Jump to content

IRX-450


rscosworth

Recommended Posts

Heisann.

Noen som har prøvd IRX-450, evt. kansje tilogmed har noen bremsepapirer med den?

Alle erfaringer mottas med takk.JJ.

Da har vi vært ute og amatørmappet litt og dette er fortsatt helt i startfasen.

Ved ca. 1,4 BAR ladetrykk og ca. 6500 o/min ser vi 60% dutycycle på sprutet noe som da indikerer ca. 600 ccm med 1000 ccm dysene. Innovate bbl viser 11,5 - 11,7 :1 i AFR.

 

Fuelflow blir da ca. 144 L/time noe som indikerer ca. 400 hk med realistiske 0,363 L/hk/time. (for oss amatører)

(Med tallene som mange andre presenterer etter effektmålinger rundtom i dette landet, blir tallet morsomme 523 hk) :lol:

Airflow med AFR 11,6:1 er 44,2 lb/min. noe som flere optimister påstår er 440 hk, men "vi" sier at dette indikerer ca. 400 hk.

Ladetrykket skal selvsagt økes da 1,4 er for "lille" så det er mer å hente.

Ønsket er ca. 1,65 BAR ladetrykk, noe som forhåpentligvis øker dutycycle til over 66%, fuleflow til 159 L/time og airflow til 48,8 lb/min.

 

 

hvordan måles baktrykket i en bremsebenk?

holder det å sette nippel rett før turbo eller må det settes i turbinhuset, evnt hvor?

Man ser at proffene setter nippler i turbinhuset når det "benkes", men "vi" er ikke så nøye på dette. Rett før turbo er godt nok for "oss" amatører.

 

 

noen med oljelekk ut til luftfilter her?på irx´n

Nei, det har vi ikke (aldri) sett. :)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 134
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

noen med oljelekk ut til luftfilter her?på irx´n

 

med litt inspirert kjøring så har jeg sett det på den bilen ja, men det kom ut via veivhusvent. Sikker på at det ikke er det samme enda på den motoren?

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

RS1000: hvorfor bruker du vi og oss hele tida? er du bare en slags representant på forumet?

Nei jeg er ikke det.

Vi er nå en liten gjeng som har felles bil-interesse og som hjelper hverandre med disse bil greiene og diskuterer og deler erfaringer. Det blir feil å si at "jeg" har vært ute og mappet når det faktisk var en hel gjeng som holdt på, derfor "oss" og "vi".

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

rart dere er så mange og likevel ikke har noen resultater å vise til.

 

hvem er det som ikke har resultater å vise til?

 

hvilke resultater har du å vise til?

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

jeg er èn person. dere er jo så mange med peil på dette irx/krx-greiene at dere burde ha noe å vise til.

er ikke jeg som påstår at gud eksisterer, det er dere. da er det ikke opp til meg å bevise at han IKKE finnes, hvorfor driver du med sånn søppleholdning som dette tommy w????

Edited by armani

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

med litt inspirert kjøring så har jeg sett det på den bilen ja, men det kom ut via veivhusvent. Sikker på at det ikke er det samme enda på den motoren?

 

kom nok ut ved turbinen..bare så det lå litt olje der når eg tok av filteret...

Røyk har det komt ut derfra og,men det var en stund før dette då!

Link to comment
Share on other sites

jeg er èn person. dere er jo så mange med peil på dette irx/krx-greiene at dere burde ha noe å vise til.

er ikke jeg som påstår at gud eksisterer, det er dere. da er det ikke opp til meg å bevise at han IKKE finnes, hvorfor driver du med sånn søppleholdning som dette tommy w????

 

hvis du hadde fulgt med så hadde du jo kanskje sett resultatene. problemet er vel helst at du ikke vil se dem. Ingen her som påstår gud finnes da både jeg og rs1000 så vidt jeg vet tror på vitenskapen og ikke overnaturlige ing. Hva du mener med søppelholdning vet jeg ikke, men antar at det var pga spørsmålet mitt som var rett til om du har resultater å vise til eller om du bare er en som kun er ute etter å kverulere uten faktisk noe fakta i bakhånd.

