Jump to content

Bensintrykk/blanding/dyser

Recommended Posts

Guest ironside
Posted

Heisann

Har akkurat gått til innkjøp av en cosworth, så jeg er rimelig ny i gamet.. Derfor lurer jeg på om noen kunne forklart meg litt hva sammenhengen er mellom bensintrykk, blandingen(mager, feit), dysestørrelse og ladetrykk? Blir blandingsforholdet "ordnet" av ECU'en?

Grunnen til at jeg spør er at bilen min går på et bensintrykk på 4,5-5 bar, og jeg lurer på om jeg bare kan skru ned trykket til 3,5bar uten å gjøre noe annet? Har forøvrig svarte siemens-dyser og 1.1bar ladetrykk.

Et spm til: hvordan vil motoren min oppføre seg om jeg skrur ned til originalt ladetrykk uten å gjøre noe annet?

Posted

har du bb-lamda? Evt. litt verdier?

har du ikke annet enn dyser og trykk? Chip? map?

hva er nevnt med tanke på din chip?

-Arne

'03 Silverado, Duramax
'11 VW transporter
'06 Land Cruiser konebil
X'86 Sierra Cos 2wd X'Sierra cos 4x4 X'SVT Lightning
X...osv...

Posted

For det første er en bredbåndslambda en nødvendighet for å vite hvordan blandingsforholder er.

Og det koster 2000 og oppover for en god en (AEM,Innovative) og er noe man bør ha i bilen fastmontert.

Da har man oversikt over hvordan blandingen er mellom luft og bensin.

14,7 deler luft i forhold til 1 del bensin er lambda 1. Altså den blandingen en bil skal ha orginalt, som f.eks EU-kontroll tar utgangspunkt i.

Men denne blandingen sammen med turbotrykk fører til at det blir for varm temperatur, og fare for tenningsbank.

Derfor gjøres blandingen fetere til rundt 12 afr på en høyeffekts Cosworth motor F.EKS.

Dette for å få ned temperaturen og faren for tenningsbank.

Dette står det mye om på forumet, så jeg anbefaler deg å bruke søkefunksjonen.

Så finner du nok mye info ang. dette.

Ang. ditt oppsett høres det ut som om det er galt ramlende galt i mine ører vertfall.

Et CA normalt bensintrykk på f.eks grønne dyser (330hk oppsett) er rundt 3,5 Bar.

Når det byttes til svarte Siemens dyser (f.eks. 550cc) så stilles oftest bensintrykket ned for å gi samme mengde bensin.

Normalt sett under 3 bar uten vakuum. Altså med et høyt bensintrykk på de dysene vil blandingen bli alt for feit.

Så sant det er montert chip til rett dyser, turbo etc. Dette er utrolig viktig å ha rett!!

Er utrolig ofte det er montert en chip som ikke fungerer sammen med oppsettet, og gjør at man har helt feil blanding og skader motoren pga. dette.

Så en livemapping er absolutt å anbefale.

Altså å få laget en chip hos noen som kan gjøre dette, når man har bilen på en bremsebenk.

Slik at man lettere kan holde igjen bilen på riktig turtall, trykk etc.

Dette koster ikke mange tusenlappene og gjør at man kan være sikker på at man har riktig styring på bensintilførselen.

Og 4,5-5 Bar uten vakuum høres vertfall feil ut dessverre.

Så dette bør du få sjekket ut, for det er absolutt ikke bra å kjøre med feil blanding..

Så det første du bør gjøre er å gå til innkjøp av en BB-lambda, eller evt. få noen som har en bb-lambda man kan montere rett i enerøret til å måle blandingen med.

Og ja, blandingen blir justert av styreenheten.

Den får signal fra sensorer på motoren om turtall, belastning, turbotrykk etc. og gir ut fra dette beskjed til dysene om hvor mye bensin de skal gi, og hvor mye tenning den skal få. (For å forklare det enkelt)..

Så derfor er det utrolig viktig at det står en chip montert i styreenheten som gir beskjed ut fra de riktige forutsetningene.

