Jump to content

Senking


Ice-Tray

Recommended Posts

Er det ulovlig med automatisk høydejusteringdempere og senking?

Tror dere biltilsynet merker dette?

Mvh Ronny S


2013 - Focus Titanium 2.0 TDCI Powershift automat, STV, Styling :cool2:

2010 - Mondeo Titanium X 2.0 TDCI Automat, STV
2005 - Mondeo, 2.0 TDCi Automat, STV
2005 - Focus 1,6i 16v 5-dørs, full MS styling :)
1995 - Mondeo, 2.0i 16v GLX Sedan
1986 - Opel Kadett 1,8 GSI

Link to comment
Share on other sites

Du får ikke senka bilen med de demperene. Blir like høy igjen i den første humpa. Har prøvd

men er det ulovlig å blir ikke godkjent?

Mvh Ronny S


2013 - Focus Titanium 2.0 TDCI Powershift automat, STV, Styling :cool2:

2010 - Mondeo Titanium X 2.0 TDCI Automat, STV
2005 - Mondeo, 2.0 TDCi Automat, STV
2005 - Focus 1,6i 16v 5-dørs, full MS styling :)
1995 - Mondeo, 2.0i 16v GLX Sedan
1986 - Opel Kadett 1,8 GSI

Link to comment
Share on other sites

Å bytte dempere på bilen vil ikke ha noe å si på høyden.

Men monterer du et senkesett på bilen, må du ha en firehjulskontroll og en kontroll av lysbildet.

Og så må du på på BT og få det skrevet i vognkortet. Må også ha TUV papirer på senkefjærene.

Det samme hjelder på coilovers.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Å bytte dempere på bilen vil ikke ha noe å si på høyden.

Men monterer du et senkesett på bilen, må du ha en firehjulskontroll og en kontroll av lysbildet.

Og så må du på på BT og få det skrevet i vognkortet. Må også ha TUV papirer på senkefjærene.

Det samme hjelder på coilovers.

Ingen som svarer skikkelig på spm.

Er det ULOVLIG med disse demperene når det er montert senkesett? Driter i om det ikke blir senket men er det ulovlig?

Mvh Ronny S


2013 - Focus Titanium 2.0 TDCI Powershift automat, STV, Styling :cool2:

2010 - Mondeo Titanium X 2.0 TDCI Automat, STV
2005 - Mondeo, 2.0 TDCi Automat, STV
2005 - Focus 1,6i 16v 5-dørs, full MS styling :)
1995 - Mondeo, 2.0i 16v GLX Sedan
1986 - Opel Kadett 1,8 GSI

Link to comment
Share on other sites

Har "ingenting" å si hvilke dempere man har på bilen. Er ikke det det blir sett på.

Kan ha stivere dempere på bilen om man vil det.

Det er som sagt fjærene som må godkjennes, siden det er de som bestemmer høyden på bilen.

Men coilovers må godkjennes uansett siden det er høydejustering på fjærbenet.

 

Men hva mener du med automatisk høydejusteringsdempere egentlig?

Dempere generelt kan brukes med forskjellige fjærhøyder..

Er først med ganske mye senking man "er nødt" til å bytte dempere..

 

Er det coilovere det er snakk om?

Edited by Escort RST WRC

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Escort RS WRC: Du som jobber på Ford burde vite hvordan disse demperene virker. Det heter ikke nivåreguleringsdempere for ingenting.

 

Til trådstarter så vil jeg nok ikke tro at det er noe problem. Står det noe om det i papirene

ford mente at du ikke kunne ha disse demperene når det var montert på senkefjærer.

så jeg måtte bytte til dempere uten nivåregulering

Mvh Ronny S


2013 - Focus Titanium 2.0 TDCI Powershift automat, STV, Styling :cool2:

2010 - Mondeo Titanium X 2.0 TDCI Automat, STV
2005 - Mondeo, 2.0 TDCi Automat, STV
2005 - Focus 1,6i 16v 5-dørs, full MS styling :)
1995 - Mondeo, 2.0i 16v GLX Sedan
1986 - Opel Kadett 1,8 GSI

Link to comment
Share on other sites

Escort RS WRC: Du som jobber på Ford burde vite hvordan disse demperene virker. Det heter ikke nivåreguleringsdempere for ingenting.

 

Til trådstarter så vil jeg nok ikke tro at det er noe problem. Står det noe om det i papirene

 

For det første så står det ingenting om nivåreguleringsdempere i denne tråden.

Står heller ikke hvilken bil det er snakk om..

Trodd det var noe ettermontert det var snakk om, står jo bare bak også..

 

Men nei, viss det er slike dempere det er snakk om skal ikke senkefjærer være problem.

Dette er også mulig å få orginalt.

