Guest ztineh Posted July 31, 2008 Share Posted July 31, 2008 ja det er jo det som er normalt også!her står det jammen mye dum! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Klokkbil Posted July 31, 2008 Share Posted July 31, 2008 har aldri hørt om banan topper,har jobbet med motorer ca 12 år nå så dette har jeg mine sterke tvil på!!hørest helt sinnsykt ut.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Djohannessen Posted July 31, 2008 Share Posted July 31, 2008 HA HA HA HA HA HA HA HA toppen skal ikke ha noen bue herregud så latterlig !!!!! HAHAHAHA Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS|Stian Posted August 1, 2008 Author Share Posted August 1, 2008 I går kveld fikk jeg bytta vannpumpa og fylt på ny superduper premium kjølevæske fra Ford. Trodde det hadde løst seg siden tempen var ganske så stabil mellom 'N' og 'O' etter både rolig kjøring, tomgang og straffing, men de siste femhundre meterne hjem så steg den opp mot den øverste hvite streken igjen. Det jeg har lagt merke til er at tempen stiger ganske raskt med en gang jeg starter bilen og kjører noen hundre meter, da er den allerede opp på mellom 'R' og 'M'. Sjekket ekspansjonstanken når tempen var oppe på 'N' og fra å være helt tom steg kjølevannet veldig fort når jeg skrudde av korken, da var det like før det rant over - så ingen tvil om at det bygges opp et voldsomt trykk et sted i systemet. Nå har jeg ikke fått målt co eller den virkelige tempen på vannet med et eksternt termometer enda, men det høres mer og mer ut som gåen toppakning nå gitt... FordClubNorway.no Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted August 1, 2008 Share Posted August 1, 2008 Hehe, utrolig hva folk sier ja. Alle topper er jo oppgitt med maks skjeivhet mål begge veier, og mål på hvor mye de kan planes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ronny Posted August 2, 2008 Share Posted August 2, 2008 Det er visst noen hær inne som tror at, Når en topp slår seg, -så skjer det KUN på undersiden imot blokka! -Så da er det bare å plane ivei.. Sånn er det IKKE.. Du får en vridning igjennom HELE toppen og også ei brytning imot kamaksler og kamBukker. Så når du da planer toppen på undersiden, Vil ikke da vridningen imot kam og kamBukker fortsatt være dær da?.. JO!! 287Hk/440Nm på hjulene@1,85bar. Sierra is-Turbo, Garrett T4, Audi S2 WG, Rs500Cooler, Autronic, Spec Stage5 Drag-clutch(716Nm), Siemens Deka 3105 (840cc). Kommer: FullPreppa Topp m/kvassere kam, Rustfritt Grenrør, rustfritt 3" Magnex. 60mm Wastegate.+++ Link to comment Share on other sites More sharing options...
RSCoz Posted August 2, 2008 Share Posted August 2, 2008 Det er visst noen hær inne som tror at, Når en topp slår seg, -så skjer det KUN på undersiden imot blokka! -Så da er det bare å plane ivei.. Sånn er det IKKE.. Du får en vridning igjennom HELE toppen og også ei brytning imot kamaksler og kamBukker. Så når du da planer toppen på undersiden, Vil ikke da vridningen imot kam og kamBukker fortsatt være dær da?.. JO!! Dette har jeg også tenkt litt på, hører jo ofte om kammer som knekker av ukjente årsaker. Hvordan er dette når toppen blir spent fast? Er 110nm nok til å få den til å "legge seg" igjen? Edit: Vi prater jo selvsagt bare om 1/100, sant? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ronny Posted August 2, 2008 Share Posted August 2, 2008 Dette har jeg også tenkt litt på, hører jo ofte om kammer som knekker av ukjente årsaker. Hvordan er dette når toppen blir spent fast? Er 110nm nok til å få den til å "legge seg" igjen? Edit: Vi prater jo selvsagt bare om 1/100, sant?-Tror nok at det kan gå å "dra" ned toppen, med bare å dra til med riktig moment. Men KUN om den er bua i lengderetningen, en annen ting er at du får aldri nøyaktig samma press bakover toppen om du "tvinger" den ned på denne måten!.. -Og Ja, da snakker vi kun små/100...-Men om den er bua ANDRE veien, på bredden, så ser jeg ikke annen løsning enn å plane, ettersom det da sitter bolter kun på hver side, -ingen i midten.! 287Hk/440Nm på hjulene@1,85bar. Sierra is-Turbo, Garrett T4, Audi S2 WG, Rs500Cooler, Autronic, Spec Stage5 Drag-clutch(716Nm), Siemens Deka 3105 (840cc). Kommer: FullPreppa Topp m/kvassere kam, Rustfritt Grenrør, rustfritt 3" Magnex. 60mm Wastegate.