Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har kjøt lakk til bilen min nå, men har ikke peiling på hvor mye herder og tynner som skal blandes inn? Og i hvilken rekkefølge skal alt legges?

Lakken skal legges under en bil, den blir for tiden skrapa ren for tectyl nå:

ATT0000111-15.jpg

Jeg har kjøpt inn syregrunning, epoxy grunning, bodyskydd(gummimasse), tynner, herder og lakk.

Hva skal på først? Fikk tips om å legge i denne rekkefølgen:

1. Tynt men dekkende lag syregrunning

2. Bodyskydd

3. Epoxy grunning for å holde på plass skydden og dekke for rust+gi grunning for lakken

4. Lakk

Må jeg gjøre noe spesielt før jeg starter på syregrunninga? Burde jeg velge en annen rekkefølge/andre produkter?

Og først og fremst, hvor mye tynner og herder skal i lakken? Gjerne i %.

Produktene:

Body skydd:

ATT00001-36.jpg

-

Herder:

ATT000011-27.jpg

-

Epoxy grunning:

ATT0000111-16.jpg

-

Tynner:

ATT00001111-9.jpg

-

Lakken:

ATT000011111-6.jpg

Posted (edited)

de fleste bruker bland forhold 2:1 på lakk.dvs 2 deler lakk 1 del herder.det skal ikke være nødvendig å legge både syre og epoxy primer. men hvis du nå skal legge begge.så forandre rekkefølgen din litt og legg til en til.det er totalt unødvendig/meningsløst å legge grunning oppå bodyschuts.dette fordi bodyschuts stort sett er asfalt/gummibasert(bitumen) og helt tett. du beskytter ikke imot rust ved å legge primer oppå denne. primeren må under bodyschutsen for å ha noe som helst nytte..

1 :syreprimer .tynt strøk,me.n dekkende.

2:.dekk alle åpne karosskjøter med fugemasse

3:epoxyprimer

4:bodyschuts

5:lakk

Edited by mikke
Posted

Det varierer jo mye fra produkt til produkt da..! noen skal ha 1:4 f.eks.. står det ikke på da?

"Jeg brukte utallige summer på damer, fyll og raske biler. Resten sløste jeg bort!"

George Best

Posted

står ingenting på monopol produktene om bland forhold. sikker på at du ikke mener 4:1 og fuller, vinge86? blir voldsomt mye herder du skal ha i lakken;)

Posted

ja, mente seff 4:1.. hehe...

"Jeg brukte utallige summer på damer, fyll og raske biler. Resten sløste jeg bort!"

George Best