '09 BMW X5 3.0D '13 Subaru Forester 2.0i x - '86 Sierra 2.0i S x - '08 Fiesta ST150 x - '92 Sierra DOHC Link to comment Share on other sites More sharing options...
2.8i TIC Posted October 2, 2008 Share Posted October 2, 2008 Å fjerne ei rute er jo enkelt.. Når du skal på med ei ny rute, pass på at pakningen er hel, og ren.. smår gjerne den gjerne inn med litt svak saloblanding, tre pakninga på ruta.. I det sporet som skal holde ruta fast i kaross så legger du en litt sterk tynn tråd helt rundt og forbi hverandre.. Press på ruta etterhvert som du drar i tråden for å få pakninga rundt den kanten i karosseriet.. Litt vansklig forklart da men...:-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
SierraStian Posted October 2, 2008 Author Share Posted October 2, 2008 Takker Ford Sierra 2,0 CL 1987 Ford Sierra 2.0L 1986 is-lookalikeFord Sierra XR4i 1985Ford Anglia 1959Ford Mondeo 2013..Tempo Corvette 1981 og 1967 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Sierraxr4x4 Posted October 2, 2008 Share Posted October 2, 2008 er limt frontrute på sierra, du må til me pianostreng for å "sage" den ut, Link to comment Share on other sites More sharing options...
RsMuffe Posted October 2, 2008 Share Posted October 2, 2008 (edited) det er jo limt front-rute på sierra. så blir helt annet måte å gjøre det på. men mener at forresten at syns feltet dvs. 30x30cm ca. passa over rattet, så lenge det er fri for steinsprut og sprekker så kan dem ikke sette 2-feil på ruta Edited October 2, 2008 by RsMuffe Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted October 3, 2008 Share Posted October 3, 2008 Frontruta er en post på kontrollen som er vanskelig for kontollør å vurdere, og kontrollør må bruke en god del skjønn.Men så lenge sprekka er utenfor siktsonen skal man ikke få feil bare pga. sprekken. På min Sierra har jeg sprekk i fra speilet og hele veien ut til A stolpen. Siden hele sprekken befinner seg innenfor ca 15 cm av øvre del av ruten fikk jeg ikke noen feil på eu kontroll. Jeg ser heller ikke sprekken når jeg kjører normalt. Jeg vil anbefale å ta en rolig prat med kontrollør Det er godt mulig sprekken din er et grensetilfelle, som er vanskelig å vurdere. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Fosnes Posted October 5, 2008 Share Posted October 5, 2008 Er billigst å bytte selv. Jeg var på riis bilglass her om dagen, fordi frontruta mi var knust, og å bytte den kosta 4355 kroner:P Er dyrere enn bil min nesten:P Link to comment Share on other sites More sharing options...
SierraStian Posted October 13, 2008 Author Share Posted October 13, 2008 Off ja. Er forferdelig dyrt. Bare ruta kostet jo kun 1300kr! så kom pakning og lim i tillegg. Men for å få noen til å gjøre det, koster det jo 5 000 Verste av alt er jo at bilen ikke er registrert for øyeblikket, så det hadde jo vert best om kontrollør strøk den feilen, så jeg kunne forsikret den Å så kjøre slik en stund, og så dikte opp et lite uhell men men Ford Sierra 2,0 CL 1987 Ford Sierra 2.0L 1986 is-lookalikeFord Sierra XR4i 1985Ford Anglia 1959Ford Mondeo 2013..Tempo Corvette 1981 og 1967 Link to comment Share on other sites More sharing options...
