Zykotec Posted November 6, 2008 Author Posted November 6, 2008 Med mitt ganske begrensa budsjett blir det vel ikke alt som blir gjort på en gang, skal sjekk litt priser på maskinering, ev. om noen på jobben er kompetent nok til å ta seg av litt av jobben. Men en balansert 3liters bunndel hadde absolutt ikke vært å forakte, kan ha på en fast road kam og litt hjemmeporting til å begynne med, så får innsug og og forgasseroppsett vente til senere. Grenrør skal jeg ha hvertfall (litt pga lyden også ) mangler bare at noen har en 2,9 veiv til overs de har lyst til å donere men lurte litt på en ting, hvor mye høyere kommer stemplene med 2,9 veiva, og går det ev. an å blande litt 2,8/2,9 deler for å få høyere kompresjon uten at stemplene nødvendigvis tar i toppen/ventilene? '84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt. '03 Honda CR-V If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!
Cortiworth Posted November 20, 2008 Posted November 20, 2008 (edited) Med mitt ganske begrensa budsjett blir det vel ikke alt som blir gjort på en gang, skal sjekk litt priser på maskinering, ev. om noen på jobben er kompetent nok til å ta seg av litt av jobben. Men en balansert 3liters bunndel hadde absolutt ikke vært å forakte, kan ha på en fast road kam og litt hjemmeporting til å begynne med, så får innsug og og forgasseroppsett vente til senere. Grenrør skal jeg ha hvertfall (litt pga lyden også ) mangler bare at noen har en 2,9 veiv til overs de har lyst til å donere men lurte litt på en ting, hvor mye høyere kommer stemplene med 2,9 veiva, og går det ev. an å blande litt 2,8/2,9 deler for å få høyere kompresjon uten at stemplene nødvendigvis tar i toppen/ventilene? Stemplene kommer 1,75mm høyere hvis du bruker 2,8 stempler og 2,9 veiv. Du må maskinere dem ned for at de ikke skal ta i toppen. Hvor mye du må ta av må du måle etter at du har prøvemontert dem i blokken. Du kan evt. måle hvor langt nede i blokken 2,8 stemplene står i ØDP. Trekk dette målet fra 1,75mm og du burde være i plan med blokken. Jeg antar at du må ta av i overkant av 1,1-1,2mm da stemplene vanligvis vender ca 0,5mm nedi sylinderen. Ta ikke disse tallene for gitt. Det er variasjoner fra motor til motor. Du MÅ måle for å være sikker. Kompresjon med std. 2,8topper, 2,9 veiv og stempler flush med blokken er ca 10,1:1 Svein A Edited November 20, 2008 by Cortiworth
Zykotec Posted November 20, 2008 Author Posted November 20, 2008 Takk for tipset, en dreiebenk kan jeg alltids få til å bruke selv og er vel en fordel å få lettere stempel og '84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt. '03 Honda CR-V If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!
Zykotec Posted December 4, 2008 Author Posted December 4, 2008 noen tips på småting man trenger til renovering, og hvor man helst kjøper slitedeler som lager, pakninger ventiltetninger etc. ? '84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt. '03 Honda CR-V If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!
Per Olav Posted December 10, 2008 Posted December 10, 2008 sarpsborg motorverksted for eksempel... 88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br /> 92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br /> Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>
Zykotec Posted December 31, 2008 Author Posted December 31, 2008 Er det noen som vet nøyaktig hva som er forskjell på snuten på 2,9 veiv og 2,8 (noen som har mål ?) og går det greit å putte en 24v veiv i en 2,8? '84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt. '03 Honda CR-V If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!
