djnick Posted September 8, 2008 Share Posted September 8, 2008 hvor mye effekt tåler t5 kassa før den kneler? hva bør oppgraderes av drivverk for at det er holdbart med 500hk? Link to comment Share on other sites More sharing options...
a.nilsen Posted September 8, 2008 Share Posted September 8, 2008 Har ca 400 hk på hjul fra rulla til stensbøl og har til nå 3 T5 kasser på samvittigheta.. Vil vel anbefale tremec for den effekten. Kommer iogforseg av momentet og bruken om kassa holder eller ikke.. '78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sapphy Posted September 9, 2008 Share Posted September 9, 2008 hvorfor rigge en hel haug med en kasse som ikke passer? Finnes jo flere gode forsterkningskit til T5 kassen..En kompis dro over 600hk på standard T5 uten problem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
djnick Posted September 9, 2008 Author Share Posted September 9, 2008 dreiemoment i motoren veit jeg ikke enda, men det er bremsepapirer på motoren, har bare ikke fått henta den enda.det kommer jo selvsagt ann på bruken, men det blir vel tremec når kontoen tillater det. er det noen i norge som selger disse kassene? Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted September 9, 2008 Share Posted September 9, 2008 hvor mye effekt tåler t5 kassa før den kneler? hva bør oppgraderes av drivverk for at det er holdbart med 500hk?Det kan opplyses at 265 lb/ft er 360 Nm. http://www.allfordmustangs.com/Detailed/349.shtml Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted September 9, 2008 Share Posted September 9, 2008 Det kommer jo selvsagt ann på bruken.Hvis man har valgt clutch som en idiot og i tillegg gearer som en, da tar man tabben på nesten hva som helst. Med normal gearing vil det hok holde en stund, men noen sterk kasse er det ikke. Den som kom i 1990 er sterkere, men den passer ikke Cosworth motor, clutch eller karrosseri. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mr.cossie Posted September 9, 2008 Share Posted September 9, 2008 (edited) Det er stor forskjell på hva ei brukt kassa tåler,mot ei som er ny oppsatt,overhalt og i bra stand. kjørt med t5 kassa i sommer som er nyoverhalt. ca 500 hk og 600 nm i motor. fungert for meg. er heller ikke helt idiot med girpak!min erfaring. kassa overasker meg over hvor mye den tåler. Skal du kjøre 500 hk er det mer viktig for deg og få en bakdiff som tåler det. for org kassa (ei som er bra)gjør. Edited September 9, 2008 by mr.cossie -91 Sierra Cosworth 4wd, 0-402 12,039 187,5 kmt ,P500.Focus RS-ST.orange/svart hiace. trekkbil www.markisemannen.no Link to comment Share on other sites More sharing options...
djnick Posted September 9, 2008 Author Share Posted September 9, 2008 tusen takk for svar men den clutch lamelen og trykk plata som turbokongen selger, er den god? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Åshøgda-raceway Posted September 9, 2008 Share Posted September 9, 2008 tusen takk for svar men den clutch lamelen og trykk plata som turbokongen selger, er den god? lamellen funker for 500hk og 600nm,bruker org trykkplatekjørt med den et år nå Link to comment Share on other sites More sharing options...
djnick Posted September 9, 2008 Author Share Posted September 9, 2008 åkey. det høres jo fint ut. hvor mye koster det for kun lamellen hos han da? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Åshøgda-raceway Posted September 9, 2008 Share Posted September 9, 2008 vet ikke hva han tar.kjøpte min hos volden for 1500kr Link to comment Share on other sites More sharing options...
hår ball Posted September 10, 2008 Share Posted September 10, 2008 har tatt ei ny preppa t5 kass, og jeg har eid bilen i 24 timer..visst nokk nyoverhald for under 300 mil siden.. 5te giret ble plutselig borte, og jeg vill ikke på stå at jeg har værken voldtatt girspake eller clutch, da jeg rett og slett ikke har blitt varm nokk i trøya.. bilen bremsa 500 nm allerede fr 4300 rpm..jeg har mer troa på feil ved overhalling.. men jeg snuser på tko kasse da.. de ligger på 2000 dollar på ebay ser jeg Link to comment Share on other sites More sharing options...