Resultater er blitt lagt ut, men at folk ikke skjønner dem det er jo en helt annen sak.

 

kom nok ut ved turbinen..bare så det lå litt olje der når eg tok av filteret...

Røyk har det komt ut derfra og,men det var en stund før dette då!

 

kom ut ved turbinen? da tenker jeg oljelekkasje på turen eller returen til turboen. Olje ved filteret vet jeg ikke hva skal komme av, men jeg har aldri vært ute for at noen av mine turboer har hatt sånne problemer foruten en garett t3 som total havarerte.

 

hvis du tar noen bilder eller stikker oppom en kveld så kan vi sikkert se på det. Kan forøvrig være slangen på returen som er dårlig/sprekt og dermed spurter litt olje oppunder turbinen. Er dette tilfelle så kan det også være så mye gjennomslag at en faktisk får så høyt mottrykk at det danner seg trykk i lagerhuset og dermed kan oljen piple ut tetningene. Har sett denne på en porsche hvor ene turboen "røk" etter heftig kjøring på rudskogen. Der viste det seg at det var retursystemet som var for dårlig og en fikk dermed ikke vekk oljen fra lagerhuset som igjen førte til at ene turboen fylte seg opp og begynte å lekke. Det var forøvrig ingen skade på turboen når bare retursystemet ble bra nok igjen. (turtallet gikk ned så oljeflødet gjennom turboene gikk ned)

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

Man ser at proffene setter nippler i turbinhuset når det "benkes", men "vi" er ikke så nøye på dette. Rett før turbo er godt nok for "oss" amatører.

 

okei ;) men hvordan gjøres det med divided, en nippel i hver og T-stykke?

Tidligere "joppa"

-77 Taunus 2.0

Link to comment
Share on other sites

virker som du sliter litt med å få stabilt ladetrykk med greddyen din.. :D

 

sånn skal ladetrykket se ut. ikke se på tallene da de er veldig mye for høye. http://www.pollymotorsport.no/bilder/bilde...4wd_Tommy_W.JPG

 

bruker greddy sin boost controller jeg også og den skal klare å gi stabilt.

er endel som sliter med å få den stabil

 

Så de tallene er vel gjerne ikke helt korrekte?

Shoot me if i'm wrong, Tommy :)

Edited by Escort RST WRC

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Så de tallene er vel gjerne ikke helt korrekte?

Shoot me if i'm wrong, Tommy :)

 

utfra mine målinger så er de tallene virkelig på tryne. Vi målte bilen like etter til 154hk/tonn og dette er det samme som de fleste steg1 cosworther ligger rundt her. effekten i den motoren lå nok på rundt 250hk og ikke 320+ som tallene viser. Grunnen til de forferdelig dårlige tallene er en forferdelig dårlig motor og store problemer med fusking som viste seg å være av mekanisk årsak igjen pga dårlig motor. Polly sa selv at motoren fusket så voldsomt at den tilogmed fusket under oppspoling som igjen gir den dårlig kurven under oppspoling. Forresten så er den bedre enn T34 med ar48. hvis dere legger grafene oppå hverandre. Desverre så har jeg ingen bremsepapirer fra den gode motoren som desverre fikk et ødelagt stempel pga en defekt dyse.

 

Tester med nye motoren viser veldig fine kurver så langt og jeg ser frem til fastford eller bgk skal til polly for bremsing igjen. event til jeg får tid å få live-mappet bilen. Tall har jeg aldri vært opptatt av da jeg er mer opptatt av at bilen skal gå godt. Og det gjorde den absolutt ikke under/like før/etter bremsingen hos polly. Motoren var faktisk så dårlig at jeg stadig ble stoppet av politiet som lurte på om ikke det var på tide å gjøre noe med motoren. :)

 

de papirene der viser mer en flott kurve over ladetrykket tiltross for enormt trykk i det std eksosanlegget som var. på den gode motoren ble det målt 207hk/tonn og det med ett ladetrykk på 1.3bar på 7000rpm. Denne motoren var det jeg hadde lyst å få målt hos polly, men desverre så røk den 1mnd før bremsingen.

