escrot Posted June 8, 2008 Share Posted June 8, 2008 (edited) Er ferdig med å sveise rust på bilen, og trenger konkrete råd ang. sprakling. som dere ser på bildene så er det kanaler som skal sprakles og skjermbuer... skrjermbuene og kanalene er sveist med overlapp, så blir litt overgang.har kikka litt i boka til würth, og er usikker på hva jeg skal bruke... de har GTZ, Letsprakel, Finsparkel, Fiber Plus(glassfiber), combi-let og vaku elastic...hvis noen har annet bra og billig enn würth så spytt ut. i tillegg til karosseriet så skal jeg sparkle støtfangerene. blir i hovedsak en bulk i framfangeren, og sprekkene etter de listene som har gått rundt fangeren(ønsker clean-look) og så skal jeg fjerne lyktespylerne forran, og tette disse hullene. tenkte da at det var logisk å ha en sprakel som er elastisk? tips? fint hvis noen kan gi meg litt fremgangsmåte også? kan jeg sprakle rett på nedslipt lakk/stål eller må jeg grunne med noe først? hva slags korning bør jeg bruke på pussinga? edit: skal sparkle overgang til sideskjørter som kommer senere også... Edited June 8, 2008 by escrot - 91 Audi 100 2.3E quattro Avant (bruksbil)- 05 Mondeo Mk3 115hk TDCI Trend Stv. (fattern sin)- 97 Mondeo Mk2 1,8 Ghia ST-look (solgt)- 93 Escort Mk5 1,8 CLX ST-look (prosjekt) (solgt) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kverna Posted June 8, 2008 Share Posted June 8, 2008 Glassfiber sparkel for å jevne ut overlappet, så finsparkel for å gjevne resten. Husk syregrunning e.l for å hindre rust Min fotoblogg Link to comment Share on other sites More sharing options...
cosworth540 Posted June 8, 2008 Share Posted June 8, 2008 Hvis du mener du er ferdig med sveisejobben og skal sparkle nå har du gjort et bortkastet arbeid.Skal det bli bra må sveisen være hel uten det minste lille hull,ellers kommer det rustbobler i løpet av kort tid.Dette er hastverksarbeid som desverre mange firmaer også gjør.Ved bytting av skjermbue på Ford forhandleren på Gjøvik går oppretter over med lupe for å se etter det minste hull,for om det slurves blir det reklamasjon på jobben etter kort tid Link to comment Share on other sites More sharing options...
escrot Posted June 8, 2008 Author Share Posted June 8, 2008 (edited) Hvis du mener du er ferdig med sveisejobben og skal sparkle nå har du gjort et bortkastet arbeid.Skal det bli bra må sveisen være hel uten det minste lille hull,ellers kommer det rustbobler i løpet av kort tid.Dette er hastverksarbeid som desverre mange firmaer også gjør.Ved bytting av skjermbue på Ford forhandleren på Gjøvik går oppretter over med lupe for å se etter det minste hull,for om det slurves blir det reklamasjon på jobben etter kort tidman skal jo ikke bruke sømsveis på bil vel? har punkta som alle andre jeg... ellers hadde stålet vridd seg...dessuten så har jeg hulromsbehandla kanaler og hulrom slik at de ikke blir angrepe av rus innefra, og så har jeg kasta på masse karosserikitt på innsiden av skjermbuene oi tillegg til hulromsbehandling og understellsmasse...vært nøye med dette. han som sveiste for meg har sveist i 25 år, og sa at det var sånn man skulle gjøre det... forresten så er bildene gamle... har gjort mye på bilen siden de bildene ble tatt... Edited June 8, 2008 by escrot - 91 Audi 100 2.3E quattro Avant (bruksbil)- 05 Mondeo Mk3 115hk TDCI Trend Stv. (fattern sin)- 97 Mondeo Mk2 1,8 Ghia ST-look (solgt)- 93 Escort Mk5 1,8 CLX ST-look (prosjekt) (solgt) Link to comment Share on other sites More sharing options...
