tommy w Posted August 27, 2008 Share Posted August 27, 2008 vitsen med porting er at hestene kommer fortere med mindre ladetrykk. for å oppnå 550hk på std topp må du nok opp mot 2bar ladetrykk, derimot på en riktig porta topp kan man greie det på 0,5bar mindre trykk. iogmed at rs500 må opp i 2.5+ bar for å klare 500hk med porting så må du nok litt høyere opp, men så kommer det jo også ann på turboen for hvis den den har så stor kapasitet på turbinen så vil motoren kvitte seg med mer eksos og dermed kunne ta imot mer luft som igjen øker effekten. Derfor er det så viktig å ha en effektiv turbin som hjelper motoren å puste. Derfor er høye baktrykk negativt. Ved høye baktrykk så vil det bli mer eksos igjen i sylinderen og da har du en dårligere blanding som skal antennes og den utvider seg ikke så mye og den kjøler ikke så godt. Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700Escort CosworthEscort CosworthFord SVT LightningMB Vito 2013 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Voldenracing Posted August 27, 2008 Share Posted August 27, 2008 iogmed at rs500 må opp i 2.5+ bar for å klare 500hk med porting så må du nok litt høyere opp, men så kommer det jo også ann på turboen for hvis den den har så stor kapasitet på turbinen så vil motoren kvitte seg med mer eksos og dermed kunne ta imot mer luft som igjen øker effekten. Derfor er det så viktig å ha en effektiv turbin som hjelper motoren å puste. Derfor er høye baktrykk negativt. Ved høye baktrykk så vil det bli mer eksos igjen i sylinderen og da har du en dårligere blanding som skal antennes og den utvider seg ikke så mye og den kjøler ikke så godt. 2 bar og 550hk ,med gt3582 turbo,uporta topp,gikk fint det.og skulle tatt 600hk også vis bunn delen hadde vært bygd for det. og baktrykket var ikke noe problem det. vis baktrykket blir for høyt = turbo for liten. Facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
turboole Posted August 27, 2008 Share Posted August 27, 2008 Var det bare en test eller,korsn er kjørbarheten på den? Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted August 27, 2008 Share Posted August 27, 2008 (edited) 1. Hvorfor det? 2. noe du har testet selv dette?3. Og hva motor er det snakk om med den neticsen?1.Hvorfor det er feil? Sånn er det bare. Ett kompetent designet competition oppsett har maks 50% høyere baktrykk enn ladetrykk. (Men det finns også snarveier) Dragrace motorer har faktisk ganske mye lavere baktrykk enn ladetrykk. Når man har dette, da putter mange helt syke kammer i motorene sine og maks effekten blir fra meget til svært høy. 2. Har nok testet litt forskjellig selv ja, og erfart at det stemmer. 3. Det er nok den du sikter til ja. Edited August 27, 2008 by RS 1000 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Voldenracing Posted August 27, 2008 Share Posted August 27, 2008 Var det bare en test eller,korsn er kjørbarheten på den? ikke test, kjørbarheten er meget fin, fullt ladetrykk på 4200rpm Facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted August 27, 2008 Share Posted August 27, 2008 Hmmm, dette vil jeg ha mere info om... Hva er da vitsen med porting på alle som kjører med knappe 350-380hk, som jeg har lest her inne?Godt spørsmål. Nå er det jo slik at porting ikke er bortkastet da, men jeg har inntrykk av at det er mange som ANTAR, og antagelser er som vi vet moren til alle f u c k u p ´s. Kort og overflatisk; Cossie toppene slutter å fløde på ganske lavt ventil løft. Jeg mener: derfor at kammer som løfter høyt derfor er totalt bortkastet. (som ett utganspunkt) Hvis man da porter mye og kombinerer dette med kammer som løfter høyere da fløder også motoren bedre. Når dette skjer kan man kjøre ett lavere ladetrykk (for samme fyllingsgrad) og når dette skjer da jobber også turboen som oftest mer effektivt og lettere og derfor blir baktrykket lavere. (Og da øker fyllingsgraden ytterligere som nevnt her). Når dette skjer bør motoren mappes på nytt, men hvis chipet man kjører er veldig konservativt (les trygt pga lav tenning og fet blanding) da kan man få en grei effektøkning fordi at man kjører magrere blanding og høyere tenning enn man gjorde før. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
GranadaMK1 Posted August 27, 2008 Share Posted August 27, 2008 (edited) Hvorfor det er feil? Sånn er det bare. Ett kompetent designet competition oppsett har maks 50% høyere baktrykk enn ladetrykk. (Men det finns også snarveier) Dragrace motorer har faktisk ganske mye lavere baktrykk enn ladetrykk. Når man har dette, da putter mange helt syke kammer i motorene sine og maks effekten blir fra meget til svært høy. Det er nok den du mener ja. jau jau...MEN draggracemotorer. og competision oppsett. Er jo ikke akkuratt det grøndyse cossier er... eller motren det er snakk om her likosm.Så er vell kansje ikke helt krise alike vell da med den neticsen? Blir vell ca 75% det da... og er vell ikke helt competision med 8v og forgasser? Ser du skriver att mapping osv. er viktig, er omtalte motor med høyt baktrykk på neticsen mappet optimalt i dine øyne? Denna altså: Tommy W som har knipsa bildene Voldenracing:2 bar på 4200rpm? har du bremsepapiret på denne motroen? Edited August 27, 2008 by GranadaMK1 Granada MK1 Sta.Vogn Chevy V8 1977mod Capri MK1 1300GT 2.0 Cosworth 1969mod Chevy Silverado pickup 6.6TDI 2001modChevy Corvette Stingray L82 1976mod Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escort RST WRC Posted August 27, 2008 Share Posted August 27, 2008 Volden Racing: Meget intressert i å høre mer om oppsettet på denne Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her Link to comment Share on other sites More sharing options...
just4fun Posted August 27, 2008 Share Posted August 27, 2008 jau jau...MEN draggracemotorer. og competision oppsett. Er jo ikke akkuratt det grøndyse cossier er... eller motren det er snakk om her likosm.Så er vell kansje ikke helt krise alike vell da med den neticsen? Blir vell ca 75% det da... og er vell ikke helt competision med 8v og forgasser? Ser du skriver att mapping osv. er viktig, er omtalte motor med høyt baktrykk på neticsen mappet optimalt i dine øyne? Tommy W som har knipsa bildene Turbo Diesel.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted August 27, 2008 Share Posted August 27, 2008 jau jau...1. MEN draggracemotorer. og competision oppsett. 2. Er jo ikke akkuratt det grøndyse cossier er... eller motren det er snakk om her likosm.3. Så er vell kansje ikke helt krise alike vell da med den neticsen? 4. Blir vell ca 75% det da... og er vell ikke helt competision med 8v og forgasser?5. Ser du skriver att mapping osv. er viktig, er omtalte motor med høyt baktrykk på neticsen mappet optimalt i dine øyne?1. Det var for å nevne hva som er mulig. Det er mange som strever etter dette, også på det de kaller "gatemotorer". Enkelte har klart det også. 2. Nei, for med lavt baktrykk blir grønndysene for små. Det har "vi" både testet og sett. 3. Jo. Indikasjoner så langt antyder at baktrykket er dramatisk redusert med IRX´en. Store problemer med grepet gjør at indikasjoner er alt vi får for øyeblikket. 4. Slik jeg ser det er baktrykket 182% av ladetrykket. Har målt baktrykk på andre 8V forgassermotorer med baktrykk på 110 - 115% så her er det mye å hente. 5. Mange år med eksperimentering har gjort at oppsettet er blitt som det er blitt pga tenningsbank problemer pga høyt baktrykk. Uten en kompetent utvikling i motorbenk bl.a. med tilhørende kamtiming og mapping blir ingenting optimalt. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s10an Posted August 27, 2008 Share Posted August 27, 2008 Volden Racing: Meget intressert i å høre mer om oppsettet på denne hvis ikke jeg bommer fullstendig på skiva nå så er det bilen til morefun. Tidligere "joppa"-77 Taunus 2.0 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Voldenracing Posted August 28, 2008 Share Posted August 28, 2008 Voldenracing:2 bar på 4200rpm? har du bremsepapiret på denne motroen? Volden Racing: Meget intressert i å høre mer om oppsettet på denne bremset hos anders ringstad, ja bremse papir har jeg jo selvsakt når motor er bremset som sagt... oppsett : se linkmorefun Facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
morefun Posted August 28, 2008 Share Posted August 28, 2008 Mye krangling om forskjellige ideer her, motoren min er u-portet og yter 550hk ved 2bars trykk og kjørbarheten er nok bedre enn de fleste andre motorer der ute. Jeg har en original escort cosworth t34 med 330 oppsett og den er mye dårligere enn motoren i sierra`n, den lader senere og dårlig spool up mellom giring. Fartsgrenser er til for å brytes. morefunracing http://www.morefunracing.tk/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonny.B Posted August 28, 2008 Share Posted August 28, 2008 Mye krangling om forskjellige ideer her, motoren min er u-portet og yter 550hk ved 2bars trykk og kjørbarheten er nok bedre enn de fleste andre motorer der ute. Jeg har en original escort cosworth t34 med 330 oppsett og den er mye dårligere enn motoren i sierra`n, den lader senere og dårlig spool up mellom giring. spool up mellom giring på t34 turbo er jo direkte tragisk! har en sånn turbo på min,og er like irritert vær gang jeg ute å kjører....heldigvis bruker jeg ikke bilen mye Prøvde en cossie med IRX 450 og grønndyse oppsett,og den var MYE kjappere enn min. Prosjekt Electric orange Cossie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loffen Posted August 28, 2008 Share Posted August 28, 2008 Mye krangling om forskjellige ideer her, motoren min er u-portet og yter 550hk ved 2bars trykk og kjørbarheten er nok bedre enn de fleste andre motorer der ute. Jeg har en original escort cosworth t34 med 330 oppsett og den er mye dårligere enn motoren i sierra`n, den lader senere og dårlig spool up mellom giring. Lenge siden jeg så bilen/deg på Rudskogen, og minnes den hadde syk ketchup effekt, men mulig du har bygget ny motor etter dette? -05 Ford Focus 1.6 tdci -88 Ford Sierra Cosworth Link to comment Share on other sites More sharing options...
morefun Posted August 29, 2008 Share Posted August 29, 2008 nei er samme motoren, det er ikke ikke mye ketsjup effekt i bilen min det er bare folk som tror det fordi den kommer så fordt på ladetrykk. Jeg har fult ladetrykk omtrent med en gang det begynner å lade.På rudskogen så hadde jeg litt problemer med å gire til rett tid pga at jeg kjørte uten turteller og girkassa begynte og krangle så jeg måtte gire forsiktig. Fartsgrenser er til for å brytes. morefunracing http://www.morefunracing.tk/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted August 29, 2008 Share Posted August 29, 2008 (edited) Trodde ikke baktrykk var noe problem før det oversteg ladetrykket med mer ne 2,5 ganger?Så den som ble nevn her, er det 8v volvo motor med turbo og gasser foresten?1,65 i trykk x2,5 = 4,125 i baktrykk... så viss baktrykket var 3bar på den så er vell ikke det krise?Da har det vært prøvekjørt på tørt underlag og med gateslics. Så langt har manometeret for baktrykk ikke passert 2 BAR, så ved 1,4 bar ladetrykk ligger baktrykket på 1,8 BAR. Fullt ladetrykk oppnås ved 3200 o/min når den dras fra 2000 o/min på 4. gear. Dette er 2-300 o/min tidligere enn før, men så er også dette grenrøret designet etter samme prinsipp som Cosw. 2wd manifolden. (4-2-1)Slike gammeldagse grenrør / manifolder som funker godt med Garrett / netics turboer med "low flow" turbiner anbefales, på generelt grunnlag, IKKE for NTS turboer med "high flow" turbiner da man bl.a. taper bunndrag og spool up i fohold til hva ett korrekt og moderne designet grenrør vil tilføre. Edited August 29, 2008 by RS 1000 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
351RS Posted August 29, 2008 Share Posted August 29, 2008 Litt sånn off-topic, menne åssn måles baktrykk sånn i praksis? Hvilke komponenter? Vanlig trykkmåler, bare med langt rør eller(for å få ned tempen)? Min prosjekttråd: http://www.fordclubn...hetsprosjektet/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted August 29, 2008 Share Posted August 29, 2008 Litt sånn off-topic, menne åssn måles baktrykk sånn i praksis? Hvilke komponenter? Vanlig trykkmåler, bare med langt rør eller(for å få ned tempen)?Ja, helt vanlige trykkmålere kan funke, men slike som er væskedempet er å foretrekke pga se sterke pulsene som er i en eksosmanifold. Bremserør i kobber og tilhørende koblinger fungerer godt for "oss". spool up mellom giring på t34 turbo er jo direkte tragisk! har en sånn turbo på min,og er like irritert vær gang jeg ute å kjører....heldigvis bruker jeg ikke bilen mye Prøvde en cossie med IRX 450 og grønndyse oppsett,og den var MYE kjappere enn min.Nå er nok T34 turboen selveste prinsen av baktrykk. (GT2876R og GT2571 og hva de nå heter alle sammen ligger antageligvis hakk i hæl). Slik jeg ser det drives T34 turboen nesten KUN av denne enorme trykkforskjellen mellom manifold og downpipe, og når man gearer så forsvinner eksostrykket umiddelbart. Når man så går på gassen igjen, så må motoen først bruke tid på å bygge opp høyt baktrykk FØR turboen begynner å spoole skikkelig.Jeg mener at det er dette som gjør at denne type hybridturboer sliter med akkurat dette, og da i stor kontrast til NTS turboer som hovedsaklig drives av eksos pulsene og som derfor spooler med en gang. Slike "puls-drevne" turboer minster heller ikke like mye turbin turtall mellom gearingene av samme grunn. Mye krangling om forskjellige ideer her, motoren min er u-portet og yter 550hk ved 2bars trykkFor å unngå misforståelser, kan vi enes om dette:Har bremset 550hk på u-portet topp jeg, så det er fullt mulig! Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Voldenracing Posted August 29, 2008 Share Posted August 29, 2008 Da har det vært prøvekjørt på tørt underlag og med gateslics. Så langt har manometeret for baktrykk ikke passert 2 BAR, så ved 1,4 bar ladetrykk ligger baktrykket på 1,8 BAR. Fullt ladetrykk oppnås ved 3200 o/min når den dras fra 2000 o/min på 4. gear. Dette er 2-300 o/min tidligere enn før, men så er også dette grenrøret designet etter samme prinsipp som Cosw. 2wd manifolden. (4-2-1)Slike gammeldagse grenrør / manifolder som funker godt med Garrett / netics turboer med "low flow" turbiner anbefales, på generelt grunnlag, IKKE for NTS turboer med "high flow" turbiner da man bl.a. taper bunndrag og spool up i fohold til hva ett korrekt og moderne designet grenrør vil tilføre. det må jo være en veldig u-effektiv motor, 0,4 bar eksos trykk over innsugs trykk. skal vedde på at motor har hatt samme effekt på 1-1,1bar i ladetrykk, så mye eksos trykk på det turbotrykket vil til slutt