Jump to content

Turbo Størrelser Cosworth


Guest Poliver

Recommended Posts

Guest Poliver

Jeg bygger motor til en Sierra Cosworth og lurer på hvor store turboer som vanlighvis blir brukt.

 

Jeg sikter på rundt 400-450hk, men vil ikke ha effekt bare på topp.

 

Har 2 stk Turbonetics T3/T4 turboer, en E 46 med .63 A/R og en E 60 med .82 A/R. Begge har intern wastegate.

 

Toppen og innsug er portet av Jenspeed og jeg kjører med BD14 kammer.

 

Kan også få tak i en Garrett GT3076R .82 A/R

 

Hvilken burde jeg bruke?

 

Hva bruker dere?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en gt3071r og er veldig fornøyd med den:) kan anbefale t-king65 her inne viss du skal handle ny, da får du en flowpreppa turbo til en grei pris og kjempe god service:)

88 Sierra cosworth 2-wd

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker Turbonetics E50 å er kjempe fornøyd med den,lader 1.8 bar på 4100rpm.

Den E46 turbon din vil funke utmerket,du burde ikke bruke større xsos hus en 63ar.

Caution, any attempt to overtake will result in a race!
Link to comment
Share on other sites

Guest T-KING65

quote name='Poliver' date='20.06.2008 - 20:42' post='387524']

Jeg bygger motor til en Sierra Cosworth og lurer på hvor store turboer som vanlighvis blir brukt.

 

Jeg sikter på rundt 400-450hk, men vil ikke ha effekt bare på topp.

Du bør bestemme deg mer EKSAGT , hvor mye effekt du vil ha .

Det skiller en del fra 400hk , til 450hk .

Du kan for så vidt bare bruke E46 turboen din , men tviler på at du klarer 450hk med den.

Hvis du får like rask spoolup som Ron her , så er du heldig .

Hvor mye effekt har du Ron ?

 

Har 2 stk Turbonetics T3/T4 turboer, en E 46 med .63 A/R og en E 60 med .82 A/R. Begge har intern wastegate.

-Bare glem E60 .82ar TREEEG spoolup !

Egentlig er det temmelig treg spoolup på E46 også ( i hvert fall på lignende oppsett til din) .

Den har vanligvis steg 3 eksoshjul, og i tillegg .63ar hus = treg spoolup .

Snakket i går med en som nesten eksagt samme oppsett som deg . Han har ikke særlig skyv før på 4500omd+ , og klarte kun 420hk , på 1.8bar med E46 steg 3 .63ar .

 

Toppen og innsug er portet av Jenspeed og jeg kjører med BD14 kammer.

 

Kan også få tak i en Garrett GT3076R .82 A/R

-Denne er for stor for ditt bruk . Denne brukes til effekter vesentlig over 450hk .

Vær også klar over at det selges flere versjoner av denne .

Den "EKTE" USA versjonen har større komp hjul ( som antakelig flower 20-30hk mer) , og anti surge komp hus .

Komp hjulet på den ”EKTE” er 57mm x 76.2mm .

Den kjipe versjonen er kun 55mm x 76mm . Dvs 2mm mindre innsugs diameter .

The REAL stuff :

700 382-5012

http://www.turbobygarrett.com/turbobygarre...R_700382_12.htm

Den “ kjipe” :

714569-5003S

http://www.turbodk.dk/web/web95.asp

 

Hvilken burde jeg bruke?

-Egentlig burde du klare deg med en GT2871R 56 trim .63ar T3 versjon med ATP Ultimate wastegate baklokk , men det er mulig oppsettet ditt ikke er godt nok til å klare stort over 400hk med den . turboen .

Med GT3071R .63ar T3 vil du klare ditt mål , men en kan jo aldri garantere noe .

Andre har klart 410hk+ på navene( målt på Dynapack) med GT3071R .63ar T3 på trykk 1.7-1.8 bar . Så turboen klarer det lett , hvis oppsettet ditt er bra nok .

Det kan være store forskjeller på portede topper ,så du bør prøve finne ut hva ”steg” , eller hvor mye effekt toppen din er portet for .

 

Hvis det ikke er nøye med lite effekt/nm under 4500 omdr. kan du bare bruke en E50 eller lignende Garrett T-serie turbo , med steg 3 eksoshjul .

