Jump to content

Mapping og bremsing


Janna

Recommended Posts

Guest Dagfinn

hvorfor er det alltid slik at hvis noen bremser noe høye tall eller noe noen syns virker usannsynlig så blir det diskusjon i det vide og det breie?

 

bremse papirer legges frem....hvorfor kan ikke andre folk innse at noen har mer hk enn andre?

 

hvis noen er i tvil får de avgjøre på en drag stripe....

 

hvis man ikke tør stille der så tør de vel heller ikke bevise at bilen går slik som bremsepapirene tilsier da.....

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 61
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

hvorfor er det alltid slik at hvis noen bremser noe høye tall eller noe noen syns virker usannsynlig så blir det diskusjon i det vide og det breie?

 

bremse papirer legges frem....hvorfor kan ikke andre folk innse at noen har mer hk enn andre?

 

hvis noen er i tvil får de avgjøre på en drag stripe....

 

hvis man ikke tør stille der så tør de vel heller ikke bevise at bilen går slik som bremsepapirene tilsier da.....

Er vel ikke så rart det blir diskusjoner når noen klarer det "umulige"?

Når det gjelder drag så har vel trådstarter allerede fått tilbud om det... :rolleyes:

 

Se forøvrig her:

http://passionford.com/forum/showthread.php?t=250257

og her:

http://passionford.com/forum/showthread.php?t=253757

 

Legg forøvrig merke til hva Mark Shead skriver i den første linken, og da er det snakk om T34 0.63. Mannen fra M.A. Developments, han har vel mer erfaring enn de fleste av oss her inne når det gjelder bremsing av Cosworther...

Link to comment
Share on other sites

Hehe.. Se det.. Liker det Trond Stensbøl sier jeg; "Jeg har norges mest missfonøyde kunder!" Der gis det iallefall ikke ved dørene. Men uansett er tall bare tall. Det viktigste er å få et skikelig justert oppsett som fungerer og helst virker lengst mulig.

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Guest T-KING65

Der forsvant de 50 hestene , som var for mye ja ....

Veldig greit at det ble orden på dette da !

 

Så du har målt på samme plass , og de har ordnet dynoen nå ?

 

Bilen din er nok rask nå , men kan love deg at en Cosworth med EKTE 410hk på hjulene , går VESENTLIG bedre .

Og det krever et annet oppsett , med bl.a. en god del større turbo .

Link to comment
Share on other sites

Dreiemomentet i lbs/ft og Hp er ALLTID det samme på 5252 rpm. Derfor SKAL også grafene ALLTID krysse hverandre på dette turtallet når det benyttes samme skala.

 

--Hva mener du? -at ALLE motorer UANSETT oppsett Eller...? :ph34r: Forklar! -for på siste papir JANNA la ut hær nå så krysset linjene ved 6000.. :unsure:

287Hk/440Nm på hjulene@1,85bar. Sierra is-Turbo, Garrett T4, Audi S2 WG, Rs500Cooler, Autronic, Spec Stage5 Drag-clutch(716Nm), Siemens Deka 3105 (840cc).

Kommer: FullPreppa Topp m/kvassere kam, Rustfritt Grenrør, rustfritt 3" Magnex. 60mm Wastegate.+++

Link to comment
Share on other sites

Der forsvant de 50 hestene , som var for mye ja ....

Veldig greit at det ble orden på dette da !

 

Så du har målt på samme plass , og de har ordnet dynoen nå ?

 

Bilen din er nok rask nå , men kan love deg at en Cosworth med EKTE 410hk på hjulene , går VESENTLIG bedre .

Og det krever et annet oppsett , med bl.a. en god del større turbo .

 

 

Det var en sensor i dynoen som ikke ga korrekte tall, 1,1 istedet for 1 f.eks

Satt meg ikke så nøye inn i hva som var eksakte feilen.

Link to comment
Share on other sites

Guest Dre Racing@
--Hva mener du? -at ALLE motorer UANSETT oppsett Eller...? :ph34r: Forklar! -for på siste papir JANNA la ut hær nå så krysset linjene ved 6000.. :unsure:

 

dette pga formelen. moment x turtall = effekt

Link to comment
Share on other sites

dette pga formelen. moment x turtall = effekt

 

-OK, Takk -da skjønner jeg mere! Er ikke selve kurvene som krysser hverandre da, men at lbs/ft og Hp har samme verdi på 5252 Rpm Uansett motoroppsett.!

 

-Hvordan er den komplette formelen? "moment x turtall = effekt" Er vel ikke nok..?

Edited by Ronny

287Hk/440Nm på hjulene@1,85bar. Sierra is-Turbo, Garrett T4, Audi S2 WG, Rs500Cooler, Autronic, Spec Stage5 Drag-clutch(716Nm), Siemens Deka 3105 (840cc).

Kommer: FullPreppa Topp m/kvassere kam, Rustfritt Grenrør, rustfritt 3" Magnex. 60mm Wastegate.+++

Link to comment
Share on other sites

Guest Dre Racing@

HK=(moment*turtall)/5252

men dette gjelder fotpund

 

7023 om det er newtonmeter

 

men det er vel ikke mange bremsekurvene som matcher skalaene?

bruker jo å ta så det passer best inn på arket?

Link to comment
Share on other sites

@RS 1000:

Hva er teoretisk toppeffekt med en slik turbo?

Det kommer hovedsaklig an på hvilke hk man snakker om og hvordan det bremses.

Fra pålitelige kilder er det opplyst at det maksimale som er bremst og kan bremses på vanlig bensin med en T34 A/R 0.48 turbinhus er 396 svinghjulshp. Å passere 400 hp ble for få år siden ansett som umulig (selv med cut-back) uten å bytte til A/R 0.55 turbinhuset. Fra mindre pålitelig kilder er 430 hp oppgitt med A/R 0.63 turbinhuset.

(Gode innsugsmanifolder, gode datasprut og noe "uvanlige" dysevalg gir effektøkning i seg selv i forhold til de tradisjonelle valgene, så dette er også ett tema)

 

T34 kompressoren har ett kompressorkart som viser 43 lb/min ved ett "greit" ladetrykk ut fra turbo. Dette i sterk kontrast til E46 dritet som klarer 41 lb/min ved lave 1,3 BAR ut fra turbo. Likevel er det bremst hele 438 nhk (norske-hester) med sistenevnte.

I USA har man sett at man "omgjør" kompressorkartes luftfløde til effekt ved å gange med 10 og kalle det AWP. Vi ser da at i USA kan en 4x4 med T34 turbo bremse 430 hjulhk. :rolleyes:

 

Fuelflow og AFR (omregnes til airflow) er mer nøyaktig og pålitelig, og viser selvsagt mye lavere tall.

 

-OK, Takk -da skjønner jeg mere! Er ikke selve kurvene som krysser hverandre da, men at lbs/ft og Hp har samme verdi på 5252 Rpm Uansett motoroppsett.!

 

-Hvordan er den komplette formelen? "moment x turtall = effekt" Er vel ikke nok..?

 

Dersom man leser av driemoment i lbs/ft og hp på samme skala så krysser kurvene hverandre alltid på 5252 rpm hvis tingene stemmer. I dette tilfelle ser man at den kurven som er høyest på arket, leses at på den skalen som er "løftet" i forhold til den andre. Hvis man hadde "senket" momentskalaen og momentkurven så ville begge "toppene" lagt fint og ballansert rundt 350 og kurvene ville krysset på 5252 rpm slik "de burde". Det er først når turtallet for avgitt maks effekt er høyt at det er en fordel å flytte på skalaene fordi at makseffekten da gjerne langt overgår det maksimale dreiemoment.

For MC motorer er det f.eks en fordel "å bremse i NM" da kurvene ikke krysser hverandre før etter 7000 o/min når man leser av på samme skala.

 

Med uttak av at du alltid må dele momentet på 5252, så er det nok så enkelt jo.

(350 lbs/ft / 5252 )* 5252 o/min er 350 hp, alltid.

(395 lbs/ft / 5252) * 4000 o/min er 300 hk, ALLTID.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...