armani Posted September 11, 2008 Share Posted September 11, 2008 (edited) merk at man enten må dreie ned inngående aksel for å passe det eksisterende nålelageret bak i veiva, eller borre opp bak i veiva og montere et større nålelager for å montere en tko600. clutch må også byttes, da splines er forskjellig. det er mulig å korte ned den gamle mellomakselen og få den til å passe, uten at jeg vet pris på dette.jeg tror forresten det koster mer enn 500,- å få frakta kassa fra usa til norge.. Edited September 11, 2008 by armani 2wd sierra cosworth Link to comment Share on other sites More sharing options...
ArneR Posted September 11, 2008 Share Posted September 11, 2008 Eg betalte 295,- hos jetcarrier for sjøfrakt av to rimelig store bilforsterkere. Så tror nok ikkje kassa er så mye dyrere. Alt under 70 kilo og under en viss kubikk er 295,- Vi skal alle bli gamle men å bli voksen er frivillig!! 93 Escort cosworth 11 BMW F11 535d 05 BMW E87 120d 01 Kawasaki ZX7R Link to comment Share on other sites More sharing options...
Samatron Posted September 11, 2008 Share Posted September 11, 2008 (edited) de som er interisert i en slik kasse veit at den absolutt ikke er bolt on. http://www.jetcarrier.com/info/magporto.asp#seafreight koster nesten ingenting for frakt fra usa.prisene som er oppgitt der er til døra di. Edited September 11, 2008 by Samatron Link to comment Share on other sites More sharing options...
mr.cossie Posted September 11, 2008 Share Posted September 11, 2008 en kan vel fort regne ca 20+ for ei slik tremec kasse ferdig i bil vel... det koster og gjøre de modifikasjonene som clutch. lager. m.aksel osv. Hadde og tenkt og handle tremec kasse. men nå som jeg har kjørt en sommer (på bane) ble jeg overaska over t5n. så jeg har snudd tanke gangen min litt og vil vente til jeg knuser ei t5. -91 Sierra Cosworth 4wd, 0-402 12,039 187,5 kmt ,P500.Focus RS-ST.orange/svart hiace. trekkbil www.markisemannen.no Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escort94 Posted September 11, 2008 Share Posted September 11, 2008 Noen her som har prøvd G-force kasse fra usa? Har prøvd og få tak i de flere dager nå, men uten hell. http://www.gforcetransmissions.com/ Hørt disse er "bolt on" men vet ikke selv. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liero Posted September 11, 2008 Share Posted September 11, 2008 Denne har kjørt med G-force denne sesongen. G-force helical syncro kit, 9310 main shaft og forsterket hus.Ble kjøpt komplett kasse fra USA. De amerikanske bakhusa er forskjellige fra Cosworth T5, og girspaken er plassert lengre frem(samme som på Tremec?). Bakhuset fra Cosworth passer, menspeedometeruttaket er heller ikke likt så da mister du dette. Splines er ikke likt. Denne bilen gikk tidligere med T5 og Quaife innsats, knakk inngående aksel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
a.nilsen Posted September 11, 2008 Share Posted September 11, 2008 Var Øivind Øversveen som sa at Jødal var veien å gå om jeg skulle ha billig tremec men har ikke hørt med han om det da ikke penga ligger på bordet enda. Veit hvor irriterende det er med folk som prater og ikke har penger. Om Øversveen snubler over denne tråden kan kankje han legge ut oppskrifta fra A-Å på monteringa. Var barnemat for normalt oppegående folk.. '78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist Link to comment Share on other sites More sharing options...
