Jump to content

Hvorfor er AFR verdien min så rar?


Guest Ruslebiff

Recommended Posts

Guest Ruslebiff

Hei!

 

Ja, som topic sier er denne litt rar. Når jeg bremser på gir går bilen feit, for så og gå mager ved pådrag. behøver ikke masse pådrag før den spretter opp til 15-16. :unsure:

Virker nesten som at map sensoren (ny 3 bar) virker motsatt? Er dette mulig. De ledningen har vært klippet av grunnet det satt en uoriginal der før.

Kan tps sensoren være feilkoblet?

De to ytterste ledningene er byttet om.

Dette er en 89 2 wd med grønndyseoppsett og ny pukkelrygg chip.

BT er ok opp til 0,6 bar ladetrykk da jeg har justert ned dette for sikkerhets skyld.

Kjører ikke med bilen så lenge AFR oppfører seg sånn :huh:

 

Gode tips mottas med takk.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Ja, som topic sier er denne litt rar. Når jeg bremser på gir går bilen feit, for så og gå mager ved pådrag. behøver ikke masse pådrag før den spretter opp til 15-16. :unsure:

Virker nesten som at map sensoren (ny 3 bar) virker motsatt? Er dette mulig. De ledningen har vært klippet av grunnet det satt en uoriginal der før.

Kan tps sensoren være feilkoblet?

De to ytterste ledningene er byttet om.

Dette er en 89 2 wd med grønndyseoppsett og ny pukkelrygg chip.

BT er ok opp til 0,6 bar ladetrykk da jeg har justert ned dette for sikkerhets skyld.

Kjører ikke med bilen så lenge AFR oppfører seg sånn :huh:

 

Gode tips mottas med takk.

 

Den beste anbefalingen gav du deg selv :) Ikke kjør med bilen i slik tilstand! Mulig TPS sensoren har vært kødda med, men ikke juster TPS sensor selv. Da blir den bare enda magrere eller enda fetere og du blåser hele dritten! TPS trimming fører ingen veg... Hvilket chip kjører du med og passer den til oppsettet ditt 100%? Sjekk vanntemp sensor og MAP. Hvordan er AFR på tomgang?

Edited by Helge
Link to comment
Share on other sites

Guest Ruslebiff

Hei!

 

AFR på tomgang ligger og vaker på rundt 14+-.

Chip har jeg stor tro på at passer oppsettet mitt. Map sensor er spell ny (3 bar).

Link to comment
Share on other sites

Guest Ruslebiff

BT følger opp til 0,6, altså 4,0 bar BT. (har ikke turt å gå høyere).

Nye kabler og nytt rele i bagasjen for å sikre meg mot strømtap, filter er også nytt.

Link to comment
Share on other sites

Nå ligger min for magert på mellomregisteret.

Når jeg gir gass så går den rett opp på 15-16 og når jeg begynner å få trykk så raser den ned til 12.

Men dette er mest trolig pga feil chip til mitt oppsett.

Kammer etc. er for kvasse i forhold til vanlig "400oppsett" som chip'en er laget for.

Så i løpet av sommeren skal jeg få livemappet min, få laget chip eksakt til mitt oppsett.

Jeg og Husnes prøvde en rekke forskjellige chip'er på min, men er rett og slett ikke mulig å få riktig afr på mellomregisteret slik den er nå.

Men uansett, en livemapping er jo absolutt det beste uansett :)

Kunne sikkert fått min mye bedre f.eks ved å justere innsugskammen snillere igjen, men får være slik den er nå frem til livemappinga.

Har kjørt 5000km med den siden slutten av april uten problemer.

Ligger helt fint på trykk, rundt 12 AFR, gjerne høy 11.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Guest Ruslebiff

Godt å høre litt forskjellige erfaringer på dette område :unsure: .

Nå er det bare å få vist bilen igjen slik at den blir godkjent :D . Blir litt lettere å teste dette ut skikkelig på veien.

Virker som at den blei litt bedre når jeg tok noen drag uten tps tilkoblet. :ph34r:

 

Håper verkstedet har tid til en kjapp etterkontroll i mårra!

Link to comment
Share on other sites

skal prøve og bytte alle følerne mine og kikke da.. men gi beskjed viss du finner ut hva det skylles.. for jeg må bytte toppakning før jeg får testa mere.

99 Passat Tdi

92 Pajero på 35"
86 Vingebil
11 Focus
73 Taunus 2dr
84 Superfin dame
04 Julie
70 Ford 3000

07 Arctic cat F1000

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...