Jump to content

Bytte toppakning 1998 Escort 1,6


Guest Geir

Recommended Posts

Jeg skal nå bytte toppakning på den ovennevnte bilen.. Er det noe tips og triks for å gjøre dette enklest mulig? Er det en grei jobb?

 

Hvordan er det med vannpumpa på denne, er den drevet av regreim?

Link to comment
Share on other sites

Første spm. Har du byttet toppakning på en bil før?

Er litt jobb med å gjøre det på Zetec, men går helt greit.

Men er ikke den enkleste motoren å gjøre det på...

 

Er en jobb jeg har gjort mange ganger på jobb (Ford), og er ikke noe hokkus pokkus.

Vannpumpa er drevet av reg.reima, og anbefaler å bytte både den og reg.reim (inkl. strammer) når det allikevel er av.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Første spm. Har du byttet toppakning på en bil før?

Er litt jobb med å gjøre det på Zetec, men går helt greit.

Men er ikke den enkleste motoren å gjøre det på...

 

Er en jobb jeg har gjort mange ganger på jobb (Ford), og er ikke noe hokkus pokkus.

Vannpumpa er drevet av reg.reima, og anbefaler å bytte både den og reg.reim (inkl. strammer) når det allikevel er av.

Takk for svar:) Ja eg har byttet toppakning på mange biler før men aldri på Zetec.. Får vel kjøpe en rephåndbok tenker jeg:) Men blir vannpumpa drevet av regreima sier du? blir forvirra nå for jeg har pratet med en annen som skulle ha greie på det og han sa den ikke ble drevet av regreima, men at jeg måtte av med reima for å få av vannpumpa?? Ja regreim bytter jeg alltid så lenge jeg må av med den alikavel.. Strekkbolter bytter jeg også alltid:)

 

Men har du noen konkrete tips eller er dette noe jeg greit finner ut av som har litt skruerfaring?

Link to comment
Share on other sites

vet ikke om det er samme patent, men på min 1,8 zetec blir vannpumpa drevet av viftereima...

- 91 Audi 100 2.3E quattro Avant (bruksbil)

- 05 Mondeo Mk3 115hk TDCI Trend Stv. (fattern sin)

- 97 Mondeo Mk2 1,8 Ghia ST-look (solgt)

- 93 Escort Mk5 1,8 CLX ST-look (prosjekt) (solgt)

Link to comment
Share on other sites

Er likt på alle Zetec.

Sorry, skrev litt feil der :)

Må av med reg.reima for å få byttet vannpumpe, slik du sier ja.

Har du greit med skru erfaring klarer du det nok fint :)

Et tips er å ikke gi opp når du skal ha av slangen ut fra vannpumpa.

For den sitter som oftest noe *****.

Og merk register med å merke kamdrevene i forhold til toppdeksel.

Og ikke løsne kamdrevene fra kammene slik det viser i beskrivelsene.

Altså, gjør det på normal måte.

Skal egentlig løsne kamdrevene, og låse kammene i bakkant.

Men er bare mer tidkrevende. Går helt fint an å gjøre det på normal måte.

Og du slipper å bruke spesialverktøy :)

 

Du må ut med kammer, løftere etc. Ledningsnettet er veldig greit og oversiktlig å koble fra.

Bensinrørene er det hurtigkoblinger på helt oppe ved innsuget.

 

Og du må ha en jekk til å sette under motoren siden du må av med motorfestet.

 

Går nok fint :)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Er likt på alle Zetec.

Sorry, skrev litt feil der :)

Må av med reg.reima for å få byttet vannpumpe, slik du sier ja.

Har du greit med skru erfaring klarer du det nok fint :)

Et tips er å ikke gi opp når du skal ha av slangen ut fra vannpumpa.

For den sitter som oftest noe *****.

Og merk register med å merke kamdrevene i forhold til toppdeksel.

Og ikke løsne kamdrevene fra kammene slik det viser i beskrivelsene.

Altså, gjør det på normal måte.

Skal egentlig løsne kamdrevene, og låse kammene i bakkant.

Men er bare mer tidkrevende. Går helt fint an å gjøre det på normal måte.

Og du slipper å bruke spesialverktøy :)

 

Du må ut med kammer, løftere etc. Ledningsnettet er veldig greit og oversiktlig å koble fra.

Bensinrørene er det hurtigkoblinger på helt oppe ved innsuget.

 

Og du må ha en jekk til å sette under motoren siden du må av med motorfestet.

