Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei.

 

Tenker litt på ett nytt motorbygg, men er ikke heeelt inne i matching av deler, så hvis noen kunne hjulpet meg litt med valget hadde jeg blitt glad.

 

Så langt har jeg satt meg opp en liste med hva jeg mener kunne blitt bra.

 

Nygromsugis.jpg

Posted (edited)

Kjøp 48 mm webere, Holbay Innsug, Tony Law grenrør(Finnes til escort, men kanskje ikke til sierra. Er dyre, men det beste), bedre stempler(ikke borr opp så mye, gir så og si ingen effekt og du får tynnere sylindervegger..)

Edited by kjetilr
Posted

hva med å vurdere en duratec-motor. Burton har masse gromme deler til dem og de veier også mye mindre. får jo ombyggingskit til bakhjulsdrift på dem også.

hvis jeg ikke husker feil så er 200-240 helt vanlig. Dette er veldig vanskelig å komme opp i med en sierra-motor selv med ekstremt bra topp osv

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Posted

husker ikke, men det er visst flere som bygger om til escort mk1 og 2 og samme kitet skal vel ikke være så langt i fra å kunne brukes på sierra

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Posted

Skal ta en søkerunde på passionford når den siden endelig kommer opp igjen(noen som vet hvorfor den er nede?).

 

Hvor langt er det trygt å borre, og hvor lite er det vits å borre før det blir unødvendig ?(sohc)

Posted

PM til "møffe" på forumet vil være et klokt valg når det gjelder dette :)

 

-Arne

'03 Silverado, Duramax
'11 VW transporter
'06 Land Cruiser konebil
X'86 Sierra Cos 2wd X'Sierra cos 4x4 X'SVT Lightning
X...osv...

Posted (edited)

På sohc er det liten vits å borre. Kun hvis blokka er slitt. Sohc er en klassiker av en motor.. B)

 

Til duratec så trenger du en water rail for å flytte vannut taket fra baksiden av motor. Koster ca 3k + at du trenger clutch hus da denne motoren har mazda boltfeste...Motorfester finnes til esc mk1 og 2.. Duratec er en knall motor.. Kan kjøpe ferdige motorer fra 200- 340 hk, men det koster når du kommer over 250 hk..

 

http://www.dunnellengines.com/

Edited by kjetilr
Posted

det koster ca 40k og bygge en 180-190 hk ohc sugemotor i deler viss du ikkje har noe deler fra før, det er topp mod +større ventiler og gassere som drar det meste av penger, det er viktig at toppen er skikkelig portet av folksom har peiling for å opnå 180+

Posted
det koster ca 40k og bygge en 180-190 hk ohc sugemotor i deler viss du ikkje har noe deler fra før, det er topp mod +større ventiler og gassere som drar det meste av penger, det er viktig at toppen er skikkelig portet av folksom har peiling for å opnå 180+

Ca den summen jeg har kommet til også, uten å ha tatt med alle småtingene man trenger.

 

Var feil link jeg posta i forrige svaret mitt, men var veldig fin den siden der. Sendte avgårde en mail til dem.

Guest Ford For Life
Posted

jeg veit at vulcan har borra fra 2,0 til 2,4 og det bør jo på sett og vis være holdbart siden de bygger for kunder..

men borrer du til 2,1 så skal ikke det by på store problemer bare sørg for litt raskerer kjøling for og være på den sikre siden pga tynnere sylinder vegger tenkte jeg feks et litt mindre reimhjul på vannpumpa.

ville heller satset på noe annet en borring men det er da min mening hehe.

så er det jo gassere da hehe med mindre du satser verst og 220hk suge hest så trenger du ikke større en 2stk 45mm webbere ser flere av motorene til vulcan bruker 45mm i et register på 8000rpm og rundt 170-180hk videre til 180-200hk så virker det som de satser på 48mm eller 50mm.

kjenner til en oppi her som kjører 234hk (bremsa i motor) med 45mm su gassere skal vel sies at dette er en hybrid fra ford/volvo deler.

ps sats på pianotråd i toppen..

Posted

ehhh sikker på at de har boret den fra 2liter til 2,4liter? vil nok tro den er stroket til 2,4liter ellers så er du nok på god vei ut av foringene.. hehe

og hvorfor i all verden skal du ha forgasser når det finnes massevis av sprut på markede. dette er jo MYE bedre

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Posted

opsettet som er mest brukt av div ford guruer (svein k, per g, osv) til rallymotorer er en god balansert is bunn, med evt 90.93 stempler med kul på, (gir litt fordel kontra flate std stempler) ca8hk men koster 6000, (90.93er maks tillat i rally) kent gts4 kam, en godt portet topp av feks svein k med større ventiler og doble fjærer, doble 48mm liggende weber eller dellorto, med insug+ riktige halsringer og dyser, store 4-2-1 grenrøret, et modda orginal ford el.tenningsanlegg evt lumenition, lettet svinghjul el pumper med reg, og et godt 2,5" eksos+ en god tur i rulla hos per, da kan du forvente 185-195 hk alt etter stempler evt litt mer med mer borring/slag trottelbodies og datasprut eller prog tenning :)

Guest Ford For Life
Posted (edited)
ehhh sikker på at de har boret den fra 2liter til 2,4liter? vil nok tro den er stroket til 2,4liter ellers så er du nok på god vei ut av foringene.. hehe

og hvorfor i all verden skal du ha forgasser når det finnes massevis av sprut på markede. dette er jo MYE bedre

 

kan muligens få mere hk ut av motoren med sprut men ekstra ledninger ekstra bry og så får du ikke den gode gasser lyden som du har i en god sugemotor med ja du gjetta riktig gassere

 

http://www.vulcanengines.com/ finn fram til motor bygge lista der og oppi en menyen finner du 2,4 pinto steel og dette er gamle org 2,0 eller 2,1 som er borret opp..

Edited by Ford For Life
Posted
PM til "møffe" på forumet vil være et klokt valg når det gjelder dette :)

 

-Arne

beklar når det handler om OHC så er det uden for hvad jeg lige har sat mig ind i.

 

men ved dog at en ohc med ÆGTE 170-200hk er presset. noget med de revner i blokken når vi snakker NA tuning. men har en kompis med 180hk i hans RS2K mk 2 og den går godt og lyder super. den køre bla med 48mm karb og max portet og bigvalve top.

 

men ja en zetec eller duratec er bedre til NA tuning.

Guest Ford Gnomen
Posted

Hvor stort er budsjettet?

En god start er å bla litt i denna

  • 2 weeks later...
Posted (edited)

Pistons to a maximum oversize of 0.060in are available for the 1600 and 1800 engines, but the recommendation is to bore any block to the smallest oversize that can be used. Except in extreme cases, there is little point in boring a block to the maximum size within the standard range. Boring a block oversize does

not result in any significant increase in the power that can be developed by the engine: real power comes from modifying the engine correctly and using the right camshafts, carburation, porting, compression ratio, and so on. For the 2000cc engine, pistons of 2.25mm/0.084in oversize are available. These pistons give a capacity of 2094cc and this is the largest capacity you should ever consider because, at this size, the bores are still just within acceptable limits (bore wall thickness) and all of the commercially available cylinder head gaskets will still fit without trouble.

Edited by Kverna

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...