Jump to content

EU godkjenne ombygd cossie


Sierra_2.9

Recommended Posts

dersom kontrollør er våken og gjør jobben sin skal en bil som ikkje samsvarer med vognkortet(motor, dekk Felger senking osv) settes en 2 er feil i forevises for traffikkstasjon, viss bilen bygges om tilbake til orginalt kan denne feilen slettes av ethvert pkk verksted, et verksted som blir opdaget med fjusk med kontroller vil miste godkjenning for kontroll utføring i 3-24 mnd alt etter alvorlighetsgrad,og da tipper eg verksmeter/adm dir blir imponert over sin ansatt.... og en kontrollør som ikkje ser forskjell på cosworth/vanlig 2,0l er blind, sendte nettop en caravell 2,4 med "2,5 tdi motor" til bt, tipper vedkomende må ha en alvorsprat med tollvesnet også etter turen til bt......

 

Bilmekanikere er bare lavtlønnede ikkje dumme.......

 

er nå vel bare å godkjenne ombygginga det så slipper du mere pes med eu og forsikring osv

 

et av de bedre svara her føler jeg..takker for bra respons fra folket, selvom jeg ikke blei så veldig mye klokere. jeg har ingen ombygd cossie, men det er greit å vite til en evt. annen gang :)

'93 Escort Cosworth

X - '93 ///M3
- '92 Ford Sierra CLX
X - '89 Sierra Cosworth
Mine bilder:www.facebook.com/hmfotografi - Lik gjerne siden :)

Link to comment
Share on other sites

Guest gshock

har akkurat gjort dette selv, ingen som godkjenner en bil som ikke er stemplet i vognkort. (hvertfall der jeg sjekket)

hørte med et lass med verskteder.

 

er nok bare å få godkjent den hos BT - det måtte jeg.

Det gikk også en del lettere en jeg skulle tru, har hørt en hel masse om hvor vanskelig dette er.

Tok ca 1 time hos BT så var alt ok.

Link to comment
Share on other sites

har akkurat gjort dette selv, ingen som godkjenner en bil som ikke er stemplet i vognkort. (hvertfall der jeg sjekket)

hørte med et lass med verskteder.

 

er nok bare å få godkjent den hos BT - det måtte jeg.

Det gikk også en del lettere en jeg skulle tru, har hørt en hel masse om hvor vanskelig dette er.

Tok ca 1 time hos BT så var alt ok.

 

men hadde du da tatt kontakt før og under ombyggingen, eller bare kom du med en ombygd bil etter du var ferdig?

'93 Escort Cosworth

X - '93 ///M3
- '92 Ford Sierra CLX
X - '89 Sierra Cosworth
Mine bilder:www.facebook.com/hmfotografi - Lik gjerne siden :)

Link to comment
Share on other sites

Guest gshock

hadde papirer fra ford at den var bygd om til cosworth etter fabrikkens sepsifikasjoner, bestilte bare time til godkjenning av ombygging.

kjøpte den ferdig ombygd, men har ikke vært noe kommunikasjon til BT før jeg bestilte time.

Link to comment
Share on other sites

Etter hva jeg har lest her nå i det siste, sies det at BT har papirene ford hadde tidligere. Det vil da si at jeg kan ta med meg min ombygde cosworth(som jeg en vakker dag får), som er ombygd etter spesifikajonene BT sitter med, og dermed få et stempel i vognkortet, for så å EU-godkjenne den uten problemer?

Mulig jeg er helt på jordet nå, jeg aner ikke hvordan det der funker. Bare prøver å lese meg frem til noe fornuftig :)

Link to comment
Share on other sites

hadde papirer fra ford at den var bygd om til cosworth etter fabrikkens sepsifikasjoner, bestilte bare time til godkjenning av ombygging.

kjøpte den ferdig ombygd, men har ikke vært noe kommunikasjon til BT før jeg bestilte time.

 

og de papira fikk du tak i hvor? får ikke dem på Ford i Norge lenger har jeg hørt..

