BR Racing V6 Posted March 11, 2009 Author Posted March 11, 2009 Hei., leste igjennom Ford xr4x4 boka mi nå istad: det står faktisk at du skal sette den i fri og dra på brekket. jekke opp ene framhjulet. står 70nm+30nm og den halve omdreiningen skal gjøres på 1sek. Når kassa står i fri. så går da akselen likt rundt til fram og bak. når man da låser bakhjula vil ikke mellomakselen ut av kassa gå rundt. da vil kun akselen forover gå rundt , den skal gå med bra motstand . Jeg leser følgende om kobblingen ikke innfrir minste målet på 70nm. står det at det kan være pga lekasje i viscose kobblingen. hvis det er sånn at den kan lekke ut silikon guffe som ligger mellom lamellene. kan det godt tenkes at tynn olje kan komme inn der . den oljen jeg bruker er hydralikkolje. tåler høye driftstemperaturer. den griper da godt .siden det står på kannen at den er beregnet på bremser som går i olje. mener den oljen vi testet første gangen. stod var til bulldozere. jeg hadde den gang en xr4x4 som kun dro som 2wd. den var så hvidt med ved vanlig kjøring. men så fort bakjula spant.var det kun 2wd. uansett. den oljen fikk hvertfall den viscon til å funke bedre en noen gang igjen etterpå- spant på framhjula på tørr asfalt. det er hvertfall stor forskjell å kjøre den på vinteren og for den ble ikke noe god å leke seg med. om man ikke la seg helt brett over alt. ga man på inn i svingen dro den rett forover. måtte få lurt ut ræva før man klemte til. jeg er overbevist om at det er viscon som bestemmer trekket . ser andre som har vw eller opel vectra. dem går som framhjulstrekk til det blir hastighetforskjell og først da slurer viscon seg på og drar med bakjula. kompis av meg tok å bolta viscon på to slike biler og de ble helt porno å slædde med etterpå- ekte4x4. 83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015 85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014 85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:) 88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013 88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5
Per Olav Posted March 11, 2009 Posted March 11, 2009 (edited) Stemmer det med at bilen skal stå i fri med kun det ene forhjulet i været. Er jo logisk også det da, for om du setter den i gir er det mere en kompresjonstest eller arm muskel test du gjør siden du da også drar med deg motoren.. Poenget her er jo bare å teste hvor mye senterdiffen klarer å holde igjen. Stemmer bra med 70nm også men det skal være +-30 og ikke bare pluss 30 som du har skrevet. Minstemålet blir da 40nm. Det arket jeg har er en utskrift fra den boka du har men jeg fant det på nettet. Skal se om jeg finner det igjen, og fikse en link. Edited March 11, 2009 by Per Olav 88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br /> 92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br /> Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>
KNAa Racing Posted March 12, 2009 Posted March 12, 2009 Stemmer det med at bilen skal stå i fri med kun det ene forhjulet i været. Er jo logisk også det da, for om du setter den i gir er det mere en kompresjonstest eller arm muskel test du gjør siden du da også drar med deg motoren.. Poenget her er jo bare å teste hvor mye senterdiffen klarer å holde igjen. Stemmer bra med 70nm også men det skal være +-30 og ikke bare pluss 30 som du har skrevet. Minstemålet blir da 40nm. Det arket jeg har er en utskrift fra den boka du har men jeg fant det på nettet. Skal se om jeg finner det igjen, og fikse en link. da har jeg mildt sagt en dårlig viscose:)men kan ikke stemme helt,hjulet ruller lett rundt til meg..men føler jeg har litt 4wd..
