mr_scorpio Posted June 21, 2008 Share Posted June 21, 2008 http://www.naf.no/eway/default.aspx?pid=28...:0:5042:7:::0:0 Er litt synd egentlig hvis det blir gjennomført. Er sikkert mange som vraker gode gamle biler i bra stand.de tenker jo kun på miljøet og ikke vi som har bil som hobby. hva er deres meninger om dette? 1968 Mercury Montego MX wagon 390,1969 Mercury Cyclone Fastback 351w 1977 Ford Granada 2,3L Automatic 1986 Ford Scorpio 2,9i GL,1993 Ford Scorpio 2,9i Ghia Estate, 1993 Ford Scorpio 2,0 GLX, 1994 Ford Scorpio 2,0i , 1998 Ford Scorpio 2,5 TD 1998 Ford Explorer 4,0 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knutte Posted June 21, 2008 Share Posted June 21, 2008 Er jo mye skrap som står rundt omkring og det forurenser en del. Men er mye godt som går tapt sikkert - 1989 Ford Sierra 2.0 CL - 2001 Ford Mondeo 1.8 Trend (Solgt) - 1985 Volvo 240 GL (Solgt) - 1990 Ford Sierra Dohc GT (Solgt. Senere død...) Jeg reparerer ikke bilen... Jeg forbedrer den! Nå kjent som Mskrinde Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per-joar Posted June 21, 2008 Share Posted June 21, 2008 Jeg mener dette er helt riktig!!det står ALT for mye gammal bmw og volvo rundt omkring,er vel ingen som hogger en god gammal ford uansett vrak pant?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
tuszi Posted June 21, 2008 Share Posted June 21, 2008 får jeg 10 lapper for den ene bilen min vraker jeg den tvert bare peller ut alt brukbart først Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sierra_2.9 Posted June 21, 2008 Share Posted June 21, 2008 irriterer meg at dem skal prøve å kvitte seg med eldre biler...er jo det som er grombila!! '93 Escort CosworthX - '93 ///M3- '92 Ford Sierra CLXX - '89 Sierra CosworthMine bilder:www.facebook.com/hmfotografi - Lik gjerne siden Link to comment Share on other sites More sharing options...
tuszi Posted June 21, 2008 Share Posted June 21, 2008 irriterer meg at dem skal prøve å kvitte seg med eldre biler...er jo det som er grombila!!ingen som vil kjøpe di når du vil selge uansett. Link to comment Share on other sites More sharing options...
2.8 injection Posted June 21, 2008 Share Posted June 21, 2008 (edited) hvis dette går igjennom forundrer det meg ikke at regjeringa justerer litt på nybil prisene igjen slik at de ikke taper noe på det men allerede i dag står det mange biler på huggern som slett ikke har noe å gjøre der Edited June 21, 2008 by 2.8 injection 1982 Ford Capri 4.0 I6 turbo 1979 Ford Escort mk2 1600GL Ålreigt Å Være Bilinterisert I Et Bilhatende Land Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Ford For Life Posted June 21, 2008 Share Posted June 21, 2008 litt enig med 2,8 injection.det er faktisk flere av de (nyere) bilene som står der. spesielt 93-97 modeller var jo masse rart i stålet på den tida slik at det er flere av de som regjeringa mener vi skal bruke som er værre en den bilen som bestefar kjøpte for 40år siden som går enda. trenger riktig nok regelmessig rust sveis hehe men dere ser sikkert poenget. de gamle bilen bruker riktig nok mere bensin men det er vel stort sett vår feil etter som vi trimmer og skifter motorer fra 1,6 til feks 3,0 og trimmer enda litt mere ellere disse elskede cosworthene de er jo ikke så snille på miljøent hehe men ikke f**** heller om vi skal skrote de gode gamle mot nytt dritt som drar i feil ende og er så slapt at fy.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cosworth540 Posted June 21, 2008 Share Posted June 21, 2008 Det forurenser mere å lage en ny bil enn å kjøre rundt i en gammel bil som bruker 1 liter på mila. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mr_scorpio Posted June 21, 2008 Author Share Posted June 21, 2008 er også mye enklere å vedlikeholde de gamle bilene enn de nye. de nye nå så er det jo BARE data og el drit. + se mercedes og mazda, 1-5 år gamle biler ruster jo mer enn de fleste av de 15-20 år gamle bilene... 1968 Mercury Montego MX wagon 390,1969 Mercury Cyclone Fastback 351w 1977 Ford Granada 2,3L Automatic 1986 Ford Scorpio 2,9i GL,1993 Ford Scorpio 2,9i Ghia Estate, 1993 Ford Scorpio 2,0 GLX, 1994 Ford Scorpio 2,0i , 1998 Ford Scorpio 2,5 TD 1998 Ford Explorer 4,0 Link to comment Share on other sites More sharing options...