Det er heller ikke høydejusterbare dempere slik jeg har forstått det.

Slik jeg har forstått dette systemet er at det fungerer på den måten at demperene er adaptive på signal fra en styreenhet som

gir signal om hvordan de skal oppføre seg.

Man har tre forhåndsinstillinger som føreren kan velge mellom, komfort, normal drift og sport.

Det er følere som føler hvordan for- og bakstilling hever seg/senker seg når man kjører og bilen fjærer.

Så på komfort vil demperene kunne la seg bevege mer, enn det de vil på sport..

Vil forandre hvor mye den vil krenge.

Dette systemet jobber også sammen med ABS for å kunne lettere reduserer bremselengde på ujevnt grunnlag etc.

Har også prøvd en 07 Mondeo stv. 2.5T med dette systemet, og kan bekrefte at man virkelig merker forskjell.

Har også byttet en fordemper på den bilen. Og denne bilen er senket med org. senk.

 

Så ja, jeg vet sånn ca. hvordan et slikt system fungerer, men ble ikke akkurat overbevist om at det var slike dempere det var snakk om.

Trodde det var noe ettermontert det var snakk om her jeg. Beklager det.

Edited by Escort RST WRC

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

For det første så står det ingenting om nivåreguleringsdempere i denne tråden.

Står heller ikke hvilken bil det er snakk om..

Trodd det var noe ettermontert det var snakk om, står jo bare bak også..

 

Men nei, viss det er slike dempere det er snakk om skal ikke senkefjærer være problem.

Dette er også mulig å få orginalt.

Det er heller ikke høydejusterbare dempere slik jeg har forstått det.

Slik jeg har forstått dette systemet er at det fungerer på den måten at demperene er adaptive på signal fra en styreenhet som

gir signal om hvordan de skal oppføre seg.

Man har tre forhåndsinstillinger som føreren kan velge mellom, komfort, normal drift og sport.

Det er følere som føler hvordan for- og bakstilling hever seg/senker seg når man kjører og bilen fjærer.

Så på komfort vil demperene kunne la seg bevege mer, enn det de vil på sport..

Vil forandre hvor mye den vil krenge.

Dette systemet jobber også sammen med ABS for å kunne lettere reduserer bremselengde på ujevnt grunnlag etc.

Har også prøvd en 07 Mondeo stv. 2.5T med dette systemet, og kan bekrefte at man virkelig merker forskjell.

Har også byttet en fordemper på den bilen. Og denne bilen er senket med org. senk.

 

Så ja, jeg vet sånn ca. hvordan et slikt system fungerer, men ble ikke akkurat overbevist om at det var slike dempere det var snakk om.

Trodde det var noe ettermontert det var snakk om her jeg. Beklager det.

er en monde stv 05 modell. kan ikke gjøre noen instillinger på demperene jeg vertfall i computeren.

sånn jeg har forstått det så ligger disse nivådemperene å presser seg opp for å prøve å opprettholde normal høyde som var ved orginale fjærene, for den ser ikke senket ut bak.

da klemmer vell ikke fjæra sånn den skal? kan de hoppe av visst de ikke blir klemt skikkelig gjerne?

De sa jeg måtte skifte vertfall til normale dempere, har gjerna noe med eu kontroll også når den skal på det en gang at den ikke hadde blitt godkjent med de demperene.

Mvh Ronny S


2013 - Focus Titanium 2.0 TDCI Powershift automat, STV, Styling :cool2:

2010 - Mondeo Titanium X 2.0 TDCI Automat, STV
2005 - Mondeo, 2.0 TDCi Automat, STV
2005 - Focus 1,6i 16v 5-dørs, full MS styling :)
1995 - Mondeo, 2.0i 16v GLX Sedan
1986 - Opel Kadett 1,8 GSI

Link to comment
Share on other sites

For det første så står det ingenting om nivåreguleringsdempere i denne tråden.

Står heller ikke hvilken bil det er snakk om..

Trodd det var noe ettermontert det var snakk om, står jo bare bak også..

 

Men nei, viss det er slike dempere det er snakk om skal ikke senkefjærer være problem.

Dette er også mulig å få orginalt.

Det er heller ikke høydejusterbare dempere slik jeg har forstått det.

Slik jeg har forstått dette systemet er at det fungerer på den måten at demperene er adaptive på signal fra en styreenhet som

gir signal om hvordan de skal oppføre seg.

Man har tre forhåndsinstillinger som føreren kan velge mellom, komfort, normal drift og sport.

Det er følere som føler hvordan for- og bakstilling hever seg/senker seg når man kjører og bilen fjærer.

Så på komfort vil demperene kunne la seg bevege mer, enn det de vil på sport..

Vil forandre hvor mye den vil krenge.