Slåstad RS Posted March 12, 2009 Posted March 12, 2009 Hvor får en kjøpt ny viscose klutch? Jekket opp ene framhjulet på verktøykassa mi ( dohc 4x4 stv ) , og der kunne jeg snurre hjulet lett rundt. Kjetil. Aldri noe godt uten at det er galt for noe.
ford-racing Posted March 12, 2009 Posted March 12, 2009 Har hørt med martin schanke og han kan ta inn differ og få dem overhalet (tror han sedte dem videre til sveits) , prisantydning 4500- 5500 . da kunne man så velge selv hvor stram diff en ville ha. Hvor får en kjøpt ny viscose klutch? Jekket opp ene framhjulet på verktøykassa mi ( dohc 4x4 stv ) , og der kunne jeg snurre hjulet lett rundt. Kjetil. ny viscose enhet var ikke å oppdrive hos ford, har sjekket. og isåfall hadde den hatt en pris på ca 8 laken.- "Don`t find fault, find a remedy; anybody can complain" ~Henry Ford
Slåstad RS Posted March 12, 2009 Posted March 12, 2009 Oppliger motorsport i Italia, har mangen forskjellige utgaver av senter diff, med ulik låsing 40, 50, 60 og 70nm Prøvde å søke på dette , men fant ikke noe sted jeg kunne bestille? Aldri noe godt uten at det er galt for noe.
grcossie Posted March 12, 2009 Posted March 12, 2009 http://www.oppligermotorsport.com/ Har kanskje ikke fått det inn på sida si ennå, men jeg har mailet en del med han
Tommen Posted March 12, 2009 Posted March 12, 2009 Litt OT kansje.. Men eg har leita litt etter slik "viscose" olje for å oppgradere bakdiffen på vingebilen! er det noen som har navn/nummer på slik "viscose" olje?? The Golden era.. 1986-1987-1988
Per Olav Posted March 12, 2009 Posted March 12, 2009 da har jeg mildt sagt en dårlig viscose:)men kan ikke stemme helt,hjulet ruller lett rundt til meg..men føler jeg har litt 4wd.. Hadde dårlig sperre jeg også på den xr4x4'n jeg hadde før. Det var greit med firehjulstrekk helt til det begynte å spinne eller at jeg skulle ta i gang i en motbakke på vinteren. Da ble den stående å spinne bare bak. Hvis jeg da prøvde å clutche den ut alt den orket så spant forhjulene en kvart omdreining før de stoppet. Men som sakt, hvis jeg hadde drivet opp bakken så gikk det helt fint! Løsningen ble å bytte hele girkassa for min del. 88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br /> 92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br /> Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>
Slåstad RS Posted March 12, 2009 Posted March 12, 2009 http://www.oppligermotorsport.com/ Har kanskje ikke fått det inn på sida si ennå, men jeg har mailet en del med han Har du hørt noen pris? Kjetil. Aldri noe godt uten at det er galt for noe.
BR Racing V6 Posted March 12, 2009 Author Posted March 12, 2009 Hei. har mailet masse med Oppliger og Bara samt andre angående dette med visco og hvem selger hva. Oppliger selger ny 60nm visco for 500euro. ellers overhalte som jeg forstod det.: I have also standard vc uprated to 40nm 50nm 60nm 70nm and 80nm. I ask 360£ Han svarte at en std visco har 30nm forspenn. han anbefalte ikke mere en 60nm for asfalt kjøring. gruppe A bila hadde visco med 150nm. men og en annen center diffrensial med flere små tannhjul en på std kasse. Jeg har bilder av den center diffrensialen jeg skal legge ut bilder-. Ellers blir det Bara Motorsport som selger overhalte visco kobblinger:UK Han skrev litt om viscoene: The 50/50 Grpa centre Vc units were made for Gra club man spec and cost about £1400 The std units are 35/65 torque split and are set at 25Nm stdVc setting for centre vc for ice racing i recommened 150NmStd Centre Vc 35/65 Split 150Nm £250 or £300 for complete unitWe channge the seals,o rings and silicone flluid and than the unit is goes on the dyno to reset it 150Nm or what ever setting you went,pls note there is 15% VAT IF YOU DO NOT HAVE A VAT NO Ut ifra alt dem forklarer som jeg forstår det. så mener de at man ikke får 50/50 trekk av å sette i en 150nm visco kobbling. derav jeg nå prøver å finne ut hva som gjør den 909 viscoen til 50/50 og siden den er så dyr så er jeg intr å