 

Går nok fint :)

spesialverktøy for å låse kammene? trenger jo bare et 5 mm flattjern og putte inn

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg har alltid det liggende i baklomma jeg :P

Neida, men hvorfor løsne kamdrevene når man ikke må? :)

Takk for god forklaring da:) Dette går nok bra:)

 

Men 5mm flatjern skal puttes hvor? fortell til en som aldri har sett under ventildekslet på en Escort nå? :)

 

Hvordan er toppene på disse, blir de fort skeve? Den bør vel planslipes?

Edited by Geir
Link to comment
Share on other sites

Viss man løsner kamdrevene og stiller inn alt på nytt, så skal kammene låses av i bakkant ved å legge 5mm flatjern inn i et spor i begge kammene. I bakkant av kammene..

Men som sagt så trenger man ikke å gjøre det på den måten, så sant man merker register riktig :)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Viss man løsner kamdrevene og stiller inn alt på nytt, så skal kammene låses av i bakkant ved å legge 5mm flatjern inn i et spor i begge kammene. I bakkant av kammene..

Men som sagt så trenger man ikke å gjøre det på den måten, så sant man merker register riktig :)

Oki, jeg kjøper rephåndbok også begynner jeg å skru også får vi se hvordan det og om jeg eventuelt må plage dere litt mer :) Uansett så kommer jeg tilbake og forteller hvordan det har gått :)

 

Men så var det et spørsmål til da.. Må toppen planslipes?

Edited by Geir
Link to comment
Share on other sites

Kontroller om den er plan.

Viss den er det trenger du bare å pusse over anleggsflata. Men ikke med makt..

Viss den ikke er plan bør du få den planslipt.

Skjer ofte på Zetec ved toppakningsbrudd/koking dessverre, at de blir skeive.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Kontroller om den er plan.

Viss den er det trenger du bare å pusse over anleggsflata. Men ikke med makt..

Viss den ikke er plan bør du få den planslipt.

Skjer ofte på Zetec ved toppakningsbrudd/koking dessverre, at de blir skeive.

Da er toppen demontert og levert sylinderservice, skal hentes igjen kl 15 i dag :) Er mye jobb og ikkeno hokus pokus nei, men tror de skal gå helt fint jeg :) Kommer tilbake med hvordan monteringa og oppstarten har gått og :)
Link to comment
Share on other sites

Da har jeg et spørsmål til.. På innsugsmanifoilen så satt det sånne pakninger som dette

 

DSC00827-1.jpg

 

Og i slipesettet var det en sånn pakning

 

DSC00829.jpg

 

Skal jeg bare droppe de gamle på første bildet og sette på den nye store pakningen da?

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg et spørsmål til.. På innsugsmanifoilen så satt det sånne pakninger som dette

 

DSC00827-1.jpg

 

Og i slipesettet var det en sånn pakning

 

DSC00829.jpg

 

Skal jeg bare droppe de gamle på første bildet og sette på den nye store pakningen da?

ja

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg ferdig med jobben og motoren går som en drøm :) Knota litt ved første oppstart for motoren gikk ikke rent og det tydet på falsk luft.. Jeg skjøt avgårde for å kjøpe startgas og fant fort ut at den sugde falskluft rundt innsuget.. Jeg strammet alle bolter det hardeste forsvarlige jeg kunne men ingen bedring.. Så den nye møkkapakningen(vist over på bilde) som fulgte med klarte ikke å tette så det endte med at jeg måtte bruke de gamle gummipakningene(vist over(grønne)) Etter det så gikk bilen som en drøm :)

 

Takk for hjelpen folkens :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

jeg funderer på å bytte topppakning selv på min1,8 zetec... og noe jeg ikke helt forstod her, var hva Escort RST WRC mente med å merke register??

første gangen jeg gjør det, og leste haynesboka, men der mener jeg at det står at jeg skal ta av drevene... (svensk er ikke min side)

- 91 Audi 100 2.3E quattro Avant (bruksbil)

- 05 Mondeo Mk3 115hk TDCI Trend Stv. (fattern sin)

- 97 Mondeo Mk2 1,8 Ghia ST-look (solgt)

- 93 Escort Mk5 1,8 CLX ST-look (prosjekt) (solgt)

Link to comment
Share on other sites

For all del, går fint å løsne kamdrevene også, og stille de inn på nytt når man monterer nytt register.

Men jeg syns det er like greit å bare ta av kammene uten å løsne drevene.

Og når jeg monterer registeret igjen så kontrollerer jeg med plata i bakkant av kammene at de står 100% riktig.

Tenkte det var en greiere måte å gjøre det på siden det er første gang han gjør det.

En ting mindre og tenke på.

 

Ja, kammene må jo av, helt sant det.

Nja, spørs hvor mye praktisk betydning det har på timinga viss den planes en tier eller så..

Men ja, i teorien blir den forandret litt ved planing, men spørs hvor mye det faktisk har å si..

Om det er merkbart i det hele tatt.