Dette systemet jobber også sammen med ABS for å kunne lettere reduserer bremselengde på ujevnt grunnlag etc.

Har også prøvd en 07 Mondeo stv. 2.5T med dette systemet, og kan bekrefte at man virkelig merker forskjell.

Har også byttet en fordemper på den bilen. Og denne bilen er senket med org. senk.

 

Så ja, jeg vet sånn ca. hvordan et slikt system fungerer, men ble ikke akkurat overbevist om at det var slike dempere det var snakk om.

Trodde det var noe ettermontert det var snakk om her jeg. Beklager det.

Det står automatiske høydejusteringsdempere i første post......

 

Sitter på Mondeo helt fra 93 til 06 disse, dog bare på enkelte utgaver. Identifeseres med en belg utvendig på demperene.

 

07 meed justerbart er noe helt annet

 

 

Har sjekket litt og så vidt jeg skjønner er det ikke noe annet problem md dette enn at bilen ikke blir lavere bak. Presset på fjæra er mer enn nok, så godkjenning er ingen fare. Men det er ikke gøy å senke uten at bilen blir lavere

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

Det står automatiske høydejusteringsdempere i første post......

 

Sitter på Mondeo helt fra 93 til 06 disse, dog bare på enkelte utgaver. Identifeseres med en belg utvendig på demperene.

 

07 meed justerbart er noe helt annet

 

 

Har sjekket litt og så vidt jeg skjønner er det ikke noe annet problem md dette enn at bilen ikke blir lavere bak. Presset på fjæra er mer enn nok, så godkjenning er ingen fare. Men det er ikke gøy å senke uten at bilen blir lavere

så da når ford verkstede sier jeg må bytte så er det bare pågrunn av de vill ha mer penger da. ?

Mvh Ronny S


2013 - Focus Titanium 2.0 TDCI Powershift automat, STV, Styling :cool2:

2010 - Mondeo Titanium X 2.0 TDCI Automat, STV
2005 - Mondeo, 2.0 TDCi Automat, STV
2005 - Focus 1,6i 16v 5-dørs, full MS styling :)
1995 - Mondeo, 2.0i 16v GLX Sedan
1986 - Opel Kadett 1,8 GSI

Link to comment
Share on other sites

Guest mk III 04

Meningsløst å senke bilen når du har dempere med nivåregulering, fjærn drittdemperne og sett på vanlig gassdempere.

Men de orginale nivåregulerings demperne og senkesett så blir jo bilen seende helt syk ut, må alvorlig lysjustering til for å få lys foran bilen.

Husk du har en Mondeo ikke en Hot-Rod...

 

 

 

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Meningsløst å senke bilen når du har dempere med nivåregulering, fjærn drittdemperne og sett på vanlig gassdempere.

Men de orginale nivåregulerings demperne og senkesett så blir jo bilen seende helt syk ut, må alvorlig lysjustering til for å få lys foran bilen.

Husk du har en Mondeo ikke en Hot-Rod...

 

 

 

Lykke til

hehe, stemmer det. den ser jo ikke senket ut i det hele tatt bak. så jeg får nok bytte.

Men lysene er vel ikke noe problem så lenge det er xenon de stiller seg vel selv?

Mvh Ronny S


2013 - Focus Titanium 2.0 TDCI Powershift automat, STV, Styling :cool2:

2010 - Mondeo Titanium X 2.0 TDCI Automat, STV
2005 - Mondeo, 2.0 TDCi Automat, STV
2005 - Focus 1,6i 16v 5-dørs, full MS styling :)
1995 - Mondeo, 2.0i 16v GLX Sedan
1986 - Opel Kadett 1,8 GSI

Link to comment
Share on other sites

Guest mk III 04
hehe, stemmer det. den ser jo ikke senket ut i det hele tatt bak. så jeg får nok bytte.

Men lysene er vel ikke noe problem så lenge det er xenon de stiller seg vel selv?

 

Lysene må nok justeres uansett, selv om det er xenon med automatisk justering.

Lyktene får en annen vinkel etter senking, må justeres på lik måte som biler uten xenon.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

er det normalt at det lager litt lyder fra fjærene? Det smeller litt av og til...vanskelig å forklare.

men det var noen klunke lyder før jeg byttet til senkefjærer også men ford fant ikke ut av det, det bytte noen klinke stag som det kalte det men det hjalp ikke.

Mvh Ronny S


2013 - Focus Titanium 2.0 TDCI Powershift automat, STV, Styling :cool2:

2010 - Mondeo Titanium X 2.0 TDCI Automat, STV
2005 - Mondeo, 2.0 TDCi Automat, STV
2005 - Focus 1,6i 16v 5-dørs, full MS styling :)
1995 - Mondeo, 2.0i 16v GLX Sedan
1986 - Opel Kadett 1,8 GSI

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...