Jump to content

rattstamme foring


rubenl

Recommended Posts

sitter en slags låseklips på rattstammen om jeg ikke husker feil (har bytta på to biler :P) bare å dytte denne ned på foringa etter alt er skrudd sammen . Helt tight blir det aldri, er et helt håplaust patent i utgangspunktet;)

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

vet det er en sperrering på innsiden... altså inni kupeen... men den gjør bare at den ikke detter inn... har byttet på endel sierraer, flere enn 2 ;)

 

Det er riktig at låseringen forhindrer foringa å gli inn, utover stoppar foringa(ane) i seg sjølv.

Om du skal montere dette etter "boka" skal du demontere rattstamme og montere ny foring fra innsida m. låseklips.

Det eg har gjort, (lært av Ford mekaniker), er å demontere krysset mellom tannstang og rattaksel og montere foringa i motsatt rekkefølge som orginalt. Dvs. Gummiring i torpedo, harplastforing inni denne, og til slutt den trekanta foringa, (da med dei tre tappane utover).

Tilslutt pressar du innpå låseblekket.

Nå er foringa montert slik at den ikkje kan gli verken inn eller ut. Å skifte foringa utan å bytte låseklips kan da vel ikkje bli bra??

Vanskeleg å forklare i teori utan bilder og teikningar, men i svært enkelt å utføre i praksis. (Har bytta på 2.0 IS MKI, 2.0 CL MKII, 2.8i XR 4x4 og Ghia MKI og 2 stk 2.0 DOCH Sedan og STV). 2.8 var litt tricky p.g.a tang med ex.manifoild ellers, svært enkel opprasjon!

Link to comment
Share on other sites

Ja, er 3 delt. En gummiring, selve foringen og den største runde plastsaken som skal presses (?) på fra motorom siden og inn. Men jeg får det **** ikke til å sitte.. Får gruble på det til over helgen..

 

Det er riktig at låseringen forhindrer foringa å gli inn, utover stoppar foringa(ane) i seg sjølv.

Om du skal montere dette etter "boka" skal du demontere rattstamme og montere ny foring fra innsida m. låseklips.

Det eg har gjort, (lært av Ford mekaniker), er å demontere krysset mellom tannstang og rattaksel og montere foringa i motsatt rekkefølge som orginalt. Dvs. Gummiring i torpedo, harplastforing inni denne, og til slutt den trekanta foringa, (da med dei tre tappane utover).

Tilslutt pressar du innpå låseblekket.

Nå er foringa montert slik at den ikkje kan gli verken inn eller ut. Å skifte foringa utan å bytte låseklips kan da vel ikkje bli bra??

Vanskeleg å forklare i teori utan bilder og teikningar, men i svært enkelt å utføre i praksis. (Har bytta på 2.0 IS MKI, 2.0 CL MKII, 2.8i XR 4x4 og Ghia MKI og 2 stk 2.0 DOCH Sedan og STV). 2.8 var litt tricky p.g.a tang med ex.manifoild ellers, svært enkel opprasjon!

 

 

Fin forklaring :) da slipper jeg å gruble mer på dette... :blush:

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker å løsne rattakselen fra glideforingen, løsne de 2 mutterene som holder rattstammen inni bilen og ta ut hele rattstammen fra bilen. Vips så har man kjempegod plass til montere gummiforingen og den ytre plastforingen i torpedoveggen. Så kan hele rattakselen settes i skruestikke og indre delen av galeforingen meisles av. Jeg har skiftet foring på noen biler, og enda ikke ødelagt noen låseringer. Når jeg monterer den indre foringen slår jeg først låseringen noen cm opp på rattakselen, for å få bedre plass. Jeg legger en fastnøkkel oppå låseringen og slår med en hammer oppå der igjen, Så er det bare å tre på den nye indre foringen på rattakselen. Etter att rattaksel og rattstamme er montert inn i bilen igjen slår jeg den indre foringen ned i den ytre delen av foringen, ved hjelp av en fastnøkkel.

Det høres kanskje tungvint ut, men jeg synest dette er den enkleste måten.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Det er riktig at låseringen forhindrer foringa å gli inn, utover stoppar foringa(ane) i seg sjølv.

Om du skal montere dette etter "boka" skal du demontere rattstamme og montere ny foring fra innsida m. låseklips.

Det eg har gjort, (lært av Ford mekaniker), er å demontere krysset mellom tannstang og rattaksel og montere foringa i motsatt rekkefølge som orginalt. Dvs. Gummiring i torpedo, harplastforing inni denne, og til slutt den trekanta foringa, (da med dei tre tappane utover).

Tilslutt pressar du innpå låseblekket.

Nå er foringa montert slik at den ikkje kan gli verken inn eller ut. Å skifte foringa utan å bytte låseklips kan da vel ikkje bli bra??

Vanskeleg å forklare i teori utan bilder og teikningar, men i svært enkelt å utføre i praksis. (Har bytta på 2.0 IS MKI, 2.0 CL MKII, 2.8i XR 4x4 og Ghia MKI og 2 stk 2.0 DOCH Sedan og STV). 2.8 var litt tricky p.g.a tang med ex.manifoild ellers, svært enkel opprasjon!

 

 

Godt forklart, og eneste riktige måten å gjøre dette på;-)

-05 Ford Focus 1.6 tdci

-88 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

De har alltid hatt på Ford når jeg har kjøpt, dette er en kjent slitedel. Er vel samme foringa som bla. Scorpio har.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...