Jump to content

Ugrei tomgang


Guest Kenth

Recommended Posts

Jeg har nå byttet tomgangsregulator på bilen, men den går fortsatt for lavt på tomgang, og den går å jukker litt når jeg kjører på lavt turtall. Tomgangen ligger på ca 600rpm.

 

Jeg byttet dyser på bilen i dag, og da ble det nesten værre... Og den ruser seg opp akkurat i det jeg starter bilen, varm som kald! Ruser seg opp i ca 5-10sek også detter den ned igjen på rundt 600rpm.

 

Kun steg 1 chip på denne.. og orginale blådyser. Jeg hadde 1 stk vingebildyse før, derfor jeg har byttet dyser på den nå.

 

Noen som har peil på hva som kan være feil? Falskluft? Justere bensintrykket?

 

Mvh Kenth

Link to comment
Share on other sites

gammel visdom - :blink: om du ser under der du monterte luft tilskudsventilen sitter det en skrue låst med en mutter .

Kjør bilen varm - viftene starter og stopper en gang . ta av kontakten på luft tilskudsventilen - løsne på mutteren og still skruen ut eller inn til du får riktig tomgang .

skru fast mutteren og sett på kontakten - da vil tomgangen øke for så og falle ned på riktig turtall .

Alt dette om huset er reint for dritt /gammel olje fra turbo ellers må det demonteres og vaskes reint før du stiller inn i gjenn.

ALT FRA WINGDUDE leksjon i cosw til meg for noen år siden ..

Link to comment
Share on other sites

Okei.. Kan prøve det. Men hvorfor ruser den seg opp slik når jeg starter den da? Virka som den ble slik etter jeg bytta dysene? Hmmm... Tilfeldighet kanskje? Ikke vet jeg... men må ha det iorden :)

 

Men dere mener jeg burde justere på den skruen da? Sikkert den det står omtalt om i cosworth-manualen min at jeg ikke skal justere på da?

Link to comment
Share on other sites

Tror at en liten opprusing er normalt...men jeg er litt usikker på om den skal gjøre dette når motoren er varm også...5 til 10 sekunder er vel kanskje litt mye, ikke sikker...forhøyet tomgang ved kald motor er hvertfall sikkert at er normalt...og det kan vare i mange sekunder...oppimot minutter...kommer ann på hvor kald motoren er...om vinteren, (minusgrader) husker jeg den gikk "lenge"...

 

Styringa gjør vel dette for å sikre at motoren starter ordentlig....de fleste biler gjør dette mener jeg...

 

Litt synsing her da...he he...

 

Men justering av tomgang er nok ikke dumt....skal vel ligger på ca 820-850 rpm, bensintrykket vet du hva skal være?...mulighet til å kontrollere?...chipen stemmer med oppsettet og er til din motorstyring?

 

Peder

Edited by Peder`n
Link to comment
Share on other sites

Tror at en liten opprusing er normalt...men jeg er litt usikker på om den skal gjøre dette når motoren er varm også...5 til 10 sekunder er vel kanskje litt mye, ikke sikker...forhøyet tomgang ved kald motor er hvertfall sikkert at er normalt...og det kan vare i mange sekunder...oppimot minutter...kommer ann på hvor kald motoren er...om vinteren, (minusgrader) husker jeg den gikk "lenge"...

 

Styringa gjør vel dette for å sikre at motoren starter ordentlig....de fleste biler gjør dette mener jeg...

 

Litt synsing her da...he he...

 

Men justering av tomgang er nok ikke dumt....skal vel ligger på ca 820-850 rpm, bensintrykket vet du hva skal være?...mulighet til å kontrollere?...chipen stemmer med oppsettet og er til din motorstyring?

 

Peder

 

Den ruser seg faktisk ikke opp så mye når den er kald merka jeg nå i stad.. Og ikek høyere enn rundt 1700rpm.

Men når motoren er varm ruser den seg opp til rundt 3000/3500 rpm i ca 5-10 sek.

 

Jeg synes det er så rart at den ble slik etter jeg bytta dysene?

 

Kanskje det er noe med bensintrykket? Eller noe galt med dysene?

 

Jeg har ingen måler på bensintrykket så har null peil på hva trykket er. Jeg har heller ikke peiling på hva slags chip osv som er brukt. Har akkurat kjøpt bilen..

 

Den går å smålugger når jeg cruicer på rundt 1500 rpm.. Men den går klokkerent ved pådrag osv...

 

Burde forresten nret på "nye" dysene stemme med de 3 andre orginale dysene som satt i? De hadde forskjellig nummer på seg. Men lik farge på de... (blå)

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ha sørget for å ha 4 like dyser, men jeg kan tenke meg flere mulige årsaker til fusken din...

 

Ville kjøpt meg et par flasker med startgass, for å sjekke falskluft...en irriterende feil, som ikke forårsakes av en defekt del.

 

Ville gått over ledningsnett og kontakter...bilen din er jo "gammel", hvis ikke noe av det elektriske er blitt oppdatert vil det være en kilde til feil, se spesiellt på de kontaktene ved torpedoveggen, bak toppen. elektronikkrens og se på tilstanden på isolasjon på ledninger.

 

En annen irriterende feil er timing....på jobben har vi i det siste fått inn mange biler med rare, mystiske feil med motorgange og fusk....og de bilene minner meg på at tenningsfeil og timing er viktig og elementært...etter lange feilsøkninger har vi funnet ut at feilen ligger på at regreim har hoppet over, eller av en eller annen grunn at timinga ikke stemmer....

 

Peder

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 4 like dyser nå, men hadde ikke det førut. Hadde 3 blå og 1 gul. Kanskje bensintrykket var justert etter de dysene?

 

Motoren er nyoverhalt for et par år siden av Jon Jamtved eller hva han het... Regner med at han vet hva han holdt på med? Hehe.

 

Jeg får prøve å justere tomgangen imorgen å se hva som skjer.. Hjelper vel uansett ikke på fjuskingen. Men den går jo heller ikke selt reint på tomgang. Vandrer litt. Det kan vel kanskje være fordi den går så lavt?

 

Hvis noen har andre tips til hva det kan være så sleng dem ut :)

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg justert på tomgangsskruen akkurat som Bige forklarte. Men når jeg satte på igjen kontakta til tomgangsregulatoren så ruste den seg ikke opp som forklart.

 

Tror ikke det blir noe endring i at jeg tar av og på kontakta når motoren er varm. Skal det være slik?

Men når motoren er kald faller tomgangen veldig når jeg drar av kontakta.

 

Men den ruste seg ikke opp når den var kald.. bare til rundt 1500rpm som vanlig.

 

Når den er varm holder tomgangen seg oppe på rundt 1400rpm i ca 5 sek før den faller ned på ca 800/850 rpm nå... Så den ble da bedre :) Gir jeg litt gass igjen så ruser den seg opp til ca 1400rpm på nytt og faller etter noen sek.

 

Og den vandrer litt på tomgang da, varm som kald. Falsk luft kan vel forårsake det?

 

Jeg trodde kanskje den ruste seg opp litt i noen sek fordi jeg har strammet gasswieren men ble ikke noe annerledes etter jeg slakka den igjen.

 

Hvor burde jeg evt sjekke etter falskluft da? Rundt innsuget og div vakumslanger?

Link to comment
Share on other sites

kan prøve å justere opp blandinga på tomgang, noen av chip/dyse greiene jeg har hatt på bilen min vil helst ha skikkelig feit blanding for å gå normalt, ellers ligger den bare å jager på turtallet.

du kan også prøve å koble fra lambda sonden..

Ford Taunus mk1 2dr sedan 73modell.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...