+++ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest ztineh Posted August 4, 2008 Share Posted August 4, 2008 i følge ford sine spesifikasjoner er det akseptabelt med 1/10 banan i lengde rettning.kammen knekker ikke om den er et par 10`ere skeiv heller.er toppen planet mye fra før kan du bare dreie av stempla litt.er du redd for at kam leiene er for skjeive kan du linje hone dem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS|Stian Posted August 5, 2008 Author Share Posted August 5, 2008 Var på Ford i dag og fikk dem til å sjekke for CO i kjølevannet, men blandingen blei ikke gul, noe som skal indikere at det er eksos i vannet. Litt letta over at det mest sannsynlig ikke er gåen toppakning men samtidig mer usikker på hva problemet kan være. Det vi fant ut er at det kan være radiatoren som er tett og fører til dårlig gjennomstrømning, da vil ikke vannet få tilstrekkelig kjøling noe som igjen fører til høyere temperatur. Man skal også normalt kunne se igjennom hele radiatoren også, derfor prøvde vi å sette lys mot radiatoren på baksida og se om vi kunne se lyset på andre sida, men det gjorde vi altså ikke. Viftene går som sagt hele tida uten at tempen synker, de pleier jo å være ganske effektive og få tempen ned raskt. Så i morra skal jeg ut med radiatoren, få satt trykk på den ene sida med vann og se hvordan vannet kommer ut på andre sida. Det kan være ganske så logisk at den er tett i og med at bilen har stått lagret såpass lenge. Vi satser på at det er tingen FordClubNorway.no Link to comment Share on other sites More sharing options...
a.cosworth Posted August 5, 2008 Share Posted August 5, 2008 Håpe på det beste. Her kan det være morro å gjerne få noe foto dokumentasjon! -Arne '03 Silverado, Duramax'11 VW transporter'06 Land Cruiser konebilX'86 Sierra Cos 2wd X'Sierra cos 4x4 X'SVT LightningX...osv... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonny.B Posted August 5, 2008 Share Posted August 5, 2008 Var på Ford i dag og fikk dem til å sjekke for CO i kjølevannet, men blandingen blei ikke gul, noe som skal indikere at det er eksos i vannet. Litt letta over at det mest sannsynlig ikke er gåen toppakning men samtidig mer usikker på hva problemet kan være. Det vi fant ut er at det kan være radiatoren som er tett og fører til dårlig gjennomstrømning, da vil ikke vannet få tilstrekkelig kjøling noe som igjen fører til høyere temperatur. Man skal også normalt kunne se igjennom hele radiatoren også, derfor prøvde vi å sette lys mot radiatoren på baksida og se om vi kunne se lyset på andre sida, men det gjorde vi altså ikke. Viftene går som sagt hele tida uten at tempen synker, de pleier jo å være ganske effektive og få tempen ned raskt. Så i morra skal jeg ut med radiatoren, få satt trykk på den ene sida med vann og se hvordan vannet kommer ut på andre sida. Det kan være ganske så logisk at den er tett i og med at bilen har stått lagret såpass lenge. Vi satser på at det er tingen har du sjekket de slangene jeg nevnte tidligere i tråden? har vært borti 2-3 tilfeller att de har vært tette eller fått en knekk,da steg tempen ca en "bokstav" Prosjekt Electric orange Cossie Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS|Stian Posted August 5, 2008 Author Share Posted August 5, 2008 har du sjekket de slangene jeg nevnte tidligere i tråden? har vært borti 2-3 tilfeller att de har vært tette eller fått en knekk,da steg tempen ca en "bokstav"Jeg skal dobbeltsjekke dem når jeg tapper ut kjølevannet i morra. Takk for tips FordClubNorway.no Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escort RST WRC Posted August 5, 2008 Share Posted August 5, 2008 Og når du har tappet vannet av den, og har koblet fra slangene, så kan du spyle med vannslange og sjekke at vannpumpa sirkulerer vannet Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS|Stian Posted August 6, 2008 Author Share Posted August 6, 2008 Da har jeg fått ut radiatoren og det ser ut som det er bra vanngjennomstrømning når jeg setter fullt trykk med hageslangen i ene enden, da kommer det reint vann ut igjen med bra trykk også. Men jeg har et spørsmål, er det normalt at det er såpass tett mellom ribbene på Cosworth-radiatoren? Jeg holdt den opp mot lyset og så egentlig veldig lite igjennom den, kikka på et par radiatorer til andre biler i går (både ny og brukt) og der var det mye bedre gjennomlysning. Håper på raskt svar FordClubNorway.no Link to comment Share on other sites More sharing options...