hår ball Posted September 11, 2008 Share Posted September 11, 2008 en kan vel fort regne ca 20+ for ei slik tremec kasse ferdig i bil vel... det koster og gjøre de modifikasjonene som clutch. lager. m.aksel osv. Hadde og tenkt og handle tremec kasse. men nå som jeg har kjørt en sommer (på bane) ble jeg overaska over t5n. så jeg har snudd tanke gangen min litt og vil vente til jeg knuser ei t5. hva effekt bor det i bilen din? noe formening om det?om jeg bytter 5te gir i min, og prepper, så er jeg styggt redd for at det kommer til og gå en gang til, så da stiller jeg mer spørsmålet, hvor mange om/opp bygginger skall til for at det har kosta meg ei tremec kasse? er uansett styggt redd for at det er mer en "kun" 5te giret som er ødelagt, eller ikke ødelaggt, men har fått seg en trøkk.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liero Posted September 11, 2008 Share Posted September 11, 2008 Et alternativ til 5. gir. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mr.cossie Posted September 11, 2008 Share Posted September 11, 2008 (edited) hva effekt bor det i bilen din? noe formening om det?om jeg bytter 5te gir i min, og prepper, så er jeg styggt redd for at det kommer til og gå en gang til, så da stiller jeg mer spørsmålet, hvor mange om/opp bygginger skall til for at det har kosta meg ei tremec kasse? er uansett styggt redd for at det er mer en "kun" 5te giret som er ødelagt, eller ikke ødelaggt, men har fått seg en trøkk.. bremset i fjor høst til ca 500 i motor og 600 nm.Har litt vondt for og tro at det er effekten som tar livet av 5. giret. mange andre faktorer som teller mer her da tror jeg.f.eks.-skade på drev etter demontering /montering -feil montering. slakk i lager div.- noen som har byttet det siste foringa bak i kassa når en har overhalt disse kassane??????!!-denne foringa blir jo ganske slitt med åra og den er med på og støtte opp utgående aksel, så litt vibrering der fra f.eks en uballansert m.aksel så vips.-denne foringa tror jeg det er mange som "glemmer",og tenker heller ikke på hvor viktig den kan være, den er nemlig ikke og få tak i lengre. og den som er med i de mustang overhal kitta passer ikke!-denne foring har jeg fått laget opp. og satt i kassene jeg og en kompis av meg har tatt.-et dårlig ettermarkeds drev? plus at en må huske på en ting- mange kasser er overhalt" . men.................. er det blitt gjort på riktig måte? riktig forspenn? vært nøye nok? osv.osv ingen kasser er evigvarende. verken t5/tremec. tror det er altor kjappe giringene som tar livet av de, uansett merke. t5/tremec er ikke laget for kjappe girskift . Rett meg om jeg tar feil. men har ikke F.Breda tatt synkringene i tremec kassa si? Edited September 11, 2008 by mr.cossie -91 Sierra Cosworth 4wd, 0-402 12,039 187,5 kmt ,P500.Focus RS-ST.orange/svart hiace. trekkbil www.markisemannen.no Link to comment Share on other sites More sharing options...
Samatron Posted September 11, 2008 Share Posted September 11, 2008 (edited) hvis 5 stk skal ha tremec kasse blir den kostende litt under 10000kr med frakt innen usa, uten frakt til norge og norsk mva.altså ca litt under 13000kr levert på døra di.hvis noen er interisert kan de få mailadressa/kontaktetn min til firmaet. men dette er jo mye dyrere en han der jørdal.jeg skal ikke ha slik kasse da jeg allerede har ny hyd.slave, ny komplett cluch, nyoverhala t5 og ny mellomaksling.. nesten domt, da det nesten ca hadde kosta det samme å kjøpe tremec å tilpassa den med en gang isteden Edited September 11, 2008 by Samatron Link to comment Share on other sites More sharing options...
