Øggi Posted September 13, 2008 Posted September 13, 2008 (edited) Hei å hå! I min Sedan sitter det da i intrumentpanelet <speedometer, bensin/oljemåler og analog klokke>. Jeg var nemlig på skrotenher om dagen og skaffa meg nytt instrumentpanel med <speedometer, bensin/oljemåler og TURTELLER>fra en stv. Men, jeg er ingen ekspert på bil så jeg lurer på hvordan skal jeg få dette til å fungere? Bilder og forklaringer hadde vært kjempeflott! For jeg har ingen aning Hvis det går i det hele tatt. Har digital OG analog klokke, men null turteller, så hadde vært kjekt å fått til det Mvh Ørjan. Edited September 13, 2008 by Najroo
a.cosworth Posted September 13, 2008 Posted September 13, 2008 Du strekker en kabel fra grønn på coil og inn til speedo. Klipper den røde som er enten nede eller oppe på "pluggen" (husker ikke helt, mener det bare er en rød)Kobler til den grønne istede for den rødePlugger i kontakten i det nye speedo - turteller Legg gjerne ut bilder av det nye, gamle og pluggen, så skal jeg "peke ut for deg" -Arne '03 Silverado, Duramax'11 VW transporter'06 Land Cruiser konebilX'86 Sierra Cos 2wd X'Sierra cos 4x4 X'SVT LightningX...osv...
Øggi Posted September 14, 2008 Author Posted September 14, 2008 (edited) Takk for svar egO, skal stikke ut å knipse ett par bilder! Beklager elendige bilder. Har bare tlf kameraet NYE: Den "pluggen" du mener. Det er den svarte bakpå, ikke sant? Ihvertfall, på bildet overer det den samme som satt i bilen min orginalt. Så jeg har ikke den pluggen som satt på den "nye".Kan jo alltids reise til skroten å finne en, hvis det er ett must å ha den Si ifra hvis du vil ha bilder av annet/mer. Siden bildene er så utrolig utydelige, så kan jeg skrive på bildene, hvilke farger det erpå ledningene osv hvis du vil det! Edited September 14, 2008 by Najroo
Cossyman85 Posted September 14, 2008 Posted September 14, 2008 så tungvindt da hvist du ser bak spidometere på venstere side er d ett kontakt stykke med den grønne kabelen (- fra coil) og der kan du plugge ut den kabelen som er til klokka i spidometere og flytte den til det rett i kontakt stykke som er til turteller, ps hvist du setter i spidometere før du tar vekk den kabelen til klokka kortslutter turtelleren
a.cosworth Posted September 14, 2008 Posted September 14, 2008 Yes... Grønn på rød - ferdig -Arne '03 Silverado, Duramax'11 VW transporter'06 Land Cruiser konebilX'86 Sierra Cos 2wd X'Sierra cos 4x4 X'SVT LightningX...osv...
Øggi Posted September 14, 2008 Author Posted September 14, 2008 (edited) Hmm. Har nå strekt kabel fra grønne på coil til speedo, klipt den røde, kobla den jeg strakk fra coil til speedo på den røde.Men. Da jeg starter bilen og gir litt gass, rører den bare såvidt på seg (turteller nålen). Da den burde vært kanskje 2-3k omdreininger så er den bare såvidt over 0. Den rører på seg, men bare såvidt. Virker som om det er dårlig kobling ellerno. Any ideas? ps: Det er den gamle kontakten (svarte klossen) fra det gamle speedo. Må jeg bytte ut den kanskje?.... Edited September 14, 2008 by Najroo
kai-f250 Posted September 14, 2008 Posted September 14, 2008 ka modell er bilen din? fra 90,od og oppover ligger d ferdi opplagt.trenger bare bytte speedo og kabelen fra spedoen den går til en firkanta kontakt bak speedometeret..skrikende lett:) 02mod ford mondeo stv type konebil86mod ford F-250 XLT 7,3 V8 trekker/ arbeidshest
Øggi Posted September 14, 2008 Author Posted September 14, 2008 ka modell er bilen din? fra 90,od og oppover ligger d ferdi opplagt.trenger bare bytte speedo og kabelen fra spedoen den går til en firkanta kontakt bak speedometeret..skrikende lett:) Det er en 90mod Sierra Sedan. Men denne "klossen". Hvordan ser den ut? Som en sukkerbit?
D.Toft Posted September 14, 2008 Posted September 14, 2008 som en sukkerbit ja. ca 20cm vekke fra den sorte kontakten bak speedo. ikke alle som har den, dem bilene me dohc motor som jeg har vært borti, har ikke denne "sukkerbiten"
Øggi Posted September 14, 2008 Author Posted September 14, 2008 (edited) som en sukkerbit ja. ca 20cm vekke fra den sorte kontakten bak speedo. ikke alle som har den, dem bilene me dohc motor som jeg har vært borti, har ikke denne "sukkerbiten" Jeg har doch, og jeg finner heller ingen sukkerbit. Edited September 14, 2008 by Najroo
a.cosworth Posted September 14, 2008 Posted September 14, 2008 Gjorde akkurat samme som du har gjort nå, funket knall - dårlig kontakt eller bremt turteller (som nevnt over hvis du gjorde dette), er mitt forslag. Gjerne dårlig kontakt på coilen der hvis du har brukt "strømtyv" eller noe -Arne '03 Silverado, Duramax'11 VW transporter'06 Land Cruiser konebilX'86 Sierra Cos 2wd X'Sierra cos 4x4 X'SVT LightningX...osv...
Øggi Posted September 14, 2008 Author Posted September 14, 2008 Vi sjekka over ledninga og virker som om de sitter sånn de skal, så har en følelse av at dette vil ordne seg i morra Tror aller helst det er en defekt turteller. Så skal til bilopphøggern i morra for å teste flere forskjellige Takk for hjelp så langt
Øggi Posted September 16, 2008 Author Posted September 16, 2008 (edited) Vil bare høre med deg/dere om det vi har gjort er korrekt. Skulle på bilopphøggeriet i går, men såklart stengte de porten AKKURAT da jeg fikk låst bilen Har ett bilde. Er dette riktig gjort? Er det turtullern som er defekt? Har lodda ledningene, bare så det er sagt. Edited September 16, 2008 by Najroo
kai-f250 Posted September 16, 2008 Posted September 16, 2008 som en sukkerbit ja. ca 20cm vekke fra den sorte kontakten bak speedo. ikke alle som har den, dem bilene me dohc motor som jeg har vært borti, har ikke denne "sukkerbiten" har 90 mod dohc sjøl og der var det....er ganske lett og finne den kontakta om du bare følger den som går ifra speedometeret ca 20-30cm så finner du den.den henger i nerheten der spedometer wieren kommer... Jeg har doch, og jeg finner heller ingen sukkerbit. kontakten er ca2x2 cm:) 02mod ford mondeo stv type konebil86mod ford F-250 XLT 7,3 V8 trekker/ arbeidshest
Øggi Posted September 16, 2008 Author Posted September 16, 2008 har 90 mod dohc sjøl og der var det....er ganske lett og finne den kontakta om du bare følger den som går ifra speedometeret ca 20-30cm så finner du den.den henger i nerheten der spedometer wieren kommer... kontakten er ca2x2 cm:) Det viser seg at det "nye" intrumentpanelet jeg fikk tak i på bilopphøggeriet var defekt. Så jeg kjøpte ett til i dag, som så ganske så nytt ut. Dette virket. Så takk til egO for hjelpen, takk til alle andre som har svart også! Så nå er det turteller i bilen, og godt er det!
Recommended Posts