Jump to content

Blårøyk etter motorbremsing, hva er feil ?


kleppemachine

Recommended Posts

Hei!

 

Dette gjelder en Ford Sierra 4x4 Cosworth

 

Var litt uheldig her en dag da det gikk hull på slangen til oljekjøleren, rant ut endel olje men fikk stoppa bilen relativt fort. Etter litt arbeid fikk jeg byttet slangen så den er nå tett.

- Etter dette har jeg hatt problemer med at det kommer mye blårøyk ut eksos etter motorbremsing. Altså når jeg gasser på igjen etter bremsing på gir.

- Skyldes dette slitte stempelringer, gåen turbo eller ventiltettninger?

- Toppen har akkurat fått 16 nye ventiler samt ventilløftere.

- Er litt slark i turboen, t34 (opp og ned)

 

 

Mvh Kim

Link to comment
Share on other sites

Jeg setter en finger på turboen. Den skal ikke gå lenge uten olje før den er ødelagt.. stempelringer kan oså være et problem, men de går ikke istykker så lett som turboen. Og hadde ventiltettningene vært dårlig hadde den røykt hele tiden =) Sjekk om det er mye ølje i trykkrørene!

Ford Sierra 3 dørs 86mod Cosworth (Prosjekt)

Ford Taunus 17m Super 65mod (Reservetralle)

 

BMW m3 coupe e36 (Sladdekasse)

BMW 523i e39 (Brukstralle)

Link to comment
Share on other sites

Typisk turbo fenomen, ryker blått etter pådrag, og når den har stått lenge på tomgang og kjører igang igjen.

Dette spesielt på cosworth som er trimmet litt, jeg pleier og sette i en spesiell tettnings ring på turbin side som holder turboen mye tettere, og det skjelden oppstår problemer med "blårøyk"

 

Det skal være en klaring opp og ned(ikke slark!), om du kan tenke deg at det skal være plass til olje mellom hus/lager og lager/aksel.

 

Mvh. Kjetil

Edited by kh turbo

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Link to comment
Share on other sites

Typisk turbo fenomen, ryker blått etter pådrag, og når den har stått lenge på tomgang og kjører igang igjen.

Dette spesielt på cosworth som er trimmet litt, jeg pleier og sette i en spesiell tettnings ring på turbin side som holder turboen mye tettere, og det skjelden oppstår problemer med "blårøyk"

 

Det skal være en klaring opp og ned(ikke slark!), om du kan tenke deg at det skal være plass til olje mellom hus/lager og lager/aksel.

 

Mvh. Kjetil

 

Stemmer stemmer, men det er ikke etter pådrag det ryker blått, det er når jeg gasser litt på igjen etter bremsing på girene ( feks nedoverbakke ). Men bytter uansett turbo først :)

 

Bare skrik ut hvis noen har :)

Link to comment
Share on other sites

har en nyoverhalt E-50, eller kan overhale/oppgradere den du har...

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Link to comment
Share on other sites

har en netics for salg selv. helt ny og ubrukt. har også baklokk til denne. er en 60-1 med steg 3 turbin.

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...