hår ball Posted September 11, 2008 Share Posted September 11, 2008 bremset i fjor høst til ca 500 i motor og 600 nm.Har litt vondt for og tro at det er effekten som tar livet av 5. giret. mange andre faktorer som teller mer her da tror jeg.f.eks.-skade på drev etter demontering /montering -feil montering. slakk i lager div.- noen som har byttet det siste foringa bak i kassa når en har overhalt disse kassane??????!!-denne foringa blir jo ganske slitt med åra og den er med på og støtte opp utgående aksel, så litt vibrering der fra f.eks en uballansert m.aksel så vips.-denne foringa tror jeg det er mange som "glemmer",og tenker heller ikke på hvor viktig den kan være, den er nemlig ikke og få tak i lengre. og den som er med i de mustang overhal kitta passer ikke!-denne foring har jeg fått laget opp. og satt i kassene jeg og en kompis av meg har tatt.-et dårlig ettermarkeds drev? plus at en må huske på en ting- mange kasser er overhalt" . men.................. er det blitt gjort på riktig måte? riktig forspenn? vært nøye nok? osv.osv er akkurat det jeg stiller meg spørsmåls tegn ved, boksen har sikkert vært preppa en gant før sist gangen, for jeg nekter og tro at 5te giret får før 2-3 gire.. og etter som at jeg har null teknisk info om siste preppinga, så frister det mer med ei splitter ny tremec kasse, alt er brand new.. selv om jeg fikk litt trua på det over drive kit`et liero linka til, det så GROMT ut sammen ligna med de orginale drevene.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mr.cossie Posted September 11, 2008 Share Posted September 11, 2008 hvis 5 stk skal ha tremec kasse blir den kostende litt under 10000kr med frakt innen usa, uten frakt til norge og norsk mva.altså ca litt under 13000kr levert på døra di.hvis noen er interisert kan de få mailadressa/kontaktetn min til firmaet. men dette er jo mye dyrere en han der jørdal.jeg skal ikke ha slik kasse da jeg allerede har ny hyd.slave, ny komplett cluch, nyoverhala t5 og ny mellomaksling.. nesten domt, da det nesten ca hadde kosta det samme å kjøpe tremec å tilpassa den med en gang isteden er kassene nye ? eller er de "fabriksoverhalte" ? -91 Sierra Cosworth 4wd, 0-402 12,039 187,5 kmt ,P500.Focus RS-ST.orange/svart hiace. trekkbil www.markisemannen.no Link to comment Share on other sites More sharing options...
Samatron Posted September 11, 2008 Share Posted September 11, 2008 (edited) helt nye. så sant de ikke selger fabrikksoverhala som nye, uten å informere om at de er fabrikkoverhala..? Edited September 11, 2008 by Samatron Link to comment Share on other sites More sharing options...
hår ball Posted September 11, 2008 Share Posted September 11, 2008 jeg er værtfall sugen på girboks om det ikke blir før i slutten på mnd.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hår ball Posted September 16, 2008 Share Posted September 16, 2008 åpna t5 kassa mi i dag, var jaggu blitt tann løst ja men det jeg stussa litt på var at, det såg ut som kun halve av annleggs flata på tennene hadde vært i inngrep.. glemte self cam`n i garasjen, kommer bilder i mårra.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mr.cossie Posted September 16, 2008 Share Posted September 16, 2008 åpna t5 kassa mi i dag, var jaggu blitt tann løst ja men det jeg stussa litt på var at, det såg ut som kun halve av annleggs flata på tennene hadde vært i inngrep.. glemte self cam`n i garasjen, kommer bilder i mårra.. hvis de ikke er i ordentlig inngrep er det jo ikke rart det ryker da. . -91 Sierra Cosworth 4wd, 0-402 12,039 187,5 kmt ,P500.Focus RS-ST.orange/svart hiace. trekkbil www.markisemannen.no Link to comment Share on other sites More sharing options...
