Jump to content

Motoren blir for varm


RS|Stian

Recommended Posts

  • Replies 52
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest Klokkbil

har aldri hørt om banan topper,har jobbet med motorer ca 12 år nå så dette har jeg mine sterke tvil på!!hørest helt sinnsykt ut.. :lol:

Link to comment
Share on other sites

I går kveld fikk jeg bytta vannpumpa og fylt på ny superduper premium kjølevæske fra Ford. Trodde det hadde løst seg siden tempen var ganske så stabil mellom 'N' og 'O' etter både rolig kjøring, tomgang og straffing, men de siste femhundre meterne hjem så steg den opp mot den øverste hvite streken igjen. Det jeg har lagt merke til er at tempen stiger ganske raskt med en gang jeg starter bilen og kjører noen hundre meter, da er den allerede opp på mellom 'R' og 'M'. Sjekket ekspansjonstanken når tempen var oppe på 'N' og fra å være helt tom steg kjølevannet veldig fort når jeg skrudde av korken, da var det like før det rant over - så ingen tvil om at det bygges opp et voldsomt trykk et sted i systemet. Nå har jeg ikke fått målt co eller den virkelige tempen på vannet med et eksternt termometer enda, men det høres mer og mer ut som gåen toppakning nå gitt...

Link to comment
Share on other sites

Det er visst noen hær inne som tror at, Når en topp slår seg, -så skjer det KUN på undersiden imot blokka! -Så da er det bare å plane ivei.. Sånn er det IKKE.. Du får en vridning igjennom HELE toppen og også ei brytning imot kamaksler og kamBukker. Så når du da planer toppen på undersiden, Vil ikke da vridningen imot kam og kamBukker fortsatt være dær da?.. JO!! :wacko:

287Hk/440Nm på hjulene@1,85bar. Sierra is-Turbo, Garrett T4, Audi S2 WG, Rs500Cooler, Autronic, Spec Stage5 Drag-clutch(716Nm), Siemens Deka 3105 (840cc).

Kommer: FullPreppa Topp m/kvassere kam, Rustfritt Grenrør, rustfritt 3" Magnex. 60mm Wastegate.+++

Link to comment
Share on other sites

Det er visst noen hær inne som tror at, Når en topp slår seg, -så skjer det KUN på undersiden imot blokka! -Så da er det bare å plane ivei.. Sånn er det IKKE.. Du får en vridning igjennom HELE toppen og også ei brytning imot kamaksler og kamBukker. Så når du da planer toppen på undersiden, Vil ikke da vridningen imot kam og kamBukker fortsatt være dær da?.. JO!! :wacko:

 

Dette har jeg også tenkt litt på, hører jo ofte om kammer som knekker av ukjente årsaker.

 

Hvordan er dette når toppen blir spent fast? Er 110nm nok til å få den til å "legge seg" igjen?

 

Edit: Vi prater jo selvsagt bare om 1/100, sant?

Link to comment
Share on other sites

Dette har jeg også tenkt litt på, hører jo ofte om kammer som knekker av ukjente årsaker.

 

Hvordan er dette når toppen blir spent fast? Er 110nm nok til å få den til å "legge seg" igjen?

 

Edit: Vi prater jo selvsagt bare om 1/100, sant?

-Tror nok at det kan gå å "dra" ned toppen, med bare å dra til med riktig moment. Men KUN om den er bua i lengderetningen, en annen ting er at du får aldri nøyaktig samma press bakover toppen om du "tvinger" den ned på denne måten!.. -Og Ja, da snakker vi kun små/100...

-Men om den er bua ANDRE veien, på bredden, så ser jeg ikke annen løsning enn å plane, ettersom det da sitter bolter kun på hver side, -ingen i midten.!

287Hk/440Nm på hjulene@1,85bar. Sierra is-Turbo, Garrett T4, Audi S2 WG, Rs500Cooler, Autronic, Spec Stage5 Drag-clutch(716Nm), Siemens Deka 3105 (840cc).

Kommer: FullPreppa Topp m/kvassere kam, Rustfritt Grenrør, rustfritt 3" Magnex. 60mm Wastegate.+++

Link to comment
Share on other sites

Guest ztineh

i følge ford sine spesifikasjoner er det akseptabelt med 1/10 banan i lengde rettning.kammen knekker ikke om den er et par 10`ere skeiv heller.er toppen planet mye fra før kan du bare dreie av stempla litt.er du redd for at kam leiene er for skjeive kan du linje hone dem. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Var på Ford i dag og fikk dem til å sjekke for CO i kjølevannet, men blandingen blei ikke gul, noe som skal indikere at det er eksos i vannet. Litt letta over at det mest sannsynlig ikke er gåen toppakning men samtidig mer usikker på hva problemet kan være. Det vi fant ut er at det kan være radiatoren som er tett og fører til dårlig gjennomstrømning, da vil ikke vannet få tilstrekkelig kjøling noe som igjen fører til høyere temperatur. Man skal også normalt kunne se igjennom hele radiatoren også, derfor prøvde vi å sette lys mot radiatoren på baksida og se om vi kunne se lyset på andre sida, men det gjorde vi altså ikke. Viftene går som sagt hele tida uten at tempen synker, de pleier jo å være ganske effektive og få tempen ned raskt. Så i morra skal jeg ut med radiatoren, få satt trykk på den ene sida med vann og se hvordan vannet kommer ut på andre sida. Det kan være ganske så logisk at den er tett i og med at bilen har stått lagret såpass lenge. Vi satser på at det er tingen :)

