Jump to content

Praktiske spørsmål - service - Mondeo MK1


TomTei

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har kjøpt meg min første Ford som i anledningen er Mondeo MK1. For min del er den ment som en A til B bil, men jeg ønsker jo selvsagt å ta vare på bilen ut over det vanlige. Jeg har derfor søkt litt rundt på forumet etter tråder som kan svare mine mange spørsmål, men til nå har jeg bare funnet "litt her og der"... Jeg hadde derfor blitt veldig takknemlig dersom noen med mer Mondeo erfaring enn meg kunne tatt seg litt tid og besvart spørsmålene under! :)

 

1. Er det noen spesielle oljer Mondeo'en liker i forhold til andre? Og hvor mange liter trengs det? Jeg har tenkt litt på 5/40 Biltemaoljen etter som den visstnok skal være en bra økonomiolje.

 

2. Samme spørsmål som over, men denne gang til girkassen? Hvilken olje og hvor mange liter?

 

3. Tennplugger synes jeg å ha lest at Ford sine originale fungerer best. Kan noen avkrefte eller bekrefte?

 

4. Tennkabler, er det Biltema sine vi går for da? Synes å ha lest det også i en annen tråd.

 

5. Bilen min lugger litt ved pådrag. Er det et kjent problem og isåfall, hva er løsningen? Jeg har tenkt å bytte de vanligste tenningsdelene så jeg håper at problemet forsvinner da.

 

6. Jeg leste noe om å rengjøre LMM'en og det virket som om de fleste har gjort det. Bør man det og kan det kanskje være det som fører til mitt problem som er beskrevet i spørsmålet overfor?

 

7. I tillegg lest jeg noe om å bytte T-stykke? Hvilket, hva og hvorfor? Om noen har bilder så er det supert...:)

 

 

Jeg håper noen Mondeo entusiaster her inne har mulighet til å svare på disse spørsmålene. Jeg finner alltid ut av ting, men det er tidsbesparingen som er så greit med forum og generell informasjonsutveksling! :)

 

PS! Jeg ser dere har et teknisk forum her og jeg vil nødig starte min forumkarriere her inne med en feilpost så dersom denne tråden burde vært under "Teknisk" så hadde jeg satt pris på om en moderator kunne flyttet den. Inntil videre satser jeg på at jeg ikke har feilpostet og venter spent på svar!

 

Tommy

Link to comment
Share on other sites

1. 5w30 delsyntetisk. Jeg kjøpte oss ford, fra tønne på verksted, de hadde ikke i butikken.

2. Ikke sikker på girkassen, kan finne det ut hjemme.

3. Ikke kjøp noe annet ford plugger.

4. Jeg bruker biltema sine pluggledninger, funker fint de.

5. Bilen min lugger også. Kjent problem, ingen fast løsning. For noen funker plugger og pluggledninger, maf, lambda and the list goes on. Jeg har ikke fikset min enda, men du kan begynne med ledninger og plugger, og rengjøre maf med brake cleaner fra biltema.

6. Les oppforbi:P

7. Vakum t-stykket ligger under coilen. Du ser det med en gang. Du finner bilde her på forumet hvis du søker etter t-stykket sikkert. Jeg merket at mitt var gåent når jeg hørte en syk suge inn luft lyd fra motorrommet. De pleier å smelte hull, eller blokkere inni.

Link to comment
Share on other sites

Girkasse olja trenger man visst aldri bytte etter hva jeg har skjønt. Skyt meg om det er gærnt. Iallefal, om det skal byttes, skal du ha fra Ford. Girkassene er utroolig kresne på girolja. Kjøp KUN girolje fra Ford. Bare dra dit og si du skal ha girolje til Mondeon din.. :P

- Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan

Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell

 

x- Mondeo 94 2.0 Sedan

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjører Castrol Magnatec 10/40 som er knallolje, men egentlig skal den ha 5/30, men min går som et skudd med min olje.

Og jeg skifter ved 10.000 istedenfor 15.000km.

Oljelampa mi begynner å lyse et halvt sekund etter oppstart når jeg kommer til 8000km og da er det et hint at olja bør skiftes.

Ellers er Penzoil kjempebra, hadde en sierra en gang som jeg gikk over til denne oljen og tomgangen steg med nesten 200 omdreininger pga den gode olja :rolleyes:

 

Og det er riktig som Sindre sier at girolja egentlig aldri skal skiftes, hvorfor vet ikke jeg.....

 

Kjøp org plugger, ford motorene er kresne sånn.

Samme med kablene..

 

 

Og gratulere forresten med ny bil :rolleyes:

94' Mondeo 2.0GLX Stv

01' Mondeo 1.8 125hk

78' Capri Mk3 2.3S

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle svar! Var innom Ford og hørte hva de mente angående girolje, men han sa også at man ikke trengte å tenke på det. Og dersom man skulle skifte den så fantes det ikke en tappeplugg og man var derfor nødt til å suge den ut.

 

Skal jobbe litt med bilen i neste uke så får man se hvordan det går med disse småproblemene. HVis noen andre har noen tips eller lignende så er er dere hjertelig velkommen til å skrive her!

 

Tommy

Link to comment
Share on other sites

Guest HansV

Pluggledninger fra biltema funker fint, men pluggene er det greit å kjøpe orginalt.

Jeg har forresten sluttet å kjøpe oljefilter på biltema etter at pakningen gikk på temafilteret i ferien i fjor. Lite gøy når motoren tømmer seg for olje i løpet av 30 sekunder.

Begynn med å bytte plugger og pluggledninger. Skjekk om toppdekselpakningen lekker. Da kommer det olje nedi plugghullet, og det kan føre til fusking. Du ser det med en gang når du skrur ut pluggene.