janbanan Posted June 21, 2008 Share Posted June 21, 2008 For 10 lakser blir jeg kvitt en escort ja Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trond_V Posted June 22, 2008 Share Posted June 22, 2008 (edited) Jeg er stor tilhenger av økt vrakpant. Det går så mange dårlige biler på veiene(står mye rart rundtom også), nettopp pga at vrakpanten kun er en symbolsk sum. Skal de få flere biler vraket på forskriftsmessig måte, så er økt vrakpant ett av de første og beste tiltakene myndighetene kan gjøre. På den måten viser de også at de har en reell miljøpolitikk, og ikke bare politikk på bakgrun av inntekter. De er nødt å ofre noe for å få til noe annet. og en ting til. Nye biler er en del sikrere enn de eldre modellene. Og vi vil vel ikke miste noen i nærmeste familie/vennekrets. Vil vi vel!?!? Edited June 22, 2008 by Trond_V Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knutte Posted June 22, 2008 Share Posted June 22, 2008 Støtter den! Tror bilparken i Norge var på lik linje med den i Kasakstan eller noe. Og det sier litt. Dra til Sverige for eksempel. Der er det ikke SÅ mye skrot som triller rundt. - 1989 Ford Sierra 2.0 CL - 2001 Ford Mondeo 1.8 Trend (Solgt) - 1985 Volvo 240 GL (Solgt) - 1990 Ford Sierra Dohc GT (Solgt. Senere død...) Jeg reparerer ikke bilen... Jeg forbedrer den! Nå kjent som Mskrinde Link to comment Share on other sites More sharing options...
cosworth540 Posted June 22, 2008 Share Posted June 22, 2008 Jeg er stor tilhenger av økt vrakpant. Det går så mange dårlige biler på veiene(står mye rart rundtom også), nettopp pga at vrakpanten kun er en symbolsk sum. Skal de få flere biler vraket på forskriftsmessig måte, så er økt vrakpant ett av de første og beste tiltakene myndighetene kan gjøre. På den måten viser de også at de har en reell miljøpolitikk, og ikke bare politikk på bakgrun av inntekter. De er nødt å ofre noe for å få til noe annet. og en ting til. Nye biler er en del sikrere enn de eldre modellene. Og vi vil vel ikke miste noen i nærmeste familie/vennekrets. Vil vi vel!?!? Er ikke automatikk at man dør i en ulykke bare for man kjører en gammel bil.Se på alle dødsulykker som skjer i Norge,så er det nesten ikke gamle biler innvolvert.Har aldri sett en nyhetsreportasje der det blir hevdet at bilen var skyld i at personen(e) døde i ulykken pga bilens alder og dårlige sikkerhet. Det nytter heller ikke for myndighetene å sette opp vrakpanten til 10000 kr for biler som ER registrerte og i bruk.Det må gjelde alle biler,reistrerte eller ikke.Det står 10 tusner av biler som ikke har noen reel verdi hverken som en fremtidig veteranbil eller samleobjekt,som burde vært hogget.Ved å la den økte vrakpanten gjelde alle biler ville virkningen av den økte vrakpanten vært betydelig høyere. Jeg selv er mere interessert i å holde en gammel bil i god stand enn å kjøpe meg en helt ny bil.Det er ingen hemmelighet at forurensningen ved å lage nye biler er enorm i forhold til å kjøre en gammel bil som bruker litt mere bensin. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trond_V Posted June 22, 2008 Share Posted June 22, 2008 Har jeg nevnt at vrakpanten kun skal gjelde registrerte biler da?? Nei det blir aldri omtalt i mediene om bilens sikkerhetsutstyr har en avgjørende faktor i forbindelse ved f.eks dødsulykker.Helt rett, og de har nok sine grunner for det, uten at jegvet hvilke. Når det er sagt, så trenger man ikke være rakettforsker for å skjønne at ved en ulykke, så vil en bil laget , f.eks i 1999, verne fører og passasjerer mer enn en bil laget i 1984 gjør. Eller er jeg fortsatt helt på ordet? Mitt poeng med det hele var at ved å få vekk flere gamle, og mindre trafikksikre biler, vil man også få redusert antall alvorlige skader/dødsfall i forbindelse med trafikkulykker. Og ja. Nybilproduksjon forurenser. Mye! Denne forurensingen vil hele tiden gå nedover, siden teknologien går fremover også her. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now