RSCoz Posted August 6, 2008 Share Posted August 6, 2008 Den ene min oppførte seg veeeldig likt. Der var det slangen mellom turbo og vanntank som var tett. Bare da den var varm i tillegg, så det ble skikkelig lett å finne ut. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS|Stian Posted August 6, 2008 Author Share Posted August 6, 2008 Var å kikka på en 4x4-radiator i sta, og den var det veldig lett å se igjennom så det må være det som er problemet på min. Antageligvis har det vært et såpass trykk i kjølesystemet en gang at ribbene har est ut og tettet seg. Nå så er det bare å leite ræva av seg etter en ny radiator, ny på Ford kosta 6400kr. så det utgår gitt. FordClubNorway.no Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kverna Posted August 6, 2008 Share Posted August 6, 2008 Skal ikke oppgradere litt i samme slengen da ? Finnes radiator og intercooler pakker på ebay til $278. Ser veldig bra ut Min fotoblogg Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ron Posted August 6, 2008 Share Posted August 6, 2008 Kan skrive under på at alu radiator gjør underverker for stabiltemperatur, min ligger mellom 86-90 grader samma f hvor hard belastning motor får, har digital vanntemp.. men på din bil ville jeg kjøpt original, bilen din er helt sykt fin som den er, ville ikke jassa opp motor rommet med alu greier om jeg hadde vært deg. Caution, any attempt to overtake will result in a race! Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS|Stian Posted August 6, 2008 Author Share Posted August 6, 2008 men på din bil ville jeg kjøpt original, bilen din er helt sykt fin som den er, ville ikke jassa opp motor rommet med alu greier om jeg hadde vært deg.Skal ha original radiator ja, men det var det å finne en før lørdagen da. Uff, kommer jeg til å gå glipp av enda et Ford-treff uten Cosworthen *leite febrilsk* FordClubNorway.no Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kverna Posted August 6, 2008 Share Posted August 6, 2008 Skal ha original radiator ja, men det var det å finne en før lørdagen da. Uff, kommer jeg til å gå glipp av enda et Ford-treff uten Cosworthen *leite febrilsk*Hvis det er skikkelig krise kan jeg skru ut av bilen min. Den står jo uansett Min fotoblogg Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS|Stian Posted August 7, 2008 Author Share Posted August 7, 2008 Hvis det er skikkelig krise kan jeg skru ut av bilen min. Den står jo uansettTakk for det, Kverna, men jeg klinte til og bestilte like så godt en ny radiator hos Ford i dag, med litt rabatter blir det nok sikkert ikke så halvgærnt. Det får bare ryke med Ford-treffet til helga men da får jeg tid til å gjøre ting skikkelig også. Skal blant annet bytte ut det nedre radiatorrøret og bytte ut alle rustne og morkne skruer. Sesongen er jo ikke over enda så FordClubNorway.no Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kverna Posted August 7, 2008 Share Posted August 7, 2008 Takk for det, Kverna, men jeg klinte til og bestilte like så godt en ny radiator hos Ford i dag, med litt rabatter blir det nok sikkert ikke så halvgærnt. Det får bare ryke med Ford-treffet til helga men da får jeg tid til å gjøre ting skikkelig også. Skal blant annet bytte ut det nedre radiatorrøret og bytte ut alle rustne og morkne skruer. Sesongen er jo ikke over enda så Hehe når får du den a ? Skrur ut radiatoren på en times tid jeg, så rekker du fåårdtreffet Min fotoblogg Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS|Stian Posted August 7, 2008 Author Share Posted August 7, 2008 Hehe når får du den a ? Skrur ut radiatoren på en times tid jeg, så rekker du fåårdtreffetFår nok ikke den før om ei ukes tid gitt. Veeeldig fristende da vettu, hehe FordClubNorway.no Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kverna Posted August 7, 2008 Share Posted August 7, 2008 Ring meg før jeg smetter pizza i ovnen 21.15 du 92 64 33 23 Min fotoblogg Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now