Edited by tommy w

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

okei ;) men hvordan gjøres det med divided, en nippel i hver og T-stykke?

Det holder med å måle i det ene løpet fordi trykket vil være det samme i begge.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

takker ;)

da skal det måles.

Bare hyggelig.

Godt. Husk de tre F-éne, full gass, fullt ladetrykk og full turtall.

For din egen del kan det være greit å "notere" seg på hvilket turtall baktrykket overstiger ladetrykket.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Resultater er blitt lagt ut, men at folk ikke skjønner dem det er jo en helt annen sak.

 

Må få lov spørre om hvor jeg da.. Ser det ene papiret som ligger ute her, men det er jo på en forferdelig dårlig motor som du sier..

 

Så hvor er resultatene som viser denne turboens virkelige potensiale, som jeg har forstått er virkelig utenom det vanlige? Link til papirer eller lignende?

91 Sierra Cosworth 4x4

Bremsepapirer: Auto Consult TEF Racing

Prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Må få lov spørre om hvor jeg da.. Ser det ene papiret som ligger ute her, men det er jo på en forferdelig dårlig motor som du sier..

 

Så hvor er resultatene som viser denne turboens virkelige potensiale, som jeg har forstått er virkelig utenom det vanlige? Link til papirer eller lignende?

 

 

tror ikke du får se papier som viser det :lol: når alt komme til stykke må motor bygges sånn og sånn og flere ting var ikke optimalt osv

det eneste som er vist til nå er at foreks krx 400 turboen komme rimelig tidlig , ellers er kvaliteten ikke noe bedre enn andre merker ,(min mening) når du ser på de som faktisk har slitt med sin nts turbo .

DET som jeg syns er mest spennende er å se om nts turboene levere helt opp til sperra (6500-7500-8000)

dette får vi ikke se uten mer bremsepapierer .

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

Må få lov spørre om hvor jeg da.. Ser det ene papiret som ligger ute her, men det er jo på en forferdelig dårlig motor som du sier..

 

Så hvor er resultatene som viser denne turboens virkelige potensiale, som jeg har forstått er virkelig utenom det vanlige? Link til papirer eller lignende?

De kjekkeste er å se hvordan bilene fungerer i praksis og de fleste vil være kapabel til å filme på samme måte som det er gjort her:

Så da er det bare å filme neste gang man er i utlandet eller noe og så sammenligne.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

samma effekt som i en t3 det der. når får vi se en slik turbo levere 400hk på en cosworthmotor?

det aller kjekkeste er å få se bremsepapirer da det er effektkurver, ladetrykk og moment som bestemmer hvordan bilene fungerer i praksis.

selv mitt oppsett knuser jo den motoren som det vises til her.

syns det er rart at alle papirene jeg får se av denne krx400 turboen kun lader ~1,3 bar. selvom dere sier denne motoren er ræva osvosv, kjører Zakspeed samma turbo på sin, og den er bygget for høyt ladetrykk.

Edited by armani

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

De kjekkeste er å se hvordan bilene fungerer i praksis og de fleste vil være kapabel til å filme på samme måte som det er gjort her:

Så da er det bare å filme neste gang man er i utlandet eller noe og så sammenligne.

 

Blitt truffet av lynet nå eller ??.... *he-he*

Ingen målinger fra rulle eller noen teori...kun funksjon i praksis så teller ? ;)

Link to comment
Share on other sites

tror ikke du får se papier som viser det :lol: når alt komme til stykke må motor bygges sånn og sånn og flere ting var ikke optimalt osv

det eneste som er vist til nå er at foreks krx 400 turboen komme rimelig tidlig , ellers er kvaliteten ikke noe bedre enn andre merker ,(min mening) når du ser på de som faktisk har slitt med sin nts turbo .

