Jump to content

LMM 1.8Ztech 94´


Guest wirre

Recommended Posts

Vet dette har vært oppe felere ganger, men finner ikke noe svar på mitt konkrete problem. Bilen har begynt å gå dårligere i det siste, og tenkte førs på at det sikkert var LMM som hadde ett issue... Plugga den ut mens motoren gikk på tomgang, noe som ikke gjorde noen ting.. turtall forble det samme, ingen forskjell.. kan nappe den inn og ut uten endring. Har forsøkt å kjøre med og uten, og det er ingen forskjell.. Det som er spørsmålet mitt, er om det er andre ting som kan føre til denne oppførselen? (at den går i nød modus?) Hvordan leser man evt ut feilmelinger ut av den 3 pola diagnoe kontakten bak servo tanken? hvor finnes oversikt over kodene? kan man bruke prøve lampe?

 

 

Mange spørsmål her!

Link to comment
Share on other sites

Tyder på defekt LMM da.

Er et vanlig problem på Zetec det.

 

Kan være forsøket verdt å prøve å rengjøre den.

Dette kan hjelpe. Men problemet med LMM til Zetec, er at tråden ligger i en egen kanal internt i LMM.

Så det er ikke så lett å få den rengjort skikkelig.

Men det beste er å få tak i en ny.

Koster ikke allverdens for en ny org. fra Ford heller.

Så kan du jo samtidig høre med de om du kan få lest ut feilkoder med IDS.

Er fort gjort for en mekaniker der det :)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Tyder på defekt LMM da.

Er et vanlig problem på Zetec det.

 

Kan være forsøket verdt å prøve å rengjøre den.

Dette kan hjelpe. Men problemet med LMM til Zetec, er at tråden ligger i en egen kanal internt i LMM.

Så det er ikke så lett å få den rengjort skikkelig.

Men det beste er å få tak i en ny.

Koster ikke allverdens for en ny org. fra Ford heller.

Så kan du jo samtidig høre med de om du kan få lest ut feilkoder med IDS.

Er fort gjort for en mekaniker der det :)

Har "demontert" lmm, slik at jeg fikk ut modulen som "trådene" sitter på... den er festet med 2 torx skruer med senter hull i.. Den var litt svart på baksiden også, men det hjalp jo ingen ting.. den er er vel død... det eneste jeg reagerte på var at det skjer INGEN ting når jeg napper den ut når bilen går på tomgang.... kan det være andre ting? noen som vet om disse feilkodene? (gidder ikke gi penger til ford for å lese ut det her!)

Link to comment
Share on other sites

Viss den ikke ble bedre etter rens er det nok ikke noe håp nei..

Tyder jo på at den er defekt, siden den går akkurat likt med eller uten LMM..

Jobber på Ford så bruker alltid IDS til å lese ut feilkodene (diagnoseverktøy)., så er usikker på hvordan det gjøres med den i motorrommet.

Men det er verdt å spørre, er godt mulig de har mulighet til å gjøre det billig/gratis.

For det tar bare noen få minutter, så treffer du på noen som er grei, kan du har flaks å få den gjort gratis..

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Har nå byttet LMM, og bilen ble mye friskere ved pådrag en før, så det var tydlig vis lmm som var problemet. Men nå har ett nytt problem oppstått, den kveler seg når man slipper ut clutchen! Noen forslag?

Link to comment
Share on other sites

tomgangsregulator/sensor eller hva det kalles:P en på jobben hadde samme problem, bytta den, og den ble bra igjen... dette var subaru da men regner med at det er samme opplegget

- 91 Audi 100 2.3E quattro Avant (bruksbil)

- 05 Mondeo Mk3 115hk TDCI Trend Stv. (fattern sin)

- 97 Mondeo Mk2 1,8 Ghia ST-look (solgt)

- 93 Escort Mk5 1,8 CLX ST-look (prosjekt) (solgt)

Link to comment
Share on other sites

Kveler seg ved igangkjøring du mener?

Isåfall, har du antispinn på den?

Nei den kveler seg når jeg slipper ut clutchen.. har hørt noen rykter om at dette spjeldet skulle være årsaken, ville bare sjekke, om det var flere som hadde samme meningen., uten stille ledende spørsmål ;)
Link to comment
Share on other sites

Fikk bytta denne tomgangs regulatoren, men da ble den bare helt håpløs (brukt på høggern). Rensa min gammle, så ble den fin igjen. MEN ett nytt problem har oppstått. Plutselig går bilen UTROLIG dårlig, når LMM er tilkoblet. Det er akkurat som om bilen får feil blandingforhold, og det ryker svart? Dette oppstår etter at man har kjørt den skikkelig varm. Noen som vet hva dette kan være? (LMM´en ble kjøpt brukt på huggeren den også ;(

Edited by wirre
Link to comment
Share on other sites

Så istedet for, i verste fall, noen hundrelapper for en diagnose drar du til huggeren og kjøper deler du tror det kan være. Blir det noe billigere da?

LMM var helt klart defekt, er stor forskjell med ny å gammel, Ble også forskjell når jeg renset eksisterende tomgangs spjeld, da den sluttet med å kvele seg inn mot kryss... dessuten har disse delene kostet med noen hundrelapper totalt, så joa.. det lønner seg intil vidre... Tomgangs spjeldet får jeg igjen pengene for (200 spenn).. Noen som har peiling på hvorfor den plutselgig kommer med feil når den blir god og varm? Regner med dette er en feil "diagnosen" til ford uansett ikke karer å detektere, så lenge det ikke intreffer i det øyeblikket man er der å sjekker... Bilen fungerer nå 100% fint intil dette skjer, gjerne etter 20-30 minutters kjøring ?! Så kan man parkere bilen, vente 10 minutter, og problemet er borte igjen...

Link to comment
Share on other sites

Nei, Luftmassemåler :)

Den står på innsugsslangen, et kort rør som lufta går igjennom, der en tråd sitter inni som er temperaturavhengig.

Den føler hvor mye luft som går forbi, siden mer luft kjøler den mer enn en liten mengde luft.

Så utfra hvor mye den blir kjølt ned av innsugsluften, forandrer motstanden seg i den.

Og da vet styreenheten hvor mye luft motoren suger til seg,

på hvor mye strøm som må til for å få samme signal tilbake fra LMM. Litt dårlig forklart men..

Er en såkalt NTC motstand, eller på noen biler PTC.

Forskjellen er om motstanden blir høyere ved lavere temperatur, eller høyre ved høyere temperatur.

 

 

En annen type måling av innsugsluft er luftmengdemåler.

Dette måler på en annen måte.

I den er det et spjeld som åpner seg mer jo mer luft som går forbi.

Og på armen til spjeldet er det en pinne som går over en plate som registrerer hvor åpent spjeldet er.

Og på den måten bestemmer motstanden i lmm'en.

Slike luftmengdemålere sitter på bl.a. Sierra, Escort RST etc.. Er en eldre konstruksjon enn luftmassemålere.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Har nå i alle fall bytta den LMM´en jeg kjøpte på høgger´n med en annen en, og nå ser det ut til at den fungerer som den skal. så vi får se om en uke om det fortsatt er bra ;)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...