'93 Escort Cosworth

X - '93 ///M3
- '92 Ford Sierra CLX
X - '89 Sierra Cosworth
Mine bilder:www.facebook.com/hmfotografi - Lik gjerne siden :)

Link to comment
Share on other sites

dersom kontrollør er våken og gjør jobben sin skal en bil som ikkje samsvarer med vognkortet(motor, dekk Felger senking osv) settes en 2 er feil i forevises for traffikkstasjon, viss bilen bygges om tilbake til orginalt kan denne feilen slettes av ethvert pkk verksted, et verksted som blir opdaget med fjusk med kontroller vil miste godkjenning for kontroll utføring i 3-24 mnd alt etter alvorlighetsgrad,og da tipper eg verksmeter/adm dir blir imponert over sin ansatt.... og en kontrollør som ikkje ser forskjell på cosworth/vanlig 2,0l er blind, sendte nettop en caravell 2,4 med "2,5 tdi motor" til bt, tipper vedkomende må ha en alvorsprat med tollvesnet også etter turen til bt......

 

Bilmekanikere er bare lavtlønnede ikkje dumme.......

 

er nå vel bare å godkjenne ombygginga det så slipper du mere pes med eu og forsikring osv

 

I denne tråden var det skrevet veldig mye rart, vill bare understreke at det som BART skriver over her er riktig.

 

Uansett hva andre har opplevd eller hørt om er punkt 9 i testen der for at et verksted som lukter "Ugler i mosen" av en eller annen grunn kan sette en annmerking.

Viser du en bil til EU med en motor som klart ikke samsvarer med vognkortet har ikke verkstedet gjort jobbe sin om du ikke får annmerking.

 

Selvfølgelig kan ikke alle modifiseringer merkes så lett, feks om du bytter fra en 1.6 til 2.0 er jo motorene ganske så like.

Men fra standard 2 liter til cosworth bør de aller fleste reagere..

 

Punkt 9 kan også brukes til andre ting, vi hadde inne en bil til EU som var kraftig anngrepet av rust. Mye av dette var reparert, men på en heller tvilsom måte. Denne bilen merket vi med 2 i punkt 9 slik at biltilsynet selv kunne vurdere om den var trafikkfarlig eller ikke..

Link to comment
Share on other sites

Finner kontrolløren ut at du har ombygd bilen får du 9'er feil og må vise på biltilsynet. De er eneste som kan slette 9'er feil.

 

escort 1.3 -> xr3i og 2.8 -> 2.9 er vanskelig å se forskjell på, men når bilen er en singelkamma sugemotor og man plutselig har dobbeltkamma turbomotor skal man være ganske flein for å ikke se det :)

 

Er vel et poeng dette, fordi en EU kontrollør som ikke er slavisk opptatt av lover og regler bruker gjerne litt skjønn når motorbyttet fortsatt er av original konstruksjon. I tilfellet mitt som nevnt her, så mente kontrollør ( som er godt kjent for å bruke nettopp skjønn) at "det er en slik type V6`er som skal sitte i disse bilene" (Granada 2,8 ombygd til 2,9i.)

Når det er nevnt, så hadde det nok gått litt annerledes med min nåværende Granada med 2,9 24V, hvis den ikke hadde vært godkjent av biltilsynet.

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

feks et motorbytte fra 2,3 til 2,8 er umulig å sjå uten du studerer motorkoder evt ser etter på insuget der står det faktisk 2,3 eller 2,8, så den vil nok gå igjennom de fleste steder, eneste visst kontrolløren kan ford og merker det under prøveturen da en 2,8 går merkbart bedre enn en 2,3. et bytte fra 2,8 til 2,9 vil nok ha lettere for å bli opdaget da det er mange forskjeller bla 2 og 3 utak til eksos, annet insug, annet register osv,(og de fleste mekanikere har vert borti en sierra og granada før, da dette er/var ganske vanlige biler) og dette skal makeres i felt 9, men et bytte fra 2,0cl til cosworth blir helt annet, en cosworth er en helt annen bil enn en cl, og de fleste vil ane ugler for det står trosallt doch 16 turbo cosworth på toppdekselet.......

 

det blir nesten det samme som å prøve å fa en motorsykkel til å passere som moped......

Edited by bart
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...