RS|Stian Posted July 30, 2008 Share Posted July 30, 2008 Har problemer med at tempen på motoren blir for høy, ubehagelig høy for min del hvertfall. Var ute å kjørte i går, og etter ca. 15 min. med rolig kjøring så lå tempnåla midt på. Den lå stabilt der en stund før den bestemte seg for å bevege seg enda høyere, da lå den mellom den øverste hvite streken og bokstaven 'N' så og si hele tida. De siste minuttene før jeg stoppet bilen så hadde den krypet opp på den helt øverste hvite streken. Begge viftene gikk hele tida og jeg ser det er sirkulasjon i ekspansjonstanken. Byttet termostat for et par uker siden da jeg trodde det var den som var gåen men tempen blir like høy fortsatt. Såvidt jeg kan se er det heller ikke noe lekkasjer noe sted. Jeg har en mistanke om at det ikke er god nok gjennomstrømning av kjølevann i motoren og at det kanskje kan skyldes dårlig vannpumpe - hva tror dere? Enten det eller toppakning er min teori, men jeg tror jeg ville fått andre symptoner i tillegg dersom det var toppakningen (?) Håper på svar FordClubNorway.no Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 2wdCosworth88 Posted July 30, 2008 Share Posted July 30, 2008 Samme skjedde med min i fjor sommer... Jeg tok ut termostaten, da ble det litt bedre...Prøvde å bytte vannpumpe men det var fremdeles like ille... Så da viste det seg at det var toppakning..... Så da ble det planing av topp, og GRP A pakning... Men på min så kom det oxo luft i kjølevannet når den ble varm da... Kommer det luft i kjølevannet ditt a???? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonny.B Posted July 30, 2008 Share Posted July 30, 2008 sjekk de slangene som går bak motoren fra varmeapparat registret og til oljekjøleren,de har en tendens til å bli myke å pløsete,og da blir de tett,da blir sirkulasjonen for dårlig... Prosjekt Electric orange Cossie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Asil Racing Posted July 30, 2008 Share Posted July 30, 2008 kan hende at vanntemp sensoren din tuller litt også ? stikk innom et bil verksted å få dem til å måle om du har no co i ekspansjonstanken din . Link to comment Share on other sites More sharing options...
JHS Posted July 30, 2008 Share Posted July 30, 2008 Du er sikker på at den faktisk er for varm? Kan jo være som Asil sier, vanntemp føler... Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS|Stian Posted July 30, 2008 Author Share Posted July 30, 2008 Oj, her var det masse respons, takker så mye Har faktisk ikke tenkt på vanntempføleren nei, er det den lille 'pluggen' som sitter til venstre for termostathuset? FordClubNorway.no Link to comment Share on other sites More sharing options...
JHS Posted July 30, 2008 Share Posted July 30, 2008 Oj, her var det masse respons, takker så mye Har faktisk ikke tenkt på vanntempføleren nei, er det den lille 'pluggen' som sitter til venstre for termostathuset?Sitter den samme sted som 4wd så skal den være i bakkant på toppen på innsugssiden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escort RST WRC Posted July 30, 2008 Share Posted July 30, 2008 Men det gjør den ikke Sitter som du sier på venstre siden for termostathuset Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her Link to comment Share on other sites More sharing options...