cosworth540 Posted June 8, 2008 Share Posted June 8, 2008 Du må nok punktsveise,men hele skjermbuen må punktes sammen med skjermen hvis ikke kommer rusta tilbake fortere enn du tror.Tynnstoff er viktig på baksida,og foran bør du bruke epoxygrunning eller syregrunning.Disse er meget motstandsdyktige mot rust. Link to comment Share on other sites More sharing options...
escrot Posted June 8, 2008 Author Share Posted June 8, 2008 Du må nok punktsveise,men hele skjermbuen må punktes sammen med skjermen hvis ikke kommer rusta tilbake fortere enn du tror.Tynnstoff er viktig på baksida,og foran bør du bruke epoxygrunning eller syregrunning.Disse er meget motstandsdyktige mot rust.er tynnstoff jeg har brukt på baksiden...er det ikke punkta tett nok mener du? - 91 Audi 100 2.3E quattro Avant (bruksbil)- 05 Mondeo Mk3 115hk TDCI Trend Stv. (fattern sin)- 97 Mondeo Mk2 1,8 Ghia ST-look (solgt)- 93 Escort Mk5 1,8 CLX ST-look (prosjekt) (solgt) Link to comment Share on other sites More sharing options...
cosworth540 Posted June 8, 2008 Share Posted June 8, 2008 er tynnstoff jeg har brukt på baksiden...er det ikke punkta tett nok mener du? Skal punktes over hele flata.sett et punkt og bruk blåsepistol til avkjøling.Sett ett nytt punkt i god avstand fra der du begynnte og kjøl punktet med blåsepistol.sørg for at det hele tiden er en liten glippe mellom den nye skjermbua og skjermen slik at platene ikke krabber oppå hverandre.Lønner seg å bruke en karosserisag mellom platene når det blir for trangt.Hvis det blir for trangt har skjermen lett for å slå seg å det blir mye mere etterarbeid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ArneR Posted June 9, 2008 Share Posted June 9, 2008 Så tinner du sveisen etterpå! Vi skal alle bli gamle men å bli voksen er frivillig!! 93 Escort cosworth 11 BMW F11 535d 05 BMW E87 120d 01 Kawasaki ZX7R Link to comment Share on other sites More sharing options...
escrot Posted June 9, 2008 Author Share Posted June 9, 2008 Så tinner du sveisen etterpå! ja, hvordan er det egentlig man gjør det? klesser på tinn, og pusser med sandpapir etterpå eller? - 91 Audi 100 2.3E quattro Avant (bruksbil)- 05 Mondeo Mk3 115hk TDCI Trend Stv. (fattern sin)- 97 Mondeo Mk2 1,8 Ghia ST-look (solgt)- 93 Escort Mk5 1,8 CLX ST-look (prosjekt) (solgt) Link to comment Share on other sites More sharing options...
ArneR Posted June 9, 2008 Share Posted June 9, 2008 Kanskje ikkje klesse det på men passe på at du får tettet sveisen skikkelig uten at du varmer stålet for mye. Skal ikkje så mye tinn til så lenge du er nøye. Er nok sikkert noen her inne som har skikkelig peiling på tinning som kan forklare bedre enn det eg kan. Vi skal alle bli gamle men å bli voksen er frivillig!! 93 Escort cosworth 11 BMW F11 535d 05 BMW E87 120d 01 Kawasaki ZX7R Link to comment Share on other sites More sharing options...
escrot Posted June 10, 2008 Author Share Posted June 10, 2008 men etter tinning så må det vel sparkles - 91 Audi 100 2.3E quattro Avant (bruksbil)- 05 Mondeo Mk3 115hk TDCI Trend Stv. (fattern sin)- 97 Mondeo Mk2 1,8 Ghia ST-look (solgt)- 93 Escort Mk5 1,8 CLX ST-look (prosjekt) (solgt) Link to comment Share on other sites More sharing options...
D.Toft Posted June 10, 2008 Share Posted June 10, 2008 er man flink å tinne, så sparkler man ikke, men ja, eg finsparkler etter tinning.... all sveis som ikke er helsveist, og skal sparkler på, sprekker.. tinningen hjelper MYE... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now