Jump to content

Recommended Posts

Posted
hva mener du med papirer?

 

papirer som sier hva som må byttes for at bilen skal kunne godkjennes som xr2. ford leverer jo ikke ut noe som helst lenger...

Posted

Ikke skaffbart, selv prøvd. Snakket med de om og gjøre det samme med Mk2 1.1, men ingen suksess, godkjenner ingen ombygging av biler lenger.

 

Har også vært i kontakt med biltilsynet, de virket positive men ville helst ha papirer på hva de forskjellige karosseriene tåler pga de tror XR2 chassiset er forsterket, noe det ikke er.

Så prat med de å finn ut hva BT der nede synes om ombyggingen.

Posted

nei, eg vet at det er umulig å skaffe fra ford, men eg tenkte kanskje noen hadde liggende fra den tiden ford faktisk skrev ut papirer...

Guest FiestaFureid
Posted

Har tenkt til å bygge om MK2 1,1liter'n min selv. Fint om du sier ifra hvis du får ordnet med papirene ;)

  • 2 months later...
  • 1 year later...
Posted

Har sendt mailer til diverse instanser ang bytting av motor i Fiesta og dette er det jeg har fått til svar:

 

Fra Olav Jule v\ Statens Vegvesen.

 

"Skal du endre motoreffekt er det først og fremst et krav at karosseriet er konstruert for den nye effekten.

Du må framskaffe dokumentasjon på dette fra hovedimportør.

Eventuelt kan signert utskrift fra merkeforhandler godtas dersom karosseriene på begge utgavene har samme delenummer.

Inngrep eller endringer i råkarosseri tillates ikke.

Understell med bremsesystem må oppgraderes lik den utgaven med størst effekt.

Bekreftelse på dette kan gis av merkeforhandler."

 

Med dette i bakhodet mener hvert fall jeg at du kan bytte til 1.6 CVH (96hk?) motoren som XR2i'n kom med så lenge du oppgraderer til XR2i bremser.

Vel og merke så lenge Mk1 karroseriet og Mk2 karroseriet har samme delenummer hos Ford.

Om det har det eller ikke er jeg usikker på. Men en telefon til Ford er vel alt som skal til for og finne ut av det?

 

Jeg hadde en samtale med et overhode på min loakale Ford forhandler i dag, og han mente at det ikke burde være noe stort problem og få godkjent 1.6litern i en Mk1.

Men det er nå en manns mening.

 

 

 

- Lasse -

- Opel Omega 2.0 16V 1994

 

- Ford Fiesta 1.1L 1982

 

- Ford Mondeo 2.0 TDCI Ghia 2002 (x)

 

- Nissan 200SX S13 1992 (x)

 

- Ford Sierra 2.0 DOHC 1992 (x)

Posted

Hmmm, gammel tråd.

 

Når det gjelder mk1 er faktisk ikke karosseriene like. XR2 har dypere reservehjulsbrønn for å få plass til 6" reservehjul og bakplata har en bulk for å gå klar av brønnen. Dette har sikkert ingen betydning for stivhet osv. men gjør nok at karosseriene har forskjellig delenummer. Dessverre.

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Posted

Så den var gammel etter at jeg postet svar :)

 

Ok, da henger de seg garantert opp i det og da...

Er jo helt forbanna umulig og få bygd om noe som helst i detta landet!

Så lenge bilen er produsert etter 1960 hvert fall!

 

 

 

 

Jaja, får la vær og godkjenne bygget da :)

- Opel Omega 2.0 16V 1994

 

- Ford Fiesta 1.1L 1982

 

- Ford Mondeo 2.0 TDCI Ghia 2002 (x)

 

- Nissan 200SX S13 1992 (x)

 

- Ford Sierra 2.0 DOHC 1992 (x)

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...