armani Posted July 30, 2008 Share Posted July 30, 2008 (edited) det er 2 sensorer i toppen. den i bakkant venstre side er til motorstyringa mens den foran på høyre side (ved termostathus) er til dash.rett meg hvis jeg tar feil.. Edited July 30, 2008 by armani 2wd sierra cosworth Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS|Stian Posted July 30, 2008 Author Share Posted July 30, 2008 Da har jeg vært å byttet vanntempføler og prøvd bilen. Tempen er fortsatt den samme, den stiger sakte men sikkert lengre og lengre oppover jo mer jeg kjører, viftene går konstant også uten at det hjelper nåla nedover. Så og si ikke noe forskjell om jeg lar bilen stå og gå kontra kjører normalt. Ikke noe spesielt høyt trykk i ekspansjonstanken heller, kan uten problem skru av korken og la den gå uten. Humm..... FordClubNorway.no Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommy w Posted July 30, 2008 Share Posted July 30, 2008 hvis du nå tar av toppen så for alt i verden ikke plan den hvis den ikke er vinsk. Det skal være en bue i lengde retningen. hvordan funker varmeapperatet? dette har en vane å bli tett på disse bilene som da vil også føre til dårlig sirkulasjon.hvis du tar ett termometer (gjerne steketermometeret til ho mor) og måler hvilken temp vannet virkelig er.når du sier at viftene går HELE tiden så virker det som det IKKE er dårlig sirkulasjon siden da vannet ville stått ganske stille i radiator og vannet ville fått veldig høy delta T over radiatoren. Dette kan du effektiv kjenne deg frem til om det er vesentlig temp forskjell fra ene til andre siden.Regner med du sjekket termostaten før du monterte den på hvilken temp den åpner på osv. Nå er ikke dette problemet siden du får varmt vann i radiatoren og nok til at den blir så varm at viftene går hele tiden.Regner med det er en 2wd topp og disse har jo desverre en vane for å sprekke så om du tar den av så ville jeg tatt arbeidet med å få trykktestet den. forresten, kjører du med olje/vann kjøleren? om du gjør dette så kan faktisk oljetempen føre til at du får høy vanntemp. Dårlig olje vil selvsagt lettere føre til dette da dårlig olje har dårligere egenskaper til å avgi varme i bunnpannen. Er motoren dekket med olje og skitt så vil dette også selvsagt øke tempen da du vil få dårligere luftkjøling på blokken. Er radiator tett/ødelagt som vil føre til dårlig gjennomstrømning?går den magert på normal kjøring vil også dette føre til høy temp.luft i systemet kan også føre til høy temp.hvordan er motorens tilstand? gjennomslag vil føre til høyere temp på motoren da du vil varme opp oljen. Som du ser så kan det være VELDIG mange ting som tilsammen vil føre til høy temp. Det kan også være at instrumentet i dashbordet er dårlig og derfor du bør måle tempen med ett eksternt termometer. Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700Escort CosworthEscort CosworthFord SVT LightningMB Vito 2013 Link to comment Share on other sites More sharing options...
kh turbo Posted July 30, 2008 Share Posted July 30, 2008 (edited) Toppen SKAL være plan... Står så i ford workshop manualen... Edited July 30, 2008 by kh turbo 1986 sierra cosworth "gpa"1980 escort 1600 sport2006 BMW e60 520d2000 Transporter t4 2,5 tdi2002 Subaru wrx sti prodrive1999 Honda Cbr 600f2008 mitsubishi L200 Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommy w Posted July 30, 2008 Share Posted July 30, 2008 ifølge bayjoo som har vært med i utviklingen så skal toppen IKKE være plan. Tror mer på ham enn en workshop manual. Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700Escort CosworthEscort CosworthFord SVT LightningMB Vito 2013 Link to comment Share on other sites More sharing options...
kh turbo Posted July 30, 2008 Share Posted July 30, 2008 Det gjør ikke jeg...Har såpass mye kontakt med motorbyggere og bygger selv at jeg er skeptisk, aldri hørt dette før.Men er selfølgelig åpen for nye ting...Hva begrunnes dette med at det er bedre med en topp som er banan en en som er rett/plan? Her er det to flater som skal mot hverandre med så jevnt moment (nedpress mot pakkning/blokk) som mulig på alle bolter. Dette får du ikke om toppen er som en banan. Det han mener som du sikkert missforstår er at toppen bør planes så lite som mulig, og at det kan "gå" med en liten kuvning i lengde rettning, men ikke vridning sideveis(dette da du har mange bolter i lengderettning, men ikke sideveis) 1986 sierra cosworth "gpa"1980 escort 1600 sport2006 BMW e60 520d2000 Transporter t4 2,5 tdi2002 Subaru wrx sti prodrive1999 Honda Cbr 600f2008 mitsubishi L200 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Breda Posted July 30, 2008 Share Posted July 30, 2008 ifølge bayjoo som har vært med i utviklingen så skal toppen IKKE være plan. Hvis du mener dette er riktig, kan du da forklare litt om hvorfor det planslipes topper over hele verden daglig??Og hvorfor har ikke F1 eller wrc teamene en maskin som da gjør toppene uplane??? Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler Link to comment Share on other sites More sharing options...
