Guest Jacp Racing Posted July 14, 2008 Share Posted July 14, 2008 Hei! Har akkurat byttet clutch, trykkplate, svinghjul og ein liten dings som satt inni fronter på girkassa. Før eg bytta clutch hadde eg ingen problem med å sette den i gir, men no er det eit problem. Etter clutchbytte så er det ikkje alltid eg får satt clutchen i første gir. Den kan vere litt hard. Av og til er den hard på andre gir som reversen. Dette både når eg kjører og når eg står i ro. For å få satt den i gir må eg pumpe på clutchpedalen og kanskje då klarer eg det. Nokon som har opplevd lignande, eller som har ei løysing på dette? Bilen er ein: Ford Sierra 1990 modell med mt75 girkasse. Dohc motor. Håper på kjappe svar, vil ha bilen på vegen snart:D Link to comment Share on other sites More sharing options...
HKSPEED Posted July 14, 2008 Share Posted July 14, 2008 Kont clutchwire og selvjusteringa som sitter på clutchpedalen, --COSWORTH MOTORSPORT-- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Jacp Racing Posted July 14, 2008 Share Posted July 14, 2008 Kont clutchwire og selvjusteringa som sitter på clutchpedalen, Korleis kontrollerer eg selvjusteringa? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted July 15, 2008 Share Posted July 15, 2008 Gjorde du ren og smurte splines på ingående giraksel under clutchbytte? Vist ikke kan det hende clutchlamellen ikke klarer gli orntlig fra svinghjulet, og vil subbe, slik att giring blir treg. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Ford Gnomen Posted July 16, 2008 Share Posted July 16, 2008 Selvjusteringa skal ta opp slakken automatisk og slipper den opp er den skrot.Den lille dingsen i front på girkassa? Er det utløserlager? Går ikke det an å sette feil? Bare en tanke... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Jacp Racing Posted July 17, 2008 Share Posted July 17, 2008 (edited) Gjorde du ren og smurte splines på ingående giraksel under clutchbytte? Vist ikke kan det hende clutchlamellen ikke klarer gli orntlig fra svinghjulet, og vil subbe, slik att giring blir treg. Nei! Dette gjorde eg ikkje. Så det kan nok vere det. Går det an å gjere uten å ta ut girkassa? Var ute å fekk tatt nye testresultat av bilen min i dag, og då hold eg clutchpedalen heilt inne og girbytte var ikkje noko problem. Edited July 17, 2008 by Jacp Racing Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted July 18, 2008 Share Posted July 18, 2008 Girkassa må nok ut om du skal rengjøre og smøre splines ja. Men får håpe du slipper det Er litt ork og ta opp og ned kassa i ett sett. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Jacp Racing Posted July 19, 2008 Share Posted July 19, 2008 Girkassa må nok ut om du skal rengjøre og smøre splines ja. Men får håpe du slipper det Er litt ork og ta opp og ned kassa i ett sett. Ja, spørs om det er nødvendig å ta ut den ja. Det var noko dritt å få den på plass, så håper det selvjusteringa eller clutchwieren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted July 20, 2008 Share Posted July 20, 2008 Skiftet clutch på Sierraen min sist helg. Så kjenner nok til den opprasjonen selv. Men du kan trøste deg med at Sierra er en de enkleste bilene å skifte clutch på MT75 er riktignok litt tyngre og løfte og trangere og komme til enn T9, men likevel enklere enn de fleste andre biler jeg har skiftet clutch på - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest rs 2000 Posted July 20, 2008 Share Posted July 20, 2008 har hatt samme problem som du har på min..da bytte jeg selvstrammeren så var din fin igjen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Jacp Racing Posted July 20, 2008 Share Posted July 20, 2008 har hatt samme problem som du har på min..da bytte jeg selvstrammeren så var din fin igjen Korleis sjekker eg om selvstrammeren fungerer eller ikkje? Eg har veldig lite peiling, og treng difor å få forklart ting på litt "Nube way" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest rs 2000 Posted July 23, 2008 Share Posted July 23, 2008 merka det på pedalen.. jeg kunne trøkke pedalen halveis inn uten at wiren stramma seg Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Jacp Racing Posted July 23, 2008 Share Posted July 23, 2008 merka det på pedalen.. jeg kunne trøkke pedalen halveis inn uten at wiren stramma seg og då bytta du selvstrammeren og så var den fin? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted July 24, 2008 Share Posted July 24, 2008 Det er ikke store kostnaden for selvstrammer, vist du skifter den selv. Jeg tror jeg vil anbefale å prøve d først før du tar orsket med å løfte ned girkasse igjen. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Jacp Racing Posted March 13, 2009 Share Posted March 13, 2009 (edited) Hei. Bilen min har no stått på hylla i vinter, men vil starte opp igjen så fort som mulig. Dermed er det eit par ting jeg lurer på. Sånn fungerer giring og clutching i dag; Clutchpedalen på bilen min kan bli trykt nesten helt inn, men gir ikkje mykje motstand. Eg starte bilen i første gir og revers, og kjøre med litt ujavnt turtall, men av og til er eg nødt til å pumpe på clutchen for å få den i gir, før eg startar bilen. Det andre problemet er at når eg først startar bilen, er det ikkje alltid det er like lett å bytte gir, noen ganger må eg pumpe fleire ganger på clutchpedalen, då også. Spørmålene mine er: Så hvor kan jeg få kjøpt en slik selvstrammer, og hvordan kan jeg bytte den ut med den gamle? Edited March 13, 2009 by Jacp Racing Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted March 15, 2009 Share Posted March 15, 2009 Ford selger selvstrammer. Det enkleste å gjøre når man bytter den er å skru ut hele pedalboksen (clutch og bremspedal) og ta den med til arbeidbenken. Sitter med bare noen få skruer.Og så er det bare og studere hvordan delene er festet før du demonterer, og montere de likedan.. Det er mest kompliser før man har begynt - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Jacp Racing Posted March 16, 2009 Share Posted March 16, 2009 Ford selger selvstrammer. Det enkleste å gjøre når man bytter den er å skru ut hele pedalboksen (clutch og bremspedal) og ta den med til arbeidbenken. Sitter med bare noen få skruer.Og så er det bare og studere hvordan delene er festet før du demonterer, og montere de likedan.. Det er mest kompliser før man har begynt Vel, då får eg prøve dette. Takker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now