Samatron Posted September 10, 2008 Share Posted September 10, 2008 har tatt ei ny preppa t5 kass, og jeg har eid bilen i 24 timer..visst nokk nyoverhald for under 300 mil siden.. 5te giret ble plutselig borte, og jeg vill ikke på stå at jeg har værken voldtatt girspake eller clutch, da jeg rett og slett ikke har blitt varm nokk i trøya.. sikkert det etterproduserte 5 geardrevet aksling sin skyld..? men jeg snuser på tko kasse da.. de ligger på 2000 dollar på ebay ser jeg bra pris. kansje vi kunnet fikset gruppekjøp..?men ingen som har oppgradert sin t5 kasse med gearboxman eller quafie innmat? og veit om det funker. det er jo et billigere alternativ en tko kasse. en kompis rasa tko kassa si, ikke snakk om noe garanti eller noe selv om kassa bare var 3månder gammel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hår ball Posted September 10, 2008 Share Posted September 10, 2008 sikkert det etterproduserte 5 geardrevet aksling sin skyld..? bra pris. kansje vi kunnet fikset gruppekjøp..?men ingen som har oppgradert sin t5 kasse med gearboxman eller quafie innmat? og veit om det funker. det er jo et billigere alternativ en tko kasse. en kompis rasa tko kassa si, ikke snakk om noe garanti eller noe selv om kassa bare var 3månder gammel. alt som kan sørge for at det blir billigere, er jeg med på.. om vi så slipper frakta bare, så er jo det gulle.. satt å kikka litt på priser, og jeg var på www.gearboxman.co.uk.. og gearboxman sitt egne t5 sett, kosat jo 800-900 gbp, oppgraderte skiftere til 400 gbp ut fra min beregninger så bli tko kassa billigere.. dollarn er jo nesten halve av det engelske punde såh.. +at tko`en er rimelig straight fit, litt maskinering med dog.. blir jo noen timers arbeid med overhalling av t5`n og... jeg haller mer og mer mot tko gitt.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Samatron Posted September 11, 2008 Share Posted September 11, 2008 (edited) frakt til norge på en slik tremec tko kasse ikke mye. selgerne sender gratis i usa. og jetcarrier tar jo nesten ingen ting for å sende med båt.11125kr for kassa2670 mva500kr i frakt til døra di14295 kr, da er den din breda:Girstanga kommer opp ca 2-3 cm lengre framover i orginalhullet og krever egentlig bare å skjære ut en liten U for å funke.Speedovaier funker, må bare handle en overgang som passer inn i kassa, ett lite drev som man stapper inn, og skrur orginalvaiern i.Clutchhus må påsveises 3 ører for å få skruefeste til kassa. Clutchhus passer rett på lokket over inngårnde aksel, så sentrering trenger man ikke tenke på.Orginal girkassefeste passer ikke, men er veldig enkelt å lage til, ihvertfall på vingebil.Ny mellomaksel må du ha. Kan hende det holder med å korte inn orginalakselen, men det sjekket aldri jeg, så det kjenner jeg ikke til.Ryggelys passer rett på.Nålelager i veiva må byttes til ett større ett. Veiva må borres.Noen "ører" på kassa må slipes bort for å ikke komme i kontakt med girkassetunellen Gjør man dette, så er det bare å kjøre og kose seg modellen som passer best på cosworth har modellbetengelse : tcet 4617 Edited September 11, 2008 by Samatron Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escort RST WRC Posted September 11, 2008 Share Posted September 11, 2008 Kjøpt deg Cossie, hårball? Mere info! Høres jo ganske fristene ut med TKO faktisk..Usikker på hvor lenge mi kommer til å holde, selv om den er bra nå.. Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her Link to comment Share on other sites More sharing options...
hår ball Posted September 11, 2008 Share Posted September 11, 2008 (edited) Kjøpt deg Cossie, hårball? Mere info! Høres jo ganske fristene ut med TKO faktisk..Usikker på hvor lenge mi kommer til å holde, selv om den er bra nå.. jess, ny investert.. hatt i hele to dager, tok ikke 24 timer fra kjøp til **** up er gammle bile til Ron, mer info kommer.. ja, vi går sammen og får til ei TKO gruppe bestilling.. akkurat nå så sitter jeg med en følelse av at t5 kasse er oppskrytt.. Ron voldtok jo den mt75 kassa han kjørte med tidligere, mens den t5`n nesten ikke er brukt.. Edited September 11, 2008 by hår ball Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torp Racing Posted September 11, 2008 Share Posted September 11, 2008 jeg vil annbefalle og oppgradere t5 kassen med en bedre drevsats,tremec er i utgangs pungte beregnet for v8 med giring på et halt annt turtall,tremec blir da veldig tråkk og gire med på høyt turtall,og som breda skriver tidligere i tråden her så er det mye jobb og tilpassning,mye enklere og forsterke innmat i kassa. Link to comment Share on other sites More sharing options...