Cortiworth Posted December 31, 2008 Posted December 31, 2008 Er det noen som vet nøyaktig hva som er forskjell på snuten på 2,9 veiv og 2,8 (noen som har mål ?) og går det greit å putte en 24v veiv i en 2,8? Grovt sagt;Snuten på 2,8 veiven er maskinert lenger inn for å gi plass til det brede nedre kamakseldrevet. Diameterne er de samme. 2,9 veiven kan relativt enkelt dreies av tilsvarende. Den blir ikke helt identisk, men fullt brukbar.24V veiven passer rett i 2,8 blokken, men 2,8 stemplene kommer 1,75mm høyere pga 3,5:2mm økt slaglengde. Så vidt jeg vet så har alle 2,9, også 24V, samme boring, med visse toleranser. 2,9 12V og 24V stempler kan da brukes, forutsatt at de matcher toleransen i blokken. Når en mikser og trikser med stempler MÅ en ALLTID kontrollmåle bådeboring og stempler. For liten stempelklaring merkes ofte ikke før motoren blir varm og kan gi full skjæring. For stor klaringer mindre kritisk og kan gi økt slitasje, støy og redusert ytelse pga lekkasje forbi stempelringene.Det er små forskjeller, ofte bare noen få 1/100mm Forbrenningskammerne i 2,8 toppene er dimensjonert for flate stemper. 12V stempler vil gi redusert kompresjon da de er skålformet. Økt slagvolum utlikner ikke dette. 24V stempler er nesten flate og vil gi litt økt kompresjon. De er også av bedre kvalitet en 12V stemplene. En kan dreie av 2,8 stemplene 1,5-1,6mm slik at de komme i plan med blokken. De blir litt svakere, men kan være bra nok hvis en begrenser seg til Fords tall for maks turtall og kompresjon.
Zykotec Posted December 31, 2008 Author Posted December 31, 2008 Grovt sagt;Snuten på 2,8 veiven er maskinert lenger inn for å gi plass til det brede nedre kamakseldrevet. Diameterne er de samme. 2,9 veiven kan relativt enkelt dreies av tilsvarende. Den blir ikke helt identisk, men fullt brukbar.24V veiven passer rett i 2,8 blokken, men 2,8 stemplene kommer 1,75mm høyere pga 3,5:2mm økt slaglengde. Så vidt jeg vet så har alle 2,9, også 24V, samme boring, med visse toleranser. 2,9 12V og 24V stempler kan da brukes, forutsatt at de matcher toleransen i blokken. Når en mikser og trikser med stempler MÅ en ALLTID kontrollmåle bådeboring og stempler. For liten stempelklaring merkes ofte ikke før motoren blir varm og kan gi full skjæring. For stor klaringer mindre kritisk og kan gi økt slitasje, støy og redusert ytelse pga lekkasje forbi stempelringene.Det er små forskjeller, ofte bare noen få 1/100mm Forbrenningskammerne i 2,8 toppene er dimensjonert for flate stemper. 12V stempler vil gi redusert kompresjon da de er skålformet. Økt slagvolum utlikner ikke dette. 24V stempler er nesten flate og vil gi litt økt kompresjon. De er også av bedre kvalitet en 12V stemplene. En kan dreie av 2,8 stemplene 1,5-1,6mm slik at de komme i plan med blokken. De blir litt svakere, men kan være bra nok hvis en begrenser seg til Fords tall for maks turtall og kompresjon. Tusen takk '84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt. '03 Honda CR-V If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!
Zykotec Posted January 13, 2009 Author Posted January 13, 2009 (edited) Er det noen som aner om kugelfischer innsugsmanifold far capri RS 2600 passer på 2,8? edit; for sent, auksjon over Edited January 13, 2009 by Zykotec '84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt. '03 Honda CR-V If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!
Count Posted January 14, 2009 Posted January 14, 2009 Hvis du likevel skal balansere bunndelen kan jeg kanskje levere den på autotrim for deg? 12m Super 24v Cosworth Prosjektet mitt
Zykotec Posted January 14, 2009 Author Posted January 14, 2009 Fristende, men veit ikke helt om det er nødvendig siden 24v veiva skal være bedre balansert orginalt enn gamle 2,8 veiva, men du kunne kanskje sjekket om de kan forandre snuten på veiva så den passer 2,8 kamdrivinga ? '84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt. '03 Honda CR-V If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!
Count Posted January 14, 2009 Posted January 14, 2009 Hvis de har oversikt over det så... Hmm.. Hadde kanskje vært best å ha et drev eller ei veiv å sammenligna med.. 12m Super 24v Cosworth Prosjektet mitt
Zykotec Posted January 15, 2009 Author Posted January 15, 2009 Skal ta å forhøre meg rundt litt i helga om det ikke blir enda mer overtid (kom akkurat hjem ) '84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt. '03 Honda CR-V If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!