hår ball Posted September 16, 2008 Share Posted September 16, 2008 hvis de ikke er i ordentlig inngrep er det jo ikke rart det ryker da. . var akkurat det jeg også tenkte, men det er jo helt klart at det er en mekanisk feil ved overhallinga da.og sånn ut fra øye mål såg ingen av skifte gafflene bøyd ut heller, noe som burde til si at spaken ikke har vært voldtatt for mye med.. så spekulerer i og få montert inn en slit over drive kit som liero linka til, og prøve til og begynne med, så får jeg heller ha tremec`n " liggende i bak hånd " Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest TorYngve@Racefix Posted September 16, 2008 Share Posted September 16, 2008 5.giret er det definitivt svakeste leddet i T5 kassen. Egentlig er T5 kassene bra kasser, men de har noen svakheter (og er jo heller langt ifra moderne konstruksjoner). - 5. gir er veldig svake, sammenlign tannstørrelsen så ser en fort hvorfor. Dessuten går ikke 5. giret på nålelager som de andre drevene gjør.- Synkro på 3-4 og 4-3 er one-piece ringer, og slites fort. 1-2 og 2-1 er 3 delte og har dermed dobbelt så stor clutch-virkning.- Skiftegaflene er i "tørketrommel-alu" og knekker lett, samt nylon innsatsene som glir mot synkro navene slites over tid. Ellers vil jeg absolutt påstå at disse kassene fungerer bra, forutsatt at man tar hensyn til de overnevnte ting. Ingen kasser trives med "short shifting" og generelt misbruk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hår ball Posted September 17, 2008 Share Posted September 17, 2008 da har jeg bilder.. konklusjonen min, er at låse klipset på 5te giret ikke har stått i låse sporet på hovedakslinga, og under motorbrems, så har drevet forflytta seg lenger ut på akslingen, og akkurat i det jeg skall dra på igjen, så er det kun 5mm inngrep på tennene, noe som lager en blæm, kraaaaasj, og null framdrift.. hadde jeg dratt på konstant, så hadde vell drevet blitt "dratt inn på akslingen igjen" ? med siden det var motorbrems så ble det vell pressa feil vei dere som har vært oppe med ei t5kasse før, ser vell at dreve ikke sitter som det skall.. legg merke til låse klipset, har ikke rørt noe der selv, kun åpna opp.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mr.cossie Posted September 17, 2008 Share Posted September 17, 2008 se der ja.. shit. noen har vært litt sluntrete i "overhalinga" si............. -91 Sierra Cosworth 4wd, 0-402 12,039 187,5 kmt ,P500.Focus RS-ST.orange/svart hiace. trekkbil www.markisemannen.no Link to comment Share on other sites More sharing options...
hår ball Posted September 17, 2008 Share Posted September 17, 2008 ja, ser vell ut som det har gått litt "vell" fort for seg ja..men jeg er på en måte litt letta, over at det er en en mennskelig svikt, og ikke at girkassa er såååå dårlig, som jeg først trudde.. så nå spekulerer jeg faktisk i og få tak i et slik overdrive kit, og smekke sammen boksen, og prøvde den igjen.. så får jeg heller ha tremec i bakhånd, eventuellt plukke den sund, og få dreid akslingen til og passe orginale lagre i veiva + få gjort om festene på t5 clutch huse(håper at jeg kan ha begge "boltsirklene" inntakt) så det kan flyttes litt fram og til bake..Så da står jeg bare igjen med 2 problemer på tremec`n.. og det er clutch og mellom aksling.. der driver jeg og sjekker litt rundt om dimensjoner mustang har på clutchene sine, for i statene finner man mustang clutcher med tremec "splains" så om diametern er riktig, så burde det vært rimelig rett fram.. ang mellom akslinga, så ser jeg at man får kjøpt løse yoker til tremec kassa, så om orginale mellom aksling ikke treng betydlig korting/forlenging, så burde det være mulig og bruke en yoke til tremec, og få taki et "universal" kryss og få skjøta på orginal mellom akslinge.. uansett så skall t5`n få en sjangse til Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest TorYngve@Racefix Posted September 17, 2008 Share Posted September 17, 2008 Her ser vi at det er solide krefter i sving, normalt sett trengs det mellom 1 og 3 tonn til for å trekke 5. giret av!!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
OleK Posted September 18, 2008 Share Posted September 18, 2008 ja, dette var uvant å se! dette må ha vært en menneskelig svikt ja, for det drevet der sitter som regel gaaaanske hardt! har selv fått laget en spesiell avdrager som vi skrur fast rundt og bak drevet for å få de av hele. tror ikke dette havariet har så mye med kvaliteten på dreva å gjøre nei. foresten så har Reyland nålelager til veiv som er "tilpasset" tremec-shaft. bare å bytte lageret vistnok. Cosworth! Link to comment Share on other sites More sharing options...
armani Posted September 22, 2008 Share Posted September 22, 2008 (edited) hvis det er et burton-drev så sitter det ikke like hardt fast som et orginaldrev. står det gravert en tallkode på konen på toppen av drevet? hvis ikke er ikke drevet orginalt. ser ut som noen har brukt feil/en gammel segering der ja. olek, kan du ta bilde av avdragern du har fått laga?tenkte å lage en selv. Edited September 22, 2008 by armani 2wd sierra cosworth Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now