D.Toft Posted July 30, 2008 Share Posted July 30, 2008 har hørt om noen som har knekt kammen sin fordi dem planet toppen, for da er kambukkene "skjeve", og siden kambukkene er skjeve, og undersiden av toppen er plan, da får ikke bukkene "rettet" seg ut igjen, som resulterer i at kammen ligger skjevt og knekker kjapt.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kh turbo Posted July 30, 2008 Share Posted July 30, 2008 (edited) Vil høre grunnen til bayoo...og får jeg den ikke av deg så kan jeg jo ringe selv.. Dette er mekerlig som Breda sier, dette blir gjort av "alle" bortsett fra Bayoo...så da må jo han ha funnet på noe smart, som ikke 1000 vis av andre motorbyggere ikke klarer å se fordelen med. Edited July 30, 2008 by kh turbo 1986 sierra cosworth "gpa"1980 escort 1600 sport2006 BMW e60 520d2000 Transporter t4 2,5 tdi2002 Subaru wrx sti prodrive1999 Honda Cbr 600f2008 mitsubishi L200 Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommy w Posted July 30, 2008 Share Posted July 30, 2008 sier ikke at bayjoo ikke gjør det, men orginalt er dem med bue. Det er derfor ingen grunn for å plane toppen med mindre den er vinsk. Det er heller ikke snakk om banan, men målbar bue med føleblad. Cosworthtoppene er så dårlige at de absolutt IKKE bør planes unødvendig. Er ikke rart at det er så mange som kjører rundt med dårlige topper når "alle" skal plane pga en sa at du MÅ plane når du tar av toppen. Selv har jeg aldri planet når jeg har byttet ut orginalpakninger mot grp a og de holder no enda. Eller forresten så var det en topp som ble planet siden den ble levert vekk for rengjøring og bytte av ventiler og ventiltetninger. Denne toppen ble som mange andre topper ett stort problem og røk pakninger til stadighet. De som ikke blir planet holder som juling. men uansett så mener jeg utfra erfaring at det er unødvendig å drive å plane toppen om den ikke er vinsk. Hva dere gjør/mener bryr jeg meg mindre med, men toppene mine er fortsatt uplanet og tette selvom dem lever harde liv. Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700Escort CosworthEscort CosworthFord SVT LightningMB Vito 2013 Link to comment Share on other sites More sharing options...
kh turbo Posted July 30, 2008 Share Posted July 30, 2008 (edited) Du mener Ford hadde en plansliper som planet toppene med bue??? Tviler...Var nok plane når de var nye...uten at jeg selv har målt en ny ubrukt topp... Raimond hadde vel tak i en på texacoen... som er her nå.. vet ikke om han målte den, men skal jammen spørre for å få orden i dette røret her.. Ang planing eller ikke, så må dette måles, men tommelfinger regel (og min erfaring) er har den vært for varm i vannet (kokt) bør den som oftest planes. Har selv tatt min egen topp flere 10`ere, ikke noe problem. Bygger en høy komp E-85 motor for grp.A rallybilen nå, der er toppen plana maks, for å få over 10,5:1 i komp. vi får se om dette blir problem som Tommy spår. Sorry for avsporing i tråd... Edited July 30, 2008 by kh turbo 1986 sierra cosworth "gpa"1980 escort 1600 sport2006 BMW e60 520d2000 Transporter t4 2,5 tdi2002 Subaru wrx sti prodrive1999 Honda Cbr 600f2008 mitsubishi L200 Link to comment Share on other sites More sharing options...
