Jump to content

Girkasseoppheng T9 / MT75


laerdh

Recommended Posts

Jeg har bygd om bilen ('91 sedan) fra dohc til is, men jeg støtte på et problem under ombyggingen, nemlig girkasseopphenget. Girkassen jeg skal bruke er da T9.

Traversen til t9 kassa er ikke lang nok, som vist på bildene under. Jeg prøvde med traversen til mt75 kassa, men da ble t9 kassen hengende lenger ned. Jeg kan jo forsåvidt space opp denne, men jeg vil bare vite om det finnes andre typer.

I karosseriet er det jo fester til begge typer traverser?

 

Bilde1

Bilde2

Bilde3

 

Det tar desverre litt tid å laste bildene..

'91 Sierra Sedan IST

- Haltech E6X, Garrett T3, Gule dyser, 3" eksos, 3bar map

- Ny motor på gang :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg regner med at du har hentet motor og girkasse fra mk1? Når jeg skulle bygge om til t9 på min gamle mk1 fikk jeg akkurat motsatte problemet, m.a.o att traversen ble for bred, ettersom girkassa var hentet fra mk2. Jeg måtte bruke traversen som var orginal til bilen.

Det jeg vil fram til er at du bør prøve å få tak i en travers fra en mk2 som har t9 kasse orginalt.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det er fra en mk1, ja. Men da finnes det altså to typer traverser til t9 kassen da? Da får jeg prøve å leite etter den lengre typen. Takk for tipset :)

'91 Sierra Sedan IST

- Haltech E6X, Garrett T3, Gule dyser, 3" eksos, 3bar map

- Ny motor på gang :)

Link to comment
Share on other sites

Noen som har en travers til mk2 som holder til i sørlige del av telemark, vestfold eller aust-agder da?

Edited by laerdh

'91 Sierra Sedan IST

- Haltech E6X, Garrett T3, Gule dyser, 3" eksos, 3bar map

- Ny motor på gang :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøvde med traversen til mt75 kassa, men da ble t9 kassen hengende lenger ned. Jeg kan jo forsåvidt space opp denne, men jeg vil bare vite om det finnes andre typer.

I karosseriet er det jo fester til begge typer traverser?

 

Nå lurer jeg litt på den traversen din til MT75 kasse, laerdh. Har den en rett fasong, slik at den passer til skruehull i gulvet som er plassert tvers overfor hverandre på hver side? Eller har den en vridning, slik at den er til skruehull som er plassert litt lenger fram på ene siden? Hvis den er rett, så er jeg interessert i å kjøpe hvis du vil selge den.

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

mål bredda på det, så har jeg sikkert en du kan få kjøpt for en billig penge ;)

 

Jeg fikk heldigvis tak i en i natt :) Hehe.

 

Nå lurer jeg litt på den traversen din til MT75 kasse, laerdh. Har den en rett fasong, slik at den passer til skruehull i gulvet som er plassert tvers overfor hverandre på hver side? Eller har den en vridning, slik at den er til skruehull som er plassert litt lenger fram på ene siden? Hvis den er rett, så er jeg interessert i å kjøpe hvis du vil selge den.

 

Traversen til MT75 kassen har en slags vridning, ja. Jeg var selv på utkikk etter en som var "rett" til t9 kassa mi, men bare bredere, eller lengre enn den jeg hadde fra før, for den var nemlig til en mk1 (passer ikke mk2).

Så om du har mk2 må du finne en mk2 som har ohc orginalt. Da finner du den rette traversen :)

Edited by laerdh

'91 Sierra Sedan IST

- Haltech E6X, Garrett T3, Gule dyser, 3" eksos, 3bar map

- Ny motor på gang :)

Link to comment
Share on other sites

OK, så MT75 kasse i MK2 med ohc motor har girtravers uten vridning, eller den som er "rett"? Når kom Sierra mk2?

Girtraversen skal monteres på en Granada med 24V og MT75 kasse, så derfor må jeg ha en girtravers som er "rett" og samtidig dyp nok. Har spacet ut original girtravers til t9 kasse, men ikke fornøyd med den løsningen.

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Nei, ettersom jeg har sett, så har MT75 kassa bare èn type travers, og det er den vridde. Sierra OHC kom aldri med MT75 kasse, bare T9. Så alle mk2 Sierra med ohc motor har den "rette" traversen. Når mk2 med DOHC og mt75 kom (1990/91), kom også den vridde traversen. Sierra Mk2 kom vel i 1987 om ikke jeg tar helt feil.

 

Jeg vet ikke om det er så veldig mange muligheter utenom å lage seg en selv, siden MT75 traversen ikke passer?

Edited by laerdh

'91 Sierra Sedan IST

- Haltech E6X, Garrett T3, Gule dyser, 3" eksos, 3bar map

- Ny motor på gang :)

Link to comment
Share on other sites

OK, svaret ditt bekrefter det jeg trodde, men håpet at jeg kansje tok feil.

Årsaken er at det finnes en girtravers som passer bare ved å borre opp skruehullene i den litt, men veit ikke fra hvilken bil...

 

Har forøvrig sjekket girtravers fra Scorpio. Den passer rett på skruehullene til Granada`n, men blir alt for grunn.

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

OK, svaret ditt bekrefter det jeg trodde, men håpet at jeg kansje tok feil.

Årsaken er at det finnes en girtravers som passer bare ved å borre opp skruehullene i den litt, men veit ikke fra hvilken bil...

 

Har forøvrig sjekket girtravers fra Scorpio. Den passer rett på skruehullene til Granada`n, men blir alt for grunn.

 

Var det t9 eller mt75 i den Scorpioen du henta travers fra da? Etter det jeg vet så har Scorpio også 2 typer travers.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Det er godt mulig. Har ikke personlige erfaringer med automatbiler. Vist ikke får du lete fram vinkelsliper og sveiseapparat. ;) En travers er jo ikke noe komplisert konstruksjon å forandre litt på.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...