Håper dette kan gi deg litt relevant info .

Link to comment
Share on other sites

Jeg bygger motor til en Sierra Cosworth og lurer på hvor store turboer som vanlighvis blir brukt.

 

Jeg sikter på rundt 400-450hk, men vil ikke ha effekt bare på topp.

 

Har 2 stk Turbonetics T3/T4 turboer, en E 46 med .63 A/R og en E 60 med .82 A/R. Begge har intern wastegate.

 

Toppen og innsug er portet av Jenspeed og jeg kjører med BD14 kammer.

 

Kan også få tak i en Garrett GT3076R .82 A/R

 

Hvilken burde jeg bruke?

 

Hva bruker dere?

Jeg mener: Ingen av dem!

 

Du har en grei topp og aldeles glimrende kammer med potensiale til høy effekt. T38 og / eller RS500 turboen hadde nok passet godt her.

E46 dritet er rett og slett ubrukelig på Cosworth og den vil rase, og jeg vil vel påstå at jeg foreløpig ikke har sett at GT3076R har klart gode resultater på en 2,0L cosworth motor.

 

Da gjenstå E60, men som Ron sier, E50 A/R 0,63 er ett bedre valg.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Guest Poliver

Takker for svar!

 

Motor står i bremsebenk nå med E 60 turbo`n, lurer bare på om jeg skal be dem bremse med E 46 istedet...

Blir ikke bremset før mandag alikevel.

Kjedelig med bare effekt over 5000...

Så effektkurven til Furre, den ser helt topp ut! Er det pga kulelager at den kommer så tidlig?

 

Hele poenget med å bygge motoren var å få den mest mulig kjørbar, med litt trøkk i bånn også.

Hørt at .63 eksos gir litt mye baktrykk... og da mer varme...

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener: Ingen av dem!

 

Du har en grei topp og aldeles glimrende kammer med potensiale til høy effekt. T38 og / eller RS500 turboen hadde nok passet godt her.

E46 dritet er rett og slett ubrukelig på Cosworth og den vil rase, og jeg vil vel påstå at jeg foreløpig ikke har sett at GT3076R har klart gode resultater på en 2,0L cosworth motor.

 

Da gjenstå E60, men som Ron sier, E50 A/R 0,63 er ett bedre valg.

 

Turbo her f.eks: http://cgi.ebay.co.uk/cosworth-rs-500_W0QQ...id=p3286.c0.m14

'03 Silverado, Duramax
'11 VW transporter
'06 Land Cruiser konebil
X'86 Sierra Cos 2wd X'Sierra cos 4x4 X'SVT Lightning
X...osv...

Link to comment
Share on other sites

Guest T-KING65

En kjip 1.8l s13 ca18det med gt3071r , med et grenrør til under tusenlappen !

 

 

" Så effektkurven til Furre, den ser helt topp ut! Er det pga kulelager at den kommer så tidlig? "

Er egentlig veldig enkelt .

Ny moderne dobbelt kulelagret Garrett turbo , med moderne mye mer effektive kompressor/turbin hjul + bra topp og greit grenrør .

Mer skal egentlig ikke til ,. for å få helt greie resultater .

Edited by T-KING65
Link to comment
Share on other sites

T-king65: hva med det andre som er gjort med denne da? Er faktisk enestående hvor godt den gikk. 100-200 på ca 10sek er i noe det samme som en steg 3 cosworth med rundt 300hk. (en bra en bør klare det på ca9sek) Så denne var bla boost controller på. Er det i tillegg gjort noe med utvekslingen? Den hadde veldig korte dropp og drar langt mer turtall og resultatet vil bli langt fra det samme på en cosworth. Hvis en legger merke til på videoen så ligger den å kjører mellom 6 og 7500 rpm og en normal cosworth ligger rundt 5-7000rpm. Cosworthen langt tyngre giret og krever derfor en turbo som er kjappere enn hva en s13 ca18det med slik utveksling gjør. At cosworthen kan lette litt på utvekslingen er jo forsåvidt greit nok, men da blir bilen grusom å kjøre langtur med pga høyt turtall i fart rundt 100kmt. og forbruket vil gå vesentlig opp også.

