Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jeg satt å leste litt på FMCS og der stod det at en fyr med coilovers kjørte med hjelpefjærer.. Altså fjærer i tillegg til coiloverne.. Er dette en smart ide? Burde kansje isåfall være senkefjærer da, så de ikke "løfter" bilen opp igjen..

-93 Sierra Cosworth STV 4x4
X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd
-91 Scorpio Cosworth

Posted

hjelpefjærer holder bare den orginale fjøra på plass demperne fjører mye ut, de har så lite spenn at det ikke vil påvirke kjørehøyden.. Jeg har coilovers men ikke hjelpefjærer, satser på at det går bra:)

88 Sierra cosworth 2-wd

Posted

Mens vi er inne på coilovers til Cosworth så er det en ting jeg har lurt på lenge. Bak på Sierra så sitter jo fjæra separat fra selve demperen, mens med coilovers sitter både fjær og demper sammen. Det byr ikke på noen problemer når det ikke sitter fjærer på bærebrua altså?

Posted
Mens vi er inne på coilovers til Cosworth så er det en ting jeg har lurt på lenge. Bak på Sierra så sitter jo fjæra separat fra selve demperen, mens med coilovers sitter både fjær og demper sammen. Det byr ikke på noen problemer når det ikke sitter fjærer på bærebrua altså?

 

Det som er største problemet med det er vel at verken demper tårnet eller demperfeste på bærearmene er konstruert for å få all påkjenninga ved kjøring. Også anbefales det vel så vidt jeg vet å kjøre med tårnstag bak som minimum forsterkning. Også pleier folk å hel sveise festene til demper'n i bærearmene, da de kun er pungt sveiset orginalt..

 

Som Furre sier, bare holder fjæra på plass. Godt bildet på hjelpefjær:

 

Mazda323GtrDempere600.jpg

 

Okay, takk for svar.. Dropper det jeg også, bare passer på at fjæra ligger ordentlig i skåla når jeg senker jekken nedpå. Hadde en liten formening om at man kansje kjørte med senkefjærer bak i tillegg til coilovers'ene for å minske belastningen på festene til coiloverne. Men da ville man jo mest sannsynlig ikke fått justert høyden som man ville lengre..

-93 Sierra Cosworth STV 4x4
X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd
-91 Scorpio Cosworth

Posted

ja dette har jeg drivi og tenkt litt på og.

spes de GAZ settene. hvorfor i all verdan lage coilovers med løs fjær? Noen som har prøvd og justere høyden slik at fjærene ikke er løse? fy ! høy som et hus!!!

Mongo laga. Så der burde vært hjelpe fjærer.

hvor fåes kjøpt dette.????

 

Vil tro de har litt mer funksjon enn bare og hindre at hovedfjæraikke skal være løs. f.eks ta opp små demping?

-91 Sierra Cosworth 4wd, 0-402 12,039 187,5 kmt ,P500.Focus RS
-ST.orange/svart hiace. trekkbil :)

www.markisemannen.no

 

Posted
ja dette har jeg drivi og tenkt litt på og.

spes de GAZ settene. hvorfor i all verdan lage coilovers med løs fjær? Noen som har prøvd og justere høyden slik at fjærene ikke er løse? fy ! høy som et hus!!!

Mongo laga. Så der burde vært hjelpe fjærer.

hvor fåes kjøpt dette.????

 

Vil tro de har litt mer funksjon enn bare og hindre at hovedfjæraikke skal være løs. f.eks ta opp små demping?

 

Helt enig i at det virker litt teit.. Da jeg monterte mine så stramma jeg opp mutterne så fjæra var passe stram og fin, trodde jo det ville være perfekt. Men som du sier, ble høy som et fjell.. Skjønte ikke mest da, men når jeg fikk slakke den opp endel hjalp det på høyden gitt.. :) Men uansett litt kjipt å måtte holde fjæra på plass når jeg senker jekken da.. Men man må jo lide litt for skjønnheten :P

-93 Sierra Cosworth STV 4x4
X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd
-91 Scorpio Cosworth

Posted
ja dette har jeg drivi og tenkt litt på og.

spes de GAZ settene. hvorfor i all verdan lage coilovers med løs fjær? Noen som har prøvd og justere høyden slik at fjærene ikke er løse? fy ! høy som et hus!!!

Mongo laga. Så der burde vært hjelpe fjærer.

hvor fåes kjøpt dette.????

 

Vil tro de har litt mer funksjon enn bare og hindre at hovedfjæraikke skal være løs. f.eks ta opp små demping?

Hjelpefjærer får du vel hos de fleste motorsport utstyrs butikkene som Kollevold og Gundersen.

Posted

irriterer meg det der gett.. kjørt med kappa senkesett i flere år.og løse fjærer. tenkte jeg skulle slippe det med de coiloversa. men............

Vurdrer hjelpe fjærer eller. rett og slett kjøpe lengre fjærer...

-91 Sierra Cosworth 4wd, 0-402 12,039 187,5 kmt ,P500.Focus RS
-ST.orange/svart hiace. trekkbil :)

www.markisemannen.no

 

Posted

jeg har knekt fjærer pga dem var løs når demperen er helt ute. vrir seg under kjøring. Anbefaler at fjærene sitter fast og heller gjør noe med lengden på vandringen som feks å sette på en ende stopper på bærearmen FØR den er helt ute. Er ikke helt uvanlig å bruke dette. Finnes flere måter å gjøre det på.

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Posted

skjønner ikke problemet jeg!hvor ofte har du full strek på demperene dine??så sant du ikke driver og hopper.har kjørt mange mil med coilovers nå både bane og vei,aldri i nærhetetn han noe problem med det.

Posted

bare bruk en wire fra bære arm til ett sted i topp.. dette funker som bare f.. har bare gjort dette bak jeg da men.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...