Zykotec Posted January 17, 2009 Author Posted January 17, 2009 Öm det er noen som dropper innom denne tråden som tilfeldigvis har en 2,8 veiv liggende løst hadde det vært utrolig snilt om dere kunne ta noen mål av den '84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt. '03 Honda CR-V If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!
Zykotec Posted January 19, 2009 Author Posted January 19, 2009 Er det noen som aner om kugelfischer innsugsmanifold far capri RS 2600 passer på 2,8? edit; for sent, auksjon over Ny mulighet, passer denne. og er den ev. noe bra? er kun nedesret delen, ligner noe på Efi innsug, tenker å sette forgassere på det '84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt. '03 Honda CR-V If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!
Cortiworth Posted January 19, 2009 Posted January 19, 2009 Ny mulighet, passer denne. og er den ev. noe bra? er kun nedesret delen, ligner noe på Efi innsug, tenker å sette forgassere på det Har aldri sett et 2600RS innsug, men det skulle forundre meg svært mye om det ikke passer 2,8 også. Med unntak av 2,0 V6 så passer 2,3, 2,6 og 2,8 innsug omhverandre, men litt portmatching kan være nødvendig.
Zykotec Posted January 19, 2009 Author Posted January 19, 2009 Er vså billig at jeg tror jeg tar sjansen, ser så likt ut på bilder at det må være mulig å tilpasse det . Må bare lære meg tysk først '84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt. '03 Honda CR-V If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!
RS 1000 Posted January 21, 2009 Posted January 21, 2009 Ny mulighet, passer denne. og er den ev. noe bra? er kun nedesret delen, ligner noe på Efi innsug, tenker å sette forgassere på det En bekjent "bolt on" monterte en slik manifold på Granadamotoren sin, så den passer. Jeg mener helt klart at den er bra til sitt bruk ja. Selve innsugsmanifolden er den viktigste delen. Plenumet kan du lag selv.Det er ingen god løsning. Sjekk heller Burtonpower og Offenhauser sine gode forgassermanifolder. Er vså billig at jeg tror jeg tar sjansen, ser så likt ut på bilder at det må være mulig å tilpasse det . Må bare lære meg tysk først http://cgi.ebay.de/Ford-capri-2600-RS-orig...A1%7C240%3A1318 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.
Zykotec Posted January 21, 2009 Author Posted January 21, 2009 (edited) He he den var billig for to dager siden det verste er at et likt innsug gikk for en femtedel av prisen for noen dager siden men det var kun innsug da Edited January 21, 2009 by Zykotec '84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt. '03 Honda CR-V If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!
Zykotec Posted March 25, 2009 Author Posted March 25, 2009 Hvor høy kompresjon får man egentlig med 2,8 stempler på 2,9 veiv sånn ca? funderer litt på å kjøre på e85 her ? '84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt. '03 Honda CR-V If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!
RS 1000 Posted March 26, 2009 Posted March 26, 2009 Hvor høy kompresjon får man egentlig med 2,8 stempler på 2,9 veiv sånn ca? funderer litt på å kjøre på e85 her ?Teoretisk:Forskjellen i stempelhøyde er; Diff. slanglende 72-68,5 mm = 3,5/2 = 1,75 mm. Dette reduserer forbrenningskammer-voluet med (2792/ 68,5)* 1,75= 71,64 cm. Dette øker teoretisk komp. fra 9,2:1 til 11,4:1. Problemet i praksis er at stemplene vil dunke opp i toppen hvis denne ikke modifiseres og modifiseringer vil reduser komp. forholdet. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.
Zykotec Posted March 26, 2009 Author Posted March 26, 2009 Hørtes veldig lavt ut (reltivt sett) egentli? Hvor store er de forbrenningskammerene egentli? '84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt. '03 Honda CR-V If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!
Per Olav Posted March 26, 2009 Posted March 26, 2009 Nå er vel mesteparten av forbrenningskammeret nede i en fordypning i stempelet på 2,9. Mens 2,8 har flate stempler og større forbrenningskammer i toppen. 88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br /> 92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br /> Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>
sierracross Posted March 27, 2009 Posted March 27, 2009 Nå er vel mesteparten av forbrenningskammeret nede i en fordypning i stempelet på 2,9. Mens 2,8 har flate stempler og større forbrenningskammer i toppen. Nydelig tråd!!! Stram vaier!
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now