Biler uten løse kamdrev planes fint uten å justere kammene på kamdrevene da.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

åja, så kamene må av for å få av toppen? trodde man kunne beholde dem på jeg... men er det sånne ledespor i kamdreven så de kommer riktig inn på kamene igjen?

- 91 Audi 100 2.3E quattro Avant (bruksbil)

- 05 Mondeo Mk3 115hk TDCI Trend Stv. (fattern sin)

- 97 Mondeo Mk2 1,8 Ghia ST-look (solgt)

- 93 Escort Mk5 1,8 CLX ST-look (prosjekt) (solgt)

Link to comment
Share on other sites

Det beste er å ta av kammene ja.

Det KAN være du kommer til toppboltene uten å ta av kammene, men det husker jeg ikke helt.

Jeg tar vertfall alltid av kammene.

 

Nei, det er ikke det. Kamdrevene sitter løst på kammene, og skal stilles inn når man monterer registerreima, med kammene låst i bakkant.

Er en litt tungvint måte å gjøre det på, viss man gjør jobben for første gang.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

skjønner... men da er det vel enklere å bare beholde drevene på, og ta av kam med drev på? og bare passe på og merke seg hvordan kamene skal ligge etterpå?? sette en tusjstrek på dreva som liner opp med det grønne merket på ventildekselet eller noe?

- 91 Audi 100 2.3E quattro Avant (bruksbil)

- 05 Mondeo Mk3 115hk TDCI Trend Stv. (fattern sin)

- 97 Mondeo Mk2 1,8 Ghia ST-look (solgt)

- 93 Escort Mk5 1,8 CLX ST-look (prosjekt) (solgt)

Link to comment
Share on other sites

Ja, skal du løse registerreima er du nødt til å vite eksakt hvor kammene har stått.

Med nøyaktige merker, slik at du vet at de står rett når du monterer sammen.

 

Ja, jeg pleier å gjøre det på den måten, ta av kam med kamdrev.

Motoren har gått ofte mangfoldige tusen km med kammene i den stillingen, så hvorfor skal de ikke gjøre det videre også :)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

nettopp, og når du skal ha dem nøyaktig på linje med hverandre igjen... kan du bruke den 5mm låsegreia på baksiden? sånn at de står heeeelt rett...

for når du tar dem av, så har du vel stilt inn sylinder 1 til øvre dødpunkt?

- 91 Audi 100 2.3E quattro Avant (bruksbil)

- 05 Mondeo Mk3 115hk TDCI Trend Stv. (fattern sin)

- 97 Mondeo Mk2 1,8 Ghia ST-look (solgt)

- 93 Escort Mk5 1,8 CLX ST-look (prosjekt) (solgt)

Link to comment
Share on other sites

Ja, viss du vil kontrollere med låseplate i bakkant, kan du sette motor i ØD på syl 1, og deretter merke kamdrevene og veivhjul med låseplata montert.

Men normalt sett ved reg.reim skifte tar man bare å merker hjulene slik de står, tilfeldig om det er i ØD på syl 1 eller ikke.

Slik motor står når den stopper når du skal bytte.

Men viss du vil bruke ØD syl 1 som en sikkerhet, er jo det bare lurt det :)

For da kan du jo kontrollere om låseplata går på plass når du har motor på merkene.

Men som sagt, så trenger du ikke det, så sant du har merket begge kamdrevene og veivhjulet i forhold til motor. (ikke reimhjulet, men veivhjulet innenfor, som driver reg.reima.)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Ja, viss du vil kontrollere med låseplate i bakkant, kan du sette motor i ØD på syl 1, og deretter merke kamdrevene og veivhjul med låseplata montert.

Men normalt sett ved reg.reim skifte tar man bare å merker hjulene slik de står, tilfeldig om det er i ØD på syl 1 eller ikke.

Slik motor står når den stopper når du skal bytte.

Men viss du vil bruke ØD syl 1 som en sikkerhet, er jo det bare lurt det :)

For da kan du jo kontrollere om låseplata går på plass når du har motor på merkene.

Men som sagt, så trenger du ikke det, så sant du har merket begge kamdrevene og veivhjulet i forhold til motor. (ikke reimhjulet, men veivhjulet innenfor, som driver reg.reima.)

da lurer jeg bare på en ting til... noen som har anbefalinger til momentnøkler, og sånn gradskive-opplegg?

- 91 Audi 100 2.3E quattro Avant (bruksbil)

- 05 Mondeo Mk3 115hk TDCI Trend Stv. (fattern sin)

- 97 Mondeo Mk2 1,8 Ghia ST-look (solgt)

- 93 Escort Mk5 1,8 CLX ST-look (prosjekt) (solgt)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...