Altså at den er laget til riktig turbo, dyser etc.

Så det har noen å si om man har en større turbo, siden den vil gi en større mengde luft på samme turbotrykk.

Derfor annen chip til f.eks. en T34 turbo enn til en orginal turbo.

Har du fått vite noe om hvilke chip som står montert, resten av oppsett etc.?

Regner med at det er gjort andre ting med den enn bare å bytte dyser?

Hvilke turbo du kjører med, IC, eksos etc.?

Og er det 3 Bar mapsensor, eller org. 2 bar?

Så legg ut en komplett liste over hvilke trimdeler som er montert, så er det mye lettere å få oversikt over hva som "bør" gjøres :)

Å justere turbotrykket ned til org. uten å gjøre noe annet, skal gå fint.

Siden styreenheten skal klare å justere bensinmengden ut fra dette.

Slik "skal" det vertfall være, og det er slik det er på et fungerende chip.

Kristian

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her

Guest ironside
Posted
har du bb-lamda? Evt. litt verdier?

har du ikke annet enn dyser og trykk? Chip? map?

hva er nevnt med tanke på din chip?

-Arne

Har ikke bb-lambda. har 3 bar mapsensor. Jeg tror det er 330-chip i den, men vet ikke dette 100% sikkert..

Posted
Har ikke bb-lambda. har 3 bar mapsensor. Jeg tror det er 330-chip i den, men vet ikke dette 100% sikkert..

Da hadde jeg først og framst gått i kontakt med noen som lager chip - få laget en chip til ditt oppsett, da får du også vite hva du evt. skal ha osv og du får noe som du vet passer. :)

-Arne

'03 Silverado, Duramax
'11 VW transporter
'06 Land Cruiser konebil
X'86 Sierra Cos 2wd X'Sierra cos 4x4 X'SVT Lightning
X...osv...

Guest ironside
Posted
t, resten av oppsett etc.?

Regner med at det er gjort andre ting med den enn bare å bytte dyser?

Hvilke turbo du kjører med, IC, eksos etc.?

Og er det 3 Bar mapsensor, eller org. 2 bar?

Så legg ut en komplett liste over hvilke trimdeler som er montert, så er det mye lettere å få oversikt over hva som "bør" gjøres :)

Kristian

Takk for utfyllende svar!! Dessverre så vet jeg ikke all verden om oppsettet mitt. Men det er 3 bar mapsensor, original IC, orginal turbo og 3" eksos.

Forstår at jeg bør ha en livemapping, for å få justert inn rett.. Kanskje også lage en ny chip? Men finnes det noen måte man kan finne ut litt om chip'en man har?

Posted

Okay.

Er ikke så mye man kan gjøre så sant den ikke er merket.

Ta ut hjernen, åpne dekselet på den og se hva som står på chipen.

Har du 2wd må du ta bort dekselet på passasjersiden av dashbordet over hanskerommet.

Der tar du av kontakten til styreenheten og skrur løs de 2 skruene som holder den fast.

Så er det 4 skruer for å få av dekselet på styreenheten.

Har du 4x4 må du ta ut hanskerommet for å komme til styreenheten.

Dette er bare å ta ut, ganske enkelt.

Med ditt oppsett ville jeg gjerne gått for de mindre grønne dysene til Bosch (803).

Men det er nok ingen problem å få livemappet en chip passende til ditt oppsett.

Ved en livemapping blir bilen bremset og samtidig lages det en chip til den der og da, som passer 100% til ditt oppsett.

Så slik den blir justert der og da, slik vil den være etterpå. Så chipen blir laget da.

Så vil anbefale å kjøpe en BB-lambda, og så få utført en livemapping. Av f.eks. Kjetil, kaller seg Pukkelrygg her inne på forumet.

Han har god peiling på dette, og kan lage en "postordre-chip" til deg, eller å gjøre en livemapping. Vil anbefale det siste :)

Er du intressert i en BB-lambda kan du sende meg en PM.

Kristian

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her