Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

I går kom jeg i en situasjon der det lå en større sten i veibanen og jeg kunne ikke bremse da jeg hadde flere biler bak og biler kom i mot og dette var i en suoversiktlig sving.. Så det endte med at den spratt oppi med et fryktelig dunk.. Jeg stoppet og sjekket for synlige skader men kunne ikke se noe der jeg stod. Merket heller ikke noe spesielt når jeg kjørte. Men når jeg nå i dag skulle rygge fra parkerings plassen min, hørte jeg et dunk. Og når jeg la over full sving hørte jeg også et dunk. men ved normal kjøring kan jeg ikke si at jeg merker noe.. merket det også ved kjøring over farts dumper (men ikke alltid) og i full sving (mener det merkes både til venstre og til høyre)

 

Det er altså ikke klunk klunk klunk klunk osv, men stort sett bare et større klunk og kanskje et lite klunk til os så er det over..

 

Så da lurer jeg på hva som kan ha blitt skadet og evt. om det er dyre saker?!

Edited by Siberiantiger

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Posted
I går kom jeg i en situasjon der det lå en større sten i veibanen og jeg kunne ikke bremse da jeg hadde flere biler bak og biler kom i mot og dette var i en suoversiktlig sving.. Så det endte med at den spratt oppi med et fryktelig dunk.. Jeg stoppet og sjekket for synlige skader men kunne ikke se noe der jeg stod. Merket heller ikke noe spesielt når jeg kjørte. Men når jeg nå i dag skulle rygge fra parkerings plassen min, hørte jeg et dunk. Og når jeg la over full sving hørte jeg også et dunk. men ved normal kjøring kan jeg ikke si at jeg merker noe.. merket det også ved kjøring over farts dumper (men ikke alltid) og i full sving (mener det merkes både til venstre og til høyre)

 

Det er altså ikke klunk klunk klunk klunk osv, men stort sett bare et større klunk og kanskje et lite klunk til os så er det over..

 

Så da lurer jeg på hva som kan ha blitt skadet og evt. om det er dyre saker?!

 

 

hei. sjekk endeledd elller fester til stabstaget. mulig det har løstnet .. gir ofte klunke lyder:P

var sånn på min for en stund siden. byttet endeledd og da ble det bra

-------------------------------------------------------------------

Escort MK5a, 91mod, 2.0 zetec

Posted
hei. sjekk endeledd elller fester til stabstaget. mulig det har løstnet .. gir ofte klunke lyder:P

var sånn på min for en stund siden. byttet endeledd og da ble det bra

 

Ok, jeg er ikke mekaniker så jeg kjenner ikke til alle fag uttrykk og deler.. men takk for tipset.. men hvis det er som du sier.. er det kostbart ? (del(er) / arbeid)

 

Kan det være en styrekule? (nedre?)

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Posted
kan være styrekule vs side... hs side... berekule. hs side.. vs side...

 

kan og være fjerbeinslager høgre eller venstre side:)

 

Noen som har peiling på pris? (ikke nøyaktig på krona, men om det er 1500 eller 4000 eller...)

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Posted

aner ikke hvor mye det koster på et verksted.

 

er langt ifra mekaniker selv, men byttet endeledd på begge mine biler for å fjerne klunkelyder.

kjøpe endeledda på biltema for litt over 100 lappen per side.

 

du trenger en grip tang og en stor fastnøkkel for å bytte. på min satt den så ****** hardt at jeg måtte varme stålet opp med gass og fryse ned bolten med frysespray for å få den til å løsne.

 

tror ikke det koster stort mer enn 1500kr på verksted for å bytte

pris på det andre vet jeg ikke, men regner ikke med at det blir så dyrt.

-------------------------------------------------------------------

Escort MK5a, 91mod, 2.0 zetec

Posted

har akuratt samme problem med den klunk lyden, det hender ikke altid, men spesielt i fartshumper.

skal hente bilen nå så håper det er borte, de skiftet klungestag som de kalte det.

visst jeg skulle ha betalt hadde det kostet ca 1600,-

Mvh Ronny S


2013 - Focus Titanium 2.0 TDCI Powershift automat, STV, Styling :cool2:

2010 - Mondeo Titanium X 2.0 TDCI Automat, STV
2005 - Mondeo, 2.0 TDCi Automat, STV
2005 - Focus 1,6i 16v 5-dørs, full MS styling :)
1995 - Mondeo, 2.0i 16v GLX Sedan
1986 - Opel Kadett 1,8 GSI

Posted
har akuratt samme problem med den klunk lyden, det hender ikke altid, men spesielt i fartshumper.

skal hente bilen nå så håper det er borte, de skiftet klungestag som de kalte det.

visst jeg skulle ha betalt hadde det kostet ca 1600,-

 

Vel, jeg har fått vurdert skaden nå.. det visste seg at det var venstre fjær som hadde gått av. I tillegg er øvre fjærfeste også defekt så det må byttes. Det stod tilog med at det ikke anbefaltes å kjøre med bilen. Og det er nå slik med biler at når det gjelder drivverket så må det byttes på begge sider samtidlig. Ellers hadde jeg fått en skjev bil for fjærer vil trykkes sammen etterhvert som de blir brukt og en ny derfor gjøre bilen høyere.. dermed vil bilen oppføre seg veldig ustabilt.

 

De mente at kjøring kunne føre til at fjæren fikk et trykk som fikk den til å dele seg helt og treffe dekk/felg og ødelegge hele greia og dermed vil jeg miste kontrollen over bilen og i verste fall kjøre i noe/noen. Selve delene kostet 881 pr fjær + komplett øvre feste (usikker sum, men rundt 3 - 400 kroner pr "sett") Og der burde jeg også skifte begge.. Verkstedet hadde ikke fjærene på lager og det tok rundt 4 dager å skaffe de. Resten var visst på lager. Men arbeidet regnet de 1 1/2 time pr side, altså 3 timer. Og det til 850,- + moms pr time. Det vil altså koste meg 3187,50 for arbeidet og 1762 for fjærene og rundt 6 - 800 kroner for festene.. til sammen utgjør dette grov regnet i underkant av 6000,-. MEN for jeg har rabatt hos Mekonomen og får de derfor til 460,- pr fjær (de kunne ikke levere de festene så de m jeg kjøpe orginalt) og så håper jeg at jeg kan få lånt verkstedet på jobben (skole) for å gjøre jobben, da blir det billigere. Men uansett DYRT når økonomien skranter..

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...