hvite hva som gjør den til en vinner. Jeg fant og en link på ebay idag om at xr4x4 driverket er basert på rs200 . linken er her. det er en brosjyre. og den skal det å stå hvordan de får til splitten 34-66 http://cgi.ebay.co.uk/FORD-SIERRA-XR4X4-RE...A1%7C240%3A1318 mulig noen sitter med denne brosjyren. så litt bilder: std center diffrensial 909 motorsport diffrensial Man ser at 909 epic diffrensialen har 4 flere tannhjul . om dette er for mere styrke eller har annen oppgave vet jeg ikke enda. tannjula ligger ikke på linje med hverandre. kun de 4 ytterste kommer ut på utsiden til å gå i inngrep der. og de 4 andre innafor tar inngrep på innsiden. men yttre og indre tenner er i inngrep med hverandre . på bildet er det også en visco unit. Etter hva jeg har hørt så er den viscon da på 150nm. det som da skiller std fra 909 del og 50/50 må kansje ha noe med de exstra tannjula i diffrensialen å gjøre-. Slåstad. nå som du har en meget dårlig visco-. sku man tro du fikk en åpen diffrensial omtrent. legger du begge bakhjula på asfalt.og begge framhjula på is. I teorien sku du da fått spunnet med framhjula, prøv å se. Du kan godt få teste litt av oljen på viscon din før du skiftern ut. sjekk om det er olje på fordelingskassa også- 83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015 85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014 85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:) 88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013 88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5
grcossie Posted March 13, 2009 Posted March 13, 2009 Oppliger har en slik 909 center diff til salgs, den er beregnet for FFD kasse
Slåstad RS Posted March 13, 2009 Posted March 13, 2009 (edited) Det som er rart , er at min bil trekker som pokker på glatta slik den er nå.Dro opp en Caravelle i fra grøfta en dag her , så litt 4x4 er det vel igjen? Da jeg jekker opp HELE bakenden på bilen , så kjenner jeg tydelig motstand da jeg vrir hjulet rundt. Har vel egentelig for mye olje på fordelingskassa , da det er så mye at det renner ut av påfyllingshullet. Kjetil. Må legge til at verktøykassa nå har gått 316" km , så det er vel naturlig med noe slitasje i drivlinja. Edited March 13, 2009 by Slåstad RS Aldri noe godt uten at det er galt for noe.
Classic Posted March 13, 2009 Posted March 13, 2009 Slåstad. nå som du har en meget dårlig visco-. sku man tro du fikk en åpen diffrensial omtrent. legger du begge bakhjula på asfalt.og begge framhjula på is. I teorien sku du da fått spunnet med framhjula, prøv å se. Hvordan får du det til å stemme? uansett hvor slitt viskose,så vil jo alltid bakhjula ha drift.Når de i tillegg står på asfalt så vil bilen fint komme seg fram.Eller er jeg helt på jordet nå? Min teori; Dersom han derimot hadde plassert begge bakhjula på is,og framhjula på asfalt.Så kunne han stått å spunnet på bakhjula uten at framhjula hadde "orket" å dra bilen fremover.
Slåstad RS Posted March 13, 2009 Posted March 13, 2009 (edited) Hvordan får du det til å stemme? uansett hvor slitt viskose,så vil jo alltid bakhjula ha drift.Når de i tillegg står på asfalt så vil bilen fint komme seg fram.Eller er jeg helt på jordet nå? Min teori; Dersom han derimot hadde plassert begge bakhjula på is,og framhjula på asfalt.Så kunne han stått å spunnet på bakhjula uten at framhjula hadde "orket" å dra bilen fremover. Det er vel slik jeg har opplevd effekten av slapp viskose ja, men hvis jeg bare "banker" til , virker det som det blir mere drift foran. ( Varmegang i viskon'?) Jeg mener bakakslingen er 100% med , men framakslingen avlaster en viss % av momentet alt ettersom hvor kraftig viskosekoblingen er, intill 34% org. ( 66 /34 ) Edited March 13, 2009 by Slåstad RS Aldri noe godt uten at det er galt for noe.
grcossie Posted March 13, 2009 Posted March 13, 2009 Med en dårlig viscose, blir det lite drift framme, tilslutt kjennes det ut som en har bare bakhjuls trekk pga resten går vekk i sluring i senter diff.