a.nilsen Posted July 31, 2008 Share Posted July 31, 2008 Jenspeed plana de rette iallefall. Å gjøre noe annet høres mildt sagt merkelig ut i mine ører.. '78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 2wdCosworth88 Posted July 31, 2008 Share Posted July 31, 2008 Jeg plana min før jeg satte på GRP A paking... Målte hvor "skakk" toppen var først, og den var 1/10mm banan.... ALLE topper skal være helt plana, det sier seg i grunn selv egentlig............ Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS|Stian Posted July 31, 2008 Author Share Posted July 31, 2008 hvis du nå tar av toppen så for alt i verden ikke plan den hvis den ikke er vinsk. Det skal være en bue i lengde retningen. hvordan funker varmeapperatet? dette har en vane å bli tett på disse bilene som da vil også føre til dårlig sirkulasjon.hvis du tar ett termometer (gjerne steketermometeret til ho mor) og måler hvilken temp vannet virkelig er.når du sier at viftene går HELE tiden så virker det som det IKKE er dårlig sirkulasjon siden da vannet ville stått ganske stille i radiator og vannet ville fått veldig høy delta T over radiatoren. Dette kan du effektiv kjenne deg frem til om det er vesentlig temp forskjell fra ene til andre siden.Regner med du sjekket termostaten før du monterte den på hvilken temp den åpner på osv. Nå er ikke dette problemet siden du får varmt vann i radiatoren og nok til at den blir så varm at viftene går hele tiden.Regner med det er en 2wd topp og disse har jo desverre en vane for å sprekke så om du tar den av så ville jeg tatt arbeidet med å få trykktestet den. forresten, kjører du med olje/vann kjøleren? om du gjør dette så kan faktisk oljetempen føre til at du får høy vanntemp. Dårlig olje vil selvsagt lettere føre til dette da dårlig olje har dårligere egenskaper til å avgi varme i bunnpannen. Er motoren dekket med olje og skitt så vil dette også selvsagt øke tempen da du vil få dårligere luftkjøling på blokken. Er radiator tett/ødelagt som vil føre til dårlig gjennomstrømning?går den magert på normal kjøring vil også dette føre til høy temp.luft i systemet kan også føre til høy temp.hvordan er motorens tilstand? gjennomslag vil føre til høyere temp på motoren da du vil varme opp oljen. Som du ser så kan det være VELDIG mange ting som tilsammen vil føre til høy temp. Det kan også være at instrumentet i dashbordet er dårlig og derfor du bør måle tempen med ett eksternt termometer.Jeg skal opp med toppen i vinter uansett da jeg må bytte noen av pinneboltene til eksosmanifolden som er knekt og da kommer jeg til å sjekke at alt er ok, trykkteste, evt. plane osv. Men jeg vil gjerne få fiksa dette kjøleproblemet da jeg har lyst til å bruke bilen på Ford-treffet på Rudskogen neste helg. Har ikke brukt varmeapparatet så mye men ene dagen jeg prøvde det litt ga det god varme hvertfall. Motor er helt dønn original så kjører ikke med annet enn den originale oljekjøleren. Byttet olje og oljefilter for drøye to uker siden (Biltema 5W-50). Men hvis radiator hadde vært tett eller gåen toppakning, ville det ikke vært et sinnsykt trykk i ekspansjonstanken da? Ikke forsvinner det noe vann heller. Holder fortsatt en knapp på vannpumpe jeg altså, trur jeg bestiller meg en ny i dag... FordClubNorway.no Link to comment Share on other sites More sharing options...
armani Posted July 31, 2008 Share Posted July 31, 2008 kan være det har grodd en haug med alger inni der om det er fylt dårlig med frostvæske oppgjennom åra. du kan jo prøve sånt renseopplegg, veit ikke hva eller hvordan men det er blitt diskutert på forumet. 2wd sierra cosworth Link to comment Share on other sites More sharing options...
kh turbo Posted July 31, 2008 Share Posted July 31, 2008 Kan jo ta deg en tur opp stian, så kan jeg titte litt på det for deg. 1986 sierra cosworth "gpa"1980 escort 1600 sport2006 BMW e60 520d2000 Transporter t4 2,5 tdi2002 Subaru wrx sti prodrive1999 Honda Cbr 600f2008 mitsubishi L200 Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS|Stian Posted July 31, 2008 Author Share Posted July 31, 2008 Kan jo ta deg en tur opp stian, så kan jeg titte litt på det for deg.Skal bortom Ford å hente ny vannpumpe etterpå og få bytta den så fort som mulig. Blir det ikke noe bedre da heller hadde jeg satt stor pris om du kunne kikket på det ja FordClubNorway.no Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now