Guest mhane Posted September 23, 2008 Share Posted September 23, 2008 (edited) Hei Bilen blir aldri skikkelig varm. Før gikk temperaturmåleren opp og ned alt etter belastning nå skjer det ingenting.Temp måleren kryper så vidt innom minimum merket men er aldri i nærheten av N'en i Normal uansett om det går opp eller nedover. Nedover ligger måleren så vidt utenfor det som er avmerket som normalområdet. -Har byttet termostat-Har kontrollert at el viften ikke går kontinuerlig Termostaten jeg kjøpte hadde ikke et lite hull termostatveggen dekket av en liten kule slik som den gamle hadde. Har jeg fått feil termostat? Oppga både reg nr og motor +++ Hvor begynnner jeg å feil søke?Hva kan være galt? Mvh Magne Edited September 24, 2008 by mhane Link to comment Share on other sites More sharing options...
Futte Posted September 23, 2008 Share Posted September 23, 2008 Kan være giver i termostathuset, og selve instrumentet i bilen.Noen god måte å finne ut nøyaktig vet jeg ikke.Må nokk bare prøve å teste giveren først, og skifte denne, for deretter å muligens måtte bytte instrumentet. _______________________ Med hilsen / Best Regards Anders T. Flat Out Racing "When in doubt, go flat out." Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Trouble-maker Posted September 23, 2008 Share Posted September 23, 2008 Test av termostat: la bilen gå på tomgang etter varmkjøring. se om temp nåla stiger opp til normal da. gjør denne det kan det være termostaten som enten er feil elle def. at den ikke har dette hullet har ikke stort å si.. men kan bli litt lei lufte. feilen din kanogså være def vannpumpe, eller pumpe med liten effekt. en ting du ikke skriver er om bilen blir varm eller ikke i varmeappratet. du sier bare varm og ref til måleren i bilen. du har ikke så mye som kan være feil:- giver- termostat- vannpumpe- luft i systemet Er ikke noe av dette feilen så vet ikke jeg... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest mhane Posted September 23, 2008 Share Posted September 23, 2008 Hei igjen Det blir varme i varmeapperatet, vanskelig å si om det er dårligere effekt eller ikke for varmeapperatet er jo veldig bra i utganspunktet. Oppførte seg helt likt etter at jeg bytta termostat.Kjører rundt og temp måleren beveger seg så vidt innenfor normalen, enten jeg kjører eller står stille. Eneste jeg observerer er at den blir enda lavere ved kjøring i lange nedoverbakker. Hvis vannpumpa er gåen så burde vel bilen bli varm og ikke kald? Får prøve de tempgiverene (hvis det er det det er) som sitter vet termostathuset. Ser det er en plugg under og en plugg over termostathuset med ledninger. Er det lufte nippel lett tilgjengelig? Mvh Magne Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Trouble-maker Posted September 23, 2008 Share Posted September 23, 2008 om vannpumpa ikke går så får du ikke no sirkulasjon, så du kan risikere at kaldt vann blir stående ved termostaten/giveren.. og så lenge du ikke har hull i termostaten vil ikke varmtvann sive inn. dermed får du feil mål og kanskje litt lunk i varmeappratet.. men enig med deg.. meget bra varme app i disse bilene. mye bedre enn i audin jeg har... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escort RST WRC Posted September 23, 2008 Share Posted September 23, 2008 Har du målt faktisk temp. i ekspansjonstank?Med f.eks. et koketermometer?Starter viftene å gå noen gang? Et vanlig problem at det viser på instrumentet at den ikke er varm, men egentlig er det.Som sagt kan det være problem med giver/instrument. Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest mhane Posted September 24, 2008 Share Posted September 24, 2008 Har foretatt en enkel kontroll ved å kjenne på slanger, termostathus og ekspansjonstank og det virker som om kjølevannet har høy temperatur alle steder hvor jeg kjenner etter. Dette er jo selvsakt bare ut i fra hva en uprofesjonell som meg kan kjenne, men det virker ihvertfall som at ting er som det skal der. Har vært å kjøpt temp giver som overfører til instrumenthuset, regner med at den som overfører til motorstyringen ikke har noe med dette å gjøre. Så bare bilen får kjølt seg litt ned nå så skal jeg bytte den for å se om det kan være giveren som rett å slett gir ut feil verdier. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest mhane Posted September 24, 2008 Share Posted September 24, 2008 Da er problemet løst. Skiftet temp giver ved termostathuset som gir verdier til instrumentet og dermed var alt i orden. Hadde knapt kjørt en liten kilometer før tempen var oppe på NORMAL... Takker for all hjelp her! Mvh Magne Link to comment Share on other sites More sharing options...
escrot Posted January 3, 2010 Share Posted January 3, 2010 Hvilken av giverne var det du bytta? den på toppen eller den under termostathuset? hvor mye kostet den? - 91 Audi 100 2.3E quattro Avant (bruksbil)- 05 Mondeo Mk3 115hk TDCI Trend Stv. (fattern sin)- 97 Mondeo Mk2 1,8 Ghia ST-look (solgt)- 93 Escort Mk5 1,8 CLX ST-look (prosjekt) (solgt) Link to comment Share on other sites More sharing options...
bard Posted January 3, 2010 Share Posted January 3, 2010 Den til instrumentet peker nedover og fremover, den på toppen er til ECU. Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma '11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N Originaldeler, remixed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now