Tommen Posted March 13, 2009 Posted March 13, 2009 Hmm etter litt leiting fant eg denne: http://cgi.ebay.com.sg/SPORTWERKS-SILICONE...8QQcmdZViewItem Kansje denne kan brukes? The Golden era.. 1986-1987-1988
Joon Posted March 13, 2009 Posted March 13, 2009 Hmm etter litt leiting fant eg denne: http://cgi.ebay.com.sg/SPORTWERKS-SILICONE...8QQcmdZViewItem Kansje denne kan brukes? Noen som veiit om denne oljen er bra???
Tore_TJ Posted March 14, 2009 Posted March 14, 2009 Noen som veiit om denne oljen er bra??? du kødder?
grcossie Posted March 14, 2009 Posted March 14, 2009 Hehe, ikke sikkert alle fikk med seg at den olja er beregnet på rc-biler
Joon Posted March 15, 2009 Posted March 15, 2009 Hehe, ikke sikkert alle fikk med seg at den olja er beregnet på rc-bilerHehe.... såg ikkje de før no eg....
M-ic Posted July 11, 2009 Posted July 11, 2009 Ikke noe tull, det. Akkurat samme olja du finner i viskosekoplingene i bakdiffen og senterkoplingen. Vel og merke så er 30000cst antakelig for lite. Jeg har "overhalt" en senterkopling og fylt med 12000cst olje og da er den omtrent som original. Så for høyere fordeling bør man nok opp på 100000+. Og langt mer i bakdiffen. Jeg har noe 500000cst olje under bestilling som jeg skal prøve i bakdiffen. Største problemet med dette er leveringsmengdene, kjøper man til rc-biler så får man i milliliter av gangen og kjøper man fra produsenter så får man nesten i 200l fat. Denne olja er samme type som du finner i kosmetikkbransjen til bruk i kremer osv, rc-biler bruker det til støtdempere og viskosediffsperrer(Duuhh!!), i bilbransjen finner man også samme olja i såkalte slurevifter.
BR Racing V6 Posted July 14, 2009 Author Posted July 14, 2009 Høres gøy ut. skal opp med kasse til høsten tenker jeg. bygge om kasse til 2.9 twin turboen. den får slite en vinter til. mest kurant hadde vært å fått låst den skikkelig. centerdiffen. sveise bak. og evt en atb foran. 83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015 85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014 85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:) 88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013 88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5
dohcboy Posted March 2, 2010 Posted March 2, 2010 nå har jeg tråla igjennom denne tråden. så d var et par som lurte på å få tak i ny viskose kopling å kjededet fåes kjøpt her http://www.bearingkits.co.uk/index.php/cPa...821758525a2dcea ellers så har jeg oxo fått et par rare symtomer på min xr idag.. begynte å bli lite trekk på framhjula,mens i helga var den helt fin :S så d frister å kjøpe ei ny viskose kopling, har ei fordelingskasse liggende så jeg tenkte å overhale da..men ang dekk osv.. d må da være rimeli stor forskjell i rulleomkretsen for at den viskose koplinga skal gå til helvette ? kan jo vær en innvendig lekkasje som oxo ble nevnt her.. Merkur XR4TI85 Sierra xr4x4 2.8i06 Focus ST89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
M-ic Posted March 6, 2010 Posted March 6, 2010 Trenger ikke være mange millimeter forskjell på fram/bakdekk før viskon går nei. Olja i viskon tåler opp i mot 300grader og med litt forskjell på hjula er olja i aktivitet hele tiden. Ergo så vil noen turer på motorveien koke olja som igjen varmer opp huset og tetningen til olja renner ut. Jeg har tatt ut 6 stykker og alle unntatt 1 var brent så mye at huset var misfarget!
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now