a.nilsen Posted September 11, 2008 Share Posted September 11, 2008 Hehe.. Kjenner igjen den selv om min holdt borti ei uke.. Når det gjelder TKO 600 kasse hadde jeg tenkt og handle det utpå her selv og har fått snusen i at Vidar Jødal skaffer disse til ca 10 lapper. Antar de da må hentes hos han på Søumsand. Men så har jeg jo fått en deilig giro fra kemneren da +at diffen min har begynt å lage leie lyder så er usikker om jeg har anledning selv før over jul.. Modifiseringa for å få den på er visst ikke no problem, men må ha ny mellomasling som bruker å ende på rundt 4000 får noe som holder. Og husk å åpne lokket over "girvelgeren" og skru det sammen igjen med locktite! Det løsner nemlig i 9/10 tilfeller.. jeg vil annbefalle og oppgradere t5 kassen med en bedre drevsats,tremec er i utgangs pungte beregnet for v8 med giring på et halt annt turtall,tremec blir da veldig tråkk og gire med på høyt turtall,og som breda skriver tidligere i tråden her så er det mye jobb og tilpassning,mye enklere og forsterke innmat i kassa.De jeg har snakka med som kjører med den er av en helt annen oppfatning.. '78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist Link to comment Share on other sites More sharing options...
armani Posted September 11, 2008 Share Posted September 11, 2008 (edited) er ganske bra med effekt i den bilen din hårball. ikke rart den kverka 5. giret, burde holdt deg unna pådrag i 5. tko600 er en råbra kasse, tror jeg heller ville gått for den, enn en drevsats til t5. de semicut drevsatsene man får til t5 bråker mer enn en tko600, som er helt dønn stille. jeg tror ikke en annen drevsats vil gjøre t5en raskere å gire med, med mindre man går for en drevsats med dogringer. de fleste nye drevsatsene bruker fortsatt samme synkroer som vanlig t5. jeg vil annbefalle og oppgradere t5 kassen med en bedre drevsats,tremec er i utgangs pungte beregnet for v8 med giring på et halt annt turtall,tremec blir da veldig tråkk og gire med på høyt turtall,og som breda skriver tidligere i tråden her så er det mye jobb og tilpassning,mye enklere og forsterke innmat i kassa. da spør jeg deg, er ikke t5 også i utgangspunktet beregnet for v8? amerikansk t5 bruker nøyaktig samme synkroer og drev som cosworth-kassa, med unntak av 5. gir. spines på inngående og utgående aksel er forskjellig på de amerikanske versjonene, inngående aksel er tykkere, speedodrevet er plassert et annet sted, men ellers er alt annet likt. t5 er kjent for å være en treig kasse.satt selv på med fredrik rundt skogen, og den tko600en er helt rå.nå vet ikke jeg om det er fordi hjulene stopper fra hjulspinn at han ikke får den i gir på høyt turtall (rundt 7-7500?), eller om det er synkroene som er problemet, men det får vi nok snart svar på ettersom han venter på en tko600 med dogringer.. dette problemet oppsto ved giring fra 2. til 3. opp slaktern, og kun her. tror ikke det er noen andre problemer med denne kassa. virket veldig solid! Edited September 11, 2008 by armani 2wd sierra cosworth Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bdt Posted September 11, 2008 Share Posted September 11, 2008 Er også annerledes lager i cosworth kassa i forhold til den som er til v8. COS it`s WORTH it! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Samatron Posted September 11, 2008 Share Posted September 11, 2008 (edited) det finnes flere 100 varianter av t5 Edited September 11, 2008 by Samatron Link to comment Share on other sites More sharing options...
armani Posted September 11, 2008 Share Posted September 11, 2008 jeg snakker om world class modellene, og de bruker like lagre som cosworth-kassa. 2wd sierra cosworth Link to comment Share on other sites More sharing options...
hår ball Posted September 11, 2008 Share Posted September 11, 2008 er ganske bra med effekt i den bilen din hårball. ikke rart den kverka 5. giret, burde holdt deg unna pådrag i 5. tko600 er en råbra kasse, tror jeg heller ville gått for den, enn en drevsats til t5. de semicut drevsatsene man får til t5 bråker mer enn en tko600, som er helt dønn stille. jeg tror ikke en annen drevsats vil gjøre t5en raskere å gire med, med mindre man går for en drevsats med dogringer. de fleste nye drevsatsene bruker fortsatt samme synkroer som vanlig t5. men det blir jo feil og "strupe" ned effekten, for at girboksen skall holde da..da er det mye bedre med noe som holder, og nå har vi jo fått opp ca priser på boks, ferdig til norge, 14 lapper.. @ a.nilsen: gidder du å sjekke ut litt nermere om jødahl selger disse så rimelig, i såfall kjører jeg lett 7-8 timer en vei jeg har værtfall fått troa på tremec.. var innom clutch og brems i tr,heim, og de fra råda på det sterkeste og kjøre BW t5 på trimma cossie..tremec sa de bare, uten tvil, til den prisen.. så var det ikke noe og tenke på en gang.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Samatron Posted September 11, 2008 Share Posted September 11, 2008 venter på pris fra 4 firma i usa. da sende jeg forespørsel ved kjøp av 5 kasser . men spørs om det blir billigere en jørdal selger de da.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now