 

her er forøvrig en video av en cosworth som klarer det samme på bare 1 gir (5gir). 100-200 på ca 10sek. Forøvrig uportet topp, orginal eksos manifoil, orginal eksos, egentlig alt orginalt bortsett fra en chip, map-sensor, dyser og ladetrykk. Dette er forøvrig ikke noe GT-turbo.

http://s23.photobucket.com/albums/b382/Cos...=krx4005gir.flv

Edited by tommy w

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

Guest Poliver

Burde jeg kaste meg i bilen, reise ned og bytte til E46 eller prøve med E60 er egentlig spørsmålet?

Koster fort litt penger å bremse motor`n flere ganger...

 

Noen som faktisk har prøvd med en på størrelse med E60?

Kan effekt på bånn fikses med just. kammdrev?

Link to comment
Share on other sites

Burde jeg kaste meg i bilen, reise ned og bytte til E46 eller prøve med E60 er egentlig spørsmålet?

Koster fort litt penger å bremse motor`n flere ganger...

 

Noen som faktisk har prøvd med en på størrelse med E60?

Kan effekt på bånn fikses med just. kammdrev?

 

 

etter rådene du får burde du kjøpe ny turbo og kvitte deg med de du har ;)

men skal du abselutt bremse med de du har og har tenkt å ha mest mulig kjørbar bil bør du velge den e46 men noe særlig effekt over 400 kan du ikke vente deg

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

-trur ikke du vil angre på den avgjørelsen,er hvertfall kjempefornøyd med mitt valg av turbo. :)

 

(580NM på 4250rmp,så vet du no det.. ",)

Edited by Ron
Caution, any attempt to overtake will result in a race!
Link to comment
Share on other sites

Guest Poliver
-trur ikke du vil angre på den avgjørelsen,er hvertfall kjempefornøyd med mitt valg av turbo. :)

 

(580NM på 4250rmp,så vet du no det.. ",)

 

Ja håper det blir bra!

Den skal bremses på mandag så det blir spennende!

 

ville heller ha gått for en gt3071r .63 enn det netics søpple...

 

Hvorfor er Turbonetics søppel?

Link to comment
Share on other sites

prøvde en e50 på min og det var stor forskjell på spoolupen på de to. Jeg skal aldri kjøre med netics turbo igjen. Har bare hatt positive erfaringer med gt3071r. Den kom tidligere enn e50. e50 var treg.

Du får prøve en e50 så får vi høre om du blir fornøyd :)

 

Men det er bare det jeg ville ha gjort.

SierraCos2wd-9329672012301110711-sig.jpg
Link to comment
Share on other sites

Guest T-KING65

Burde jeg kaste meg i bilen, reise ned og bytte til E46 eller prøve med E60 er egentlig spørsmålet?

Koster fort litt penger å bremse motor`n flere ganger...

-Prøv med E46 turboen...hvis du er fornøyd med 400-420hk .

 

Noen som faktisk har prøvd med en på størrelse med E60?

Kan effekt på bånn fikses med just. kammdrev?

-Ja , hvis de som bremser har PEIL og TID !

Ikke regn med å få slike resultater , som Ron her har fått .

Det er ikke vanlig med slike resultater , men det hadde jo vært storartet , om du hadde klart det .

 

Turbonetics er helt greie turboer . Er jo bare gamle T-serie Garrett turboer , som er helt greie .

Men , man kan ikke forvente seg samme resultat fra turboer utviklet på 70-tallet og tidlig 80-tall , som fra turboer utviklet 20 ÅR SENERE !

Det skjer jo utvikling på 20 år !

Edited by triggerhappy
Link to comment
Share on other sites

Vi har sett bra resultater med E50, det gjenstår faktisk å se resultater med GT.turbo fra garett.

 

T-king65: Kan du forklare hva som er bedre med en Garet kontra Turbonetics? Og forøvrig NTS sine turboer?

 

Siden du ikke vil svare på Pm så håper jeg du svarer her siden det faktisk er relevant i forhold til hva tråd-starter spør om.

 

og ang min bror sin så kjører han absolutt ikke noe turbo fra deg. han kjører for tiden en 2wd t3

Edited by tommy w

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

"Vi har sett bra resultater med E50, det gjenstår faktisk å se resultater med GT.turbo fra garett."

 

er jo mange her inne som har lagt ut papirer på motorer bremsa med gt turbo, inkludert meg:) eller er det kansje bra resultater du mener? <_<

88 Sierra cosworth 2-wd

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...