DET som jeg syns er mest spennende er å se om nts turboene levere helt opp til sperra (6500-7500-8000)

dette får vi ikke se uten mer bremsepapierer .

 

er 2 bar før 3000rpm ikke noe mer enn rimelig tidlig?

På bremsepapirer gjort på en meget dårlig motor så ligger den også før T-34 med ar.48 helt til den med T-34 får høyere ladetrykk. Og disse papirene er gjort samme dag like etter hverandre så sammenligningsgrunnlaget skal være bra.

 

Når det kommer til dokumentasjon så ligger det flere videoer ute og siden jeg ikke har en rulle i hagen og ei heller så mye tid til overs så blir det langt mellom papirene.

 

når det kommer til kvaliteten så synes jeg de er suveren. Har enda ikke klart å rase en eneste en av dem og turboene mine blir stort sett brukt i løp eller tilsvarende.

At krx400 holder ut kan du faktisk se på ene videoen. Farten på nålen senkes ikke mot slutten og når 5gir puttes i 200km/T så er en ikke så veldig langt unna 6500rpm. Mener at sperra på ca 7000rpm slo i 207kmt

 

armani: når omsider fastford skal ha bremsing i nærområdet igjen så stiller jeg gjerne så lenge motoren fortsatt går. hehe at jeg ikke kunne lade mer enn 1.25bar var pga den dårlige motoren som ikke tålte mer uten fusking. forrige motoren ladet jeg 2.4bar i mellom registeret som også kommer frem på videoen. :D

 

joe: når bilen brukes i løp slik jeg gjør så er det ikke så viktig hva papirer viser, men hvordan det funker i praksis. Skal se om jeg får tatt ett bilde av kurvene som jeg har så langt. :D

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

er 2 bar før 3000rpm ikke noe mer enn rimelig tidlig?

På bremsepapirer gjort på en meget dårlig motor så ligger den også før T-34 med ar.48 helt til den med T-34 får høyere ladetrykk. Og disse papirene er gjort samme dag like etter hverandre så sammenligningsgrunnlaget skal være bra.

 

Når det kommer til dokumentasjon så ligger det flere videoer ute og siden jeg ikke har en rulle i hagen og ei heller så mye tid til overs så blir det langt mellom papirene.

 

når det kommer til kvaliteten så synes jeg de er suveren. Har enda ikke klart å rase en eneste en av dem og turboene mine blir stort sett brukt i løp eller tilsvarende.

At krx400 holder ut kan du faktisk se på ene videoen. Farten på nålen senkes ikke mot slutten og når 5gir puttes i 200km/T så er en ikke så veldig langt unna 6500rpm. Mener at sperra på ca 7000rpm slo i 207kmt

 

armani: når omsider fastford skal ha bremsing i nærområdet igjen så stiller jeg gjerne så lenge motoren fortsatt går. hehe at jeg ikke kunne lade mer enn 1.25bar var pga den dårlige motoren som ikke tålte mer uten fusking. forrige motoren ladet jeg 2.4bar i mellom registeret som også kommer frem på videoen. :D

 

joe: når bilen brukes i løp slik jeg gjør så er det ikke så viktig hva papirer viser, men hvordan det funker i praksis. Skal se om jeg får tatt ett bilde av kurvene som jeg har så langt. :D

 

 

tja rimelig tidlig er jo bra det da :-) syns det var en bra beskrivelse jeg

 

har ikke nektet for at den lade tidligere opp enn en t34 i startfasen (har denne turboen selv ) men du kjøre jo med 4x4 manifoil og det hjelpe jo på tidlig opplading ,en org t3 er vel ikke langt unna og den er snart veteran

 

bra du er fornøyd bare huske på at det fins mange fornøyde garret og nectick folk og .

en gammel garret kan jo faktisk vare 160000 så er jo en stund til nts turboen din er gått det

bilen din gikk bra den men vil jo helst se bremsing vet du :-)

Edited by to far gone

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...