Ikke tukle med LMM'en hvis du ikke må. Du kan risikere å skade den. Spray i så fall bare med bremserens som foreslått over.

Greit å plugge igjen EGR ventilen også. Bør ikke være nødvendig, men det eliminerer en feilkilde og du slipper å få så mye sot i innsuget.

Skaff deg uansett en feilkodeleser. Du får de på nettet til under 200kr. Det er bare en bryter og en lysdiode som kobles til en kontakt i motorrommet, så du kan lese ut feilkodene som blinkesignaler og kjøre noen selvtestet på bilen. Fordelen med å kjøpe en ferdig er at du får en kontakt som passer og bruksanvisning. Det er god hjelp når du har mystisk fusking, så du slipper å lete i blinde. Du vil få beskjed om LMM, lambda eller andre sensorer gir feil verdier.

Ellers anbefaler jeg å lese igjennom "Mad Moles Mondeo Madness" hjemmesiden. Den har mye nyttig info:

Mad Mole Mondeo Madness

Det er forrsten ett vannrør i innenfor høyre forhjul som har en tendens til å ruste i en bøy. Retur fra radiatoren, tror jeg. Skjekk dette så du ikke får lekkasje når du er på tur. Mitt var så rustent at det begynte å lekke når jeg kom borti det.

Vær nøye med å skjekke om du har lekkasje fra vannpumpa. Hvis den ikke har være byttet vil den begynne å lekke etter hvert, og det kan føre til motorhavari hvis du kjører den tørr. Denne ligger bak registerreima, og bør uansett byttes ved neste reimskift. Det er en småjæ..lig jobb.

Skjekk tilstanden på registerreima og drivreima(viftereima). Drivreima er lett å bytte selv.

En annen ting som er greit å bytte etter hvert er eksosringen mellom manifoilen og katalysatoren. Den kan gi en rar knirking i humper og feil lambdaverdier hvis den lekker. Billig og grei å fikse.

Kupefilteret må byttes hvert år. Greit å gjøre selv. Biltemafilter funker fint.

Oljetrykksensoren har en tendens til å lekke og da renner det olje på katalysatoren. Du kjenner at det lukter varm olje.

Skjekk foringene og kulene på de fremre bærearmene. Disse er forbruksvare. De har billige bærearmer og lenkearmer på biltema. Hjullagrene har også en tendens til å slarke litt etter hvert.

Bremseskiver fra biltema er funker bra, hvis de må byttes.

Det var det viktige jeg kommer på i farta, ut fra mine egene erfaringer med MK1 skruing.

Link to comment
Share on other sites

Pluggledninger fra biltema funker fint, men pluggene er det greit å kjøpe orginalt.

Jeg har forresten sluttet å kjøpe oljefilter på biltema etter at pakningen gikk på temafilteret i ferien i fjor. Lite gøy når motoren tømmer seg for olje i løpet av 30 sekunder.

Begynn med å bytte plugger og pluggledninger. Skjekk om toppdekselpakningen lekker. Da kommer det olje nedi plugghullet, og det kan føre til fusking. Du ser det med en gang når du skrur ut pluggene.

Ikke tukle med LMM'en hvis du ikke må. Du kan risikere å skade den. Spray i så fall bare med bremserens som foreslått over.

Greit å plugge igjen EGR ventilen også. Bør ikke være nødvendig, men det eliminerer en feilkilde og du slipper å få så mye sot i innsuget.

Skaff deg uansett en feilkodeleser. Du får de på nettet til under 200kr. Det er bare en bryter og en lysdiode som kobles til en kontakt i motorrommet, så du kan lese ut feilkodene som blinkesignaler og kjøre noen selvtestet på bilen. Fordelen med å kjøpe en ferdig er at du får en kontakt som passer og bruksanvisning. Det er god hjelp når du har mystisk fusking, så du slipper å lete i blinde. Du vil få beskjed om LMM, lambda eller andre sensorer gir feil verdier.

Ellers anbefaler jeg å lese igjennom "Mad Moles Mondeo Madness" hjemmesiden. Den har mye nyttig info:

Mad Mole Mondeo Madness

Det er forrsten ett vannrør i innenfor høyre forhjul som har en tendens til å ruste i en bøy. Retur fra radiatoren, tror jeg. Skjekk dette så du ikke får lekkasje når du er på tur. Mitt var så rustent at det begynte å lekke når jeg kom borti det.

Vær nøye med å skjekke om du har lekkasje fra vannpumpa. Hvis den ikke har være byttet vil den begynne å lekke etter hvert, og det kan føre til motorhavari hvis du kjører den tørr. Denne ligger bak registerreima, og bør uansett byttes ved neste reimskift. Det er en småjæ..lig jobb.

Skjekk tilstanden på registerreima og drivreima(viftereima). Drivreima er lett å bytte selv.

En annen ting som er greit å bytte etter hvert er eksosringen mellom manifoilen og katalysatoren. Den kan gi en rar knirking i humper og feil lambdaverdier hvis den lekker. Billig og grei å fikse.

Kupefilteret må byttes hvert år. Greit å gjøre selv. Biltemafilter funker fint.

Oljetrykksensoren har en tendens til å lekke og da renner det olje på katalysatoren. Du kjenner at det lukter varm olje.

Skjekk foringene og kulene på de fremre bærearmene. Disse er forbruksvare. De har billige bærearmer og lenkearmer på biltema. Hjullagrene har også en tendens til å slarke litt etter hvert.

Bremseskiver fra biltema er funker bra, hvis de må byttes.

Det var det viktige jeg kommer på i farta, ut fra mine egene erfaringer med MK1 skruing.

Denne bør klistres. Her er det meste av feil som dukker opp på disse bilene

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...