Jump to content

ventil tikking.

sormbroen

Recommended Posts

Noen som har erfaring/råd med ventil tikking? har en forholdsvis ny oppsatt/overhalt motor med NYE ventil løftere.

Men på fredag kom det tikking i motoren. bytta ganske kjapt olje, å håpa på at det skulle hjelpe siden jeg ikke har bytta siden før gatebil på rudskogen sept.

Men tikkinga er fortsatt der fra 2500 omdreininger å oppover.

Kjører jeg VELDIG pent, eller lar den gå litt på tomgang blir tikkinga borte for en stund.

Tikkinga blir ikke verre eller bedre, sjøl om jeg nå har kjørt ca 25mil etter den kom.

noen som har erfaringer fra tette eller pungterte løftere? eller andre tips?

Sierra Cosworth 2wd 455hk. 600NM

Focus RS 215hk.

Sierra Cosworth 4wd 220hk.

Dette er desverre et kjent problem på løftere til disse motorene, trange oljekanaler i løfterene er visst mye av problemet.

Dette gjør vel at de blir veldig kritisk på oljetype. Kunne kanskje prøvd en rens på oljesystemet før du bytta olje, kan være avleiringer som ligger og blokker.

Jeg hadde problemer på min med at den tikket før den ble skikkerlig varm, før olja fikk den viskositeten den skulle ha.

Edited by Minibønna

Motor uten turbo SUGER!

Mente til turbo ja.

hvorfor hente olje trykk til turboen ved blokka, og ikke ved toppen?

dårliger trykk?

ja/nei svar, er heller til liten nytte, skriv heller litt teknisk, noe som er morro og lese..

Fordi 4wd har oljeuttak på selve toppen. 2wd har olje uttak på blokka.

Cosworth motorene har litt trøbbel med oljetrykk i topplokket..

grunnen til at du bør ta olja fra blokka er det at den lille slangen som går fra toppen og til turbo har en tendens til å bli fryktelig varm, og da vil olja er værste fall kokse i slangen og etterhvert tette seg. dette i tillegg til at oljetilførselen i toppen kan være dårlig fra før av.

dette er spesielt når man setter på større turboer med større eksoshus som kommer enda nærmere slangen.

Cosworth!