Jump to content

Cosworth kjøling problemer


Guest clapton

Recommended Posts

Guest clapton

Hei! har en nybygget motor jeg nettopp har startet.. etter kun 5-10 min fyller vanntanken som drit full og det koker som bare pokker. jeg har demontert alt, spylt igjenom radidator, sjekke alle slanger og ingenting er tett. fant ut av termostaten satt feil vei så jeg satt denne andre veien og håpet alt skulle bli bra.. men nei, det samme skjer.. jeg koblet vekk slangene som går via turbo og koblet slangen fra termostathuset rett i vanntanken, der kommer det vann, riktig nok ikke noe kjempe mye men det kommer. vanntemp`n inni bilen viser ikke at vannet er veldig vamt.. koblet også på vanntrykkmåler den den viser nesten 1.5 kilo trykk i vannsystemet i det den begynner koke.. jeg skjønner ingenting.. håper på noen gode forslag.

 

 

Alle slanger er nye, jeg ser at termostat`n åpner om jeg varmer den opp i kjele, ny vannpumpe..

 

-Erik

Edited by clapton
Link to comment
Share on other sites

anbefaler og få trykk testa systeme ..stt trykk på og se om trykket minsker.gjør det det..så har du lekkasje en plass.enten innvendig eller utvendig.

man kan også ta en topp test..dette er utstyr som dem har på verksted.måle apparat som viser forskjellige farger alt ettr om det er hc i kjølevannet..alså uforbrent bensin.eller eksos gass.

håper dufinner utav det

Link to comment
Share on other sites

Guest clapton
Syns det høres ut som at du har luft i systemet jeg..

 

hvordan få det ut i såfall? kjøre uten lokket litt? jeg har bare skrudd på lokket og prøvkjørt

Link to comment
Share on other sites

Har du prøvd uten termostat?

Har du mulighet til å få vakuumtestet systemet?

 

Har du prøvd å la den gå uten lokket på ekspansjonstanken montert?

 

Skulle fått kontrollert for lekkasje internt, som f.eks toppakning slik lowman sier

 

edit: er bare å kjøre en tur med lokket litt åpent, fjerner luft som bare det :)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Guest clapton
Har du prøvd uten termostat?

Har du mulighet til å få vakuumtestet systemet?

 

Har du prøvd å la den gå uten lokket på ekspansjonstanken montert?

 

Skulle fått kontrollert for lekkasje internt, som f.eks toppakning slik lowman sier

 

edit: er bare å kjøre en tur med lokket litt åpent, fjerner luft som bare det :)

 

har ikke prøvd uten termostat, skal prøve det i morgen tidlig.. samt kjøre uten lokk.. har sjekket vannet og det er ikke olje i det og motsatt, pluggene er også helt fine..

Har desverre ikke mulighet for vakumtest :(

Link to comment
Share on other sites

har ikke prøvd uten termostat, skal prøve det i morgen tidlig.. samt kjøre uten lokk.. har sjekket vannet og det er ikke olje i det og motsatt, pluggene er også helt fine..

Har desverre ikke mulighet for vakumtest :(

er problemet kun når du står i ro?? mulig viftena viftene dine slår inn på høg temp prøv og kjør med den og sjå koss temp er da....

Link to comment
Share on other sites

ein anna fin måte og prøve på er og sett bilen i litt oppoverbakke med lokket til ekspansjons tanken av og la den gå litt :)

 

anna måte for og finne ut om topp pakningen er røken er og se om kjøle vatn forsvinner.. eller ta av lokket på ekspansjons tanken og måle COen over med måle apparat som di har på alle verksteder som utførerer eu kontroll.

Link to comment
Share on other sites

Guest clapton
er problemet kun når du står i ro?? mulig viftena viftene dine slår inn på høg temp prøv og kjør med den og sjå koss temp er da....

 

Nei bare når jeg kjører, viftene har jeg kjørt med på, har bryter på de samt termostat

 

ein anna fin måte og prøve på er og sett bilen i litt oppoverbakke med lokket til ekspansjons tanken av og la den gå litt :)

 

anna måte for og finne ut om topp pakningen er røken er og se om kjøle vatn forsvinner.. eller ta av lokket på ekspansjons tanken og måle COen over med måle apparat som di har på alle verksteder som utførerer eu kontroll.

 

Takk for tips, skal prøves..

Link to comment
Share on other sites

Guest clapton
ein anna fin måte og prøve på er og sett bilen i litt oppoverbakke med lokket til ekspansjons tanken av og la den gå litt :)

 

anna måte for og finne ut om topp pakningen er røken er og se om kjøle vatn forsvinner.. eller ta av lokket på ekspansjons tanken og måle COen over med måle apparat som di har på alle verksteder som utførerer eu kontroll.

 

Det tror jeg funka gitt, kjørte den i en bratt bakke og alt ble mye bedre.. kjørte ca 5km uten lokk og nåla ligger nå på 90grader og nå fosser det vann fra retur`n i tanken, i går kom det nesten ikke en dritt.. takk :)

Link to comment
Share on other sites

Guest clapton
Ved bytte av termostat er det lurt å borre et 2m.m hull i den slik at vannet har sjanse til å passere hvis termostaten henger,og luft som er i systemet lettere forsvinner dit det skal.Et gammelt triks som blir brukt av flere som bygger motorer til rallycrossbiler

 

Det er kanskje ikke dumt, takk for tipset :)

Link to comment
Share on other sites

Ved bytte av termostat er det lurt å borre et 2m.m hull i den slik at vannet har sjanse til å passere hvis termostaten henger,og luft som er i systemet lettere forsvinner dit det skal.Et gammelt triks som blir brukt av flere som bygger motorer til rallycrossbiler

 

 

Det er kanskje ikke dumt, takk for tipset :)

 

er standar på orginal termostat - og det står på lappen

OBS hullet skall opp OBS

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...