Link to comment
Share on other sites

Var på Ford i dag og fikk dem til å sjekke for CO i kjølevannet, men blandingen blei ikke gul, noe som skal indikere at det er eksos i vannet. Litt letta over at det mest sannsynlig ikke er gåen toppakning men samtidig mer usikker på hva problemet kan være. Det vi fant ut er at det kan være radiatoren som er tett og fører til dårlig gjennomstrømning, da vil ikke vannet få tilstrekkelig kjøling noe som igjen fører til høyere temperatur. Man skal også normalt kunne se igjennom hele radiatoren også, derfor prøvde vi å sette lys mot radiatoren på baksida og se om vi kunne se lyset på andre sida, men det gjorde vi altså ikke. Viftene går som sagt hele tida uten at tempen synker, de pleier jo å være ganske effektive og få tempen ned raskt. Så i morra skal jeg ut med radiatoren, få satt trykk på den ene sida med vann og se hvordan vannet kommer ut på andre sida. Det kan være ganske så logisk at den er tett i og med at bilen har stått lagret såpass lenge. Vi satser på at det er tingen :)

 

har du sjekket de slangene jeg nevnte tidligere i tråden? har vært borti 2-3 tilfeller att de har vært tette eller fått en knekk,da steg tempen ca en "bokstav"

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått ut radiatoren og det ser ut som det er bra vanngjennomstrømning når jeg setter fullt trykk med hageslangen i ene enden, da kommer det reint vann ut igjen med bra trykk også. Men jeg har et spørsmål, er det normalt at det er såpass tett mellom ribbene på Cosworth-radiatoren? Jeg holdt den opp mot lyset og så egentlig veldig lite igjennom den, kikka på et par radiatorer til andre biler i går (både ny og brukt) og der var det mye bedre gjennomlysning. Håper på raskt svar :)

Link to comment
Share on other sites

Var å kikka på en 4x4-radiator i sta, og den var det veldig lett å se igjennom så det må være det som er problemet på min. Antageligvis har det vært et såpass trykk i kjølesystemet en gang at ribbene har est ut og tettet seg. Nå så er det bare å leite ræva av seg etter en ny radiator, ny på Ford kosta 6400kr. så det utgår gitt.

Link to comment
Share on other sites

Kan skrive under på at alu radiator gjør underverker for stabil

temperatur, min ligger mellom 86-90 grader samma f hvor hard

belastning motor får, har digital vanntemp..

 

men på din bil ville jeg kjøpt original, bilen din er helt sykt fin som den er

, ville ikke jassa opp motor rommet med alu greier om jeg hadde vært deg.

 

:)

Caution, any attempt to overtake will result in a race!
Link to comment
Share on other sites

men på din bil ville jeg kjøpt original, bilen din er helt sykt fin som den er

, ville ikke jassa opp motor rommet med alu greier om jeg hadde vært deg.

Skal ha original radiator ja, men det var det å finne en før lørdagen da. Uff, kommer jeg til å gå glipp av enda et Ford-treff uten Cosworthen :( *leite febrilsk*

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er skikkelig krise kan jeg skru ut av bilen min. Den står jo uansett

Takk for det, Kverna, men jeg klinte til og bestilte like så godt en ny radiator hos Ford i dag, med litt rabatter blir det nok sikkert ikke så halvgærnt. Det får bare ryke med Ford-treffet til helga men da får jeg tid til å gjøre ting skikkelig også. Skal blant annet bytte ut det nedre radiatorrøret og bytte ut alle rustne og morkne skruer. Sesongen er jo ikke over enda så :)

Link to comment
Share on other sites

Takk for det, Kverna, men jeg klinte til og bestilte like så godt en ny radiator hos Ford i dag, med litt rabatter blir det nok sikkert ikke så halvgærnt. Det får bare ryke med Ford-treffet til helga men da får jeg tid til å gjøre ting skikkelig også. Skal blant annet bytte ut det nedre radiatorrøret og bytte ut alle rustne og morkne skruer. Sesongen er jo ikke over enda så :)

Hehe når får du den a ? Skrur ut radiatoren på en times tid jeg, så rekker du fåårdtreffet

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...