RsMuffe Posted October 13, 2008 Share Posted October 13, 2008 har du bilde av den sprekken i ruta? for hvis den så lenge er utenfor syns-feltet så har han mekanikeren på ford gjort en feil. et annet tips er at du kan ta bilde av skaden i ruta og vise det til et annet verksted å høre om den skaden der er feil på eu-kontroll.hvis da han sier nei. så kan du ta enten en ny eu-kontroll på det nye verksted eller en enkel etter kontroll. det blir satt mye feil på eu-kontroller som overhode ikke er feil. pga. mekanikere vet ikke bedre eller er i slaktehumør. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted October 14, 2008 Share Posted October 14, 2008 Ja enkelte verksteder bruker uheldigvis skrive unødvendige feil kunn for å tjene noen kr ekstra. Men heldigvis finns det verksteder som ikke skriver mer feil enn det som er nødvendig. Verkstedet jeg bruker til eu-kontroll er ett av dem. Har sprekk fra speilet og helt ut til høre side. Kontrolløren sa han hadde sett sprekka, men ga ikke feil pga den er utenfor siktsonen. Att jeg samtidig fikk bilen godkjent med sotstripe i frontruta er en annen historie. Mange verksteder har desverre en tendens til å glemme at eu kontrollen hovedsakelig går ut på å luke ut feil som har med sikkerhet og miljø å gjøre. En sprekk i frontruta som man aldri ser under normal kjøring har ingenting med sikkerheten å gjøre, etter min mening. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
SierraStian Posted October 14, 2008 Author Share Posted October 14, 2008 Skal se om jeg får tatt ett bilde Men er det mulig å fjerne feilen hvis jeg oppsøker dem da?? Papirene er jo sendt til biltilsynet.... Ford Sierra 2,0 CL 1987 Ford Sierra 2.0L 1986 is-lookalikeFord Sierra XR4i 1985Ford Anglia 1959Ford Mondeo 2013..Tempo Corvette 1981 og 1967 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest SieRRa Posted October 14, 2008 Share Posted October 14, 2008 Off ja. Er forferdelig dyrt. Bare ruta kostet jo kun 1300kr! så kom pakning og lim i tillegg. Men for å få noen til å gjøre det, koster det jo 5 000 Verste av alt er jo at bilen ikke er registrert for øyeblikket, så det hadde jo vert best om kontrollør strøk den feilen, så jeg kunne forsikret den Å så kjøre slik en stund, og så dikte opp et lite uhell men men Du kan jo uten problemer registrere bilen om den mangler EU. Men bilen må være eu ok innen det har gått en mnd siden registrering. Link to comment Share on other sites More sharing options...
M-ic Posted October 14, 2008 Share Posted October 14, 2008 Du får ikke ut skiltene om bilen mangler EU-kontroll nei. Det er kun hvis du er innenfor kontroll tiden dvs siste tallet i skiltet. Er du på "overtid" så går det ikke. Når det gjelder ruta, så er det riktig at sprekk utenfor synsfelt ikke gir toer-feil, MEN hvis ruta er limt som i dette tilfellet anses ruta SOM EN DEL AV KAROSSERIET og derfor toer-feil. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SierraStian Posted October 14, 2008 Author Share Posted October 14, 2008 MEN hvis ruta er limt som i dette tilfellet anses ruta SOM EN DEL AV KAROSSERIET og derfor toer-feil. Ja tenkte meg det. Det kan jo bli verre etter hvert dette med sprekken... Siste tall er 5. og bilen skal stå klar til mars/april.. Ford Sierra 2,0 CL 1987 Ford Sierra 2.0L 1986 is-lookalikeFord Sierra XR4i 1985Ford Anglia 1959Ford Mondeo 2013..Tempo Corvette 1981 og 1967 Link to comment Share on other sites More sharing options...
RsMuffe Posted October 14, 2008 Share Posted October 14, 2008 Når det gjelder ruta, så er det riktig at sprekk utenfor synsfelt ikke gir toer-feil, MEN hvis ruta er limt som i dette tilfellet anses ruta SOM EN DEL AV KAROSSERIET og derfor toer-feil. oki. kan du fortelle meg hvilken punkter dette her står hend i eu-boka? dette her sa ikke dem folka som holdt eu-kontroll kurs som jeg var på for 1 års siden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SierraStian Posted October 23, 2008 Author Share Posted October 23, 2008 (edited) Hmm det er hvertfall punkt 3:1 på kotrollseddelen. Sikt. frontvindu Edited October 23, 2008 by SierraStian Ford Sierra 2,0 CL 1987 Ford Sierra 2.0L 1986 is-lookalikeFord Sierra XR4i 1985Ford Anglia 1959Ford Mondeo 2013..Tempo Corvette 1981 og 1967 Link to comment Share on other sites More sharing options...
RsMuffe Posted October 23, 2008 Share Posted October 23, 2008 verken jeg eller verkstedmesteren på jobb har hørt noe om at skal dømmes forskjellig pga. om frontruta er limt eller ikke. og det står ikke noe om dette her i eu-kontroll boka så vidt jeg kan se. syns regelen/påstand virker merkelig. sånn generelt dømming på eu-kontroll så dømmes ofte for strengt, f.eks. bremse slange som er litt morken utvendig i bestyttelse gummien så har div verksteder dømt 2èr feil. det er det ikke. dette her var noe BT tok opp på det kurset som jeg var på. men det var 2 stk menn fra BT som holdt kurset og dem i mellom ble ikke enig i hvor grensa gikk anngåene for slitt en frontrute var. så dette her, er ikke lett når ikke en gang BT er enig med seg selv. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts