Jump to content

Kast i Frambremser på EU-kontroll


Guest borka

Recommended Posts

(2.0l OHC) ..Fikk annmerkning på kast i frambremser.. Skiftet til ventilerte iS skiver og calipere.. Men fikk akkurat samme resultat på etterkontrollen...

Så jeg lurer på om Biltema skivene til 220,- er noe brukandes? Er det mulig feilen kan ligge andre steder? Foringer feks?

Link to comment
Share on other sites

Passet du på å gjøre rent innenfor skiva? På navet?

Er veldig viktig at det er rent før skiva monteres.

Kan også være kast i navet, men det er veldig skjeldent..

Rister det mye i rattet? Skal ganske mye til før det er feil på EU egentlig.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Skiver fra biltema er "gull" om du ikke vil legge mer penger i det enn som så, klosser på bilxtra - mintex er "gull" om du ikke vil legge mer penger i det enn som så...

 

-Arne

'03 Silverado, Duramax
'11 VW transporter
'06 Land Cruiser konebil
X'86 Sierra Cos 2wd X'Sierra cos 4x4 X'SVT Lightning
X...osv...

Link to comment
Share on other sites

Flotte svar! Da blir det biltema skiver og mintex klosser da :D

Husker ikke helt tilstanden til navene, men tror jeg skifter det meste uansett, er jo ikke så dyrt så..

Det rister enedel i rattet når jeg bremser sjikkelig ja, vanskelig å si hvor mye.. tror det var 45% skjeivfordeling de fikk utav testbenken. Litt usikker på hva de mener med det når man snakke om kast, men...

Men biltema skiver og klosser erlik kast? Hvordan det?

Edited by borka
Link to comment
Share on other sites

Er det en liten kast kan det komme av att hjullageret begyner å få en liten slakk, trenger nesten ikke være merkabar når man tar i hjulet. Det samme kan være tilfellet med bære og styrekuler. 90% av Sierra med kast i bremser foran jeg har vært borti har hatt slakke i hjullager, eller kuler og foringer i forstilling. Hjulagerslakke vil også fort føre til at skiven blir ødelagt.

Men som det står over er rengjøring av kontaktflaten mellom skive og spindel veldig viktig, ettersom rust og urenheter der vil føre til kast i skiven.

Vist du har prøvd alt og ikke finner noe galt, men fortsatt har kast i skiven, kan du prøve å ta av skivene igjen gjøre godt rent både på kontaktflate på skive og spindel. Så tar du å påfører godt med vanlig pakningssilikon på anleggsflaten på spindelen. Når du da monterer skiven igjen vil den bli limt fast, men ikke så hardt att den blir umulig å demontere igjen. Dette hindrer at urenheter kan legge seg bak skiven når hjulet løsnes neste gang, og vil også dempe noe av vibrasjonen i bremsene, vist det ikke er så mye vibrasjon det er snakk om da.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...