ende opp som en evighets maskin... Facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted August 29, 2008 Share Posted August 29, 2008 det må jo være en veldig u-effektiv motor, 0,4 bar eksos trykk over innsugs trykk. skal vedde på at motor har hatt samme effekt på 1-1,1bar i ladetrykk, så mye eksos trykk på det turbotrykket vil til slutt ende opp som en evighets maskin...Que?Før: Turbonetics E50, steg 5, A/R 0.63. Ladetrykk 1,65 BAR - baktrykk 3,0 BAR, effekt 375 hk. Nå: IRX450, foreløpig Ladetrykk 1,4 BAR - baktrykk 1,8 BAR og nå skulle den bli u-effektiv?? Hvis dere sjekker hva baktrykket er i praksis når motoren nå står i bilen, så skal du nok få se at baktrykket på morefun sierraen er endel høyere enn det var i benken. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Voldenracing Posted August 29, 2008 Share Posted August 29, 2008 Que?Før: Turbonetics E50, steg 5, A/R 0.63. Ladetrykk 1,65 BAR - baktrykk 3,0 BAR, effekt 375 hk. Nå: IRX450, foreløpig Ladetrykk 1,4 BAR - baktrykk 1,8 BAR og nå skulle den bli u-effektiv?? Hvis dere sjekker hva baktrykket er i praksis når motoren nå står i bilen, så skal du nok få se at baktrykket på morefun sierraen er endel høyere enn det var i benken. baktrykket var vel tett på 1,9 bar på 2bar innsugs trykk,mener jeg å huske på morefun motoren.. hvorfor skulle baktrykk bli høyere på bil en i benken? Facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommy w Posted August 29, 2008 Share Posted August 29, 2008 baktrykket var vel tett på 1,9 bar på 2bar innsugs trykk,mener jeg å huske på morefun motoren.. hvorfor skulle baktrykk bli høyere på bil en i benken? hvorfor tror du? stort sett brukes det annet/ingen luftfilter, annet eksosanlegg, annen IC i en benk enn i en bil. Det er da stort sett deler som fløder langt bedre i benken enn hva som brukes i bilen. Derfor vil baktrykket bli høyere. Er jo ikke verre enn å måle baktrykket det vel så vet en. Hvis trykket er blitt målt i benk så er det jo bare å ta ut pluggen og sette i måler da.. Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700Escort CosworthEscort CosworthFord SVT LightningMB Vito 2013 Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted August 29, 2008 Share Posted August 29, 2008 baktrykket var vel tett på 1,9 bar på 2bar innsugs trykk,mener jeg å huske på morefun motoren.. hvorfor skulle baktrykk bli høyere på bil en i benken?Ja, slikt blir det aggresiv mapping og tilhørende høy effekt av.Fordi mange vanligvis fusker når de mapper og effektmåler skrytetallene, dessverre. 1. De kjører motoren uten luftfilter i benken, men setter på ett halvbra luftfilter når motoren kommer i bilen.2. De bruker gigantiske intercoolere som fløder fantastisk bra med miroskopisk trykkfall i benken, og RS 500 type i bilen. Forskjellen i trykktap ved 550 hk er flere hg.3. De bruker "downpipe" med slakke fine bøyer i benken og må bruke noe helt annet i bilen. Som vi ser er baktrykket antageligvis godt over ladetrykket ved fullt effektuttak, også på morefun sierraen. Vi skjønner da at ved toppfartstesting, som stort sett er det eneste maks effekt kan diktere, så kan mappingen som er gjort på grunnlag av ett kunstig lavt baktrykk i benken, føre til motorhavari fordi den faktisk er mappet overdrevet optimistisk. (det er faktisk feilmappet) At det raser under slikte tester, det er noe man ser mange sliter med. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RsMuffe Posted August 29, 2008 Share Posted August 29, 2008 hvor skal uttaket for baktrykk måling være? i kollektoren? hvis man har divided grenrør har evnt. uttak i hver "kammer"? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now