Jump to content

EU godkjenne ombygd cossie


Sierra_2.9

Recommended Posts

en ombygd cossie som ikke er godkjent i vognkortet som cossie...kan den EU godkjennes uten at dem tenker på om den er godkjent som cossie? mulig dumt spørsmål, og jeg regner med at det er to forskjellige ting, men vil være 110% sikker...

'93 Escort Cosworth

X - '93 ///M3
- '92 Ford Sierra CLX
X - '89 Sierra Cosworth
Mine bilder:www.facebook.com/hmfotografi - Lik gjerne siden :)

Link to comment
Share on other sites

viser du den slik den er nå, så blir du sendt på biltilsynet...

Det er langt ifra noe fasit på det. Kommer helt an på hvor våken og seriøs kontrollør er.

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Viste en Granada 2,8 GL med 2,9i motor. Gikk uten problemer det, selv om kontrollør var klar over det. Veit ikke åssen reglene er for slikt, om du eventuelt skal ha en treer feil på motor og vising på trafikkstasjon(?)

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Finner kontrolløren ut at du har ombygd bilen får du 9'er feil og må vise på biltilsynet. De er eneste som kan slette 9'er feil.

 

escort 1.3 -> xr3i og 2.8 -> 2.9 er vanskelig å se forskjell på, men når bilen er en singelkamma sugemotor og man plutselig har dobbeltkamma turbomotor skal man være ganske flein for å ikke se det :)

Link to comment
Share on other sites

men når bilen er en singelkamma sugemotor og man plutselig har dobbeltkamma turbomotor skal man være ganske flein for å ikke se det :)

Tror du alle kontrollører som sjekker biler for eu kontroll i norge vet at den sierraen de sjekker skal ha en singelkamma motor osv?? Det står ingenting i vognkort som indikerer det.

Jeg har sjekket masse biler på eu-kontroller og tanker om at det sitter en annen motor i bilen er den siste jeg tenkte da. så fremt det er heeeeeelt totalt avikende. For eks en amrik v8 i volvo osv.

 

Selvfølgelig er risikoen for at han ser at det er feil motor og ikke godkjenner bilen tilstede, men det er som jeg skrev lengre opp ingen fasit på det. alt kan skje.

 

Og i henhold til "Forskrift om gjennomføring av periodisk kontroll av kjøretøy" av statens vegvesen, så er det ingenting som heter 9`er feil. Hvor får du dette ifra??? Er det noe du har lest på internett, eller hørt noen snakke om når du spiller world of warcraft???

Edited by Breda

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Finner kontrolløren ut at du har ombygd bilen får du 9'er feil og må vise på biltilsynet. De er eneste som kan slette 9'er feil.

 

escort 1.3 -> xr3i og 2.8 -> 2.9 er vanskelig å se forskjell på, men når bilen er en singelkamma sugemotor og man plutselig har dobbeltkamma turbomotor skal man være ganske flein for å ikke se det :)

så det du sier er at vis jeg setter på senkefjærer blir skrivd på pnkt 8.4 er det vel mener jeg eller så er det 9.4 hakke noe skjema framfor meg nå. drar hjem setter på orginalt og viser på verksted så kan ikke di endre? jo såklart kan di jo det. alle verksted kan ta vekk en 8.4/9.4 feil vis alt er som det skal etter kontrollen

Edited by tuszi
Link to comment
Share on other sites

Hva skal dem under panseret og gjøre på en eu kontroll egentlig...?

Ford Escort RS Turbo S1

Ford Escort RS Turbo S2

Ford Escort XR3i 1983

Ford Escort RS1600i 1985 replika

Ford Escort 1.3 1981

Volkswagen splittbuss 1967

Link to comment
Share on other sites

Hva skal dem under panseret og gjøre på en eu kontroll egentlig...?

For eks sjekke chassinummer (ikke akkurat en sierra da, men :P ), om batteriet sitter fast, lekkasje bremserør/masterpumpe, kontrollere rattstamme fram til tannstanga etc

 

et vanlig bilverksted som foretar en eu kontroll har ikke noe med hvordan motor det er i bilen.

 

Det er også helt riktig, men han som sjekker bilen kan jo være vanskelig og sende en melding til bt, så risikoen vil for noe tull vil jo være tilstede

Edited by Breda

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Tror du alle kontrollører som sjekker biler for eu kontroll i norge vet at den sierraen de sjekker skal ha en singelkamma motor osv?? Det står ingenting i vognkort som indikerer det.

Jeg har sjekket masse biler på eu-kontroller og tanker om at det sitter en annen motor i bilen er den siste jeg tenkte da. så fremt det er heeeeeelt totalt avikende. For eks en amrik v8 i volvo osv.

 

Selvfølgelig er risikoen for at han ser at det er feil motor og ikke godkjenner bilen tilstede, men det er som jeg skrev lengre opp ingen fasit på det. alt kan skje.

 

Og i henhold til "Forskrift om gjennomføring av periodisk kontroll av kjøretøy" av statens vegvesen, så er det ingenting som heter 9`er feil. Hvor får du dette ifra??? Er det noe du har lest på internett, eller hørt noen snakke om når du spiller world of warcraft???

 

Lest på internett ja, på denne siden faktisk. Spille wow er vel heller en aktivitet du bedriver, selv om jeg selvsagt ikke kan vite det ut i fra ett nick :)

Link to comment
Share on other sites

Lest på internett ja, på denne siden faktisk. Spille wow er vel heller en aktivitet du bedriver, selv om jeg selvsagt ikke kan vite det ut i fra ett nick :)

 

Det var ett spørsmål som du bare kunne svart ja, eller nei på.

Det du snakker om er ikke 9`er feil, men punkt 9 på kontrollskjemaet tenker jeg.

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Det var ett spørsmål som du bare kunne svart ja, eller nei på.

Det du snakker om er ikke 9`er feil, men punkt 9 på kontrollskjemaet tenker jeg.

 

Kunne ja, gjorde nei.

 

Det er godt mulig, blei bare lagt frem som en egen "godkjenningskode" 9, som kun biltilsynet kunne endre på

Link to comment
Share on other sites

dersom kontrollør er våken og gjør jobben sin skal en bil som ikkje samsvarer med vognkortet(motor, dekk Felger senking osv) settes en 2 er feil i forevises for traffikkstasjon, viss bilen bygges om tilbake til orginalt kan denne feilen slettes av ethvert pkk verksted, et verksted som blir opdaget med fjusk med kontroller vil miste godkjenning for kontroll utføring i 3-24 mnd alt etter alvorlighetsgrad,og da tipper eg verksmeter/adm dir blir imponert over sin ansatt.... og en kontrollør som ikkje ser forskjell på cosworth/vanlig 2,0l er blind, sendte nettop en caravell 2,4 med "2,5 tdi motor" til bt, tipper vedkomende må ha en alvorsprat med tollvesnet også etter turen til bt......

 

Bilmekanikere er bare lavtlønnede ikkje dumme.......

 

er nå vel bare å godkjenne ombygginga det så slipper du mere pes med eu og forsikring osv

Edited by bart
Link to comment
Share on other sites

når 2 er feilen står i "forevises for trafikkstasjon" feltet (ett av de siste punkta på kontollen) skal denne fjernes kun etter fremvist vognkort med merknad inført på ombygginga eller av bt evt at bilen er bygd tilbake til orginal......

har tatt eu- siden det begynte så det begynner å sitte no.........

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...